No joo, en tarkoittanut niin pahalla miltä tuo kuulosti. En mä itsekkään keskiötä momentilla kiinni vedä.
Printable View
^Ainakin jos puhutaan pienistä momenteista.
Jep, 40Nm joutuu jo sellaisella normaalilla keskiöavaimella vääntämään ihan kunnolla.
Mulla on Ninerissa puristusovitteiset pf30=>bsa adapterit, enkä edes uskalla kiriä noita 40nm asti. Nätisti vaan avaimella kiinni ja ovat pysyneet hienosti paikallaan useita vuosia.
Ja paljonko oli kasipulttisen Sramin kiinnitys? Joku älytön 54N. Vai muistanko ihan väärin?
Joo kyllä se niin on että pienissä momenteissa näppituntumalla menee helposti yli mutta 40 Nm on jo sen verran suuri vääntö että olen aivan varma että se ei mun avaimella ylity kuin hampaat irvessä. Haluan että keskiö on myös irrotettavissa ilman mitään jatkovarsia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ostin pari viikkoa sitten effetto mariposa giustaforza ii 2-16 pro anniversary momenttiavaimen. Kuulunee sarjaan hienot ja kalliit työkalut. Helppo säätää ja käyttää ja ilmeisen tarkka.
https://kreta.ciclimattio.com/admin/...scuro_7306.jpg
Olen tähän asti tehnyt pienemmät momentit canyonin "viisariavaimella", viisarin momentti ja ehkä vähän yli. Kohtuullisen/riittävän lähelle näköjään tuollakin saa.
lisäys: otetaan tuosta edellisestä sen verran pois, että en oikeastaan tiedä. Kokeilin muutaman mutterin ja maallikkona sellainen puoli kierrosta oli ehkä maksimi ero, momenttieroa en katsonut
Tuo on jäänyt minulta huomaamatta. Tilasin juuri viikonloppuna feedbackin uuden click torquen. 2-14
Moni pieni loppuu 10nm ja se ei moneen kohtaan riitä.
https://velo.outsideonline.com/road/...wrench-review/
^ Mulle aukee Firefox- ja Brave selaimilla tuosta linkistä tyhjä sivu. Siis on tuon liikkeen sivuilla mutta näkyy pelkkää valkoista.
^^ vaikuttaa pätevältä peliltä.
Mulle tämä mariposa tuli esille sattumalta ja osto oli osin tilanteen (ja tarpeen) tuoma, tsekkasin muutamat arvostelut ja ne olivat ok
Ostin "juhlavuoden paketin" jossa on vähän lisävarusteita. 5000 klikkausta takaavat ja sen jälkeen tehtaalle kalibroitavaksi.
Aika hyvä kun 2 Nm kireydestä alkaa.
Pyörässä aika moni ruuvi on 5-6 Nm, ja siihen ranne tottuu aika helposti. Joskus olen leikitelly ja testaillut kuinka tarkasti käsituntumalla pääsee tiettyihin momentteihin. :)
Joissain pyörän osissa on yllättävän kovat momenttisuositukset, kun niitä vertaa tavallisten 8.8 ruuvien suosituksiin.
Jepa. Eli tuo ei mene hankintaan.
Mä googlailin vähän noita ruiskuja. Park tool on muuten hyvä, mutta se on liian pieni. Oliko 20ml. Tuo oma aliexpressin tubeless ruisku on 50ml ja tarkemmin katsottuna parkin mäntä näyttää ihan samanlaiselta.
Park toolilta saa myös tilattua erikseen pään, joka tulee satulaan kiinni. Tuo on frendin mukaan parempaa tekoa, mitä shimanon pää.
Eli minä jatkan tuolla alin ruiskulla ja park toolin päällä.
Tuon näköinen on ruisku. Mukana tuli vielä vara o-rengaskin.
https://pic.useful.fi/a-czHN64t.png
Mun Effetto Mariposa Giustaforza täytti nyt keväällä 15 vuotta. Sillä ollut ihana kiristellä kaikki vuodet. Niin käteen käyvä pikku laite :-)
Edit: Miinuspuolena mun avaimessa se että ei ole mahdollista käyttää vasenkätisiin kierteisiin. Onneksi niitä ei hirveästi ole. Niihin olen joutunut käyttämään aikaisemmin hankkimaani bilteman halpisavainta.
Syntacen avain on 1-25 Nm.
Joskus miettinytkin miten on mahdollista tehdä tarkka momenttiavain noin laajalla skaalalla. Wera tuon kuitenkin valmistaa niin kaipa se on luotettava molemmissakin ääripäissä. Tämähän oli joskus se fillaroitsijoiden go to momenttiavain.
https://www.bike-discount.de/en/synt...e-tool-1-25-nm
1 Nm momentitkin on fillareissa harvinaisia mutta on niitäkin ja jopa alle. Esim. -23 Pike Ultimaten rebound -nupin kiinnitysruuvi (0.84 Nm). Mutta noin pienissä momentissa taitaa melkein olla parempi ottaa käyttöön maalaisjärjen ja näppituntuman yhdistelmä eikä luottaa sokeasti toisaalta ”tunnottomaan” momenttiavaimeen.
Mulle kävi kyseisen keulan alajalkahuollon yhteydessä niin että maalaisjärjen käyttö hetkeksi unohtui ja kun siihen yhdistää sen että Sramin virallisessa huoltovideossa oli virheellisesti annettu momentiksi muistaakseni jotain 2.5 Nm mikä kyseiselle ruuville on järjellä ajateltuna turhan paljon, niin kiristin enempää miettimättä videon arvolla momenttiavaimella ja kierteethän siinä korkkasi. Sain takuuseen uuden nupin ja pyysin heitä korjaamaan videon minkä he sitten muistaakseni tekivätkin. PDF-manuaalissa oli kyllä kaiken aikaa oikea 0.84 Nm.
Itselläni on yksi kunnollinen 12-60Nm ja sellainen Clas Ohlsonin viisari malli 12 Nm asti. Heräsi taas kiinnostus ostaa joku pienempi, kunnollisen 12-14Nm asti. Onkohan tuossa 13900 Norbar Torque Tools | Norbar Torque Tools Click Torque Wrench, 4 ? 20Nm, 3/8 in Drive, Square Drive | 175-0907 | RS Components (rsdelivers.com) jokin moka? Vai vaan ku*setus?
Vähän on kalliin puoleinen.
Siinä olis kalliimpi työkalu kuin monella fillari [emoji4]. Ja silti minimimomentti noinkin korkea kuin 4Nm
^^ Joo, on ollu niin kova kysyntä, että on jo tuote päässy loppumaan.
Kannattaa miettiä mihin momenttiavainta käyttää. Mun mielestä tuo syntace on liian iso pienille pulteille, eli just 4-5mm ja onko quarqin spiderin pultit vieläkin pienempiä.
Itse tykkään, että se tuntuma käytössä edelleen säilyy, vaikka momenttia onkin olemassa. Liian isolla vääntimellä mennään pelkästään Nm mukaan.
Sitten onko käyttöä yli 15nm momenteille? Ainakin minulla ne shimamon kammen pulteista seuraavat ovat luokkaa 40nm, eli vaatii väkisinkin vielä 1/2 avaimen erikseen.
Varsinkin jos on ostamassa sitä Norbarin +5000 eur avainta. Hinnan selitys on osaltaan Non-magnetic.
Norbar has launched it's first ever Non-magnetic Torque Wrench, which is proving invaluable for medical equipment maintenance, notably in the MRI field.
It also has further applications across a range of industries wherever tools have to be used in the presence of a strong magnetic field. Carefully selected and tested materials replace the ferrous components present in standard torque wrenches, therefore giving an extremely low magnetic footprint and retaining the high standards of Norbar's other Torque Wrenches.
Other maintenance applications where the non-magnetic torque wrenches will be a real benefit include: Clean Rooms Radar Transmission Centres Precision Magnetic Equipment Permanent Magnetic Generators (PMGs) Nuclear products Mine Sweepers
For MRI scanner maintenance, a torque wrench is required to check the bolts used to connect the gradient power supply cables. This non-magnetic tool is an important advance for both health & safety and asset protection, because using standard steel tools close to high power magnets can be both difficult and hazardous.
Noin teen itsekin, tuollaiset parin-kolmen Nm kireydet on hyvä vetää ihan sormilla. Sen tuntee sormissaan millä tavalla ruuvi alkaa kiristyä. Että kiristyykö se jyrkästi vai ikään kuin venymällä pikku hiljaa. Noiden ns venyvien kierteiden kanssa saa olla varovainen. Ne voi korkata yllättävästi.
Ja tietysti on hyvä tunnistaa missä se kierre on. Onko se jossain nupissa kuten edellä, eli se on helppo uusia. Vai onko se vaikkapa pyörän rungossa. Esim etuvaihtajan korvakkeen kiinnityskierre tai vaikkapa pullotelineen kiinnityskierre. Sellaisen rikkominen on montakertaa ikävämpi homma. Itse tykkään konstruktioista joissa se kierreosa on vaihdettavissa, eikä siten ”tuhoa” koko härveliä.
Esim Duden etuhaarukassa se kierre on siinä haarukassa. Mikä on minusta pieni riski. Joku voi väsyneenä ja kiireessä mysöä akselin väärille jengoille vaikka lenkillä rengastöitä tehdessään. Varsinkin jos on sattunut sählätessä tiputtamaan akselin hiekalle.
Pojalla on Deore RD-M591 vaihtaja (Whiten 8 vaihteinen pyörä mutta eikö tuo ole 9 speed?).
Otin vaihtajan irti, kun piti suoristaa korvaketta.
Onkohan vaihtaja mäsänä, kun sen liikettä eteenpäin ei rajoita mikään? B tension ruuvi ei vaikuta mihinkään ja ylemmän rissan saa painettua kasettiin kiinni. Muutenkin vaihtajan runko kääntyy tosi tahmeasti, kun vaihtajan kiinnityspultin vetää edes jotenkin kiinni. Taaksepäin siinä jotain joustoa mutta eteenpäin tietyn pisteen jälkeen se on ihan tahmea. Itse kiinnityspulttikin liikkuu tosi nihkeästi.
Häkki ja sen jousi on ok ja häkki liikkuu ihan herkästi.
Eihän vaihtajaa voi asentaa väärään asentoon? B-tension ruuvin pää pitää tulla korvakkeen tabia (mikä onkaan suomeksi) vasten ja sit vaan sopivaan momenttiin.
Missaako nyt jotain?
En tiedä mitä ne duunit on, mutta uskoisin että siellä ne momentit on oikeasti suunniteltu ja laskettu, eikä vaan arpomalla heitetty sinne manuaaliin. Jossain (halvoissa) pyöräosissa olen joskus nähnyt niin pöhköjä momenttisuosituksia, että ikinä en niitä käyttäisi. Kun sormissa tuntee että puoletkin siitä saattaa olla jo liikaa.
Muutama ajo takana viime syksynä huolletulla pyörällä, joka lepäsi talven yli ja nyt olen huomannut, että takajarrun kahva menee pohjaan - onko jarruissa siis ilmaa? Ei viitsisi lähteä kilometrikaupalla ajamaan huoltoonkaan.