^Tämä. Ajanhukkaa. Samoin tuijotella johkin renkaan rullaamiseen. Paskanmarjat, sanon ma. ;)
Printable View
^Tämä. Ajanhukkaa. Samoin tuijotella johkin renkaan rullaamiseen. Paskanmarjat, sanon ma. ;)
Melkein kaikessa voi arvostaa eri asioita. Ja se pitäisi minusta suvaita.
Jos sattuu saamaan käsiinsä kaksi vaihtoehtoista tavaraa ja jos ne ovat erilaisia niin todennäköisesti niiden ominaisuudet eri kohdissa poikkeavat. Hyvin luonnollista on arvostaa hyviä ominaisuuksia. Ja tämä myös usein ohjaa käyttömieltymyksiä. On myös hyvin luonnollista kertoa havainnoistaan.
Tämän foorumin kai pitäisi olla pyöriä koskevaa keskustelua varten. Keskustelun yksi keskeinen tarkoitus on että siinä tuodaan esiin eri näkemyksiä. Kuitenkin täällä usein törmää näkemyksiin joiden mukaan kaikilla pitäisi olla samat mieltymykset ja havainnot. Muita ei suvaita.
Tässä on jotain mitä en ymmärrä.
Tämä kommentti on tarkoitettu aivan yleiseksi. Ei erityisesti kenellekään. Brillen viestin lainaaminen on vain esimerkki. Yhtä hyvin se voisi olla jonkun muun samantapainen viesti. Niitä on paljon.
Tai sit Suurensuuresta kaupasta White. Kokemuksia löytyy asiaankuuluvasta ketiusta.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti fättärix
Mistäs se 17kg tuli? Äsken se oli vielä 14kg?
Lisäsin hymiön. Pahoittelut kun unohdin. Kypärän hihnaa kannattaa myös pitää löysällä kun mun juttuja lukee. ;)
EDIT: Ja IMO, IMO ja vielä kerran IMO.
Löytyy nyt myös allekirjoituksestani, jos jollekulle on epäselvää että esitän täällä vain ja ainoastaan omia mielipiteitäni. :)
Arvostan kanssaihmisiä kuitenkin siinä määrin että uskon jokaisen ymmärtävän että kyse on mun mielipiteistä.
Todellisuuden kanssa ne tuskin juuri korreloi. Paitsi mulle. Joskus ei mullekkaan.
Kuka täällä ei oo suvainnut toisen eriävää mielipidettä? Se että pitää omastaan kiinni ei tarkoita että eriävä olisi välttämättä mitenkään väärä jollekin toiselle.
Eikös täällä jokainen edusta vain OMAa mielipidettään, näkemyksiään ja mieltymyksiään? Ja ilman niitä keskustelua ja vääntöjä asioista ei tulisi, mikä kuitenkin yks tärkeimmistä pointeista koko foorumilla. Eli en kannata mitään ujoa ja hajutonta/mautonta keskitien myötäilemistä kommenttien suhteen miettien koko ajan että eihän kukaan vain pahastu.
Eli ei muuta kuin oma ääni kuuluviin, vaikka persoonallisillakin sanakäänteillä, sanokoot muut mitä sanoo. :) Eikä pikku vänkääminen mitään haittaa, antaa vain lisää mielenkiintoa juttuun.
Lyhyenläntänä ylipainoisena keski-ikäisenä sanoisin tähän, että miksi mun pitäisi antaa kimppalenkeillä, joita kuiten kin on noin 90% ajoista, tasoitusta vielä välineissäkin :). Eipä tarvii muiden odotella ihan niin paljoa.
Äijästä kun ei tän kummempaa tule noin 7h viikossa ajamisella, joten jostain sitä pitää hakea. Rullaavuudesta ja painosta nyt noin ensin.
:) . No kun just heräsin...
No jopas täällä vängätään heti aamusta, riita poikki ja läskiä jalkoväliin sanon minä. Ja :) ettei kukaan ymmärrä väärin.
Mulla on 16,5kg ja 1171mm akselivälinen läski ja kyllä se kulkee ylä- ja alamäessä sekä tasaisella. Vauhti on ehkä kuitenkin enemmän rauhallisen tasainen verrattuna n. 13kg Farleyhyn.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09...ac657f4b83.jpg
Kuinka paljon muutama kilo sitten vaikuttaa? Jos laskee kuskin ja pyörän yhteensä (n. 100kg) niin pari kiloa olisi pari prosenttia kokonaispainossa lisää. Onko tämä se mikä dominoi vai renkaiden vastuksen muutos?
Palstalla saa käsityksen että kilon vähentäminen saa fillarin lentämään eli vaikutus oli kymmeniä prosentteja.
Tuo nyt on palstahörhöjen hapatusta ilman mitään todellisuuspohjaa. http://www.training4cyclists.com/how...on-alpe-dhuez/
Maastopyörässä paino toki vaikuttaa käsiteltävyyteen, mutta kuinka paljon niin se on vaikea mitata.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09...ce72d4da28.jpg
Kuvan kunnossa alle 15kg. Hinta alle 2000€. 4.8" jumbo jimit alla ja sisureilla vielä. Kuitukeulalla ja litkuilla varmaan pari kiloa pois. Itelleni kelpaa näinkin, mutta jos on rahaa ja mielenkiintoa kevennellä, niin mikäs siinä.
Mulla on kaks läskiä, mukluk 2013 renkaista riipuen paino 14,5-15,5kg ja sitten on 2014 Beargrease hiilikuitua vähän joka paikassa paino renkaista riipppuen 10,5-11,5kg. Ja kyllähän ne on aivan eripelejä ajaa ja käsitellä. Mukluk selvästi raukeempi ja raskaampi kiihdytellä, taitella mutkiin, polkea ylämäkeen, ajaa miljoonaa röllikivikossa. ajaa miljoonaa kangaspolulla. Jos lähden porukkalenkille muklukilla niin väitän että joudun ainakin 20% kovemmalle rasitukselle lenkillä.
Mitä tulee pyörien nopeuteen niin olen ajellut esim. Tahko mtb 60km. lenkkiä viim vuosina noin 30 kerta erilaisilla pyörillä. Muklukilla menee 10min kauemmin kuin Beargreasella ja beargreasellaa menee suunilleen samoihin kuin 12,5 kg. painavalla täpärillä. Suurin ero mikä tulee painosta on mielestäni pyörän käsittelyyn vaikutava ero.
Jos kilo lähtee kiekoista, niin varmasti eron huomaa.
Ainakin Ict Rolling darryl +Nate+ läskisisurit vs Farley jackalope+Hodag tubeleksena on huomattava ero nopeudessa ja kiihtyvyydessä.
Samoin huomaa selvän eron herkkyydessä Farley jackalope vs mcarbon.
Mutta kaikessa ajossa tällä ei varmasti ole merkitystä.
Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla
Kiitos, tämä avarsi jo jonkin verran asiaa. Kilo pari sinne tänne ei siis ole pahasta jos lisäpaino ei ole kiekoissa.
Jos tuo lenkin kesto on 3-4h (20-15km/h) eli 180-240min ja ero on 10min niin eroa olisi luokkaa 5% ajassa ja tuo nelisen kiloa painoeroahan näyttäisi olevan samaa luokkaa kun kuskin paino otetaan mukaan.
Ymmärränkö että se rasituksen tunne tulee just siitä käsittelystä eli muut kuin varsinaiset pyörityslihasryhmät joutuu tekemään jotain mihin ei ole totuttu. Pyörää siis joutuu ns. viemään ajamalla/väkisin.
Tästä voisi ajatella että jos on kaksi läskipyörää joissa on samanlaiset kiekot ja kumit mutta toinen painaa rungon ym. osalta 3kg enemmän niin ero ei välttämättä lyllertämisessä ole kummoinen.
Vai meneekö ihan metsään?
aika hifistelyä jo .... :)
Onko testissä sama kunto ja energiataso ?
:)
Ei mee metsään, oot ihan Oikeessa. Ero tulee sit kovassa vauhdissa ja siitä kun ajetaan kunnon tai taitojen ääri rajoilla. Ja se kans kannattaa huomioida, että nuo painavammat läskit soveltuu paremmin retkikäyttöön kuka sellaista harrastaa.
Enpä tiedä onko hifistelyä (korkean luonnonmukaisuuden tavoittelua) mutta ainakin itelle on tarpeen ymmärtää mistä mikäkin asia tai havainto johtuu.
Törmäsin tällaiseen kevennystarinaan http://www.fat-bike.de/lightest-full...on-fatbike_en/
Ei se 3.5kg runko ja tonnin painava Bluto siis ole näemmä esteenä mutta on tuossa kyllä aika paljon kikkaosia taiottu runkoon. Aika hurjasti on pojat painoa karsineet. Alunperin pyörä painaa 16.95kg.
Tämän jutustelun pohjalta taitaa mennä tili tyhjäksi uuden pyörän myötä :D
Mulla on läskini verran nahan alla joutilasta, ja siinä tavoitteessa taitaa ylimääräinen paino läskissä olla aika sama.
Ei se kaikki ole läskiä, eikä silläkään oo väliä, koska huvikseni läskeilen.
-Juha
Ei oo. Testit tehty sen päivänkunnolla ja energia tasolla. Meneehän se joskus Beargreasella puolituntia kauemmin kuin Muklukilla kun ei huvita ja ei jaksa polkea. Mut nuo on tollasii pitkän ajan keskiarvo eroja, kun samaa lenkkiä kierretty tarpeeksi. Testin tulokseen vaikuttaa myös testitekijän mieltymykset eri pyöriin ja taito ajaa eri pyörillä.
Eihan siinä näyttäisi olevan käytetty ensimmäistäkään kevennysosaa, kaikki ihan tavallisia top-end osia. :)
Tuossa pari esimerkkiä kevennysosista:
https://r2-bike.com/THM-Carbones-Cra...ainrings-50-34
https://r2-bike.com/KUROSHIRO-Fatbike-Rim-26-ENSO-685-Carbon-425g
https://r2-bike.com/AX-LIGHTNESS-Bar-Riser-Oversized-Carbon-UD-Finish-318-mm-8-from-80g
jne...
Onpas kevyitä. Voisi Huxdax mennä lähemmäs 11kg noilla osilla.
On muutes jo 4500e euroa sellainen hinta fillarista että likikään kaikki kotivakuutukset ei kata kuin puolet.
Mulla ei tuo läskipyörän osto vielä todennäköisesti realisoidu vielä vähään aikaan, mutta ihan mielenkiinnosta kukas tekee nykyisin läskejä, jotka sopivat ns. seikkailumatkailukäyttöön?
Kriteereinä tarakkakiinnikkeet edessä ja takana (salsa anything häkkikiinnitys plussaa) ja tilaa 5 tuuman nakeille.
Tuntuu, että monet läskivalmistajat tekevät fillareistaan huviritsoja, joilla ei ajeta kuin maksimissaan päiväretkiä.
Hmm... Hankalaksi menee. Moonlander ja Puglsley on molemmat ns. Offset runkoja. Offsettaaminen on mun mielestä vähän kyseenalaista kiekon kystävyyden kannalta, mutta toistaalta pystyy käyttämään standardiosia.
Muklukissa ei ole takatarakkakiinnikkeitä
Muru Tanami taas on ihan järkkykallis (runko/haarukka maksaa enemmän kuin monet valmiit läskit)
Surlyn Ice Cream Truck saattaisi olla yksi vaihtoehto, mutta koko pyöränä aika ylihintainen eli runkokokoamiseksi menee...
907 runko vaatii osaltaan toisen haarukan, jossa olis riittävät kiinnikkeet...
Eikös myös Kona Wo:ssa ole kiinnikkeet telineille?
ICT ainakin on aika varma peli ja sopii isotkin kumit.
Höpö höpö, mulla ei ole yksikään offset kiekko ratkennut niinä vuosina kun Puksu on ajossa ollut. :)Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso