Mun ymmärtääkseni kyllä se liitosmuuteri tulee kahvan mukana, ainakin mtb jarruissa? Vai muistanko väärin kun ostin jonkunen vuosi sitten irralliset XT kahvat?
Printable View
Mun ymmärtääkseni kyllä se liitosmuuteri tulee kahvan mukana, ainakin mtb jarruissa? Vai muistanko väärin kun ostin jonkunen vuosi sitten irralliset XT kahvat?
Tervehdys!
1. Kuinka vakavasti tulisi suhtautua takarataspakan heilumiseen/heijaamiseen? Kyse on ehkä parista kolmesta millistä, mutta on kuitenkin silminnähden muljuvaa liikettä. Rihtaus on tehty asianmukaisesti liikkeessä ~200 km kohdalla ja sen jälkeen matkaa on kertynyt ~1300 km. Olen fyysisesti (ja henkisesti) raskas ihminen, joten kaippa tämä n. 110 kg sulaa laavaa voi myös vaikuttaa asiaan.
2. Onko olemassa mitään perushyvää ajatusta tai sääntöä kuinka usein kiekot olisi syytä rihdata? Itse olen siinä ymmärryksessä että tuon alkurihtauksen jälkeen asian pitäisi olla aika jiirissä...
Takarataspakan heijaaminen ei liity rihtaamiseen, vaan se on vapaarattaan "ominaisuus".
Laakerien kuluessa ilmiö tulee näkyvämmäksi.
Rihtaaminen on tarpeen jos on silmämääräistä vanteen epäsuoruutta tai pinnojen kireyseroja.
Kuminauha, voi olla että tuleekin ja se ei ole ongelma koska maasto ja maantiekahvojen kierre sama. Enemmän mietityttää Jagwiren letkujen yhteensopivuus Shimanon liittimien kanssa koska itse markkinoivat omaa kiinnitys systeemiään. Kahvat ja satulat tilattu niin pääsee konkreettisesti tutkimaan osia ja eiköhän kaikki selviä ennen kevättä...
Vai tarkoitatko sittenkin vanteen heittoa, kun rihtauksesta puhut? Parista kolmesta millistä vanteen heittona en olis itse huolissani, jos vanne on muuten rihdattu oikein ja pinnat kireällä. Toki kunnollisessa rihtauksessa tuo olisi oikaistu, jos vanne muuten ehjä.
Tarkkailisin heittoja ja pinnojen kireyttä sormituntumalla.
Niin ja onhan vanteen kantavuus riittävä massallesi?
^^Kohtaan kaksi, kiekkoja ei tarvi rihtata kuin tarvittaessa, ei ole mitään määritelmää kilometreistä. Joskus kotimaassa kootut käyty läpi parin sadan kilometrin jälkeen mutta nykyiset saksanmaalta niin jäänyt väliin.
Omat kiekot tuollaisia joissa kokonaiskantavuus about 125kg ja itsellä +100kg massaa, jotkut valmistajat käyttää kokonaispainona kuskia, kamoja ja pyörää joten kannattaa tarkistaa kantavuus valmistajan sivuilta.
Tarvitseeko pyörän ketjuissa miettiä yhteensopivuuden osalta muuta, kun että kuvauksessa on oikea määrä vaihteita (7/8/9 tai 11 jne) ja että sopii Shimanolle? Kyseessä sähköavusteinen pyörä ja vaihtaja perus Shimano-tavaraa. Ja sitten kun asentaa ja aiempi ketju on ollut oikean mittainen, mittaa miten monta lenkkiä aiemmin on ollut ja lyhentää uuden samalle mitalle.
En oikein tiedä mikä tuo edellinen ketju tarkalleen on, vissiin joku KMC:n tavallinen malli. Mietin erityisesti onko tulla sähköllä merkitystä eli tulee esim. vahvemmat ketjut kun en ole hirveästi ollut tekemisissä.
Merkillä ei väliä mutta sähkö vaatinee vahvemmat ketjut. Kun uudet asentaa niin löytyy kyllä ohjeita kerjujen pituudesta ja mikään ei takaa että alkuperäiset oikean mittaiset.
Varmaan on oikea ketju tehdasasennuksena ja mitaltaankin sopiva. KMC on hyvä ajatus jatkossakin, tässä esimerkki, löytyy hyvästä lähikaupastakin. Pakan rattaiden mukaan valitsemaan sopiva:
https://www.bike-discount.de/en/kmc-...-9-speed-chain
^Varmasti on "oikean" mittainen mutta usein/yleensä on varaa lyhentää. Helpoin tapa on irroittaa vanhat ketjut rinnan ja lyhentää uudet sen verran, tuskin niin paljoa venynyt ettei riittävää tarkkuutta saa.
Tavalliset ketjut riittää, ei kannatta maksaa extraa ”sähköpyörä” ketjuista, ne ei ole sen kestävämpiä. Suurin osa ”sähköpyörä” tarvikkeista on markkinointipaskaa. Takanapa/vanne pitää olla vahvempi. Shimanon linkglide ja Sram transmission vaihteisto tarjoaa enemmän kun pystyy vaihtamaan paremmin veto päällä eli ne pitäisi teoriassa toimia sähköpyörässä paremmin. Mutta muuten voi käyttää ihan tavalliseen polkupyörään tarkoitettuja osia.
Joo ei ne sähköpyörät omaa ketjua tarvi. Ihan shimanon maastoketjut kestää hyvin, ainakin 12s.
^^&^Totta tuokin, markkinamiehet pääosin kusettaa kuluttajaa, sehän heidän tehtävänsä onkin. Itse olen KMC:n ketjuja suosinut, kaiketi pelkästään ulkonäön perusteella mutta ei sitä ainakaan ajossa ole huomannut että onko Sram tai Shimano KMC:n sijasta.
Mitä viime aikoina ostanut Shimanon ihan normi XT/Ultegra 11/12s ketjuja niin ebike-merkintä niissä näkyy olevan.
Sinänsä ei joo ole väliä onko ketju nimenomaisesti sähköpyörään tarkoitettu. Mutta sähköpyörään itse valitsisin ketjun, joka on kestäväksi todettu.
^Eikös nuo 9ketjut itsessään suht kestäviä jos moisia etsitään?
WTB:n asymmetrinen kehä halkeili pinnojen kohdalta ja tilalle vaihdettiin DT Swiss GR531-kehät. Nyt kehä ei olekaan suhteessa runkoon keskellä ja renkaan maksimileveys pieneni parilla millillä. Onkohan kehää mahdollista tuunata millin verran sivuun asymmetriseksi ja missä Tampereella olisi hyvä tai jopa paras tekijä säätötyölle?
+€+ Velogihan ei ole mikään jumala joten kuitenkin perus ketjuilla helppo testata.
Ihte oon ajanut pitkään x10sl ketjuilla ja viimeksi oli x10el. Molemmat mallit niitä kalliin värisiä ja ne vaikuttavat täysin identtisiä keskenään. Myös kestoltaan.
Toimiihan mikä tahansa Campagnolon pakka-avain myös Ekarin pakan kanssa? Esmes tämä
Meneekö Shimanon 11-vaihteinen maantiepakka (CS-HG700) suoraan Hunt 4 Season Superduraan jossa on nyt SRAM 9-vaihteinen pakka?
^Jos se on se 11-34 pakka, niin menee 9/10 vaparille.
Meneekö näihin Forcen kampiin https://www.sram.com/en/service/models/fc-frc-1-a1 kumpi vaan ao. eturattaista?
https://r2-bike.com/SRAM-Force-1-Riv...0-X-SYNC-black
https://r2-bike.com/SRAM-Force-1-Cha...BCD-110-X-SYNC
Jos haluan vaihtaa gravelin HG-vaparin XD:ksi, onko mitään syytä olla laittamatta suoraan XDR:ää? Silloin käsittääkseni kävisi nyt SRAMin 11v maastopakat ja joskus tulevaisuudessa sitten ehkä 12v gravel/maantiepakat? Käykö XDR-vapari kaikkiin kiekkoihin joihin myös XD käy? Ymmärrän että tietyissä tilanteissa vaatii spacerin pakan taakse mutta voiko tulla jotain ongelmia?
Ja jatkokysymyksenä, toimiiko SRAMin 12v road-vaihtajien kanssa 12v maastopakat?
Laittaisin suoraan XDR, jos saatavilla. Navastahan se riippuu, että onko napaan sopivaa XDR-vaparia saatavilla. Spacerin saattaa tarttea maastopakkojen kans.
SRAMin road-vaihtajan kapasiteetti ei riitä Eagle-pakkojen kanssa eli ei toimi. Max. 36t ja XPLR vaihtajalla max. 44t isoin ratas kasetissa.
Kiitos, eli ”varmuuden vuoksi” voisi laittaa xdr. Kiekot on Fulcrumin 700 db, sama kuin 7 db mutta oem-kamaa. Fulcrumin mukaan tämä https://www.bike-components.de/en/Fu...ery_country=FI kävisi kaikkiin road-kiekkoihin.