http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...03c6432520.jpg
Voitasko sanoa, että oma rekki on nyt "battle-scarred"?
Printable View
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...03c6432520.jpg
Voitasko sanoa, että oma rekki on nyt "battle-scarred"?
Stachesta kyllä itekki tykkäsin kovasti, kun oli vasta testissä. Ketteryys yllätti todella positiivisesti. Melkein tekis mieli vaihtaa farley stacheen, mutta pitää nyt ensin testata tuo uus fuel ex 8 plus.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Sisurit lähti jo ja tilalle litkua. Iloinen yllätys oli kun renkaiden alta paljastui valmiit teippaukset. Litkut sisään ja painetta perään. Painaa enää 13,6 kg ;) Voimansiirto (lukuunottamatta kammet) ja jarrut ovat XT.
Onko jengiä ketä omistaisi Farleyn sekä Stachen? Tai testaillut tosi mielessä kumpaakin... Häviääkö 29+ ryömimisessä/kiipeämisessä paljon tai ollenkaan?
Uutta leveä renkaista tekisi mieli mutta jotenkin tuo Stache ehkä houkuttelisi läskiä enemmän...
Farley 6:lla 3,8 kumeilla vuoden ja nyt Stache 5:lla vajaan vuoden ajelleena sanoisin että Stache on ainakin sitä oikeastaan kaikessa parempi.
Kumihan on nykyään Farleyssä leveämpi joten se ei ihan sama vertailukohta ole enää. Oletan että suolla ja umpihangessa uusi Farley kulkee paremmin mutta muualla tuskin. Farley varmastikin paremman "Floatin" ansiosta pehmeämpi, Stache taas nopeampi ja ketterämpi ja kuitenkin varsin mukavat kyydit...ihan kaikkea ei kummallakaan varmasti saa mutta 29+ on mielestäni lähempänä " ihan kaikkea". Rengaspaineet näyttelee ihan yhtä suurta osaa kuin läskissäkin miltä pyörä tuntuu.
Testaa ja muodostaa oma mielipide. Kumpikaan ei sovi kaikille :)
^ Entäs talvi/lumikäyttö? Onko 29+ (tai 27+) silloin mitään käyttöä? Jäykkäperänä siis.
^Tottakai on, mutta sitten, kun koirankusettajien kovat polut loppuu aletaan jutella läski tarpeista ja mielummin vielä +4". Minäkin voisin 2 läskin vaihtaa Stacheen.
Oulussa yks kaveri osti viime syksynä Stachen ja aika pian talven tuntua osti sen kaveriksi Farleyn, koska lunta kun tulee, niin 29+ rajoitteet on aika selvät. Pari tuttua ajelee isoilla lähes 5" läskirenkailla ympäri vuoden, koska tykkäävät pehmeästä kyydistä. Minusta 29+ on varmasti kesällä ajettavuudeltaan paree perinteisen maastopyörän kontekstissa, mutta ei siitä läskipyörän korvaajaksi kyllä ole.
Itse mietin kauan laitanko omaan läskiin toisiksi kiekoiksi kesää ajatellen 29+ vai 27.5 ja päädyin lopulta jälkimmäisiin 3,8" renkailla. Toistaiseksi olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, mutta kokemukset on toki vielä aika vähäisiä. Todennäköisesti olisin kyllä ihan yhtä tyytyväinen 29+ kanssa, kun syksyn tullen alle vaihtuu kuitenkin isommat kumekset ;)
^^^Kyllä.
Ei 27.5+ tai 29+ kontra läskiä (plussista kylläkään ei kokemusta) voi minusta yksioikoisesti kategorisoida. Just niinkuin Antza totesi että kun ne enemmän tampatut polut syystä tai toisesta loppuu, leveämpi kumi on parempi. Tässä riippuu aika paljon missä ajelee. Jos ollaan isojen taajamien lähellä jossa porukkaa talsii paljon ja ulkoiluttaa koiriaan yms niin nopeestihan ne polut on kovia. Jossain syrjemmässä ottaa muutaman päivän lisää. Ihan sama kun lämpötila menee nollaan. Ei polut läskiä, etenkään kovemmat, ala heti upottaa. Puhumattakaan jos haluaa könytä vaikka jotain eläinten polkuja tai jotain vähään aikaan kenenkään kulkemattomia paikkoja. Jos siellä jollain pääsee niin läskillä.
Mutta minun tietääkseni plussakokoihin ei ainakaan vielä ole edes nastarenkaita saatavana ja onko edes niin isonappulaista rengasta että voisi DIY-nastoittaa. Ainakin minä tarviin nastoja talvella sen verran paljon että tämäkin seikka merkitsee. Joten jos talvellakin on voitava ajaa kelejä ja paikkoja suuremmin valitsematta niin läskin minä hankkisin.
Joku muu on varmasti eri mieltä.
Kyllä läskillä aina pidemmälle pääsee mutta jossain vaiheessa sekin uppoaa. Molempi parempi :)
Jees, kiitos infosta. Kun kun, tässä kovasti miettii uhraako (vähän) kesän rullaavuudesta vaiko talven etenemisen ylipäänsä, jos/kun yhdellä vehkeellä yrittäisi pärjätä...
29+ on ehkä vähän kuin nelivetoiset citymaasturit. 95 prosentille niiden etenemiskyky riittää täysin.
Loput hankkii sitten kunnon maastomonsterin. Niissäkin tietysti molempi parempi :)
😀 ...n+1.....😀
Toi 29+ vs läski kysymys on pyörinyt itselläkin mielessä juurikin sulanmaan ajoja ajatellen ja kysyin asiaa kokeneelta pyörämies Zipolta toisessa keskustelussa, yhteislenkit ja ajoporukat - Los Gueravas. Käy sieltä lukemassa vastaus. Ei tarvi montaa sivua lopusta kahlata. Siinä Zipo minun mielestäni hyvin määrittelee eroa ja rullaavuutta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...5&d=1456673573
Minun valinta ainoaksi fillariksi ympärivuotiseen ajoon ois ehdottomasti Stache 5 ja sinkulana tietty...
Itsellä jäisi taasen 29+lla aika moni ajopäivä talvella väliin, kun loppuisi meno niinkuin seinään. Isokokoisille kuskeille isot kumekset jne.
Kuten näistä vastauksista näkee, niin sitä yhtä ja ainoaa totuutta tuskin tulee asiaan löytymään :)
Harmi. Olin ladannut kaiken toivoni siihen että tässä ketjussa lopullinen totuus vihdoin selviäisi.
Mutta ei, piinaava epävarmuus vaan jatkuu. Löytäisin edes sen oman lopullisen totuuteni :)
Olen kyllä päätymässä siihen ratkaisuun että en taida halutakaan löytää sitä lopullista totuutta. Etsintä on monin verroin hauskempaa. Jos nyt kuitenkin sen Totuuuden löydän niin lupaan etten kerro kenellekään ja pilaa heidän hyvää harrastustaan :)
Tässä se taas nähdään että valinnanvapaudesta seuraa vain ongelmia.
Valtion / jonkun muun auktoriteetin tulisi kertoa mikä on yksilölle parasta :)
Mä en oo iso kokoinen enkä varsinkaan painava kuski, mutta kädetön ja jalaton niin kyllä talvella olisi monena päivänä hankalaa plussakumeilla.
Aika huonolla polulla se plussakuminenkin tai kapea läski kulkee talvella kunhan vaan watteja on kampiin riittävästi. Mulla ei oo niin talvella ajellaan Budeilla.
Ja kun tässä ketjussa ollaan, ja mulla on asiaa, niin tietenki sanon sitte että totuus on 9, 9.6 tai jopa 9.8, ja kaksilla vanteilla. Parasta mitä on. Nyt ajamaan vaikka räkä lentää ja henki ei kule.
Totuus on ulkona. :)
Ei pidä paikkaansa. 27.5" vanteet riittää. Itseasiassa en halua edes 26" kiekkoja läskiin. 3.8" kesät, syksyn kurakeleille ja talveksi 4.5" kumit alle. Itseasiassa viimetalvena oli 3-lenkkiä, milloin ois tarvinnu leveempää kumia, nekin oli keväällä kun pehmeitä latupohjia ajeltiin.
Tärkeetä on myös hyvä kuitunen tanko ja satulatolppa. Ainakin renthal fatbar carbon 780mm joustaa just sopivasti. Bontrager xxx tolppa ollu jonkunaikaa tilauksessa, 15 päivä pitäisi olla euroopanvarastossa, siitä viikko niin meno vaan pehmenee.
Yllättävä ero on myös alu vs kuiturungolla. Kuitunen joustaa vähän tiukemmissapaikoissa, itseaisiassa se joustaa kun omassa massalla painaa reilummin satulasta. Suosittelen.
Trekkimiehet tykkää hehkuttaa tuota välikokoa ja osa ilmeisesti ilman sen suurempaa kokemusta pienemmästä kiekkokoosta läskissä, mutta vähäinen on rengasvalikoima välikoolle. Saa nähdä paraneekokaan ihan heti kun kukaan muu ei ole ilmeisesti oikein tykännyt lähteä mukaan. Enkä minä epäile etteikö se 27.5" olisi hyvä moneenkin menoon, kun kokemusta ei ole minkäänlaista, mutta jos tykkää ajaa esim. reilumpi nappulaisella kumilla niin eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin perinteinen 26".
Olen Trekkimies ... ( laulan tuota Rekkamies melodialla...)
ja on kokemusta molemmista. 27.5 on aivan saatanan hyvä ja rullaava ja varmasti tulee muitakin tähän trendiin.
Se että itsellä on vielä 26, on puhtaasti ja rehellisesti raha kysymys. HETI ostan ku oon saanu säästettyä.
ps. Nuo Perus Hodagit on myös saatanan hyvät renkaat.
Olen ymmärtänyt että Maxxis on tuomassa markkinoille 27.5x3.8 minionit, siis FBF ja FBR jotka on jo aika karkeita. Joten kyllä niitä vaihtoehtoja on jatkossa paremmin 27.5" koossa. Tietty 4.5" Barbegazi, jonka pitäisi elokuussa ilmestyä, on mielenkiintoinen.
Kelpais.
http://bertsbikes.com/product/trek-f...9-258957-1.htm Ei vaan tuoda tänne.
Mites on 9.8 kuskeilla Wampa kiekot kestäneet kivikoissa?
2017 mallin 9.8:ssa on ilmeisesti myös 4,5" (?) kumit.
Tuli tänään törmättyä(melkein) metsässä ensimmäiseen läskiin ja se sattui olemaan Trek 9, omistajansa mukaan n. kuukauden vanha jolloin kai pitäisi jo olla 120tpi Hodagit alla ja muun ohella renkaita tuli vähän katseltuakin. Näyttivät kyllä ihan saman näköisiltä kuin vanhatkin 27.5x3.8 kumekset.
Onko uusien Trekkien omistajilla tietoa tai havaintoa onko uudet kumit eri kuin vanhat, jotka siis oli 60tpi?
Äkkiseltään näytti 9 hienolta ja oli omistajakin kovasti tyytyväinen.
Mainiota keskustelua 29+ vs ”täysläski”! Tulipahan tällä välin ihan käytännössä testattua Farley 5 pidemmällä reissulla: Mäntyharju-Repovesi (Olhavanvuori)-Mäntyharju, yht. n.65-70km
Kaverilla oli oma 29” Fuel lainassa, minulla siis läski. Olhavalle asti mentiin suht tasoissa, mitä nyt hiekkasiirtymissä luonnollisesti hävisi, mutta vastaavasti nousuissa ”voitti”. Kyllä se vaan on tuo läski mahoton kiipeämään: siinä missä 29” on pakko runtata istuvaltaan (tai kerätä vauhtia vastamäkeen) niin läskillä voi vähintään puoliseisaaltaan sitkuttaa ylös ilman että pito kärsii. Ja tietty pehmeät kohdat meni vaivatta siinä missä kaveri kirjaimellisesti upposi mutaan :) Harmi vaan, että pehmoset paikat jäivät vähiin.
Koska poistullessa yövyttiin Matkoslammen laavulla, niin romua oli normaalia enempi kannossa: about 10kg repussa mennessä laavulle ja pois tullessa pari kiloa vähemmän (majoituskamppeet jemmattiin mennessä laavun maastoon).
Paino tietenkin lisäsi entisestään ahterin kuritusta. Lopputulema oli, että täysjoustoa tuli ikävä. Vaippahousuja en ihan vaan periaatteesta huoli, ainakaan vielä :)
Tällä kokemuksella vaakakuppi siirtyi semiläskin puolelle, Farley jääneen kuitenkin talvikäyttöön. Toki (ahterin) mukavuutta olisi lisännyt, jos olisi köyttänyt rompetta pyörän runkoon kiinni. Mutta silti on vielä hiukan Farley 9 harkinnassa. Koeajamaan ja vertaamaan jos pääsisi.
Reitistä sen verran, että alkupätkä 21km on siirtymiä ja polkupätkiä vuorotellen, loppu 12km hyvää, joskin rankkaa teknistä (patikka)polkua. Suosittelen! Seuraavalla kerralla kyllä viedään autolla romut etukäteen laavulle – sanopa puristit mitä tahansa - , jotta mukavampi kevyellä setillä liikkua ja onpahan sitten useampikin saunakalja kuin se yksi :) ja vichya tietty kans :)
Omakohtainen koeajo joka on riittävän pitkä ja jossa voi, niinkuin sinä teit, välillä vaihdella pyöriä, on tietysti kaikkein paras. Ja hyvä jos oma totuus löytyi.
Mutta sullahan oli ymmärtääkseni koeajossa verrokkeina läski ja 29er eikä läski vs 29+ joiden eroja olit miettimässä. Varmasti koeajosi jotain kertoi, mutta oliko se pätevä juuri läskipyörän ja 29+ vertailuun, onkin sitten ehkä vähän toinen juttu.
Mutta pääasia tietysti on että valinta on selvä ja toivotaan vielä osuu oikeaan.