Oman kokemukseni mukaan ei kestä lähellekään, ainakaan SLX:ät ja pidän huolta voimasiirrosta.
Printable View
Kyse olikin Dura-ace/XTR ketjuista. Huonommat kestää huonommin, tämä siis samalla huolenpidolla.
Kenelläkään ollut ongelmia, että SRAM GX AXS T-Type vaihtajan Micro Adjust säätövara (1-14) loppuu kesken?
Vaihdoin takuuna saamani uuden pakan graveliin, alkuperäinen viipotti/ei ollut täysin suora. Alkuperäisellä säätö oli 13/14, nyt uudella 14/14 (täysin ulkona) ja vielä pitäisi saada yksi pykälä (0,2 mm) ulommas. Pakka on kiristetty oikeaan momenttiin ja mitta pakan ulkoreunasta end capin (onko oikea termi?) päähän on 3,4 mm, joka internetin mukaan on juuri oikea mitta. Asennuksen olen tehnyt muutamaan kertaan uudelleen SRAM:in ohjeita orjallisesti noudattaen. Vaihtaja on myös resetoitu ja firmis asennettu uudelleen. Avasin kyllä tukitiksun SRAM:lle, mutta en sieltä ihmeitä odota, joten hyvät vinkit tervetulleita. Tai sitten vaihtaja on vaan rikki.
^Jos olisi directmount korvake, niin olisi aika paljon sivussa lähtökohdiltaan. Ei kai niitä enää pyöriin laiteta. :)
Ei kai T-Type vaihtajan kanssa korvaketta käytetä.
Juu, tää on nimenomaan ilman korvaketta ja vaihtajan pitäisi nimenomaan asemoitua just eikä melkein kohdilleen, kun noudattaa asennusproseduuria kuten olen tehnyt.
Mulla.... hajoo... pää... Taas :D
Eli potilaana olis vaimon pyörä jossa 105 5800 groupset. Ongelmana on etuvaihtaja (joka on 105 7000) joka ei vaan suostu yhteistyöhön. Ongelmana on se että kevyimmällä combolla ketju hipoo polkiessa etuvaihtajan sisäreunaa - tai siis oletan näin sillä paikoillaan kun mittaa niin ketjun sisäreunan ja etuvaihtajan sisäreunan välissä on +~2mm rako ja kun takavaihtajalta vaihtaa yhden alaspäin ääni lakkaa.
vastaavasti raskas-raskas combolla ollaan äänettömiä, mutta kun takaata lähtee nostelemaan ylöspäin pari pykälää alkaa ketju taas hankaamaan etuvaihtajaan. Trimmit eivät tee yhtään mitään. Sormella kun koittaa niin vaijeri tuntuisi löystyvän mutta vaihtaja ei hievahdakkaan.
Vaijeri vaihdettu viimekesänä kun tappelin tuon melkein saman kanssa. Koko etuvaihtaja irroitettu, putsattu, voideltu uudelleen ja asennettu. Vaihtajan häkki on ~1,5mmm ison eturattaan piikkien yläpuolella ja samassa linjassa rattaan kanssa.
Pyörässä nyt kiinni Shimano Deore 11s vaihteisto. Mikäli haluisin asentaa Sram Nx tai Gx 12s vaihtajan, pakan ja ketjun, eikös se pitäisi toimia tuolla Shimanon 1x11 eturattaalla ihan normaalisti?
^Pitäisi toimia, yleensä 11/12 toimivat samalla ketjulla mutta jos on jo paljon ajettu ratas niin suositan senkin vaihtamaan kun uusi ketju ei aina pelaa vanhan kanssa.
Näin minäkin olen kuvitellut, koska eihän ketjun sisäleveys taida muuttua 10/11/12 systeemeissä. Maantiepyörässä mulla on alkuperäinen 10s Ultegra vaihtaja (plus ketju/pakka), mutta 11s 105 kammet, ja ainakin siinä 10 ketju toimii 11 eturattaiden kanssa moitteetta. Hyllystä löytyisi ylimääräisenä Sramin 12s vaihtajia, niin kiinnostaisi tuohon täysjäykkään maasturiin laittaa droppitanko. Joutuisi vaan kahvat hankkimaan. Sramilla onkin fiksusti sama vetosuhde 12s järjestelmissä, niin voi sekoitella mtb ja road systeemejä.
Nyt olisi ajankohtaista hankkia ilmaussarja Shimanon jarruille. Sopiiko samat sarja myös Sramin jarruihin (jarruneste näissä toki eri)? Mikä olisi mallia "riittävän hyvä", mutta edullinen?
Mitä muuta tarvitsen siihen, että otan irrotan jarrun vanhasta rungosta (sisäinen letkun vienti eli letku pitää irrottaa satulasta/kahvasta ja ujuttaa uuteen runkoon ja taas kiinnittää satulaan/kahvaan)? Tarvitsenko vielä esim. https://www.bike-discount.de/en/shim...-for-sm-bh90-3 (ei mitään hajua miksi näitä suomeksi kutsutaan) vai meneekö kaikki vanhoilla osilla? Letkua ei ole tarve lyhentää.
Lähetetty minun ELP-NX9 laitteesta Tapatalkilla
Muuten en osaa auttaa, mutta Sramin ja Shimanon ilmaaminen ei samalla setillä onnistu. Shimanolla on se ilmauskuppi-metodi, kun taas Sramit ilmataan kahdella ruiskulla (joissa jarrusatulan päässä on bleeding edge-liitin, jos kyseessä on yhtäänkään tuoreemmat maastojarrut).
Linkkaamassasi tuotteessa on oliivi ja pinni, jotka tarvitset, jos letkua lyhennetään. Itse hankkisin ne kuitenkin varmuuden vuoksi, sillä jarruletkun ujuttaminen rungon läpi ei välttämättä oliivin kanssa onnistu, joten voit joutua joka tapauksessa poistamaan vanhan oliivin.
^^Helmi (ja insertti) puristetaan letkuun mutterilla, jonka saaminen rungon reikien läpi on yleensä mahdotonta. Siksi letku yleensä lyhennetään ja asennetaan uudet kun letku on saatu läpi.
^^Shimanonkin voi ilmata kahdella ruiskulla, kupilla onnistuu hyvin ilman ruiskuakin. Bleedkitin https://r2-bike.com/BLEEDKIT-Bleedin...n-Shimano-2012 ja https://r2-bike.com/SHIMANO-Bleeding...5-Mountainbike Oletus että maastojarruista kyse...
Oliivi/helmi ovat kertakäyttöisiä, vanha pinni toimii jos et lyhennä letkua.
Oleellisin ehkä unohtui mainita, eli maastojarrusta kyse (XT m8100). Pitänee tutusta aiheeseen tarkemmin, netistä löytynee läjäpäin videoita, ainakin lontooksi. 13v pyöriä itse harrastuksen eli pyöräilyn ohessa korjaillut ja ensimmäinen kerta kun tulee tämä toimenpide eteen.
Lähetetty minun ELP-NX9 laitteesta Tapatalkilla
Miten onnistuu oliivin irroitus lyhentämättä letkua? Tai tietty sen saa irti, mutta letkun pinta on vioittunut eikä enää saa tiivistä liitosta. Pinnin voi mielestäni hätätapauksessa käyttää uudelleen nimenomaan kun on lyhentänyt letkun. Oliivi päältä irti sivuleikkureilla ja katkoteräveitsellä halkaisee letkun.
Kyllä sen vetämällä saa pois ja jos ei onnistu niin pinni pois ja milli pois letkusta tuskin mikään letku niin naftisti mitoitettu ettei onnistu...
Letkulla on riittävästi pituutta, joten taidan napata puoli senttiä suosiolla pois. Onko sillä väliä, nappaako satulan vai kahvan päästä letkun katki (ts. kumpaan letku on helpompi kiinnittää uudelleen)? Itse tykännyt ainakin vaijerinkuoret sörkkiä rungon sisään ylhäältä alaspäin.
Ei kyllä ainakaan Shimanon jarruista lähde noin jos ei oo ihan sormikireydelle vedetty mutteria. Oliivihan painuu kiristettäessä tiiviisti suht syvälle letkuun. Sen takia siellä on se pinni, muuten menis letku umpeen. Ja onhan se pinni jo ennen kiristystäkin niin tiukassa ettei sitä ihan noin vain nypätä pois.
Jos on kiintaä banjo satulan päässä, niin sitten tietty kahvan päästä. Muuten sillä ajatuksella miten päin haluaa pujottaa takaisin.
^Kyllä XTR:stä lähtee kun suoraa vetää eikä letkukaan vaurioitunut ja eihän pinniä tarvi irroittaa jos ei lyhentää aio.
^Sitten ei ole kiristetty kunnolla jos lähtee. Oikean kiristyksen näkee myös siitä että mutterin päälle tulevan suojakumin ja kahvan rungon väliin ei jää rakoa. Riittävästi kiristettynä oliivi prässäytyy letkun päälle erittäin tiukasti.
Kuitenkin oliivi on ainoa osa joka pitää letkun kiinni kahvassa. Jos oliivi lähtee letkun päältä vetämällä, niin silloin myös jarruletku lähtee jarrukahvasta vetämällä.
Nyt on kyllä sen tasoista opastusta taas että hirvittää. Yks säheltäjä alkaa neuvoa muita jarrujen asennuksissa, vaikkei saa itsekkään asennttua mitään oikein. Joku oikeasti saattaa vielä uskoa näitä.
Kyllä kiristetty oliivi irtoaa vaikkei ehkä Päättömän lahjoilla.
Pushead, silloin on kiristetty riittävästi kun nesteet pysyy sisällä. Ihan turhaa muuta selittää, siinäkin kommenttinsa.
^^Kunhan kiristyy, siinäkin kommenttinsa ja eiköhän oliivin (sormuksen) tarkoitus ole jokaiselle selvä. Jokainen voi luoda ongelmansa itse mutta tuo Tanukin konsti hyvä jos varaa ja ponin voi käyttää uudelleen jos viitsii askarrella hieman.
Ei se must näytä olevan kaikille selvä.
Mä en käyttäisi vanhaa oliivia kuin hätätilanteessa, jos ei uutta ole laittaa. Se oliivi tekee sen tiivistyksen ja on ihan tarkoituksella pehmeää metallia. Kiristäessä oliivi paitsi menee kasaan, niin myös tiivistyy sinne jarrukahvan letkun sisäänmenoaukkoa vasten. Jos oliivin käyttää uudelleen, niin on vaara, ettei se tiivisty kunnolla. Eihän siitä muuta seuraa kuin jarrun vuotaminen. Toki teoriassa voisi käydä niin, että jarruttaessa letku irtoaa.
Aikanaan pari kesää huoltanut ja ylläpitänyt tehtaan pneumaattista instrumentointia ja siellä oli ehdoton kielto käyttää muita kuin uusia oliiveja. Aina.
Oliivi/helmi on kertakäyttökamaa.
Eikö suositus ole laittaa uusi oliivi aina kun letkun käyttää irti kahvasta? Tuohon peilaten kuulostaa aika oudolta alkaa irrottamaan sitä letkusta ja asentamaan uudestaan.
Oliivi irtoaa kyllä, kun käyttää rälläkkää tai dremeliä. Joutuu halkaisemaan ainakin kahdesta kohtaa. On tosi tiukasti letkussa kiinni. Uuden oliivin asentaminen tuohon on vähän hazardia, juurikin siitä syystä että letkuun tulee syvät kolot.
Voit kyllä neuvoa toisia vaikka bike-discountin toimituksista, mutta älä jooko ala neuvomaan jarruremonteista. Joku junnu vielä uskoo sinua ja käy hassusti.