Gx ei kuulosta shimanolta. Mulla on yksi SRAMin vaihtaja. Joku XX1. Hyvin on toiminut.
Printable View
Ehkä olen itsekin ollut vain onnekas kun on ollut Deorea, SLX:ää, XT:tä, Linkgladea ja Sramin GX:ää (Nykyään mun lempivaihtaja) ja kaikki on toiminut. Ainoa paska vaihtaja on ollut Sramin 12-vaihteinen NX.
Se ei ole mikään suunnittelun tulos. Tuollainen ratkaisu on vain riittävän hyvä, jotta vaihteet toimivat. Useimmiten.
Esim tuossa duran vaihtajassa ei ole minkäänlaista laakerointia. Pultti vaan kääntyy kuidussa. Sama juttu se on halvoissa srameissa. Ilmeisesti tuossa xx1 on tosiaan liukulaakeri, joka kuulostaa jo edistykseltä
Aina täsmällisesti toimiva vaihteisto olisi kiva, enkä tajua miksi vaihtajat ovat tuollaisia lotisevia pskakasoja.
Vaijerivetoinen on kanssa kuskin tottumuksesta kiinni -vaihtaminen on aktiivinen tapahtuma.
Sähköisessä vaihtaja ei saa muuta viestiä, kuin käskyn siirtyä, niin jos vaihtotapahtuma yskii, niin mitä tekee kuski?
Sramissa on vähän semmoista vikaa, että ne toimii huonosti. Vaihteiden kanssa tulee vielä toimeen, mutta jarrut ovat ainakin mun rajallisella otoksella melkoista kuraa.
En tiedä mistä lotinasta on kyse kun en ole lotinaa kohdannut Shimano enkä Sramin vaihtajissa.
Ne on ne rampit ja ketjun muotoillut posket jotka vaihtamisesta huolehtii, niin ja rattaiden hampaiden leikkaukset. Ketjunkin pitää olla sopivan väljä sivusuuntaan -liian väljä niin ei vaihda, liian jäykkä niin ei vaihda silloinkaan.
Ehkä rattaiden lisääminen ja ketjuvaihteen toimintaperiaate sotivat toisiaan vastaan.
Tuossahan on esim yksi linkki videoon, mistä doc.bloc puhui jo aiemmin.
https://youtu.be/w-5B7iLoL5s?t=9
Tuo vaihtaja ei minusta ole edes mitenkään poikkeuksellisen väljä. Jos katsoo tuosta tuonne rissan suuntaan, niin saa käsityksen miten paljon se vaihtajan rissa liikkuu sivuttain. Vähän kun tulee erillaista vetoa tai monttua kohdalle, niin ei varmasti vaihda täsmällisesti. En tiedä johtuisiko tuosta ne satunnaiset pamauksetkin, mitä joskus tulee kun polkaisee pienen pään rattailla tehoa.
Edit: Ja lopussa tosiaan näkee, ettei tuo xx1 pultti tosiaan oikeasti klapaa. Tuollainenhan pitää varmaan hommata.
https://www.bike-discount.de/en/sram...mounting-bolt?
Sen vaihtajan rissan kuuluukin liikkua sivuttain. Ei kaikki välys ole mitään suunnitteluvirhettä. Nykyisillä konstruktioilla on ajettu varmasti satoja - jollei jopa tuhansia - miljoonia kilometrejä. Ja nyt yht’äkkiä havaittu, että my god, täällä on välys.
Tuosta ylläolevasta videolinkistä näkee ettei xx1 pultin kanssa enää häkki liiku. Vaihtjan rissat taas vatkaavat sivuittain vain halvemmissa vaihtajissa, joissa ei ole laakerointia vaan muovipuslat. Noillakin on ajettu milljoonia kilometrejä. Ne välttää kyllä jos ei ole kovinkaan tarkka laitteidensa toiminnasta.
Eikä nuo välykset tietysti ole suunnitteluvirhettä. Ei halvalla tekeminen ole huonoa suunnittelua. Sillä säästetään rahaa.
Joo eikös rissapyörät ole senkin vuoksi erilaiset eikä niiden paikkaa voi vaihtaa koska ylemmässä oli se suunniteltu välys. Ja mitä Shimano b-linkin välykseen tulee sitä voi helpottaa direct mount korvakkeella. Omassa on kyllä siinäkin ehkä 0.5mm välys kun vaihaja roikkuu vapaana mutta kun on ketjun jännityksessä välystä ei ole ollenkaan. Oletan tuonkin olevan suunniteltu juttu.
Pakkasten tultua tyttären "peruspyörään" (8-vaihteinen Shimano "jotain") tuli erikoinen vika: Pyörän oltua jonkin aikaa parkissa pakkasessa käy niin, että polkimet alkavat pyöriä pyörää talutettaessa, ja lämpimään päästyään pyörä alkaa taas toimia normaalisti. Tulkitsen tilanteen niin, että vapaaratas jäätyy. Oletettavasti vapaaratas on hinnaston alkupäästä, joten kannattaako edes yrittää tehdä mitään vai onko selkeintä hankkia uusi ja vähemmän kostea vapaaratas?
Ei se direct mount korvake vaikuta välykseen. Se pultti tulee kiinni siihen directmountkorvakkeeseen ja liukuminen tapahtuu vaihtajan korvakkeista. Kokeilin kyllä. Ja joo, en minäkään ole mitään ongelmia huomannut shimanon maantievaihtajien kanssa. Nätisti toimii aina. Tai no, niillä 105 rullilla alkaa kyllä temppuilu kun ne rullat kuluvat. Laakeroitu rulla ei kyllä elä mihinkään.
Tuo klappi tulee DM-nivelestä. Mitenkähän toi toimisi ilman jatkopalaa, eli suoraan DM-korvakkeessa?
Tai jos pultin avaisi ja laittaisi ohuen shimmin väliin, kun ei vaihtaja ajaessa nivelestä kumminkaan taivu.
En tiedä moneenko runkoon saa Shimanon DM-korvakkeen, mutta sellaiseen tuo dura-ace on suunniteltu, kuten on moni nykyinen Shimanon takavaihtaja. Vanhoissa ei klappia juuri ollut, kun ei ollut tuota ylimääräistä niveltäkään.
Tuosta kirjoitin jo yllä. DM nivel toimii niin, että kierre on siinä direcmount korvakkeessa ja liukuminen tapahtuu pultista. Sen näkyy tuosta videostakin. Välys näkyy alemman pultin kannan alta. Tuohon pitäisi tehdä kunnon laakerointi.
https://pic.useful.fi/kFdAnIOuT.png
Ja just tuosta nivelestehän se liike ajaessa tapahtuu.
Tottakai rissan kuuluu liikkua sivuttain pitkin pakkaa. Mitten mutenen ne vaihteet vaihtuis? Välys mikä minua Sramin GX:ssä häiritsee syntyy paskasta suunnittelusta , ja laakeroimattomasta pultista millä tämä ruuvataan korvakkeeseen. Sramin 200e vaihtajissahan tämä vika on korjattu laakeri puslalla.
Uutena sitä ei paljon ole jos ollenkaan ,mutta tuhannen kilsan jälkeen heiluu kun heinä pellolla. Toki kun clutch kiristää ketjuja vaihtajakin jämäköityy, mutta ei se silti voi olla vaikuttamatta vaihtajan tarkkuuteen.
Kyllä. Juuri näin. Mutta ihan kaikille tuo ei mene jakeluun. Jos vaihteet ei jostain syystä naksu paikalleen, kannattaa vikaa hakea muualta kuin sivuttain liikkuvasta rissasta. Tai linkin välyksestä.
Jos aidosti välykset olisi ongelma, niin eiköhän nuo satojen miljoonien budjetilla toimivat ammattitallit olisi jo asian ratkaisseet.
Puhuin välyksestä. Ylemmässä rissassa kuuluu olla välys, joka auttaa vaihtamisessa.
SRAMin p*skoista en tiedä mitään, kun olen pyrkinyt pysymään niistä erossa. Vuoden ajoin gravelilla, missä oli Rivalit. Talvella vaihdoin ne GRX:iin, vaikka tykkäsin enemmän SRAMin kahvojen logiikasta. Läskitäpärissä on XX1 vaihtaja ja liipasin. Se on toiminut sen verran luotettavasti, etten ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa Shimanoon.
Ylemmässä rissassa ei todellakaan ole mitään välystä. Välys tarkoittaa klappia laakeroinnissa. Sitä ei vaan ole, eikä onneksi pysty edes tekemään kuulalaakerin kanssa.
Vanhassa ,mutta napakasti vaihtavassa Shimanon Ultegrassa tämä ylemmän rissan välys/klappi löytyy. Selkeästi suunniteltu sellainen. Kävin sitäkin hiplaamassa. Anyway. Pitää tilata toi xx1 pulttisarja.
XT:ssä on välillä ollut laakerit rissoissa, XTR:ssä on keraamiset laakerit.
Mutta siis kyse oli siitä, ettei vaihtotapahtuma kaipaa mitään lonksuvaa ja väljää pivot pulttia. On ihan varma, että tuo aiheuttaa ongelmia. Sitä näillä uusilla t-typeillä koetetaan korjata.
Vähemmän niveliä vähemmän välystä.
Se ylempi rulla itsessään on erillainen. Alempi on jopa korkea hampainen narrow-wide tyyppinen. Ylempi mahdollistaa ketjun sivuttaisliikkeen. Ei tuonnekkaan kaivata mitään väljää laakeria. Ei varmasti ainakaan lisää vaihtotapahtumaan tarkkuutta.
Höpö höpö. Noilla ei todellakaan yritetä korjata mitään "lonksuvia" vaihtajia. En tosiaan tiedä maantiepuolesta, ehkä siellä lonksuvat vaihtajat on suuri ongelma, mutta maastopyöräpuolella kukaan ei ole kiinnostunut asiasta eikä UDH:lla tai Transmissioneilla ole ollut mitään asia yhteyttä mininkään "klonksuntaan"...tai välyksiin tai toleransseihin.
^Kerro lyhyesti (ja mielellään myös ymmärrettävästi) mitä uusilla T-tyypeillä on tavoiteltu ja mitä pyritty korjaamaan?
Niimut lyhyesti. Kuka nyt jaksaa jotain nettia alkaa pläräämään. Osaisko joku muu kertoa mistä on kyse? Multakin mennyt hieman ohi vaikka maastopoika(kin) olen.
Ration uusi vaihtaja on kyllä melkoista koneistuspornoa.
https://ratiotechnology.com/product/...v=75778bf8fde7
^^ & ^^^ Netissä on niin paljon kaikkea mikä perustuu kaupallisiin näkemyksiin ja mielipiteisiin eikä kaikki hallitse teknistä englantia joten mikäs siinä sitten on vaikeaa kertoa asia selkokielellä ja perustellusti (omasta) näkökulmasta kun sitä niin käänteentekeväksi ylistetään.
Transimmissionin idea lyhyesti: A) Kaikinpuolin kestävämpi paketti eli voit vaihtaa täysi veto päällä ja kuluttaa ketju/voimansiirtoa vähemmän, ja koko vaihtaja jytkympi ja tulee suoraan runkoon kiinni ja sen lisäksi väistää iskut B) Helpompi säätää/ottaa käyttöön kun ei ole säätöruuveja ollenkaan. Toki jos on jossain toleranssit pielessä niin ei pysty myöskään säätäämään silloinkaan enempää. Taitaa yksi spaceri olla rattaiden välliin jolla voi säätää.
Täällä on taas palstan luddiitit ja mutupetterit vauhdissa. Transmissionin idea on nimenomaan mahdollistaa vaihtaminen täydellä vedolla. Kaikki tietää miten perinteiset vaihtajat rusauttaa välillä, kun kova veto päällä vaihdetaan (ei koske sunnuntailenkkeilijöitä). Transmissionissa ei ole uutta pelkästään vaihtajan kiinnitys vaan myös pakan rattaiden muotoilu ja kuinka vaihtamiskohtaa säädetään rattaiden tiettyyn kohtaan tuon veto päällä vaihtamisen mahdollistamiseksi. Pakettihan on muutenkin miljoona kertaa tukevampi kuin perinteiset hangerissa roikkuvat vaihtajat, jotka joustaa sivusuunnassa aina.
AInakin mun osalta kehitys on voimansiirron osalta pysähtynyt: mulla käytössä olevat mekaaniset toimivat hyvin ja ovat edullisia ylläpitää. Konassakin on edelleen alkuperäinen Deore 12, vaikka kaapissa on pölyyntynyt XT liipasimineen. Deore toimii sillä tavalla hyvin, että odotan sen hajoamista.
Paukut ovat menneet yksivaihteisen kanssa pelaamiseen.
Unit X:llä maastojumppaan ei mulla voimansiirron päivitys toisi mitään mainittavaa uutta, joten osaamisrajoitteisena investoin aikoinaan nopeasti hissitolppaan ja aivan hiljattain satulakeinuun -enhän minä kovien poikien satulakeinua tarvitse, mutta ajamiseen oman osaamisen rajoilla se on tuonut uutta rohkeutta: mulla kiikun kanssa jyrkissä nousuissa ja laskuissa ajaminen on rennompaa.
Mulla ei ole ollut vaihtamisen ongelmat ajamista rajoittavana, vaan joku muu -maastossa ajotekniikka ja tiellä kunto. Sitä en epäile etteikö transmission olisi kiva lelu ja etteikö rauhallisesti vaihtava rutisematon vaihteisto olisi tavoiteltava, ainakin maastossa ajettaessa.
Minäkin meinaan laittaa sähköön shimanon 11v. Deore/slx/xt. Sähkössä ei ees tarvii mitään 11-50 pakkaa. 11-46 tai 42 riittää hyvin. Sit kun on kahdet kiekot niin se on iso säästö kun pakka ei maksa 100+ / 400:euroa.
Toi Sramin 12v sarjan vois laittaa luomuun kun siinä niitä välityksiä tarvii.
edit. Itseasiassa mulla on luomussa 11v. Xtr liipasin xt vaihtaja ja xt 11-42 pakka. Pitää varmaan vaihtaa ja kokeilla miten shimanon 8v. Vanhat osat toimii sähkötäpärissä. Alupakka ei varmaan kauaa kestä.
Itseä lähinnä kiinnostaa tuo vaihtajankorvan puuttuminen, kun kolahtaa niin runko ei kärsi mutta usean sadan vaihtaja leviää... Toisaaltaan ei ole itselle mitenkään eksakti tarve joten onneksi hyvin tulee toimeen vanhoilla.