Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti AK-87
Itse olen tässä (suuressa viisaudessani) tullut Spessun keventelyn jälkeen siihen tulokseen, että endurossa ei tarvi olla erityisen kevyt fillari. Mun oma painaa kisakunnossa karvan alle 13 kiloa. Onhan se kiva kun kisoissa putkelta runttaa tasamaata tai pientä ylämäkeä tai manööveeraa hitaassa kohdassa, mutta sitten taas kovavauhtisessa kohdassa ja erityisesti nopeissa kivikoissa lisäpainosta voi olla hyötyäkin. Tämä ahaa-elämys tuli, kun keväämmällä ajelin viikonlopun verran kaverin Giant Glorylla, joka painaa kai jotain 18-19 kiloa. Voi pojat kun sillä oli kiva ja letkeä posotella alamäkeen (toki joustomatkaakin on 20/40mm enemmän). Tuntui menevän kuin kiskoilla ja rauhallisesti, kun taas tuollainen kevyt enskapyörä on huomattavasti herkempi ajettava. Mahtaako muilla olla painosta samanmoisia havaintoja?...
Gloryssä luultavasti isoimman eron tekee suurempi määrä herkemmin toimivaa alamäkioptimoitua joustoa, loivemmat kulmat, dual ply renkaat, jne.
...
(Hissi)enduro-kisoissa pyörän painon kanssa ei mielestäni oo niin tarkkaa, koska pätkät on rajoitetun mittaisia ja ylämäkiä ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole. (Vaikkakin sekuntipelissä pienetkin erot merkkaa...) Lähinnä kevyempi pyörä on kiva sitten ihan normi ajossa kotona, kun polkee pidempikestoisia suorituksia puhtaasti lihasvoimin.
PS. En siis tarkoita, että 18+ kiloinen täpäri olisi enskaan optimaalinen, mutta että joku 14-15 kiloinen varmaan toimii aivan hyvin siinä missä 12 kiloinenkin.