Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti
Bndit
Kai ne metallia kierteet niissäkin on eli ei eroa alukammista siinä mielessä. Eli rasvaa väliin eikä polkimia tarvitse ihmeellisen kireelle yleensäkään laittaa kun kiertyvät kiinni polkusuuntaan.
Samaa mieltä ettei tarvitse ihmeellisen kireälle kiristää mutta mun mielestä nimenomaan ei kierry kiinni. Jos vaikka polkimen laakeri yhtäkkiä polkiessa menisi jumiin niin kyl siinä käy siten että (jos kenkä ei irtoa polkimesta) poljin kiertyy kammesta irti.
Mä käytän tuota kätevänä muistisääntönä kun on tarve irrottaa polkimia. Ei tarvi arpoa kumpaan suuntaan alkaa avainta pyörittämään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^^Väitän että olet väärässä [emoji16]
Edit: Laitetaas vielä linkki https://youtu.be/txTwa8l9NtY?si=M9Rv-XjlcUj_UOAP
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nimenomaan oikealla puolella normikierre. Mutta nythän mä ymmärrän mistä tässä onkin kyse. Eli totta, molemman puolen polkimet kiristetään (yläkautta) polkusuuntaan jos kampi pysyy samassa asennossa. Mutta mä tarkoitin sitä että jos avain pysyy kiristäessä samassa asennossa (kuten jalka polkiessa) niin silloin on pyöritettävä kampea taaksepäin jotta poljin kiristyisi. Ja vastaavasti eteenpäin jotta poljin löystyisi. Tämä tyylihän on varsin kätevä jos polkimeen käy perinteinen poljinavain mutta nykyisin alkaa olemaan melkein noita ainoastaan kuusiokololla kiristettäviä läpeensä.
Eli olit oikeassa mutta oikeassa olin itsekin.
Keskiön kierteet on päinvastaiset kun saman puolen polkimessa. Jos jommassa kummassa (polkimessa tai keskiössä) laakeri jämähtää niin käsittääkseni niin keskiössä kuin polkimessa on kummassakin mahdollisuus että kammen eteenpäin pyörittäminen avaa eikä kiristä.
… ja italialaisessa keskiössä sitten vielä molemmat puolet oikean käden kierteellä. Mutta onko ne nykyään enää kuinka yleisiä?