Näyttääpi luuri tekevän peukusta ja hymiöstä tuollaista.
Printable View
Viisaammat, eikös tämä istu suoraan Levo 2019 -malliin, kunhan vaan putken katkaisee oikean mittaiseksi:
https://www.startfitness.co.uk/fox-3...9g2bt5119.html
Kiitti! :)
Eiköhän tuo 160 mm joustava ole ihan sopiva Levoon.
Omasta piti oikein tarkemmin tutkailla ja näyttäisi, että S Worksissa ei ole E-bike versiota, vaikka valmistajan sivuilla näin sanotaan. E-bike versiossa pitäisi foxin sivujen mukaan olla FIT4 vaimennin, mutta omassa on GRIP2. Eikä omassa ole tarraa, joka kertoo keulan olevan mallia e. Sarjanumerohaulla en löytänyt mitään foxin sivuilta.
Hienoa!
Ajattelin, että kevyenä miehenä turha laittaa E-bike specific keulaa, kun ne on kuulema Foxin 34 ilmajousella ja painaa 250g enemmän kuin normi Factory 36 keula.
Spessun sivuilla kyllä lukee S-worksin kohdalla:FOX 36 Factory E-bike, GRIP2 damper, 29" Boost™, 150mm of travel
Joo löytyihän se tarra eli on e-bike versio. Hieman vähemmän tuo kait notkuu ja painaa enemmän kuin normi. Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako se männän halkaisijan kokoero mitenkään ominaisuuksiin? Ja tosiaan et saa kaupasta 150 mm e-bike versiota GRIP2 vaimentimella. Ainakaan foxin sivut sanoo näin. 160 mm löytyy. Sivut sanoo myös, että e-bike versiot olisi optimoitu nimen omaan sähköpyörille. Tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Eri säätövaroja, vamentimen shimmitystä vai volumespacereita?
Mihin keulaan tuon asensit ja oliko millainen duuni? Ilmeisesti parani selkeästi?
Kävin tuossa juuri ensimmäisellä lenkillä sähköttömän pyörän (YT Jeffsy) kanssa kolmen kuukauden Levolla ajelun jälkeen. En oikein keksinyt yhtään syytä miksi lähtisin sillä Levon sijasta joten myin pois.
Alunperin Revelation (2018), mutta siihen oli jo päivitetty Charger2 ja tuorein 160 mm ilmaruoto, eli käytännössä se oli Pike. Sama Smashpot menisi myös esim. Lyrikiin, sillä pituus säädetään spacereilla.
Ja kyllä, kun sain keulaan oikean jousen (ensimmäinen oli 55 lbs/in, nyt 45 lbs/in), niin onhan tuo loistava: herkkä, mutta tukeva, lineaarinen, mutta ei pohjaa.
Asennus on suoraviivainen ja helppo (hyvät ohjeet saatavilla). On etu, jos on joskus tehnyt alajalkahuollon pyörään, mutta onnistunee ensikertalaiseltakin. Minun tarvitsi hommata 14 ja 22 mm kartioavaimet, mutta muuten selvisi tallista löytyvillä perustyökaluilla.
Mulla on muuten nyt myydä niitä 14 ja 22mm avaimia [emoji16]
Ei tullu öhlinssiä keulaan. Tuli vorsprung.
Perällä öhläri. Eli eripari tissit [emoji16] https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...24f2de4381.jpg
Mitäs jousella vs ilmakeula saadaan etua?
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Ainakin omassa ajossa:
-pitoa
-pintaherkkyyttä
-parempaa poljettavuutta koska jousi kantaa erittäin hyvin
-pehmeyttä rymistelyssä
-huolettomuutta:ei paineen tarkastelua tai säätöä lämpötilojen mukaan,toiminta sama kesät talvet
Kaiken kaikkiaan olen aina pitänyt varsinkin coili perästä. Luomu enskoissa oli ennemmin tai myöhemmin kaikissa coili takana.
Coili keulalla on itsele uusi tuttavuus. Pari vuotta jousta on tullut keulaan suunniteltua.
Odotukset keulan suhteen on suht korkealla.
Ainoana miinuksena coileissa on paino sakko. Tosin, ebikessa sillä ei mielestäni ole mitään väliä.
Huomenna testiä.
Kuvassa nyky setuppi. Pieniä päivityksiä siintää jo horisontissa [emoji4]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...1921ead459.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...49048e04ef.jpg
Osaako joku sanoa mistä seuraava oire voi tulla:
Putkelta runtatessa takapäästä kuuluu välillä nakse. Välillä taas tustuu kuin vapari(ratchet) löisi yhden hampaan verran tyhjää(tätä tekee harvoin mutta välill). Silloin tällöin kun lopettaa runttaamisen, kuluu mojova ”naksahdus” ja tuntuu kammissakin.
Ei voine tulla muualta kuin moottorista tai vaparista/pakasta.
Silmin nähden pakka ok kunnossa. Ketjun venymä .20 ja eturatas ok.
E: oma veikkaus on että voiko kasetti olla loppu. Ajettu 1300km.
Tuleeko kaikilla vaihteilla?
Mulla tekee jotain samantapaista pakan keskialueella. Pitäis ehtiä huoltamaan, mutta ei oo malttanut. No, nyt petti takaiskari, niin tiivisteitä odotellessa vois ehkä vilkaista voimansiirtoa. Asiaa haittaa se, että kesää on vain vähän jäljellä ja ajokuntoisia pyöriä on vielä.
Pahiten ja useimmin oirehtii 6-9 vaihteilla. Noita tulee eniten käytettyä.
29” Butcherit alkaa olla vaihtokunnossa. Mitkäs kumit foorumin raati laittaisi alle kun syksy ja märät sekä liukkaat juurakot ovat entistä lähempänä? Ajotapa suora ja lähireitit täynnä kiviä ja juuria.[emoji3]
Nimimerkillä 27,5x2,8 Butcherit olivat melkoiset pulkat viime syksynä...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla ollu takana eliminator black diamond.
Muuten loistava rengas mutta kulutus kestävyys erittäin huono.
Ajettu levin reissu, jossa 3höntsä päivää ja kaksi kisa pv.
Tämän lisäksi ehkä 5 lenkkiä kotimaastossa. Jos ei ihan vielä niin kohta saa paiskata roskiin.
Heitin toissa päivänä alle nuo Schwalben E-bike kumit eli Eddy Currentit 29x2.6 litkutettuina ja pito vaikuttaisi paremmalta näillä kohtuu kuivilla keleillä parin lenkin perusteella. 1.5bar paineilla olen noilla ajellut ja hyvin näyttäisi pysyvän ”kumi vanteella” noillakin paineilla eli ei ala taittumaan alle mutkissa.
Se kesti x1 pakka 1130km. Pistin gx pakan niin oireet hävis. Lähempi tarkastelu näytti ett pakka on loppu ja 7 lehti myös vääntynyt.
Keulan parannusvinkkejä.
Fillari: Turbo levo expert 2019
Keula: RockShox Pike RC29, 150mm of travel
Nyt kivikko-/juurakkolaskuissa pitää puristaa niin pirusti ettei kädet irtoa tangosta. Kaveri laski samoja polkuja 100mm fox 34 factorilla ja kehui ettei edes huomannut keulan toimintaa, niin rupesin miettiin että voishan keulan toiminta varmaan olla parempi.
Oon ihan maallikko näissä keulahommissa, joten pyytäisin listaa eri vaihtoehdoista parempaan keulaan. Mielellään vaihtoehdon perään myös hinta-arvio.
Laita tuo vorsprungin coili setti.
Aivan loistava muutos mihin tahansa ilmakeulaan.
Itsellä nyt siis vorsprung ja vaimentimena 2.1 charger rc2.
On smootti(coil), on vakaa, kantaa keskialueen erittäin hyvin, juurakossa yms nielee iskut uskomattomasti, en ole saanut pohjaamaan kovassakaan rytkeessä.
Hommaa se. Tf tunedilla 295£. Asennus on näpäytys juttu.
Tohon kaveriksi pitäis sit hommata vielä toi 2.1 charger rc2, jonka hinta lienee noin 350 eur. Sit asennus (en ole ite noita keuloja aukonut) reilun satkun. Yhteensä siis noin 800-850 eur.
Mites toi vertautuu käytössä kokonaan uuteen keulaan:
1) Öhlings https://www.tftuned.com/ohlins-rxf-36-evo-29-coil/p3317
2) fox 36 factor
https://www.tftuned.com/fox-36-2019-...float-29/p3287
2) Rokkarin Lyrik
https://www.tftuned.com/rockshox-lyr...ost-2020/p3589
Kokonaisessa uudessa keulassa olis se etu että sen vois aina jättää itselle jos vaihtaa fillaria. Käyttää tai myydä. Ja orig keula toimis varakeulana tai olis käytettävissä johonkin toiseen fillariin.
Ei se charger päivitys ole pakollinen. Se oli vaan itsellä jo entuudestaan.
Tuota öhlinssiä mietin myös.
Joka tapauksessa, ota coilina. Ei ole muuta kuin etuja, ebikessa pieni paino xtra ei meinaa yhtään mitään.
Jotenkin tässä yhtälössä hämää, että pelkkä coilin vaihto toisi riittävän parannuksen.
Fillarin iskareista ei ole kokemusta mutta moottoripyöräenduron alustan säädöistä kyllä jonkin verran. Siellä jousen jäykkyys haetaan kuskin painon mukaan että saadaan sagi kohdalleen. Loppu alustan parannukseen tehdään iskunvaimennuksen simmauksella ja sitten omalla säädöllä vallitsevaan ajoon sopivaksi.
Öhlingsissä mietityttää myös huollon toimivuus jatkossa jos ei itse halua opetella sitä. Tampereelta löytyy huippu osaaminen sekä Foxiin että Rokkariin.
Ei 2.1 Charger -päivitys todellakaan ole pakollinen. Minulla 160 mm Revelation Charger 2:lla (käytännössä siis Pike) ja tein itsekin vajaa kk sitten tuon Smashpot-konversion. Edellä kuvattiin jo hyödyt ja haitat.
Asennus on helppo. Jousen valinta on se vaikea homma. Itse päädyin (83-kiloisena) 45 lbs/in -jouseen, johon olen tyytyväinen ja toiselle tämän ketjun Vorsprung-sankareista :D jo ehdin myymään ensiasentamani 55 lbs/in -jousen, joka oli omasta mielestäni aivan liian jäykkä. YV:llä saa mun puhelinnumeron, jos haluaa jutella tuosta jousikeulasta ja jousen valinnasta tarkemmin.
Sitten jos epäilyttää, on mentävä ilma vehkeellä.
Itse olen todella mykistynyt erosta coili vs ilma.
Fox 36 factoryllä olen pärjännyt yhdellä ilmanpaineella. Ei ole tarvinnut säätää ajojen mukaan. BikeParkkiin kolme kliksua highspeed compressionia lisää ja poluille pois saman verran. Mutta jos ei ole tyytyväinen keulaan ja jotain haluaisi kokeilla, tää kierrejousi-kortti varmaan kannattaa kyllä kokeilla. Itse en ole kierrejousikeulalla ajanut. Todennäköisesti onneksi. Hyvä kun ei ole paremmasta kokemusta, tulee halvemmaksi.
Oireet viittaa siihen, että nopean puolen vaimennus ei ole mukana vaan mennään hitaan puolen vaimennuksella. Ei Pike huono vaimennin ole, pitäisi toimia paremmin.
Ensiapua ongelmaan: lisää tokeneita ilmakeulaan ja sagi 30 %> pintaherkkyys kasvaa .
Kokeile myös vähentää paluuvaimennusta. Liian voimakas vaimennus aiheuttaa samanlaista ongelmaa, kun vaimennin ei ole palautunut ennen uutta "iskua".
Pikessä lienee myös erillinen nopean puolen vaimennus? Lisää sitä.
Laitoin hiljattain charger 2.1 ( vastannee ominaisuuksiltaan lähelle Lyrikia?) Revolution-keulaan, ilmajousi edelleen. Juurakot hävisivät polulta, kunhan sai säädöt tontille..
Kierrejouset ovat varmaan todellista herkkua.
Myös ajotekniikalla on vaikutusta ilmiöön. Keulaa keventäen juurakot pienenee merkittävästi. Kova puristus saattaa viedä painon käsille = etupyörään keräämään kaikki patit.
em. ajatukset tulevat osittain bensaenskan puolelta, mutta soveltunee tännekin.
ps. olisi kiva saada tietää kokemuspohjaisesti, miten Öhlins vertautuu ominaisuuksiltaan Fox/RS huippukeuloihin.