Lainaus:
Ongelma on mun mielestä siinä, että näistä kolareista keskustellessa korostetaan pyoräilijän varovaisuusvaatimusta aivan liikaa. Vaikka todetaankin, että autoilijan vika, niin ollaan melko vikkeliä huomauttamaan, että on pyoräilijänkin vika koska ei varonut riittävästi tms. tyypillisiä syynsiirtämisiä. Kun lukee eri foorumeita missä näitä aiheita puidaan, niin poikkeuksetta loytyy niitä "kyllä mutta" kommentteja.
Tästä en ole ihan samaa mieltä. Pyöräilijän ja autoilijan välinen kolari on aina vähintään kahden ihmisen toiminnan tulos. Kun molempien edessä on liikenteessä enemmän informaatiota kuin ihminen pystyy käsittelemään ja molemmat tekee sen perusteella jatkuvasti lukemattomia ratkaisuja, tottahan molempien osuutta pitää voida käsitellä. Minä ilmeisesti koen syyn siirtämisen eri tavoin kuin sinä. Minusta kyse on pyrkimyksestä välttää onnettomuuden syntyminen. Syyllisyys on vähemmän kiinnostava asia.
Lainaus:
Somesta luin mielenkiintoisen kommentin, että pyoräily on "paras" tapa valkoiselle heteromiehelle kokea minkälaista on olla vähemmän etuoikeutettu. Vaikka toimit täysin lain puitteissa, olet jatkuvassa loukkaantumisvaarassa koska muut toimijat voivat tahallisesti tai tahattomasti vahingoittaa sinua ilman, että ovat itse vaarassa. Jos sitten jotain sattuu, niin aina loytyy niitä, jotka ovat osoittamassa, että olet vähintään osasyyllinen tapahtuneeseen ja siihen lisäksi ne "olisi pitänyt viimeistellä pesäpallomailalla" ääritapaukset. Lisäksi sinun sanaasi ei luota/usko kukaan. Tämä siis ulkomuistista, alkuperäinen teksti oli taatusti paremmin muotoiltu.
Kiinnostava näkökulma ja varmasti monien arvomaailman rakentamisen kannalta ihan aiheellinen. Liikenteestä puhuttaessa ongelmana on vain se, ettei siellä olla etuoikeutettuja kuin muutamissa tilanteissa ja niissäkin on vastuu mukana. Saman tapaista ajatusta sovellettu siihen, että henkilöautoilijan pitäisi joskus kokeilla rekalla ajamista. Silloin ehkä osaisi käyttäytyä liikenteessä paremmin kokonaisuus ymmärtäen (rekka ei pysähdy yms. kommentit). Pyöräilijänä ajatusta voi toki laajentaa ihan yhteiskunnallisiin mittasuhteisiin.