Heijastinliivit on nössökoirille :D Mitäs kuuluu...
Heijastinliivit on nössökoirille :D Mitäs kuuluu...
Yleistäminen on tosiaan lähtökohtaisesti typerää ja oikeaanosuvaa vain sattumalta. Mutta avautuminen ilman tiettyä määrää yleistämistä jää aina ikävästi puolitehoiseksi. Eikö voitaisi sopia että tässä ketjussa saa esittää yleistyksiä kaikista muista paitsi omaan viiteryhmään kuuluvista pyöräilijöistä?:cool:
Toisaalta voisi edellyttää että aikuinen koiranulkoiluttaja tajuaa ja ymmärtää ettei ole kotipihallaan tai omassa metsässään ja kulkee sen mukaisesti - eli pitää osan väylää koko ajan vapaana ohittajille, olivatpa nämä pyöräilijöitä tai ketä tahansa, liikkuipa heitä tai ei. Ja silloinhan sen pyöräilevän puupään ole tarvis antaa lähestymistään merkkiä sen enempää kuin kenenkään muunkaan liikkujan - eli korkeintaan tai tietysti huomaavaisuudesta tai hyvien tapojen vuoksi.Lainaus:
Jos se takaa phillaroiva valoton ja soittokelloton puupää ei anna lähestymisestään mtn merkkiä niin saa syyttää itteään onnistumattomasta ohituksesta. :)
Seuraava.
Tilanne: koiranulkoiluttaja kävelee someensa syventyneenä, kuinkas muuten, ulkoilutien keskellä ja koira pitkän hihnan päässä nurmikolla ulkoilutien oikealla puolella. Koiranulkoiluttajan vasemmalta puolelta mahtuu kyllä ohittamaan, vieläpä kohteliaan sivuetäisyyden jättäen, mutta (soittokelloton) pyöräilijä haluaa olla huomaavainen ja ilmoittaa ajoissa ja rauhallisella äänellä"Vasemmalta!"
Mitä tapahtuukaan? Koiranulkoiluttaja rupeaa nostamatta katsetta älypuhelimestaan siirtymään vasemmalle (eli peittää ainoan turvallisen ohitusvälin) ja yrittää samalla toisella kädellään kiskoa koiraansa lähemmäksi siinä tietenkään onnistumatta (joten hihna peittää loput tiestä).
PS Sitä joka ehdottaa että hankkisin soittokellon ja käyttäisin sitä, jolloin välttyisin edelläkuvatun kaltaisilta tilanteilta, lyön kirveellä päähän.
Ah, vaan suomen kieli ei ole universaali kommunikoinnin väline, ja jopa kantasuomalainen voi ymmärtää kuulemansa väärin, etenkin jos huomio on keskittynyt toisaalle. Itse koetan suosia toisenlaista, kielimuureista vapaata kommunikointivälinettä, joka suoraviivaisuudessaan kyllä välillä irroittaa paheksuvia kommentteja. En tässä sitten ehdota mitään, kunhan totean.
^ Been there, done that. Mutta läheskään aina se ei ole mahdollista juuri sillä kohtaa olevien lampputolppien, puidemn, pensasistutusten tai ojien takia. Mutta kieltämättä silloin kun niin tekee, ohitettava voi mitä ilmeisimmin kokea sen pyöräilijän mielenosoituksena tai jopa v-luna päätellen niistä kommenteista joita minäkin olen takaani silloin kuullut.
^^ Jos The flying Chocobo on keksinyt sellaisen universaalin kommunikaatiovälineen joka olisi tuossa tilanteessa tuottanut koiranulkoiluttajassa jonkin muun eli yhtään fiksumman reaktion, hänen olisi syytä patentoida se ja sopia valmistuksesta ja markkinoinnista jonkin alan yrityksen kanssa. Olen näet tähänastisen pyöräilykokemukseni perusteella sataprosenttisen varma siitä että soittokello olisi aiheuttanut pikaisen vilkaisun taaksepäin, minkä jälkeen koiranulkoiluttajan toiminta olisi ollut tismalleen kuvatunlainen.
Ei mulla ole mitään "argumentteja". Mä jätän ne ja niiden käytön muille.
Mutta jos nyt unohdetaan se että voimaantulleen lakimuutoksen jälkeen sen lakisääteisen varusteen ei enää tarvitse olla soittokello vaan jonkinlainen äänimerkinantolaite sen tekniikkaa rajaamatta, niin suhtaudun soittokelloon samalla huolettomalla piittaamattomuudella kuin vaatimuksiin etu-, sivu- ja takaheijastimista.
Mulle riittää jatkossakin se että tämä nykyisin käyttämäni menetelmän avulla ohitukset sujuvat helposti ja sujuvasti ylivoimaisesti useammin kuin soittokelloa käyttämällä ja että olen siihen siirryttyäni saanut välittömänä palautteena kiitoksia enemmän kuin aikaisemmin. Tätä empiiristen tosiasiain tilaa ei miksikään muuta se että joskus tapahtuu myös jotain sellaista mikä aiheuttaa minussa tarpeen avautua tässä ketjussa.
Onko sinulla syytä uskoa että vastaukset noin yleensä poikkeaisivat linjalta "Soitit liian kaukaa!", "Soitit liian läheltä!", "Soitit liian kovaa!", "Soitit liian hiljaa!", "Soittoääni on liian aggressiivinen!", "Soittoääni on liian käskevä!", "Soittoääni on liian ärsyttävä!" jne?
Eilen sitten vihdoin itse törmäsin (kuvaannollisesti) vapaana juoksevaan koiraan Vuosaaren sillan kupeessa juuri ennen Rastilan saunan maisemia. Ihan pimeästä alkoi kuulumaan hirveä haukun rähinä ja 20 metrin päässä sitten omistajarouva(?) ilmestyi niinikään pimeästä. Valitettavasti olin sammuttanut kypärävalon kelvillä ajaessani, niin en voinut töräyttää 4000 lumenin edestä fotoneita madamen naamaan ja kysyä, että "kuinkas tämä meni noin niinkuin omasta mielestä". En sitten sanonut mitään, mutta jos rekku olisi juossut eteen, niin eipä tuollaisesta kahden kilon puudelsta paljon jää fätin kanssa keskustellessa.
Mitä ihmiset oikein ajattelee, kun antaa noiden koirien juosta vapaana muiden joukossa? Sitten itketään iltapulussa, kun koiralle käy jotain. Joko pyöräilijä ajaa päin tai mastiffi syö.
Haluat siis vetää paitsi lukutaidottoman tollon myös moukan roolia tällä foorumilla?
Se "joku" kirjoitti:
"^ Been there, done that. Mutta läheskään aina se ei ole mahdollista juuri sillä kohtaa olevien lampputolppien, puiden, pensasistutusten tai ojien takia. Mutta kieltämättä silloin kun niin tekee, ohitettava voi mitä ilmeisimmin kokea sen pyöräilijän mielenosoituksena tai jopa v-luna päätellen niistä kommenteista joita minäkin olen takaani silloin kuullut."
Voi halutessasi ihan itse ottaa selvää mihin "^" viittasi ja minkälaista ohitusta "that" ja "se" tarkoittivat. Ja tietysti miettiä sitä oliko niissä ohituksissa kyse "nykyisin käyttämästäni menetelmästä" vai ei.
PS Mutta kiitos nyt kuitenkin.
Sitä samaa,aina nousee joku uusi puupää esiin. Keuhkot, nilkat ja kunto paskana, muuten menee ihan hyvin. :)Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Fjälle
Oujee.
Hanna Huppupää (saattoi olla Hannukin) mennä somettaa keskellä kelviä laidasta toiseen hortoillen. Ei reagoi edestä eikä takaa tulevaan kellonsoittoon eikä pitkien valojen loimottamiseen mutta malttaa huutaa kaukaa ohittavan protetariaatin edustajan perään että mitäuittuastntahvo. :cool:
Sama tapahtuu kun väylällä on potkupallojoukkueellinen tulevaisuuden toivoja etenemässä samaan suuntaan. Vastaantulevat kyllä väistää toiseen laitaan kun lauman vetäjä kiljaisoo sen StVzo valon bongattuaan että laitaan.
Millä ketulla näistä menee tyylikkäästi tai ees turvallisesti ohi?
Nimim.
Aina laidassa :)
Nössökoiria ovat kaikki muut kuin taistelukoirat ja nössöjä koiranomistajia ne, jotka eivät mene paljain käsin erottamaan kiimaisia taistelukoiria toisistaan. Muille heijastimet niin liiveissä (1% -heijastuvana) kuin muuallakin.
Varsinaisia taistelukoiria ei tosin taida saada kouluttaa Suomessa, joten täällä on vain nössöjä niin koiranomistajina kuin koirattominakin.
Nyt mennään kyllä aika isolla pensselillä/-sedällä...
Jos ajelet hienolla cyclocrossilllasi kaupunkialueella hiljakseen ja minä kaupparomullani kiireessä ja vesisateessa ohitan, niin on epäkohteliasta lähteä perään roikkumaan. Kyllä pitäisi itsetunnon kestää moinen. Typeräksi asia muuttuu siinä kohtaa kun yritän viestiä edellä ajavasta papparaisesta hidastaen ja eleillä, ja sinä ohitat molemmat väärältä puolelta liian ahtaassa paikassa, samalla kysyen "hyytyikö?". No ei vielä hyytynyt, mutta varmasti kohta olisi. Kohteliaisuuttani en jäänyt eteesi hidastelemaankaan, joten ajelin reippaammin kun huomasin ettei ohitusta hyväksytty.
Niin kova pala ei ole edes TMT-tappio*, että jäisin sateella toisen perään kuraroiskeisiin peesaamaan. Muutenkaan en pidä peesaamisesta, kun mielestäni ajoneuvojen etäisyys pitää olla riittävä. Onhan roikkuminen autoilijoille tehdyn kyselyn mukaan yksi ärsyttävimpiä asioita liikenteessä. Mutta ehkä joillekin tilannetaju on liian vaikea pala, kilpailuvietti sysää kaiken muun sivuun.
* Lötjönen näyttää olevan palstalla uusi kaveri (tervetuloa!), joten varmuuden vuoksi pieni täsmennys viestissä #57: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44065-Ty%F6matkatemmon-s%E4%E4nn%F6t&p=1701689#post1701689
Voi tietysti olla, että vieläkään kaikki tmt-harrastajat eivät tunne tuota sääntöä, vaan "kuittaavat päänahkoja". Yleensä heikolla menestyksellä.
Tästä tuntemattomien yllättäen ja pyytämättä työmatkalla suorittamasta peesaamisesta tekisi kyllä tosiaan usein mieli avautua. En ymmärrä ajatusta, alkuunkaan.
Luvaton peesaaminen on rikos. Ei lakiteknisesti, mutta moraalisesti.
Peesaajista pääsee eroon joko järjettömällä spurtilla, pikkuhiljaa hiljentämällä tai tyhjentämällä sieraimet limasta.
En itsekään oikein osaa arvostaa tuota jekkupeesaamista, mutta kyllä toisten päälle räkiminen alkaa jo olla samassa sarjassa lasinpesunesteen ruiskuttelun kanssa.
Lötjösellä ei ole työmatkatemmosta juuri hajuakaan, eikä kysy muilta mistä tulossa. Lähes mammapyörällä, kauppakassi tangossa ajelin sateessa ja kiire skeidalle. Eikai sentään tarvitse taakse jäädä jos joku hiilikuiduissa ja trikoissaan ajelee 10km/tunnissa. Ihan yleisesti sanoin tämän koska minusta on melko noloa jos täytyy jokaista ohittajaa lähteä haastamaan ja ylpeänä kuittailla.
Tarkoitat varmaan, että sait limat päällesi, koska ajoit liian lähellä? Itse en yleensä taakse katsele, jos nenä on tukossa. Ehkä pitäisi, mutta sama kai se takana ajavan näkökulmasta on, lentääkö päälle koiran p**kaa renkaista vai jotain muuta jostain muualta. Pitkän matkan kisoissa ei kuulemma pysähdytä edes puskatauolle ja jos ei ole peesikieltoa, seuraukset on sitten kestettävä.
Missä lajissa?Lainaus:
sit mä menin ja voitin sen
Hupaisa aloitus Lötjöseltä, tervetuloa vaan tältäkin nimmarilta, kevennystä me tarviimmekin.🤗
Sitähän vaan tässä meinasin, jotta voisihan noissa paikkansa takaisinotoissa käyttää järkeä. Jos ei uskalla ohitusta yrittää suoralla, niin ei sitten mitään kamikaze-ryntäystäkään muiden terveyttä vaarantaen. Itse en halua vanhuksia säikytellä ohittamalla tuhatta ja sataa, varsinkaan ojan puolelta puolen metrin raosta. Mahdolliset pilkkaavat kommentoinnit myös voi jättää pelkästään ajatuksen tasolle. Kannattaa muutenkin rajoitin säätää niin, että rasituksen aikana kykenee järkeviin ratkaisuihin.
Täysin aiheellinen oli avautumisesi tilanteesta. Kuvauksen perusteella ei mitään järkeä krossarikuskin toiminnassa. Tällä kertaa tuurin avulla ei vahinkoa tullut, huonomalla tuurilla olisi hyvinkin voinut tulla ja ne seuraukset voikin sitten olla mitä tahansa. Tieliikennelain uudistuksen yksi tavoitteista ajoneuvoistaa polkupyörä on edelleen tarpeellinen. Todennäköisesti moni ei ymmärrä kuljettavansa tieliikennelain alaista ajoneuvoa tieliikennelain alaisessa ympäristössä.
Ihme antipyöräilyä tällä pyöräilyfoorumilla...
https://www.youtube.com/watch?v=n-AbPav5E5M
Pahoin pelkään - vai toivonko sittenkin? - että "Lötjösen" visiitti foorumilla jääkin kovin lyhyeksi ja yksiaiheiseksi, aivan niin kuin hänen kohtaamansa "hienolla" cyclocrossilla "trikoissaan" ajanut pyöräilijä jää kohtuullisen harvinaiseksi tapaukseksi.
PS Mun on tunnustettava että mä en yleensä kykene kovin nopeasti enkä varmasti tunnistamaan milloin cyclocross jonka ohitan (tai joka ohittaa minut) on hieno ja milloin se on joku karvalakki- ja työmatkatempoluokan Nishiki tai Ridley tai joku muu tyypillinen merkki alumiinirunkoineen, halpiskiekkoineen ja alemman sarjan osineen.
PPS Joskus kieltämättä käy niin että olen jossain ajanut hetken tai jonkin aikaa hitaammin ja sitten kun minut ohittaa tai edestä kääntyy samaan suuntaan selvästi muttei liian paljon nopeammin ajava, parannan itsekin vauhtiani ja lähden "peesiin". Mutta se tarkoittaa silloin sitä että jätän vähintään parin kolmen pyöränmitan verran väliä ja pyrin vain pitämään vauhdin samana kuin edellä ajava.
Voi olla että joku jolla niin sanotusti on silmät selässään tai herkkä kuulo- tai hajuaisti ei tämmöisestäkään tykkää, mutta kärjistetysti: jätän kyllä pitemmänkin välin tai menen edelle, mutta olkoon tykkäämättä mikäli ei tykkäämättömyyttään halua ilmaista. Mihinkään kilvanajoon tyyliin katsotaan kuka putoaa suoraan vetoon tai kenen vauhti nytkähtää en ole lähtenyt (mutta en kyllä muista ainuttakaan tapausta jossa edelläajava olisi lähtenyt minut huomattuaan kiihdyttämään vauhtiaan).
Juu, en sillä minäkään etteikö Lötjönen asiassa asiaa puhunut. Koin vain jotkut heitot turhiksi ja kovin asenteelliseksi. Mutta luulen myös ettei hiilikuituisella hienolla cyclocrossillaan trikoissaan ajanut pyöräilijä kuulu Fillarifoorumin lukijoihin.
Oikeastaan tunnen tarvetta avautua eilisellä lenkillä kokemastani. En siksi että olisi sattunut mitään tavatonta tai harvinaista vaan nimenomaan siksi että sattunut on tavattoman yleisetä ja jokapäiväistä. Tarkoitan tietysti sitä että pyöräilijä ajaa täysin sääntöjen mukaan ja pyrkien ennakoimaan vaaratilantete, väistämisvelvollinen autoilija ei huomioi kelvillä ajavia pyöräilijöitä, ei tunne olevansa väistämisvelvollinen tai katsoo voivansa ajaa siitä piittamatta koska pyöräilijä on se johon sattua ja että onnettomuudelta siksi vältytään vain pyöräilijän jarrutuksen tai väistön ansiosta.
Eilisellä lenkillä oli poikkeuksellista vain kyseisenlaisten tilanteiden lukumäärä. Liekö syynä ollut maanantaipäivä joulupyhien jälkeen, harmaa ja kurja sää joka sai autoilijat tiettyyn mielentilaan tai erehdytti heidät luulemaan ettei liikenteessä ole pyöräilijöitä?
Joka tapauksessa tuli koetuksi:
- ajan kelviä tien oikealla puolella: auto kääntyy edestä oikealle, auto kääntyy eteen kolmion takaa oikealta
- ajan kelviä tien vasemmalla puolella: auto kääntyy takaa vasemmalle, auto kääntyy eteen kolmion takaa vasemmalta
- ajan kiertoliittymässä: liittymään tuleva auto ajaa eteen, liittymästä poistuva auto ajaa eteen.
Kuusi tapausta, joista yhdessäkään en voi katsoa ajaneeni liian suurella tilannenopeudella, "oikeuksistani kiinni pitäen" tai "luottaen liikaa siihen että liikenteessä muut eivät tee virheitä". Kahdessa ehdin oikeasti pelätä miten tässä käy.
PS Kun puhun tässä ketjussa "autoilijoista", en tietenkään tarkoita kaikkia autoilijoita enkä etenkään sellaisia jotka eilen ajoivat mallikkaasti.
Kyllähän tässä on noin 10 vuotta tullut lueskeltua tätä palstaa. En varmasti ole mielipiteineni helpoimmasta päästä ja siitä syystä jättänyt pelkäksi lueskeluksi tämän ja todennäköisesti sitä samaa linjaa jatkankin. Nyt vain tuli tarve avautua tarpeeksi monen törkyilyn jälkeen. Eli ei ollut ensimmäinen laatuaan. Hyvä (huono) esimerkki: ajan parin kilometrin suoraa "yksin", sanotaan nyt neljääkymppiä ja pysähdyn punaisiin valoihin ja kun jarrutan, silmänräpäyksessä sujahtaa kainalon alta ylemmät oikeudet omaava salapeesaaja läpi punaisista.
Itse Koin "kilpavarusteissa" ajamisen lopulta ahdistavaksi. Kokoajan oma ajo liittyi muihin ympärillä. Vaihtui shortsit jalkaan, tanko suoraksi ja lopulta "lopetin" ajamisen. Aloin tykkäämään käydä kaupassakin pyörällä ja nytkö pitää alkaa vahtimaan kenet voin toppapuvussa ohittaa ilman loukkauksia? Jos ohitan, menkööt uudestaan ohi ihan vapaasti ja ilman stressiä.
Kyllä minua kiinnostaa pyörät niin paljon että erotan osasarjat toisistaan ja osaan päätellä hiilikuidun olemassa olon maalin alla. Hieno pyörä on jokaisen mahdollisuuksiensa ja tarpeen mukainen. Ymmärrän että toiselle 2000e pyörä on roju ja toiselle 800 maksanut on hieno.
Tältä Foorumilta on saatavissa mukavasti tietoa ilman että tarvitsee osallistua itse keskusteluun. yhdellä aiheella tässä on aloitettava ja parin päivän jälkeen ei varmasti kannata johtopäätöksiä tehdä aktiivisuudesta, noin yleisesti.
Tännehän mielestäni nimenomaan kaivataan ihmisiä jotka eivät ole mielipiteineen helpoimmasta päästä. Eihän kenenkään pitäisi olla keskustelufoorumilla yksiäänisyyttä hakemassa!
Sitten on kokonaan toinen juttu miten ne mielipiteensä ilmaisee ja miten ne voisi ilmaista.
En muuten epäillyt yleistä pyörätuntemustasi, mutta ainakin omalla kohdalla on aivan eri asia tarkastelenko esimerkiksi kahvilan seinustalle parkkeerattua pyörää tai vieressä pitempään ajavan pyörää vai jonkun nopeasti ohittajan tai ohitettavan pyörää, Enkä juuri osasarjoja tunnista vaikka ajaisin perässä puoli tuntia.
Arveluni yhteen aiheeseen jäävistä viesteistä ja nimimerkin lyhyeksi jäävästä elinkaaresta foorumilla perustui yksinomaan siihen että vastaavanlaisia komeettoja, jotkut niin sanotusti aitoja nimimerkkejä, jotkut vain foorumikasvojen sivupersoonia, jotkut pelkkää trollaustarkoitusta varten synnytettyjä, on esiintynyt tusinoittain.
Jos yhtään viihdyt täällä ja kirjoittamiseen on asiaa ja aikaa eikä se tunnu vastenmieliseltä, niin puolestani oikein paljon tervetuloa!