https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...857e80ef93.jpg
Peukku FBF:lle. Laitan lisäinfoa illalla.
JOS HALUAT HYVIN RULLAAVAN JOKAPAIKAN RENKAAN ÄLÄ LUE TÄTÄ !
Nastoitin kuvassa olevat Minionit. Tässä kokemuksia:
Renkaat: Maxxis Minion FBF 26 x 4,8 TR EXO Dual 120 Tpi.
Leveys: Runko 108 mm, nappulat 110 mm.
Paino: 1605 ja 1645 g ( nastat ja liima + 70 g/rengas ).
Sisurit: 13 F ( joo tiedän anteeksi ).
Nastat: Schwalbe teräväkärkiset alumiinirunko, 205 kpl/rengas ( schwalben tuotenro: 5508 ).
Liima: Loctite Power Flex Gel, menekki 3 g tuubi/100 nastaa.
Reiät: Dremel kaiverrusterä nro 194.
Asennusöljy: A.Le Cog, menekki 2 tölkkiä 1.rengas, 3 tölkkiä 2.rengas.
Kuski: 80 kg ajokamat päällä
Pyörä: F 7
Vanteet: Mulefut 80 SL
Tämä on mun ensimmäinen läski ja kokemusta vain ensiasennus Barbegazeista joihin olen ollut todella tyytyväinen. Minioneista on kokemusta mutta ei 2.5 leveämmistä. Nämä hankin vain siksi että halusin tehdä nastarenkaat. FBF sekä eteen että taakse siksi että näissä on paljon sileitä nappuloita ilman uria ja lamelleja. Halkaistut nappulat jätin nastoittamatta. Jos en olisi nastoittanut olisin varmaan valinnut taakse FBR:n.
Ensikokemus renkaista oli että mitähän v..ttua nyt on tullut hankittua. 10 astetta pakkasta, ensilumi ( se toinen ) höttöä joka ei ollut missään kiinni ja pitoa ei ollenkaan. Seuraavilla kerroilla kelikin oli parempi ja mitä enemmän sain hierottua renkaan pintaa rikki vähälumisessa kivikossa sitä paremmin se toimi. Saman olen huomannut ennenkin, viimeksi syksyllä kun vaihdoin plussatäpärin Chupakaparaparapanapsut 3.0 Nobby Niceihin. Alkuun ne oli kuin saippuaa mutta nopeasti lähtivät toimimaan. Ei kannata tuomita mitään rengasta ensilenkin perusteella.
Nastoitus antaa mukavasti lisäturvaa. Esim. jäinen autoilla tampattu metsäautotie, siihen vettä, yöksi vähän pakkasta ja aamulla päälle pari senttiä lunta. Edelläni oli mennyt kaverukset Bud ja Lou ilman naskaleita. Käsittääkseni ovat tosi hyviä tyyppejä, mutta aikansa lipsuteltuaan ja jälkien perusteella ehkä kaaduttuaankin olivat päättäneet kääntyä takaisin ja hakea uuden reitin. Itse pääsin tien läpi ilman ongelmia. Mutta jotain ISP:n tapaista loputonta jääpitoa on tällä nastamäärällä turha odottaa.
Rullaavuus 0,40-0,45 paineilla on vielä ihan ok. Nyt oon löytänyt omat polkupaineet, 0,35 taakse ja 0,30 eteen. Niillä ei lyö läpi vaikka suuri osa kivikkohelvetistä on vielä näkyvissä. Mutta siitä kun lähtee kelvin sepelipatjalle niin voi jeesus. Meno tyssää kuin seinään. Eli pitää pysyä metsässä.
Vetopito on sitten puolestaan tolkuton. Mulla on ollut tähän asti dropoutit tehtaan jäljiltä eli takana ja ilman ongelmia. Eilen siirsin niitä piruuttani vajaan 10 mm eteenpäin, loppui ne vähätkin sutaisut mitä olin edellispäivänä saanut aikaiseksi. Sama lenkki, sama keli. Jos jotain huonoa niin kun eturenkaan pidon menettää niin se ei varoita. Jalka lähtee vaistomaisesti lukosta irti ja pito tuleekin takaisin. Näin on käynyt monta kertaa. Varmaan koomisen näköistä kun pyörä haluaa jatkaa mutta kuski sohii satulassa jalkojensa kanssa.
Eli jos haluat renkaan polulle ilman kompromisseja tää on hyvä vaihtoehto. Mutta jos ajat kelviä tai muuten paljon siirtymiä kannattaa katsella muita vaihtoehtoja.