Suomen edustajalta kyselin tuosta rengaskoosta niin 40 millinen menee sileenä ja vähän karkeempaa jos haluaa niin noin 37 mm, sama eteen ja taakse. Nastarengasta suositteli 35 millisenä.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Onkos kukaan erehtyny ostaan tota "White CR Pro"? Kiloja on jonkuverrran mutta paljonkohan kevenis ku riisuis ylimääräset ja vaikka renkailla vähä keventäs. Entä kuin nopea jos vertaa johonki perus maantiepyörään.
Hybridi löytyy jo tallista mutta silläki on suuri ero maantiepyörään keskarissa ku maantielle lähetään. Varmaan -10km/h :) Itseasiassa taitaa läskipyöräniki kulkea paremmin.
Ajatuksena olis että CR toimis maantiepyörän korvikkeena ku täällä on niin paskat tiet. Ja tarvittaessa muuntautus retkipyöräksi pitemmille matkoille.
^Rovvalla työmatkuttamena ja tarvittaessa retkifillarina, eikä pidä ostosta mitenkään erehdyksenä. Onhan sen rungossa hiukan korkeampi emäputki ja muutenkin aavistuksen leppoisampi geo, kuin hänen cyclossaan tai maantiefillarissaan, mutta ajoasennon saisi kyllä putkiosilla viritettyä hyvinkin samanlaiseksi, jos haluaisi. Gummit eivät tietenkään ole nopeimmat, joten ne pitäisi päivittää, jos maantiellä haluaa keskareita mittailla. Fillarin kokonaispainollahan ei sitten oikeasti ole juurikaan merkitystä nopeuteen, jos aerodynamiikan ja voimantuoton saa ajoasennon kautta kohdilleen.
Hei. Täällä uusi foorumilainen. Ostin keväällä Merida CX 100 lukuisien maastureiden jälkeen, kun oli kovassa alessa. Nyt tekee jo mieli kevyempää ja parempaa... Kuinka suuri vaikutus on 2-2,5 kg pudotuksella ajoon ja mäkien kiipeämiseen? Vai tyydynkö tähän, kun ei siinä mitään valittamistakaan ole..? Canyon Inflite/KTM/Cannari/Felt..?
Ei juuri mitään merkitystä. Hommaa uusi fillari, jos siltä tuntuu, mutta älä odota sen lähtevän mäissä lentoon. Kaikilta mainitsemiltasi valmistajilta ja monilta muilta löytyy hienoja ja keveitäkin fillareita.
Ps. Mielipiteeni pyörän painon metkityksestä ei ole foorumilla yleisesti hyväksytty "totuus", mutta niin se vaan kuitenkin on.
Varmaan, jos ihan järjellä ajattelee, niin tipuata se pari kiloa painoa ja nauti ajosta pyörällä minkä olet jo ostanut. Erot eivät tule olemaan kuitenkaan järkyttäviä. Itse ajan työmatkat ja satunnaisia lenkkejä ihan perus alumiinisella crossarilla ja riittäisi periaatteessa kaikkiin omiin ajoihin ihan hyvin. Tykkään kuitenkin, että lenkkipyörässä ei ole lokasuojia tai muuta ulkonäöllisesti häiritseviä asioita, joten ostin hiekkatie/kevyeen polkuajoon viime keväänä kuituisen crossarin. Onhan se hyvä, nopea ja saatanan mukava ajaa, mutta jos ollaan ihan rehellisiä, niin varmaan ilman sitäkin olisin pärjännyt ja rahaa olisi tilillä enemmän, mutta ei kai näitä hommia voi aina järjellä selittää, vaan fiiliksellä mennään. Pitkään olin haaveillut tuollaisesta "hipocrossarista", joten pakko se oli kuitenkin toteuttaa. Käy kokeilemassa jotain kalliimpaa laitetta ja jos et huomaa mitään oleellista eroa, niin aja vanhalla pyörällä kotiin, unohda koko asia ja säästä tuhansia.
XXL:n mukaan pyörä painaa 10,8 kg, joten 2-2,5 kg pudotus tarkoittaa n. 8,5 kilon pyörää eli krossariksi jo aika kevyttä ja siten käytännössä kohtalaisen arvokasta pyörää.
Varmasti tuo tuntuu jo ajossa, kuten muutkin erot noiden välillä (todennäköisesti kaikilta osin hiukan laadukkaammat osat). Nyt kuitenkin täytyy pysähtyä miettimään, mitä pyörältä oikeasti kaipaat. Millä tavoin parempaa haluat ja mitä tavoittelet keveydellä. Onko pyöräilyn tarkoitus päästä mahdollisimman lujaa paikasta toiseen vai onko se kuntoilumuoto ilman kilpailullisia tavoitteita, jossa sekunneilla ei ole merkitystä.
Ilman, että käsittelee näitä asioita itsensä kanssa voi olla vaarallista hakea parannusta nykyiseen pyörään. Tuloksena voi olla kohtuuttoman kallis päivityskierre. Ja hinnan vastapainoksi tulee myös arkea hankaloittavia asioita eli mihin 8,5 kilon pyörän uskaltaa jättää, onko pyörällä tarvetta kuljettaa tavaraa, asentaa lokaria jne.
Mutta laita seuraavalle lenkille ylimääräistä painoa pyörään ja kokeile, onko ero parin tuhannen euron arvoinen. Kunnon lukko + täysinäinen juomapullo riittää painoksi tyhjään pyörään verrattuna. Kalliin pyörän laakerien rullaavuudesta tuskin eroa tulee, renkaissa voi pieni ero olla. Yksi suht edullinen vaihtoehto on laittaa sileät 28-30 mm maantiepyörän renkaat, kun nykyiset 33 mm nappulat kuluu loppuun. Painoa ei siinä kyllä juurikaan katoa, jos nykyiset renkaat painaa 355 g/kpl.
Osta uuden pyörän hinnalla toinen kiekkosetti ja tiputa siten kilo pyörivästä massasta, niin eron huomaa pyörän käsiteltävyydessä, kiihtyvyydessä ja osin myös mäessä. Jaa työvuorot vaikka lenkkikiekot/arkikiekot tai kesäkiekot/talvikiekot tms., ettei vanhat jää vain varalle.
Se keveys ja nopeus on silloin merkityksellinen kun nopeutta vertaillaan muihin. Minusta yksin ajellessa sillä ei ole kovin suurta merkitystä.
Mutta toimiiko se nykyinen pyörä? Onko vaihteiden tai jarrujen kanssa ongelmia? Jos ne pelaa kunnolla, niin se uusi kiekkosetti voisi olla järkevä hankinta. Kunhan ostaa sellaiset jotka käy adaptereiden avulla sitten muihinkin pyöriin...
Kyllä kevyt pyörä on aina kivempi ajaa kuin painava.
Maantiellä ei ehkä niin väliä, mutta maastossa ja crossissa keveys on valttia. Ihan itselleenkin omin päin ajellessa. Mun mielestä. Kannattaa kokeilla ellei usko.
Itse olen ajellut vuorotellen alle 9 kg maantiepyörällä ja 13.5 kg gravel konkelilla, enkä koe sitä eroa mitenkään merkittävänä. Sama painoero myös kiekoissa, eikä sekään minulle suuria merkkaa.
Minusta tuo taas kuullostaa aivan käsittämättömältä.
No mut nythän me päästiin helposti lopputulemaan, että joillekin ihmisille fillarin painolla on merkitystä ja toisille taas ei.
Eikä siinä ole mitään pahaa tai moitittavaa, ihmiset ovat erilaisia. Toiset tykkää Sramista ja toiset Shimanosta. Toiset Volkkarista ja toiset Toyotasta. Toiset kesästä ja toiset talvesta. Toiset muumeista ja toiset Tex Willeristä. Toiset ahkeroinnista ja toiset loinimisesta. Toiset tyttärestä ja toiset äidistä. Tai isästä. Tarvitseeko jatkaa?
Koska nämä ovat henkilökohtaisia juttuja toisten ihmisten lausuntoja ei kannata polarisoida omiin valintoihinsa ilman että kukin kokeilee itse :)
Pitäisikin oppia näissä keskusteluissa käsittelemään asioita ilman, että määritellään jotain hyväksi tai huonoksi, kun hyvän ja huonon määritelmä on eri ihmisillä erilainen. Itselläni esimerkiksi on krossarissa vanteet, jotka painaa 545 g/kpl ja olen oikein tyytyväinen noihin. Toki joissain tilanteissa keveys olisi hyvä juttu, mutta kun yhdellä kiekkosarjalla koitan pärjätä (tosin taistelen itseni kanssa 650b-vaihtoehdon kanssa maasto- ja gg-ajojen osalta), tuo on hyvä kompromissi tarpeideni suhteen.
Eli turha vaihtaa -2 kg Canyoniin, vaikka on hinta/paino/laatusuhteella aika ylivoimainen. Kokonaispaino tietysti vaikuttaa, mutta pyörän paino käsiteltävyyteen. Tarvetta vaihtaa ei ole, mutta se mieliteko...
Lähtökohta kuitenkin on se, että sinulla on maksettu pyörä ja vaihto uuteen maksaa uuden hinnan miinus jokin vanhan myyntihinta, ellet jätä nykyistä pyörää kakkospyöräksi. Vain sinä voit arvioida, onko tuo hinta maksamisen arvoinen. Mutta jotta voit asiaa arvioida, sinun pitää määritellä tavoitteet ja suhteuttaa se pyörien välisten ominaisuuksien erotukseen. Vaihtoehtona on uusia nykyisestä pyörästäsi joitain osia. Mikään noista ei ole oikein tai väärin. Itse tuskin vaihtaisin, mutta minun päätökselläni ei ole mitään merkitystä sinun päätökseesi.
Kyllähän tuossa nyt on paljon muitakin tekijöitä kuin paino jos tuollaisen hinnat alkaen Claris-crossarin vaihtaa Canyoniin. Ajotuntuma on taatusti ihan eri eikä vain painon takia. Kaikki vaan toimii paremmin jne.
Itse vaihdoin taannoin vajaa 11kg teräsankkurin alle 9kg kuitupyörään ja vaikka kiekkosetti + renkaat säilyi samana niin on tuo ihan eri peli ajaa.
Hei, haluaisin päivittää nopeammat nakit uuteen Merida CX500 cycloon. Vakiona on 33mm nappulat ja tilaa tuntuisi olevan vielä reilusti. Haluaisin mahdollisimman hyvin rullaavat ja pistosuojatut renkaat kaupunkiajeluun ja hiekallakin pitäisi uskaltaa ajella. Asfalttia ajosta on ehkä 90% eli aika slicksit saisi olla.
Vittoria Voyager Hyperiä olen katsellut, mutta saatavuus 38c koossa on surkea. Olen tilaamassa muutakin tarviketta samalla bike-componentsista, joten olisiko nämä hintansa väärtit? https://www.bike-components.de/en/Sc...g-Tyre-p45632/
Schwalbet ovat ilmeisesti todellisuudessa 2mm kapeammat kuin spekseissä eli menisikö tuo 42mm lokareiden kanssa? Tuosta kapeampi onkin 37mm, joka on todellisuudessa vain 35mm :/
Dayton, olet varmasti oikeilla jäljillä ajatustesi kanssa. Renkaat-osiossa on ketjut Leveät ja nopeat maantierenkaat sekä Paksut gg-renkaat tms. Kannattaa selata läpi.
Tarkoitus alkaa katseleen cyclocrossia syksyn kurakeleille. Saako tarvike lokasuojat asennettua asennettua mihin fillariin vaan vai tarviiko rungossa olla jotain kiinnikkeitä? Eli pitääkö huomioida jotain fillaria ostaessa jos aikoo asentaa kiinteät lokasuojat?
Tarkoitan nyt sellasia pitkiä lokasuojia enkä satulatolppaan kiinnitettäviä
Sori kun menee hiukan ohi aiheen
^Lyhyt vastaus: pitää olla kiinnikkeet. Pitkä vastaus: aika moneen voi nippusiteillä ym. askarrella sellaiset mutta mitkä lokasuojat sopii, missä koossa ja haluaako omien viritelmien kanssa elää on jotain mitä voi pohtia. Jos pitkät lokasuojat on pakolliset, kannattaa varmistaa, että sellaiset varmasti saa kiinni, jo ennen ostoa
Viikon verran sotkenut Merida 500:lla nyt työmatkoja ja muutaman hupilenkin siinä sivussa. Voimansiirto 105 pelaa hyvin ja levyjarruista tykkään kovasti, mutta ainoa mikä vähän häiritsee on ohjaukseen välittyvä tärinä etuhaarukasta siinä määriin, että ranteet kipeytyy. Vinkkejä? Paksumpi/ pehmustettu tankonauha tai pehmustetut hanskat?
Aloita hanskoilla, lisää sitten nauhaa. Ethän vaan nojaa liikaa käsiin?
Satulaa muutama milli taakse, jos mahdollista, keventää käsille ja ylävartalolle tulevaa painoa.
Jotkut satulat ovat muotoilultaan sellaisia, että nokkaa joutuu hitusen nostamaan suositellusta.
Minkälaiset renkaat? Itsellä sama himmeli hankittuna muutama viikko sitten ja en valitettavasti aikataulullisten ongelmien takia ole hirveästi ehtinyt sillä ajaa, mutta mitään tuollaista en ole havainnut. Tosin vaihdoin orggisrenkaat paksumpiin.
Se orggissatula oli kyllä karmea...
Levari cyclon keula on selvästi maantiepyörää kovempi, vaikka se kuitua olisikin.
Ja gatorit, vaikka kestävät onkin, on aika puutarhaletkumaiset tuntumaltaan. Koita pienempiä paineita, jos siitä on jotain apua. Muuten vaan paksumpaa kumia alle.
Joo ja 15mm läpipultti ei ole omiaan parantamaan tilannetta. Itse pistin tosiaan 40mm kumit alle ja karvan alle 4bar paineilla meno on mukavaa. Ei kai noita asfaltin poikkisaumoja jne. suodata mikään muu kuin läskikumi, joten ei kai niihin kannata ranteet lukossa muutenkaan tärskäytellä?
Onkos jollain ajossa Cannondale CaadX? Pohdin olisiko 54 oikea koko 178cm pitkälle ja haaramitta 83cm.
Minä olen 188 cm, haaramitta 91 cm, ja CaadX:n koko 56.
Onko kellään Planet-X XLA:ta? Vähän himottais semmonen mutta mietityttää kuin paljon on tilaa renkaalle, elikkä miten on sisäleveyttä takahaarukassa ja keulassa renkaan kohalta mitattuna?
Lähetetty minun Mobira Cityman laitteesta Tapatalkilla
Canyonin uudet hiilaricyclot vaikuttavat aika päteviltä! Mietitty juttuja taas vähän uusiksi kilpailijoihin nähden
https://www.canyon.com/fi/specials/takeflite/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kaameaa. Varmaan toimivaa.