No eihän noissa ainakaan mun mielestä ole järkeä. Justiinsa laitoin tilaukseen toisen tommosen, kun akkuja on jo ennestään. Hintaa 20, ja tuolla ajelee jo umpimetsässä. Kymppi lisää, niin saa pari akkua ja laturin.
Printable View
No eihän noissa ainakaan mun mielestä ole järkeä. Justiinsa laitoin tilaukseen toisen tommosen, kun akkuja on jo ennestään. Hintaa 20, ja tuolla ajelee jo umpimetsässä. Kymppi lisää, niin saa pari akkua ja laturin.
Simahtikohan toi riistovalon akku kun laturi näyttää vihriää (= akku täysi ?) ja sitten kun lyö lampun kiinni niin kytkimen ledi näyttää punaista samantien (akku tyhjenemässä ?) ??? Mitens tuota akkupakettia pitäis oikeaoppisesti ladata ? Täytyykö se "ajaa" tyhjäksi (muistiefekti ) vai voiko sitä ladata vähän väliä ?? Riistovalolla tulee just vuosi täyteen...
Eivätkö ne 18650:t ole litium-ioni-akkuja?
olinpas pöhö. li-ion tietysti, mutta sama lopputulema.
Vai onko?? :seko:
edit_ oikeassa olet Thunderman. Ovat ne eri asia, mutta kummatkaan eivät tykkää ylilataamisesta eivätkä liiasta tyhjäämisestä:
Overcharging a Li-poly battery will probably cause explosion or fire. During discharge on load, the load has to be removed as soon as the voltage drops below approximately 3.0 V per cell (used in a series combination), or else the battery will subsequently no longer accept a full charge and may experience problems holding voltage under load.
Lithium-ion cells are charged with 4.2 ± 0.05 V/cell, except for military long-life cells where 3.92 V is used for extending battery life. Most protection circuits cut off if either 4.3 V or 90 °C is reached. If the voltage drops below 2.50 V per cell, the battery protection circuit may also render it unchargeable with regular charging equipment. Most battery protection circuits stop at 2.7–3.0 V per cell
Li-pojen kanssa en ole ikinä pelannut, mutta kerran li-ionit olen lataukseen unohtanut. Lämmin oli, mutta mikään ei räjähtänyt.Suojattuja olivat, 5,5V tai jotain taisi olla jännite ja siitä putosi nopeasti normaaliin. Melkein taisin tappaa akun (tai itseni)
Juttu siirretty tänne ErkkiM:n toiveesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=40594
In Akkumies we trust!
Kiitos, yksi parhaista selvennyksistä täällä ever!
Jatkokysymys.
Jos on päässyt käymään niin onnettomasti, että Li-Ion kennon on päästänyt alla 2.5 V jännitteen, niin millaisella laturilla lataus onnistuisi? Onko vinnkiä/linkkiä mistä saa?
Itelläni on parikin Graupnerin "äly" Li-Po -laturia tasuri-piuhalla (lennokkien akut hoituu sillä). Mainiota vehkeitä, ajattelevat puolesta. Mietin vaan onko niissä älyä vajaa-jännitteisen Li-Ion kennon pelastamiseen?
-E
Alijännitteisiä kennoja voi koittaa herätellä NiMH ohjelmalla, mutta Li-ion kennotapauksessa siinä on omat riskinsä (on LiPo tapauksessakin), kun ei näe onko kaasunmuodostus alkanut (LiPo pullistuu). Eli NiMH ohjelmalla niin kauan, että jännite nousee sille tasolle, että Li ohjelma suostuu latamaan ja sitten LI ohjelmalla loppuun. Tässä herättelyssä on omat riskinsä eli omalla vastuulla, palamattomalla alustalla ja akku LiPo pussissa siis tämän näköisessä, vaikka kallis onkin:):
http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...idProduct=4364
Edit: Myös kysymys eli miten helpoiten saa 18650 kokoluokan irtokennot kytkettyä kunnolliseen "äly" laturiin. Irtokennonpitimet tuntuu olevan kiven alla eli onko helpoin tapa ostaa halvin DX:n laturi ja siitä sisuskalut kierrätykseen ja tilalle liittimet. Itse haluaisin nähdä ladatut mAh:t myös näistä.
En äkikseltään löytänyt että miten on, joten.
Onko tuolla DX putiikin verkkosivuilla käytössä oleva kurssi
USAn vaiko Hong Kongin dollarin kurssi?
USAn dollari
Noniin, tänään tuli lähipostiin paketti. Laitoin vasta nyt tänne viestiä, ettei tule turhaan noita seurantaviestejä. :D
Itellan seurannan mukaan 11.10 lähti Hong Kongista (HKP: 12.10), ja sitten seuraava tilanne "Toimitettu tulliin. 15.10". Tänä aamuna tilana on "Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä".
Eli tälläset tilasin:
01489 Tiny Projection Clock Keychain x 1 $2.20 ~1.57 €
03639 9-LED Bike Safety Strobe Light (2*AAA)x 1 $3.38 ~2.40 €
20714 Mini Microphone Voice Recorder with Strap for All iPod (Black)x 1 $3.83 27528 1000mA USB Power Adapter/Charger with Plug Converter (100~240V/EU Plug) x 1 $3.80 ~2.70 €
32974 Fotopro Flip Motion Mount for Digital Camera/Camcorder (Orange) x 1 $8.38 ~5.96 €
= $21.60
= 16.44 € (PayPalin kurssi: 1 € = 1.31420 $)
Noniin, Fotopron teline on ihan hyvä, mutta tarranauhat ei kauaa kestä. Siis tarra-pinta. Teline näyttäs olevan samaa materiaalia kuin jotkut kameroiden tripodit.
Valona tangossa koemielessä kaksin kappalein http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12325 ja akkuina viime talveksi hankitut kenot http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5776. Hienosti näki ajaa pyörätietä valaistuksesta riippumatta. Ovat kestäneet kaikki kelit pidempäänkin, toisin kuin mun 5-mode vastaava joka odottelee kolvin avulla tehtäviä elvytystoimia. Mun 2-modet syövät ihan täydella akulla himpun ylivirtaa, joten pitkäikäisiä nekään eivät ole. Vaihdetan sitten muutaman vuoden välein, ok tuolla hinnalla.
Vastaan tulevista koirankusettajista ei tarvinnut lamppuparin ansiosta kirjoitella tuonne avautumis-ketjuun :) Samaan suuntaan kulkevissa auttaisi himpun joku spottimainen suunnattava valo enemmän.
Vähän harmittelin muutenkin suunnattavan kypärävalon puutetta, johon tälle talvelle koemielessä hankittu http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44270. Tuo ei tosin ole lähelläkään speksejä (syö virtaakin minulla vaivaiset 1,5A), mutta suunnattavaksi riittää vähän heikompikin. Kiilakaan ei ole täysin mun makuun. Pitänee viilata tuotakin vähän muutenkin kuin ensi hätiin tehdyn lämmönjohdumisen parantamiseksi tai hankkia joku muu suosiolla tilalle.
Laturina mulla on muutama kappale näitä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13820. Kaikki tasaista ja riittävää keskilaatua. Vuosi takaperin hankittu pari on edelleen aktiivikäytössä ja kolmaskin tuli haalittua rinnallle toiseen paikkaan jätettäväksi. Laturina ok, joskin ei täydellinen (esim. ajastimet yms turvamekanismit puuttuu, kuten tosin monista laatumerkeistäkin).
Akkujen suhteen on kokemusta joistain muistakin, joskus tullut huonoja yksilöitä vastaan, mutta pääsääntöisesti dx:n kommentteja lukemalla on ollut lopputulos lukemaani vastaavia.
Jaha, oman pari kuukautta vanhan riistovalon laturista taisi tulla käyttösavut ulos. Verkkoon kytkiessä kuului jännittävä räpsäys ja vieno palaneen käry leijaili ilmassa. Nyt laturissa palaa jatkuvasti vihreä valo, kun se on kytkettynä akkupakettiin, eikä mitään lataamista tapahdu.
Mulla muuten on tuo vihreä valo ilmiö ollut ihan alusta asti. Laturi kyllä toimii, joten luulin sitä ominaisuudeksi :)
Edit: niin siis vihreä palaa jos laturi on akkupaketissa, muttei verkossa. Verkkovirta + akkupaketti kombo toki näyttää punaista jos lataa ja vihreää kun lataus on valmis.
jossakin vuosi sitten postasin tänne kuvia ko laturista sisältä ja jo silloin muistaakseni mainitsin että laturipiiri sinänsä oli asiallinen mutta kotelon sisällä oleva johdotus 230v töpselistä siihen piiriin oli vain muutamalla karvalla kiinni.
oikeastaan kannattaa avata laturi ja katsoa että onko siellä vain johto irti vai jotakin muutakin kärähtäneenä ?
edit tässä noita kuvia :)
http://i7.aijaa.com/b/00212/6909178.jpg
kuten näkyy niin toinen 230v johto on vain muutamalla karvalla kiinni enään :) ja laturi avattu vain kerran ja sekin tätä kuvausta varten :)
http://i5.aijaa.com/b/00196/6909179.jpg
eikun vertailemaan että täsmääkö sisältö :D
Mjoo, johdot ovat ihan ok hajonneessa laturissani, mutta piirilevyn keskellä nököttävä mikropiiri, mikä lie smps-kontrolleri, on _halki_. :mad:
Ei taida ihan kolvaaminen pelastaa. :D
niin siinä sitten kävi eli loppu kesästä syksyä varten hankittu pöyrävalo hajosi tietysti ekan pimeän ulkotestin jälkeen ennen ensimmäistä latausta, tämä lenkki siis vielä kuivissa oloissa.
Lamppuun ei syty valo, ei edes se punainen hiipuvan latauksen merkkivalo. Yritin ladata akkuja, mutta laturissa palaa koko ajan vihreä valo. Vähän kun akun ja lampun liittimiä koittaa nylkyttää niin saa valon syttymään ehkä sekunniksi, mutta siinä se.
Nyt sitten arveluttaa uskaltaako tilata uuden vastaavan tai muunlaisen mallin, mutta ei millään viittis palkita DX firmaa huonosta laadusta uudella tilauksella. Kalliiksihan tää lamppuharrastus tulee jos joka lenkin jälken saa ostaa uuden. Yritän vastustaa kiusausta painaa tilausnamiskuukelia parhaani mukaan... en lupaa että onnistun...
Olin aamulla lähdössä fillarilla töihin ja täysi akku oli tyhjentynyt yön aikana, ilmeisesti lampun merkkivalo syönyt akun tyhjäksi. No kestihän tuo jo vuoden aktiivista työmatkakäyttöä. Täytyy laittaa uusi akku tilaukseen. Jos pääkaupunkiseudulta joltain löytyy ylimääräinen ja ehjä akku (se perus 18650 neljällä patterilla), niin voin lunastaa pois, laita yv:tä.
Itsellä vastaavat 900-lumen-wannabeet (5-modet) kestäneet jo kaksi vuotta *kovaa käyttöä* ja ainoastaan yksi akku kahdeksasta on pimahtanut. Toinen kypärässä ja toinen tangossa, seuranaan parisaatalumeninen kaupunkivalo.
Hyvin on pärjännyt ja hinta-laatusuhde on ollut meikäläisen mielestä aivan ylivertainen.
Tilasin itse myös tuollaisen 900-lumen-wannabee-2moden, akut, laturin, telinettä jne. Tilaus lähti tänään aamulla mutta saas nähdä milloin tulee. Uus tsykä saapuu vajaan parin viikon päästä mutta taidetaan tarvita pieni tai keskisuuri ihme, että tulisivat samoihin aikoihin. Edellinen tilaus tuli kyllä alle 10 arkipäivässä mutta siinä oli vain yksi härpäke.
Eli liitin tai johto on mennyt rikki / olet rikkonut sen. Koita selvittää onko kontaktihäiriö akun vai lampun johdossa. Jos akun johto on rikki niin sitten yksi vaihtoehto on vaan tilata uusi akku.
Jos päätät tilata uusiksi koko satsin, niin maksan kyllä postikulut rikkinäisestä satsista jos lähetät mulle kierrätykseen.
Moi!
On tuossa juuri liipasimella 85$ DX-tilaus (lamppua, akkua + sälää).
Vaan tuohan on tämän päivän kurssilla noin 61€.
Jääkö tulliin vai kannattaako varmuudeksi splitata kahdeksi tilaukseksi?
Kokemuksia? Mikä on ollut arvokkain tullitta(alvitta) perille tullut DX-lähetys?
-E
Pari kiinanihmettä eli noin 160 taalaa tuli suoraan postiin. Homma perustuu kai pelkästään tuuriin:rolleyes:. Jos tilauksen voi jakaa niin itse ainakin olen jakanut ne noin 40 taalan paketteihin. Tulevat yleensä eri päivinä, mutta tulliin on todella pitkä matka eli mielummin käyn postissa (huom. ei enää Itella) useammin.
Laita kahteen eri tilaukseen, niin kuin minä itseäni tässä lukemattoman kerran toistaen toistan. Laita vaikka jokainen tilaus erikseen. Ei maksa sulle yhtään enempää, ja tavara ei jää DX:n varastoon odotelemaan sitä halvinta, lähes tarpeetonta puuttuvaa osaa.
Ihan halvimmat osat saa nopeammin jos ne pistää tulemaan samassa paketissa esim riistolampun kanssa. Pikkusälä kun toimitetaan ilman seurantakoodia ja niiden keskimääräinen toimitusaika on kaksin/kolmin/nelinkertainen verrattuna kalliimpiin seurantakoodillisiin tilauksiin.
Tuotteen tiedoista toki kannattaa tarkistaa että tuotetta on varastossa. Yhden tilauksen tästä syystä olen mennyt perumaan ja rahojen palautuksessa kesti n. kuukausi.
Mieluummin kaikki erikseen. Tavara ei tule sen nopeammin, oli seurantakoodia tai ei. Ja vaikka tila on In stock, saattaa kestää viikon supplieriltä toimittaa, ja toinen viikko lähtöön. Joskus tulee alta viikossa.
Niillähän on maininta että uuden vuoden aikana kestää pidempään. Kiinalaisen ajattelutavan mukaan 2010 on melko uusi vuosi.
Sain toissapäivänä postissa Panasonicin CR2 paristoja.
Aitoudesta en tiedä mutta halvemmalla noita ei taida saada. Mittasin jännitteet kaikista, 4 niistä oli noin 3.05V ja yksi 3.18V.
Ja vielä jos joku ihmettelee mihin kukaan tälläsiä tarvitsee, niin itse polttelen niitä Quark Mini CR2:sessa.
Osaisiko joku lamppuihin vihkiytynyt kertoa että mikä driveri kävis tällaiseen lamppuun ? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29489
Kesti hyvin viime syksyn / talven mut meni syksyn eka lenkillä sököksi. Ajattelin et vika olisi ollut ledissä, mutta ketunmarjat se siinä ollut.