En säädä enää sen 42:n kanssa kun se sai paremman kodin.
Printable View
En säädä enää sen 42:n kanssa kun se sai paremman kodin.
Tietääkö kukaan onko markkinoille tullut halvempaa vaihtoehtoa tästä Reconin 11-40 10-speed pakasta?
http://www.bikeavenue.de/b2c/Recon-M...o-compatible_1
Tää ois kyllä vakava vaihtoehto palata taas 1x10 sydeemiin kun tarttee seuraavan kerran pakka uusia.
Tai sit toivottavasti Shimani tekee nopeeta halvempiin sarjoihinsa 11-speed option (XT, SLX)
Sramilla ei tunnu hinnat tippuvan ja kun käyttää kaksia kiekkoja niin oon lipsunut takas 2x10 synkkiin syövereihin.
Mitäs mieltä olette bashringin tarpeellisuudesta, kun kisoissakin monet ajaa ilman? Miten helposti Racefacen NW ja ketju ottaa itteensä kun enskassa välillä paukkuun kiville.
Mulla oli viime kesän pyörässä 34t-ratas ja bash, nyt tulee 30t käyttöön enkä ole ostanut pienempää rinkulaa vielä. Tacon käyttö ei ole vaihtoehto minun pyörässä.
Ok, mulla on aina ollut bash eikä yhdetkään ketjut ole katkenneet. Varmaan ajotyylistäkin kiinni miten paljon tulee osumia.
Itellä XX1 kammet ja ketjut ottanu osumaa kaikenlaisiin kiviin vaikka kuinka monesti, mutta ainakaan nämä KMC X10SL ketjut eivät ole vielä parin vuoden ajoissa antautuneet.
Silti ottaisin kyllä tohon bashin jos vaan sais. Jos ei muuten niin ihan vaan oman mielenrauhan takia.
Miksi ajelet ilman bashia, eikös XX1:seenkin ole vaihtoehtoja tarjolla? Taidan kyllä hommata itelle jonkun, eipähän ole takaraivossa ajatus että pitää erityisesti varoa osumia. 30t-rattaalle näyttää vaan olevan aika heikosti tarjolla.
e: onko suosituksia 30t bashringistä 104 kampiin?
Tarkoitus olisi tehdä nykyisestä 3x8 työmatkahybridistä 1x10 vaihteinen.
Tällä hetkellä takavaihtajana on Tiagran "tavallinen" vaihtaja vuodelta miekka ja kivi.
Sopiiko nämä uudet clutch (esim SLX Shadow) vaihtajat vanhempiin pyöriin vai onko kiinnitys erilainen?
Kuvista katsottuna kiinnityspultti näyttäisi pienemmältä ja niitä on kaksi...
Rungossa on tavallinen alumiininen dropout pala vaihtajan kiinnitykseen.
Saa toki ehdottaa ylipäänsä hyvää 1x10 (1x9 käy myös) settiä budjettihintaan työmatkakäyttöön.
Työmatka-ajossa (ellei sitten paahda kivikkojuurakkopolkuja pitkin) kytkimellinen takavaihtaja ei ole tarpeen. Jos vanha takavaihtaja toimii niin pidät sen, raavit ison ja pienen eturattaan ynnä etuvaihtajan irti ja asennat jonkinlaisen ketjuohjurin. Budjettiratkaisuna voi etuvaihtajaa käyttää ohjurina. Jos haluat hifistellä niin vielä jonkinlainen bashguard lahkeen suojaksi. Itse hioin suurimmasta eturattaasta hampaat pois tätä tarkoitusta varten. Vielä ketjun lyhennys sopivaan mittaan ja valmis.
Itselläni on takavaihtajana vanha Sram X5 ja ohjurina tuollainen. http://www.superstarcomponents.com/e...chainguide.htm
Lailla junan käymälän tämä kokoonpano toimensa suorittaa.
http://kuvapilvi.fi/k/ykUn.jpg
Iscg-kiinnitys ei ole mun Pivotissa mahdollista kun kuituseen ei kuulemma saisi laittaa adapteria eikä valmiita kiinnikkeitä ole. Vaihtoehtona on siis vain bash.
Tilasin pari 16-piikkistä 22. päivä viimekuuta ja eilen pyysin lähettämään uudet, kun ei mitään näy.
Tänään ilmestyi sähköposti, jossa luvataan laittaa uudet matkaan.
Nyt täytyy vaan toivoa, että positeljooni tois ne ensimmäisetkin laatikkoon :)
Laittoivat oikein seurantanumerolla nämä uudet.
One-upin 42 ja 16 asennettu XT pakkaan, Sram X9 T2 medium ja edessä Absoluteblackin 32 ovaali.
No oispa voinu lukea ohjeen netistä eka. Ketjua jätetäänkin +4 lenkkiä.
Varsinainen outous oli 16 piikkisen asennus. Rattaassa SH merkki Shimano pakalle ja SR Sramille. Ohjeen mukaan merkki laitetaan vapaarattaan leveään uraan riippuen merkista.
XT pakassa SH asennossa nousu ei pelitä pakassa 16 kohalla ja SR asennossa toimii suht hyvin ratas on minusta järkevämmässä asennossa muihin rattaisiin verrattuna SR kohdassa XT pakkaan nähden.
42 spaceri vasemmalla puolella ohjeen mukaan. Ketju on vielä tälläkertaa lyhentämättä +6 lenkkiä liikutettava Drop outin ja isomman kumin takia.
Kertokaahan kokemuksista, kun saatte niitä paikoilleen.
Mulla sama paketti mutta mavicin sram vapari. Omassa oli 34 nw ja laitoin absoluteblack 32 niin ei tarvinnut ketjulle tehdä mitään koska absoluteblack.cc mukaan lisään kaksi linkkiä. Iglu vielä teki lopullisen asennuksen ja vaihteiden säädön niin kyllähän pelaa. Ei ole ketju hypännyt päältä eikä kolise ja pauku. Me like it.
Absoluten ovaalin ohje normi 1 lenkki ja lukko toimii. 30NW vaihdoin 32 ovaaliin toimi samalla ketjulla.
Oneupin 42 ohje 3 ja lukko. normi 1 ja lukko lyhyt oli.
16 vaihtaminen ja siitä isommalle tökkii XT SR asennossakin imo liikaa. SH asento toivoton. Oottelempa muiden kokemuksia ennen lisä säätöä. Ajaa pystyy kunhan ei runno 16 ympärillä ennen, kuin on vaihtunut kunnolla.
Absolutella tosiaan plus 2 link että onko se sitten lukon kanssa 3?
Sramissa ei huomaa mitään hässäkkää minkään vaihdon kanssa vaan kaikki naksahtaa kohdalleen kellon tarkasti. 42 simanon pakalla plus zee ei toimi täydellisesti, onko se sram vaan sen verran parempi? ;)
^lenkki + lukko = 2 link
Jep, samaan päätelmään oon tullu ja bashrinkula on hakusessa. Sen yli ei myöskään ketjut tipu, mulle ainakin riittää bashin lisäksi jumpstop-tyyppinen ohjuri vaikka ajaisi vaihtajan jarru auki.
Tuntuu olevan ylärajan ja b-tensionin yhteispeli.
Ylärajaa niin paljon "ylös" kuin mahdollista, ilman että ketju tippuu pinnojen ja rattaan väliin.
b-tensionista säädin pikkurattaan kohtuu lähelle isoa. Ehkä 3-4mm.
Suurin vaikutus tuntui olevan tuolla rajansäädöllä.
Voisi tuohon notkuttimeen laittaa jonkinlaisen ohjurin varmistamaan ketjun pysymistä. Uskon pärjääväni yläpuolisella kun alamäissä pääosin pelottaa. Direct Mountti ois kiva, kun tuossa on ruma kiinnike tyhjänpanttina. E13 on aika kallis. Blackspire vähän halvempi. Muita?
Superstar ?
http://www.superstarcomponents.com/en/shop/mountain/mountain-drivetrain/mountain-chain-devices/
Laittelin just RaceFace NW 30 piikkisen eteen ja taakse e13 42 piikkisen. Pakka Sram PG1030 11-36 josta otin ohjeen mukaan 15 hampaisen ja yhden välirinkulan pois. Ongelma on se että takavaihtajan (Deore XT M 781) se osa jossa vaijeri on kiinni, ottaakin kiinni isoimpiin takarattaisin!! Sekä siihen e13:een että vähän 36 piikkiseen.
Mikä tähän mahtaa auttaa? Uusi vaihtaja?
Pyörä: http://www.bikestore.cc/haibike-dark...-p-194394.html
Järkevän pakan rakentamisessa on mulla ainakin ollut ns. riittävästi haastetta. Paperilla homma on selvä, mutta käytännössä meneekin hankalaksi kun ei sopivia osia tahdo löytää.
Tällä hetkellä pakassa itselle ihanteelliset rataskoot 42-36-32-28-24-20-17-15-13-11. Tuo on rakennettu niin, että E13 42t + SLX pakasta spider + Shimanon irtorattailla muut paitsi tuo 20t on seurakaverilta saatu Mavicin(!) junnupakan ratas. Ja ongelmaksi tulee juuri tuo ratas, joka ei todellakaan toimi yhtä hyvin tuolla seassa kuin Shimanot. Varsinkin ylöspäin vaihto 20t => 24t on tuskainen ja hidas. Shimanolla ei ilmeisesti ole edes saatavana 20t ratasta (vaikka sitten mentäisiin 15 vuotta ajassa taakse päin) mutta olisikohan esim. Miche kokeilemisen arvoinen? Ja jos niin mistä noita voisi löytää ja toimisiko se Shimanon seassa vai pitäisikö koko alapää tuosta SLX:n spiderista alkaen laittaa Micheä?
Seuraavaksi paras vaihtoehto ois 42-36-32-28-24-21-18-15-13-11 ja sen saisi tehtyä Shimanon osista. Välitykset vaan ei ihan yhtä hyvin istu. 19-16-13 ei kannata edes tarjota. Oli niin kökkö kun alapäässä liian isot hyppäykset, että yksi lenkki sillä ratastuksella riitti.
Mulla on FSA narrow wide 32t ratas edessä ja perusmallinen XT takavaihtaja. Ketju tippuu kun hyppää esim. rotvallin yli. Eli mikä on järkevin keino tähän? +-mallinen takavaihtaja vai ohjuri? Vai voiko ketju vaan olla liian löysällä?
Missä asennossa se vaihtaja on kun ketju isoimmalla rattaalla. Mulla NW edessä ja normi Sram x.9 vaihtaja eikä tipu.
Sent from my iPad using Tapatalk