Jos jarrupalat on tallessa niin todennäköisesti ilmaa sisällä.
Printable View
Mulla sama riesa Forcen etujarrulla. Pyöräkin oli talven ajamatta! Mutta se kuntoutui ihan omia aikojaan. En muista että olis aiemmin noin tapahtunut
^Eli huollettu ja ajettu sen jälkeen vain vähän->jokin nippeli on päästänyt jarrunesteet hiljakseen valumaan ulos. Mulla on joskus vuotanut huollon jälkeen takajarrusatulan ilmausnippeli.
Irroitin vaihtajan kiinnityspultin, putsasin & voitelin ja laitoin kasaan. Pultti olikin ihan jumissa. Ei ihme, että vaihtajaa on ahistanut. Mutta nyt sekä pultti että vaihtaja liikkuvat herkästi eestaas jousensa varassa. B tension ruuvin vaikutuksesta en vielä ole vakuuttunut. Yhtäkaikki, vaihteet pelaavat taas hyvin. Vaijeri on kyllä vaihtokunnossa, pitää laittaa se vaihtoon paremmalla ajalla.
Onkos kukaan käyttänyt 12v ketjua 11v pyörässä? Sisähalkaisijahan on sama. Meni 11v ketju poikki ja heitin eilen vahatut sram nx-ketjut tilalle. Laufeyssä on kaikki ketjuun osuvat palikat Shimanoa, joten kaikin tavoin epäpyhä liitto on kyseessä :D Nopealla pyörähdyksellä näyttäis toimivan äänettä ja vaihtavan nätisti, vaikka vähän pitkä tuo Stumppi-evon ketju on ehkä Laufeyhin.
Liikkuuko männät helposti sisäänpäin? Mulla teki tuota samaa, mutta sen lisäksi en meinannut millään saada mäntiä kunnolla sisään satulaan. En tiedä miten läheisesti nuo muistuttavat rakenteeltaan maastokahvoja, mutta mun sram code kahvassa oli mennyt jotain, tehtaalla jo, väärin ja ei päästänyt nesteitä liikkumaan kunnolla. Työnsin mäntiä kiekon vaihdon yhteydessä vähän sisäänpäin ja sitten ne ei tulleet enää takaisin. Ensimmäinen diagnoosi oli että nesteet olisivat kadonneet, mutta ilmatessa ei neste liikkunutkaan ylöspäin. Huollossa purkivat ja kasasivat kahvan ja nyt toimii.
Se nestemäärä siinä susteemissä on myös todella pieni, eli ei ehkä tajua jos pikkuhiljaa vuotaa 1-2 cl.
Oliskohan ollut niin että parikymmentä grammaa yhteensä tilavuus?
^gramma ei ole tilavuusmitta.
Ota palat irti. Jos ne taustalta märät niin männät todennäköisesti vuotaa hiljalleen.
Nyt tuli tuli feedbackin momenttiavain postissa. Onhan se ihana. 14cm pitkä, eli mahtuu kämmenen sisään.
Tuon kanssa tuntuma säilyy ihan normaalina.
Niin ja kokonaan koneistettua alumiinia.
Baggy, varmaan kaikki tajuaa ilman kommenttiasi mutta hyvä kun moinen tuottaa sinulle iloa, taas!
Mutta sinä ilmeisesti et kun mittaat tilavuutta grammoissa.
^ Voi sua... Mun nuoruudessa käytettiin määritelmää "Pilkun..sia", sopiiko se sinuun?
Sram gxp vetopuolen keskiölaakeri on entinen. Kipeää näyttäisi ottaneen myös se muoviholkki/tiiviste, mikä on kampiakselin pohjalla (painautuu vetopuolen laakerin sisälle).
Kysynkin, tuleeko uuden gxp kampilaakerin mukana se muoviholkki? Jos ei, mistä ihmeestä siihen löytäisi uuden?
Kampisarja on Sram Apex.
Tulee laakerin mukana.
Sramin GXP:sta omat kokemukseni ovat:
*Pressfit-malli on ihan kuraa. Mulla taisi aikoinaan sorapyörässä kestää semmoinen about 2000km.
*BSA-malli kestää kyllä, kunhan keskiömuhvin pinnat on työstetty suoriksi. Työmatkapyörässä on tuommoinen ja kestää ympärivuotista ajoa 3-4 vuotta, eli ~10000km.
Pressfit:n kanssa myös tärkeää että rungon reiät on suorassa toisiinsa nähden ja että ne reiät on oikeasti pyöreitä. Kahden eri rungon välillä on vaikea saada todellista vertailua eri keskiötyyppien välillä.
Mutta gxp:n kanssa tuossa voi olla kyllä muutakin takana. Mullakaan ei sramin pressfitti kestänyt yhtään pressfitt rungossa.
GXP:n kanssahan se päittäis voimta tulee kokonaan ei-vetopuolen laakerille. Ja tuollainen löysä muovinen pressfitti antaa ehkä periksi.
Sram GXP on suhteellisen helppo huoltaa: kammet lähtee helposti irti, ja samoin keskiö myös. Muistelen että Sramin ohjeissahan oli joskus että keskiö pitää huoltaa 100km välein (?) märissä olosuhteissa ajaessa.
Käytännössähän kannattaa toimia niin, että kun kammet ja keskiö on kädessä niin oikea huoltotoimenpide on heittää molemmat roskiin, ja laittaa vaikka Shimanoa tilalle.
^Siis onhan niitä muitakin kestäviä keskiöitä, DUB ainakin kestänyt hyvin omassa käytössä. Shimanoa ei ole ollut kylläkään nelikanttien jälkeen mutta nehän tunnetusti kesti 10tuhansia kilometrejä.
Ps. Aika vekkuli tuo 100:n kilometrin huoltoväli, se kertoo paljon valmistajan luottamuksesta omaan tuotteeseen.