Heh.:) Näin taidan tehdä.
Printable View
Niinkuin tuossa jo spekuloitiin, ilmat oli menneet väärälle puolelle mäntää ilmakammiossa. Vaikka olevinaan varovasti purin iskaria niin olipa aikamoinen paukaus kun mäntä ampui itsensä ulos. Korvat soi vähän aikaa.
Nyt taas tuntuu ilmat pysyvän männän oikealla puolella.
Heräsi vaan kysymys, että miksi männän väärä puoli on tiivis? Ei varmaankaan haittaisi että männän väärälle puolelle tihkuva ilma pääsisi pois sieltä kammiosta saman tien eikä jäisi ahdistamaan mäntää väärään suuntaan??
Tai saisiko tuonne väärälle puolelle ympättyä vaikkapa venttiilin, josta saisi päästettyä ilmat pois?? Ei tarttisi suotta purkaa koko iskaria mokoman takia.
Vaihdoin hetki sitten Nomadiini 160mm vanin tilalle samanverran joustavan solo air lyrikin ja mitä kerkesin ennen tätä saatanan viikkotolkulla kestävää räkätautia ajelemaan, niin etupää tuntuu herkemmältä tuon painoeron takia.
Tuon vanin toimintahan on melkolailla hyvää, muttei lyyrikissäkään mitään vikaa ole, ainakaan omassa käytössäni.
Ääni lyyrikille.
Tästä selviää, miksi negatiivijousta tarvitaan. Eikä tuo ilmakannun irrottaminen ole kovin paha homma. :)
Itse on tullut ajeltua Solo Air Toteemilla ehkä maksimissaan -15 asteen pakkasissa ja ei ole ollut ongelmia alkuvaikeuksien jälkeen. Eli alussa ongelmana oli alkuperäiset ilmajousen tiivisteet (syystä tai toisesta osa oli hieman kummallisilla mitoilla) ja paksut rasvat ilmajousessa, jonka seurauksena paine pääsi alajalkoihin vähänkin viileämmällä säällä. Hain uudet tiivisteet tiivistekeskuksesta ja voitelin ilmajousen (ja alajalat) moottoriöljyllä (Mobil1 5W30 ja samalla vaihtui vaimennusöljytkin toiseen merkkiin), jonka jälkeen on toiminut ongelmitta, mutta toki säännöllistä huoltoa (+ mm. simmitykset on uusittu) on tehty öljynvaihdon ja putsauksen merkeissä.
Tosin uusien Solo Air ilmajousien rakenne on tietääkseni hieman muuttunut (paineentasaus uudemmissa hoidettu liukuputken seinämän kololla, toisin kuin vanhemmissa oleva ilmamännän pieneen liikkeeseen perustuva venttiili) ja oman yksilön tiivisteongelmat voi olla yksittäistapaus tai tietyn valmistuserän ongelma, lisäksi Lyrikin ilmajousi on hieman eri mitoilla, joten kannattaa lukea tietyllä varauksella. Uusi ilmajousi (varmaan samanlainen eri mitoilla myös Lyrikissä???): http://singletrackworld.com/forum/to...itical-problem
Mulla tuli ( kiitos Fillariosan poikien ) Marsun RC3 Ti Evoon titaanijousen tilalle x-fusionin rautajousi sekä Avalanchen patruuna. En halua käyttää tuota Marsun ilmalla jäykistettyä titaanijousta. Painoa en saanut mitattua kun Zernissä kalibroidusta kalavaa'asta oli patterit loppu. Joutuu ja pitää (mikä ihana tekosyy) varmaan keventämään muualta pyörää. Tietää, että kevät tulee kun joutuu sanomaan kuljetusliikkeen kuleille, että jättää ne paketit sinne ulkovarastoon. Sieltä ne on sitten kätevä käydä yön pimeinä tunteina poimimassa kun vaimo nukkuu...
MPI took a step to the dark side. So did I.
Ajellu viimeiset vuodet 160mm BOS Deville TRC:llä ja 160mm Fox VAN RC2 FIT kashima tms:llä. Kumpikin snadisti muokattu ja toiminnallisesti "riittävän hyvä".
Ostin taannoin vähän käytetyn 170mm vieteri-Lyrikin ja ton MPIn mainitseman Avalanchen patruunan ja risteytin ne - 170mm Lyrik tolla patruunalla tasan 2200g ja vähillä talvitestauksilla toimiva combo. Plus-asteet, sula maa ja kova ajo kertoo vasta totuuden, mut sou far uskon et tota paremmalla jousikeulalla tuskin oo ajanu. Vanilla löys jo uuden omistajan, tosta BOSista en luovu ennenku se laukee. Ja sit hommaan toisen samanlaisen, sen verta hyvä se on.
Noi Avalanchen patruunat on hintansa väärtejä mun mielestä. Niiden iskarit kans. Ajossa on ollu Woodie, craig_seekinsin spekiaali-tunena ja täytyy se sanoa et paremmin futaavaa iskaria on vaikea kuvitella. Verrokkeja on ollu ajossa / hyllyssä ihan tarpeeks.
Se Marsun alkuperäinen titaanijousi on helv..in hyvä, mutta suunniteltu about 75 kiloselle. Jousen "jäykistäminen" hoidetaan ilmalla. Nyt en siis puhu esijännityksesrä. Tolla ilmalla pelaaminen on aika "herran haltuun" hommaa. Marsu ei siis tee tuota titskujousta kuin yhtä jäykkyyttä. Tämän takia päätin kokeilla hieman modattua rautajousta. Ainahan voi vaihtaa takaisin jos ei miellytä...
Huollatin muuten samalla oman klappaavan ja vähän takaa-ajetun 170 senttimetrisen Devillen Fillariosassa. Lyhyt ja ytimekäs kommentti oli että; " The loosest bushings ever ". No siitä saa kivan jakkaran.
mun nysä Deville on vaan 160 millimetrinen, mut ei oo BOSit veljeksiä keskenään - tolla on takana liki 800 ajotuntia ja zero problems. Pariin kertaan on öljyt vaihdettu ja orkkis-stefat vaihtu SKFiin, mut liukuleekerit on yhä kun uudet. Mut mää ajankin sillai tyttömäisesti.
Juu ei oo. Surkuhupaisaa, mutta laatu muistuttaa lähinnä GAZ-konsernin vastaavaa. Voihan se olla, että mulla on vaan käynyt paska tsägä. Olen sen verran laiska etten jaksanut edes takuunalaisesta keulasta vääntää, koska oikean kontaktin saaminen vaati vähintäänkin meedion taitoja. Kävihän keula kerran takuuhuollosta jossain gallialaisessa navetassa, josta palas sitten ilman alajalkojen oljyjä. Eli homma meni vähän niinku Maginot-linjan tarina...
Noinpa. Patruunan saa just semmoisilla parametreillä kun haluaa aika nopeella aikataululla. Karkean toiminnallisuuden voi valkata nipusta eri tuneja tai sit lähteä full_custom- linjalle. Toinen optio (enempi paikallisille kustannustekijän vuoksi) on laittaa oma keula sinne ja aikanaan vastaanottaa sen sisuksiltaan modattuna. Noita Avalanchen patruunia on tarjolla näistä vähäisemmistä keuloista Lyrikkiin, 180/160mm 36-Vokseihin ja nyt tuoreimpana Marsun 55/44:een - vaimennin on kaikissa sama mut sovitteet / adapterit jne muuttuu keulan mittojen mukaan.
Elkan patruunaa en oo omana koklannu, mut vähäisellä kokemuksella toi Avalanche on selkeesti rokkarin MiCo DH- tuubia soivempi - eron huomas heti, mut isompaa vertailua ei kiinnustanu tehdä kun dh-mico pääty pussiin hyllylle.
Tossa Avalanchessa mua viehättää mr cr:n tapa tehdä asioita ihan yhtä paljon kun lopputuotteen toiminnallisuus. Kyselin aikoinaan sieltä takapunppua sillloin ajossa olleeseen niksun helius ac:en, jossa oli jostain mystisestä syystä am:n perä. Cr sanoi et turhaan ostat heiltä iskaria siihen; sano et saisin tasapaksun kompromissin tai sit sellaisen, missä ylämäki toimii mut alamäki ei tai päintoisin. Uskoin ja jätin ottamatta. Vaihtui sit runko ja kyselin asiaa uudestaan - nyt cr kerto et pystyy tekemään siihen iskarin joka on parempi kun verrokit. Laitoin hälle testaamalla haetut parhaat säädöt DB Airista ja mcMarkuksen virittämän DB Coilin shimmimuutokset kun pyysi. Vastauksena sain lakonisen ilmoituksen et onko ok et hän laittaa mulle Woodien tulemaan ja jos se musta pelaa paremmin kun muut, maksan. Jos tuntuu ettei se oo sen kummempi kun noi verrokit, maksan 50% ja tyydyn siihen tai vaihtoehtoisesti laitan hänen piikkiinsä iskarin takaisin uudelleenmuokkaukseen jne. Lopputulema oli et ei tarttenu palauttaa, mukana tuli täydet speksit shimmipakoista ja simppelit ohjeet mitä muuttaa ja miten jos toimintaan haluaa muutosta.
Hyvää settiä yllä. Mutta humour me on this kun kiinnostaisi keula seuraavilla spekseillä:
- a-c lähellä 520-530mm ja joo toki ride height vaikuttaa jkv.
- 15/20mm - ei väliä kumpi.
- viksu vaimennus sisään ja ulos.
- painolla ei suurta merkitystä mutta kai nuo on 2500g alle kaikki muutenkin.
- tapered saisi mutta suora 1 1/8 käy myös.
Ennakkotutustumisen perusteella tiedossa seuraavaa:
- BOS: Deville parkkipaikkapunppailun perusteella suunnilleen paras ikinä mutta towereiden kirjavat kokemukset epäilyttää, etenkin suhteessa hintaan.
- Fox: 34 runko kelpais mutta CTD:t ja hinta ei. Plus aikaisemmat ropleemat lisäksi ja muutenkin 32:sen voi unohtaa.
- Magura TS8: Forkmeister -rasva voiteluöljyn sijaan ja elastomeerinegatiivijousi - apinaa koijataan?
- Marzocchi: 44RC3 Ti lopetettiin tälle kaudelle ja Avyn patruunaa ei saa muihin malleihin.
- RockShox: Rev ei kiitos DualAireille ja joustomatkan säädöille mutta muuten uusimmista ei mitään käsitystä. Lyrikeistä ilmeisesti ihan hyvät kokemukset porukoilla mutta en tiedä saiskohan Lyrikin tuunattua riittävän matalaksi?
- Suntour Durolux: Ei tietoa.
- X-Fusion: Slant-mallit on vissin vielä piirustuspöydällä/kontissa ja vissin samalla vaimennuksella kuin ajossa oleva Velvet (pitää olla hifimpi).
X-fusion Vengeance?
Vai liian painava?
565mm AC 170mm joustavana, näppärästi laskemalla saa 135mm joustomatkaksi 530mm AC:llä.
Tuossa Vengeancessa on kierrejousi negatiivijousena, joten käsittääkseni lyhennys onnistuu minkämittaiseksi vaan, kunhan on sopiva pino spacereita.
Uusissa (tämänvuotisissa?) Lyrikeissä lyhennys ei tietääkseni onnistu lainkaan, koska niissä on ilmajousi negatiivijousena ja sen paineistus on uusissa malleissa hoidettu pienellä kololla liukuputken sisäpinnassa. Paitsi jos tekee uuden kolon sopivaan kohtaan, kuulostaa vaan vaikealta kotikonstein.
Korjatkaa joku, jos olen käsittänyt homman väärin.
Mulla X-Fusionin Venguencen AC Ellussa 55,5mm kiva kurvailla ja hurvitella,keskiö korkealla mutta eipä kivet kesällä haittaa ja enhän mä mitään DH:ta ajakkaan,liukuputkia näkyvissä 170mm.
Entäs jos unohdat ton speksatun ac:n (eiks pyyn geot oo arvattu 150mm keulalla?) ja otat suosiolla keulan jossa ac on 550-560mm. Vaihdat ohjainleekerin vaikka yhtä astetta jyrkempään - anklesetti tms - ja kuittaat tuolla ynnä hiukka suuremmalla sägillä kasvavan ac:n? Mutuna sanoisin et toimis, edelleen mutuna sanoisin et jopa paremmin kun ylimittainen äksee-keula. Multa saa tossa mitassa testikeuloja suoralla kaulaputkella sekä ilma- et vieterivetoisina, ettei tartte sokkona uskoa.
Hmm, tuossahan on zerostakki että ei kai sitä juuri lyhyemmäksi saa. Ei väliä mitä ne on tehtaalla speksanneet siihen mutta huolena on se että korkeammalla keulalla etupää menee aivan liian kevyeksi kun nytkin saa jumpata mäissä. Saapa nähdä.
Kuinka irrotan RP23 Mojon rungosta? linkusta saatu jo irti ja rungosta pultit avattu, mutta toinen pultti ei millään lähde irti, pyörii vain ympyrää
Ei siellä kierrettä ole, työnnät sen ulos sopivankokoisella kuusiokoloavaimella.
Korkeemman keulan voi kompensoida pienemmällä speiseripinolla, matalammalla riserilla ja slämmätyllä stemmillä - loppupeleissä se keulan korkeus on juurikin mitta akselin tasosta grippien otekorkeuteen. A2C on vaan yks tekijä siinä. Olettaen että kaulakulman saap rikitettyä järkeväks tai sopivaks epäkeskoisella ohjainleekerillä eikä väistämättä kasvava keskiönkorkeus oo the_big_issue.
Tässä pitää katsoa kokonaisuutta - myös se että korkeampi keula kaataa satulaputkea entistä enemmän takakenoon joka pitää (yli)kompensoida matalammalla ajoasennolla ja satulan etu/takasäädöllä joka muuttaa polkimien paikkaa. Ehjä kuski varmaan sopeutuu, minusta ei varmuutta.