Tähän on helppo yhtyä. Mun kohdalla ei voida tosin puhua urheilupersoonallisuuksista, vaan ihan kilpailutapahtumista, jotka olivat aivan 100 kertaa mielenkiintoisemmat tuossa Lance vs. Ullrich 2003, kuin viime vuoden Contador vs. A.Schleck tapauksessa. Vuoden 2003 kisasta ei puuttunut iskuja vuorietapeilla ja kunnon yritystä muutenkaan, kun taas viime vuoden kisa oli kärkikaksikoltakin tympeää kyttäämistä.
Mä olen myös kyllä kaikissa doping-asioissa yleisesti sitä mieltä, että syytön kunnes toisin todistetaan. Vaikka en uskokaan kovin monen huipun (en juuri kenenkään) vinttaavan täysin puhtain keinoin, niin he ovat syyttömiä aina siihen asti kun käry käy. Sitten jos kärähtävät niin ei muuta kun kilpailukielto päälle. Tämä ei koske tietenkään vain pyöräilyä, vaan KAIKISSA ammattilaislajeissa vedetään mömmöjä. Pyöräilystä vaan on tehty "sysimusta" laji, vaikka todellisuus olisi monessa joukkulajissa (esim. Pohjois-Amerikan sarjat) paljon synkempi, jos urheilijat kunnolla testattaisiin. Huippu-urheilun seuraamisen saisi siis lopettaa ammattilaislajien osalta, jos seuraisi vain täysin puhtaita lajeja
Moni varmaan kysyy, että miksi sitten kannatan Contadorin ajamista tällä hetkellä?!? Tähän on muutama mielestäni hyvä peruste.
1. Minä en päätä siitä kuka saa kisata ja kuka ei, vaan päätös tehdään jossain ihan muualla.
Tällä tarkoitan sitä, että miksi minun pitäisi protestoida Contadorin ajamista vastaan, kun kerran hänen on päätetty antaa kilpailla?!? Nautin ammattilaispyöräilyn kovasta kilpailusta ja on hienoa, että kaikki parhaat ovat mukana. Jos Contador olisi määrätty kilpailukieltoon, niin en nurkuisi siitä yhtään, mutta kun näin ei ole. Asiassa on mahdollisesti tapahtunut oikeuden vastaisesti yms. mutta haluan keskittyä nauttimaan kilpapyöräilystä täysillä. Päättäkööt asioista kuka saa ajaa ja kuka ei, minä en sillä päätäni vaivaa.
2. Contadorin käry oli tosi minimaalinen JA muutkin käyttää
Alberton tapauksessa voidaan puhua todella mitättömän pienestä kärystä. Ei todellakaan mikään Ben Johnson / Floyd Landis tapaus. Siinä mielessä mun sympatiat onkin siis olleet Contadorin puolella, koska moni muu tän hetken huipuista on vetänyt mömmöjä ihan tasan tarkkaan siinä missä hänkin, Conta vaan sattui ehkä huonoa tuuria (tai mitä lie) syystä käryämään. Näin ollen tuntuisi tyhmältä, että hän noin mitättömän PIENEN käyryn takia joutuisi kärsimään.
Toki tuohon kohdassa 2. palataan taas siihen, että käry on aina käry ja muille huipuille sellaista ei ole tullut eteen, joten he OVAT puhtaita Contador EI. Ja käry on käry vaikka se tapahtuisi kuinka pienestä asiasta tahansa (tässä tapauksessa naurettavan pienestä). Kyllä mä myös Contadorin kilpailukiellon hyväksyn, mutta jollain tavalla suuret kisat (varsinkin Tour) tulisi ajaa niin, että kaikki parhaat ajajat on mukana. Nyt kun kerran Alberto saa siellä sotkea, niin nautin tilanteesta.
Tiedän että kommenttini ovat vähintäänkin ristiriitaisia. Kuten jo todettua, ei mua harmittaisi Contadorin kilpailukieltokaan, mutta sen sijaan 2000-luvulla on tapahtunut pyöräilyssä monta asiaa näiden "käryjen" kanssa, jotka sai sapen kiehumaan. Päällimmäisenä oli tietenkin Mikke Rasmussenin veto pois Tourista 2007, vaikka hän EI SIIS OLLUT KOSKAAN KÄRYNNYT!! Se oli kertakaikkiaan käsittämätöntä. Syytön, kunnes toisin todistetaan ei todellakaan toteutunut.
Katellaan nyt miten tämä Contador - case päättyy. En voi sanoa, että hän mun mikään suurin suosikkikaan olisi, ei todellakaan, mutta nautin kyllä hänen mukanaolosta, koska kovaa kilpailua on hienoa seurata. Tämä tapaus on oikeasti lisäksi ensimmäinen KÄRÄHTÄNEEN urheilijan tapaus, jossa olen edes jollain tavalla puoltanut kärähtäneen urheilijan kilpailemista, kähinnä juuri ajatuksin a) käry oli niin minimaalinen b) muut käyttää mömmöjä myös. Sitä sen sijaan toivon hartaasti, että jos Conta saa kilpailukiellon, niin sen päätyttyä hänen annettaisiin palata tositoimiin. Näin ei käynyt tapaus Rasmussenin kanssa, joka vielä näin jälkeenpäinkin on korvennut mua aivan tolkuttomasti. Mies EI KOSKAAN kärynnyt, mutta saa HUONOMMAN kohtelun kun lukuisat kiinni jääneet.
Tässäpä hieman mun ajatuksiani :)