Et ole laittanut vassua väliin, etkä huoltanut vaparia. Laakerin sisäkooli "ruostunut" kiinni akseliin? Muuta en kyllä keksi.
Printable View
Et ole laittanut vassua väliin, etkä huoltanut vaparia. Laakerin sisäkooli "ruostunut" kiinni akseliin? Muuta en kyllä keksi.
Ne on vaan tosiaan hapettuneet/ruostuneet suolapskssa kiinni. Ei tuon kanssa ole ratchetilla mitään tekemistä. Rasvausta ja säännöllistä putsausta vaan.
Njoo, kuivaan akseliin työnnetty vapari kiinni niin ne holkit jumii. Ihan sama onko kynsivapari vai ratchet niin tuolleenhan siinä saattaa käydä.
Alle vuoden käytön jälkeen huolsin ensimmäisen kerran, kun alkoi rullaillessa heittää ketjua pois eturattaalta. Siinä oli kyllä aika suolainen talvi takana päivittäistä työmatkaa. Mielestäni laitoin vaseliinia ihan joka väliin, mutta ehkä sitten liian vähän niihin paikkoihin, mihin olisi voinut reilumminkin laittaa. Tuo ratchettihan helposti alkaa takkuamaan, jos vaseliinia hölvää liikaa tai käyttää liian jäykkää tavaraa. Mistäkö tiedän? :D Ei mitään hapettumaa ainakaan silmin ole havaittavissa.
^^^^ Tämä minun napa oli 54-hampaisella ratchetilla ihan uutena... Tai hetkinen, itse asiassa kun tuota kiekkoa Fillarifiilarilla kasautin, niin siinä oli jotain juttua, että vapaaratas ei sopinutkaan minun 11-rattaiselle maantiepakalle ja sitä sitten jonkin aikaa odoteltiin. Olisiko siinä sitten ns. päivitys tapahtunut.
Jep. Jos talven ajaa putsaamatta, niin kaikki jumii. Jopa shimanon kammet olisi hyvä käyttää välillä auki, jos suolavellissä liikkuu. Sai hakata aika kovaa keväällä.
Kun tässä nyt ollaan niin tietäjinä tietämässä, mitä olen tehnyt tai ollut tekemättä, niin kertokaapa, miksei se vapari irtoa helpolla nyt, vaikka akseli ja kaikki muukin on kasausvaiheessa 100-varmasti vaseliinilla voideltu?
Todennäköisesti. 350 on vakiona 18 hammasta, 240:ssä 36. 54 hammasta jousineen saa ihan irto-osina. En muista nähneeni 54 hampaista vakiona tarjolla noihin hubeihin. En ole kyllä asiaan varsinaisesti kiinnittänyt huomiotakaan. Voin olla siten väärässäkin. Ehkäpä vapari on ollut 8-9-10 lehtiselle tarkoitettu jolloin 11-lehtinen kyllä vaatii uuden sopivan vaparin.
Mm. tätä se vaatii. Jotenkin noin rynkyttämällä kun saan pienen raon vaparin ja navan väliin niin siitä olen talttapääruuvarilla kiilannut vaparin irti. Sen silinterihatun muotoisen päätytulpan sisäpuoli on muuten osittain hinkkautunut paljaalle alumiinille, siitä on tullut noita akselin kierous tms. kaikki ei ole linjassa -ajatuksia. Viime huollon yhteydessä on vaparin laakeritkin vaihdettu (toinen oli vähän rouhea), joten ei pitäisi olla sisäkooleissakaan mitään hapettumaa. No nyt tuo taas toimii ihan mallikkaasti, joten eiköhän tämä kesä mennä näin ja katson syksyllä, josko purkaisi ja yrittäisi sen alumiiniholkinkin jollain irrotusöljyn, kuuman ja kylmän sekä raa'an väkivallan kombinaatiolla irrottaa. :)
Muoks:
Olikin tällä foorumilla se kiero akseli -tapaus:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...41#post2606941
On muuten ko. napa tuon jälkeen ollut lähes päivittäisessä ajossa ilman ongelmia. Ehkä pari kertaa avattu. Mulla ollut tapana olla voimansiirron kanssa ongelmia mutta tämä 240s 18T on kestänyt kun sisuskalut vaihdettiin.
Testasin tänään aeropyörän ja gravelin eroja nopeudessa. Tavallaan muuttujista johtuen nollatesti, mutta antaa varmaan jonkinlaista suuntaa mitä suuruusluokkaa nuo erot voisi olla.
Suhteellisen tasainen 6 km ympyrälenkki, asfaltti normaali tien piennar asfaltti, pientä nypytystä, tuuli n. 4 ms/s
Ajoasento hoodseilla, kohtuullisen samanlainen molemmissa ajoissa.
Pyörät oli orbea orca aero, 55 mm kiekoilla ja gp5000 tubeleksena ja canyon gritz 40 mm terra speedeillä (nämä yhdet nopeimmista gravelrenkaista, eroa testeissä vs gp5000 hieman yli 10 w per rengas).
watit aeropyörä: 178, nopeus 30,2
watit gravel 188, nopeus 29,0
En osannut sitten ajaa samoilla wateilla, ehkä eroa olisi tullut puoli kmh lisää.
Jos graveliin vaihtaisi vanteet ja renkaat , niin ero pienentyisi tuossa nopeudessa selkeästi, ongelma vaan että gravelpyörä ei olisi tällöin enää gravelpyörä.
Minulla ja minun setupeissa pyörien välinen ero on tuo, noin 30:n nopeudessa. Nopeuden kasvaessa ero lähtenee myös kasvamaan.
Eli aika pienet nämä erot on noilla wateilla.
edit: toisaalta aikaeroksi muodostui 22 sek, ja watteja 10 vähemmän
Tietämys hieman huteraa näistä mutta tuorein käytännön kokemus seuraava: otin maasturissa (S Epic) olleet rakentamani kuitukiekot joissa SRAMin hubi, 12x142 akseli, XD vapari ja 12x10-50 kasetti ja siirsin BMC URSiin jossa alkuperäisillä kiekoilla testattu XDR ja 12x10-50 kasetti (+ Eagle AXS vaihtaja). Ketjut pienimmälle 10t leipäselle ja naks rahnuttivat runkoon. Pienestä oli kiinni, mutta ongelma oli selvä. Signatureen sitten ja siellä löysivät jostakin hieman pidemmän (n. 1,5mm) "hub axle cap"in ja sillä se rahnutus loppui. XD ja XDR pituuseroa kai se 1,85mm, mutta en ollut kuvauksista ymmärtänyt kyllä sen vaikutusta noin.
Ihan selkeitä näköjään muillekin nämä eri vapari ja pakka-asiat, ei mitään epäselvyyksiä tai koettuja ongelmia eri kiekkojen/vapareiden ja pakkojen kanssa.
Kaikkihan selviää kun tarpeeksi perehtyy, mutta onhan tämä yhtä hanurista kuin pari muutakin pyörien lähes-standardia.
Tuohon ylläolevaan scottiin liittyen, onko nyt taas tulossa 2x vaihteistot takaisin, vai onko scott poikkeus tältä osin?
Kiinnostava fillari tuokin, mutta ei vaan shimanot kauheasti kiinnosta vaihteissa. Taitaa olla pelkkää shimppaa tarjolla?
Tuota Scottia on ollut saatavilla koko ajan 2x konversiona joten ei ole mikään uusi juttu. Mutta mitä nyt olen muita graveleita selaillut niin kyllä lähes kaikista löytyy myös 2x versiot. Se että jos sitten porukat ostaa lähinnä 1x versiota on toinen tarina.
Shimanon sähkövaihteet on parasta mitä on tarjolla ja kun ei tuollaisessa valmiissa paketissa mitään iloa saa langattomasta versiosta niin sitä ei kannata karsastaa.
2x on ollut aina oikea vaihtoehto nopeaan gravelliin, jolla ajetaan paljon myös maantietä. Scott on juurikin tuollainen.
Ja shimanon grx on ainoa oikea vaihtoehto 2x kanssa. Isot propsit tuosta scotille. Aiemmin noita tarjottiin sramilla. Ehkä johtui shimanon osien huonosta saatavuudesta.
Niin ja itse en koe mitään ongelmia vapaarattaiden standardissa. Shimano 11sp vapari käy kaikkeen. Srami itse loi ongelmat näiden 10t rattaiden kanssa.
Tämäkin tuleva uutuus Cannondalelta erittäin mielenkiintoinen. Harmi, että ei ole vielä geo-taulukkoa nähtävillä.
https://ciclimattio.com/p/supersix-e...45a20c63b1c8e1
^^ Tossa vielä (ehkä) näyttää olevan mahdollisuus vaijerivedoille, mutta koskahan tulee ensimmäinen runko, missä sitä ei ole. Jossain kehuttiin sähkö-Rivalia toiminnaltaan paremmaksi kuin Forcea, mutta haukuttiin armottomasti ankkuriksi. Uskottiin kuitenkin, että tekninen toimivuus tekee siitä kiinnostavan ja sen kelpaavan pyöränoatajille painosta huolimatta.
Joo se on jännä nähdä, mitä Shimppa tekee 12-vaihteistensa kanssa. Hyväksyvätkö sen, että painot auttamatta kasvaa vai lähtevätkö Sramin kelkkaan. Tästä ei vielä käy ilmi, millainen pakka on 2x12:ssa ja aika näyttää, mitä tapahtuu, kun tulee 1x12 GRX.
Varmaa on kuitenkin se, että pikkuhiljaa menee vaihteistot uusiksi kaikilta Shimano-kuskeilta, kun eihän ne vanhat 11-vaihteiset enää riitä mihinkään. Joko on välitysalue liian suppea tai välitysten väliset hypyt aaaivan liian isot.. :)
Kehitys vaihteiden lisäämisessä taakse olisi saanut jäädä kymppiin :). Maasturissa on 12 pakka ja mikään ei mullistunut parempaan suuntaan...
Saman pettymyksen koin joitakin kuunkiertoja sitten, kun luulin suuren parannuksen seuraavan seiskapakasta ysiin siirtymisessäni, mitä hittoa 13-23 pakasta ysiin sain vain kaksi ulompaa ja rattaat tulivat reunoille, joiden tarve aivan nolla.
Sopivilla rattailla olin jo päätynyt samaan ja hyvin riittäviin välityksiin!
Nyt kahdessa ysi ja yhdessä kymppi, pitäähän kehityksen mukana pysyä, nyt taidan omissani olla huipulla...
Shimano ei siirry 10t rattaaseen. Juuri julkaistiin uudet isommat eturattaat ja sram joutui taipumaan samaan.
Ja saahan shimanoon jo nyt 10t jos laittaa maastopakan, vaihtajan ja vaparin di2:seen. Kaverilla on tuollainen setup. Pakkoja menee kuin näkkäriä kurakelillä. Ne pienet rattaat ei vaan kestä hiekkapesua
^^ Shimanoon saa onneksi irtona nuo pienimmät rattaat, niin ei tarvitse koko pakkaa ostaa uusiksi. Sramin pakat menee sitten sulattoon.
Jatketaan tuota nopeusasiaa; eli Orbea Aero vs Canyon Gritzl.
Vähän suuremmilla nopeuksilla n. 5 kilometrin vedot, sama reitti, sivumyötäinen 3-4 ms, korkeuseroa -15 m, asento hoodsit/aero, asento molemmissa "sama"
Orbea ; keskinopeus 42,3, watit 270
Canyon: keskinopeus 39,5, watit 274
Kolmenkympin ja noin 180 watin tehoilla ero n.1,5 kmh
Omaksi mielenkiinnoksi nämä ajelin, ja ehkä tässä vertailen omenia ja perunoita mutta jotain yleispätevää suuruusluokkaa tässä voisi olla.
Nonii, taas olen väärin ajanut. Ja liian hitaasti.
Mutta eihän mulla ole edes gravelia, vaan addict cx jossa on väärä keula gravelliin. Tässä kohtaa on peli menetetty joka tapauksessa niin olkoon vääränmerkkinen 1x vaihteisto.
Vakavasti ottaen, en tykkää Shimanon vipujen logiikasta jonka takia jäisi tuo todennäköisesti hankkimatta. Ellei sitten olisi di2, mutta ei kiitos mekaanisille vaikka hienosti toimivatkin (vipujen toimintalogiikkaa lukuunottamatta).
Niin, se Shimanon vapari käy melkein kaikkeen paitsi xd, xdr, microspline ja campan pakoille.
Lopetan omalta osaltani itkuvirren tähän ja yritän ajaa enemmän ja nopeammin.
Joo ja käännä se keula toisinpäin. Kulma paranee heti.