Tunnustan.
Minä tein sen kans. Nyt pyörii Slx kammissa 24/34 rattaat ja pakkana 11-36 ja välityksiä riittää.
Printable View
Hyi. Yök. Ei.
Kyllä saa mennä siirtymillä miljoonaa jos ei 32t eessä ja 11-36 takana riitä. Omalla enduro pyörällä siirtymillä maksimissaan joku 9 pykälä käytössä.
varmaan riippuu hieman siitä mankelistakin millasta välitystä kaipaa.. Itellä xc jäykkäperä 2x10 ja enduro 1x11. Olis melko vispaamista siirtymillä xc-pyörällä jos olis 32t edessä nykyisen 36t sijasta kun taas enduroon en ole 32t isompaa taas kaivannut..
No keskiviikkona näytti olevan 35 vauhtia kun vedin letkaa jossa vilikin taisi olla mukana.
Siinä loivasti viettävässä kohdassa alkoi olemaan jo aika maksimi miellyttävä kadenssi,kyllähän jalat pyörii kuin tuulimylly mutta ei sitä kauaa jaksa eikä se enää ole mukavaa. Mulla pyörä on 26 am/enduro,riippuu miltä kantilta katsoo.
Lujaa pojat ajaa siirtymiä. Tämmönen laiskan pulskea läski kun ei jaksa peruslenkillä ajaa XC-jäykkäperälläkään siirtymillä paljoa yli kolmeakypää niin 1x10 32-piikkisellä riittää hyvin.
Siirtymillä H-kaavio 5 vaihdetta, mukavin vauhti on 90km/h. Yli 90 kun ajaa ei pysty enää puhumaan ja syömään purkkaa samalla.
Läskissä edelleen alkupaukkujen jäljitä rf nw 32 - 11/42. Ethirteen 42 ja Shimanon loppupakka. Hyvin on pelannu. Talveksi tulee 30- 11/36. Toivotaan että se riittää talven ajoille. Hinnat ei oo pahoja Suomessa vs ulkomaat.
Talvellahan polut on tasasia ja liukkaasti rullaavia,viime talvenakin ajettiin Tohlopin suolla n.35 lasissa jäisiä polkuja pitkin nastarenkaille. Eli ei sitä ainoastaan siirtymällä ajeta lujaa. Hieman yli 40 ajanut tiellä ja n.60 rainerilla tuolla välityksellä.
Juu-u... Intoa täynnä purkamaan "uudesta" pyörästä eturattaita poies ja n/w ratasta tilalle. Kammet irti, rattaat irti, hyllystä vanha luotettava Rallinaaman 34 n/w ja eikun kiinni... Siis mitä helvataa... Raavin hetken puuta (päätäni), otin älyluurin rasvaiseen räpylääni ja syöksyin googlen maailmaan. Totesin että juu-u, kammissa tosiaan tuo uusi shimpan jako 96bcd. Ei passaa 104 n/w. Hetki puun raapimista ja orkkis 30 hampainen ratas takaisin yksinään. Hyvin on ketju pysynyt ilman "kytkin" takavaihtajaakin, takana 11-36 10-pakka. Mutta olihan tosiaan ylläri tuo uusi pulttijako ja nyt saa sitten odotella sopivaa n/w ratasta joltain puljulta, ilmeisesti Wolftooth ainakin tekemässä sellaisia jossain vaiheessa?
Tuolta pitäisi saada
http://www.workscomponents.co.uk/wor...ring-406-p.asp
32x11 on ihan eri välitys 26":lla, 29":lla ja maantiepyörällä. Internet kertoo seuraavaa kun kadenssi on 90:
29" : 32x11 = 38.4 km/h
26" : 32x11 = 34.7 km/h
700c : 32x11 = 32.7 km/h
Itellä 29" 32x11/42 ja hyvin välitykset piisaa siirtymillekin. Tuo marko.k:n mainitsema kova hyppy välillä 15/19 vähän siirtymillä tahtoo joskus häiritä, mutta muuta vikaa ei 1x10-voimansiirrossa ole.
Cycloonkin olen vastaavaa miettinyt, ehkä 40x11/32 välityksillä. Mikä olisi järkevä tapa muokata 105-sarjasta toimiva 1x10? Eikös tuo vaadi eteen n/w-rattaan ja taakse shadow+ / type2 -vaihtajan?
Itselle laitoin cycloon RaceFacen NW 38T rattaan ja perus 105 takavaihtajalla tuntuu pysyvän hyvin ketju rattailla.
Taitaapi olla 11-28T, 32T olisi kyllä poikaa ajoittain :)
Juuri itse mietin, että syksyn krossikisoissa olisi muutama mäki jäänyt ajamatta 38 + 11-28T välityksillä, kun 36 + 11-28T oli juuri ja juuri riittävä.
Pitänee Karen viestin innoittamana kokeilla 38 + 11-32T yhdistelmää 105 takavaihtajalla, kun etuvaihtaja sekä vaihdevipu on rikki ja voimansiirto muutenkin loppuun poljettu.
No äsken tuli asennettua 34 narrowi ja ohjurihässäkät purettu pois , saas nähdä kun aamutuimaan polkasen töihin pysyykö kettingit rattaalla , jos pysyy ,
niin sitten päivällä metsien kautta kotiin ja kunnon rynkytykset .
Mä luulin että vain xx1:ssä pitää ketjut ja ratas olla oikeassa jaossa , vai onko tuo juuri se juju millä ketjujen pitäisi pysyä rattaalla .
Laittelin Race Facen 34T NW:n ja 11-36T pakan SRAM XX takavaihtajalla. Ketjut on pysynyt toistaiseksi päällä kivikoissakin ja tuntuis välityksetkin hyviltä. Pyöränä 26" scalpel. Joitakin haamuvaihtoja tulee 8 ja 9 vaihteen välillä joita en oo vielä saanut kuriin.
Ainakin ekalla työmatkalla toiminta täydellistä , myös juurakoissa .
Eihän sitä malta työmatkallakaan pysyä poissa metsistä kun sinne kerran on eksynyt .
Bloggasin soikio-narrow-wide-1x10:stä. Lyhyesti: soikion edut tulevat maastossa ja 1 x 10:ssä upeasti esiin.
Pulttasin maantiepyörään vähän aikaa sitten Rotorin ovaalirattaat ja olen huomannut niidenkin käytössä positiivisia eroja perinteisiin rattaisiin verrattuna. Ei mitään valtavia muutoksia, mutta vähän taloudellisuuden paranemista kuitenkin. Maastopyörän 1x11:ssä on nykyisellään pyöreät 32T ja 34T N/W:t, joita olen vaihdellut vähän maastosta riippuen. Ovaalilla 34T:llä saattaisi korvata molemmat.
Onkos Absolute Blackin rattaat paras tilata suoraan valmistajalta?
Soikkeliratas meni tilaukseen. Korvaan pyöreän 34-piikkisen rattaan vähemmän pyöreällä 34-piikkisellä. Vaikuttaa näin alkuinnostuksen jälkeen hullun hommalta. Kovempaa varmasti menee, ainakin jos ajaa keventynyt lompakko taskussa. No, voimansiirto olisi pitänyt uusia joka tapauksessa.
Samoin kiitti Karelle bloggauksesta, ensi kauden kisamaasturiin täytyy harkita soikioratasta 1x10 tai 1x11.
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta empä löytäny nopeella googlettamisella varmaa tietoa...
Kaapista löytyisi ylimääräsenä 130 bcd Rivalin kammet joihin olisin mahdollisesti laittamassa 38T AbsoluteBlackin rattaan tulevaan kaupunkifillariin. Mahtuuko tuollainen ulomman rattaan tilalle vai tarvisiko olla compact-kammet/ isompi ratas?
Jos se Absolute Blackin ratas on 130 BCD niin kyllä se mahtuu ulkopaikalle.
Kyllä täytyy nyt vielä kerran hehkuttaa miten toimii vaikkei ketään kiinnostaisi.
Kaksysin vanhasta 3x8-voimansiirrosta ei jäänyt mitään tallelle, tilalle tuli SLX:n pakka ja ketju, Deoren kammet, Zeen vaihtaja ja vipu, ja Superstar Componentsin 32-piikkinen narrow-wide.
Nyt on ensimmäisten 400km aikana tullut testattua pyörää:
1) aivan hirveässä mutavellissä joka tarttui joka paikkaan, myös rattaaseen ja ketjuun
2) aivan hirveässä kivikko-juurakkorymistelyssä niin ylä- kuin alamäkeenkin, vedolla ja ilman
3) ihan varmasti kaikissa noissa aiemmissa olosuhteissa myös lukemattomia kertoja taaksepäin polkaisten/pyörittäen
Ketju ei todellakaan putoa. Jos ei näillä ajoilla, niin ei sitten millään. Ehkä sitten joskus jos nuo rattaan hampaat kuluu kovasti, mutta en tiiä sittenkään. (Ehkä sitten pääsee speksaamaan sen ovaalin...) On tuo Shadow+ vaan mahtava juttu. Myös pyörän hiljaisuuden kannalta, nyt rymistely on rymistelyä vain kuvainnollisesti.
En oo nyt mitään oikeita vuoria kiivennyt, koska asun Suomessa, mutta takana 11-36 ja 32 edessä tuntuu täysin riittävältä kaikkiin nousuihin, on varmaan yhden käden sormissa laskettavissa ne kerrat kun on edes tota 36-piikkistä tullu käytettyä ja nekin lähinnä testin takia. Viikonloppuna kävin Paloheinän mäen vielä ajamassa, siinäkään ei tarttenut vielä vaihtaa kaikkein suurimmalle rattaalle vaikka satulasta lynttäs. Aiemmin ehdin spekuloimaan jopa että olisko pitänyt kuitenkin laittaa eteen 34 - no ei olis, koska sitten olis varmasti joutunut käyttämään maastossa enemmän ääripäätä pakasta. Tää on just hyvä.
Loppukevennyksenä kuva siitä minkälaiset jäljet rungossa löytyi vanhan kampisarjan alta muistona ketjunputoilusta. Mitähän tolle kantsis tehdä? Teipata vai maalata vai antaa olla? Viimeisenä mainittu vaihtoehto kiinnostaa toki eniten.
http://i.imgur.com/0Dhqw6o.jpg
Rutisee ja paukahtelee tasaisin välein ja tosi pienellä voimalla poljettaessa. Heitin tämän 42t-takarattaan pois kun ei pelitä.
http://youtu.be/BqoQdM9NxQU
Jake minkä valmistajan 42? Kauanko ajoit? Mulla ruoes hetken ajon jälkeen pelitttään. Jos et kauas heittäny niin hae takas ja lähetä mulle?
E'herteennin valmistama ja ajoin jonkun metrin. Kulumisjälkiä on ja heitin sen laatikon pohjalle. Löytyy varmaan sieltä vieläkin.
Luulisin, että ketjukulman vinous saa 42:n joustamaan ja ketju lipsuu kun kampi on tietyssä kohtaa/poljinpaineen alaisena.
Verkonpainoksi kallis. Nyt on Sulo Vilenien paikka kun halvalla lähtee;)
Mulla ei kyllä lipsu, edessä raalinaaman 30t joka toki siirtää ketjulinjaa sen 3mm sisäänpäin.
Olisikohan tuohon Jake_Konan paukkeeseen ratkaisu siirtyä 64bcd-eturattaaseen jolloin ketjulinjaa saisi paremmaksi?
Kyseessä on läskipyörä ja ketju on alta 5mm (pauttiarallaa) takarenkaan kyljestä.
Korjasin tilanteen normi 11-36 kasetilla ja 3kk kuntosalikortilla (lisää jerkkua reisiosastolle)
:) eli myykkö nää mulle sitä?
Itsekin olen todennut saman, että 42t laajennus on täysin turha läskipyörässä. Tosin en ruvennut edes tuhlaamaan rahoja kuntosaleihin, vaan ajan yksinkertaisesti ne harvat nousut, missä 42t rattaasta olisi hyötyä, noin 0,02km/h hitaammin samalla lopputuloksella kuin 42t kanssa. :) Bonuksena nautin erinomaisesti toimivasta Shimanon alkuperäisestä vaihteistosta. Oneup 42t + 16t pölyävät laatikon pohjalla.
Ettei yhtä hulluja ajatuksia (kuten hankkia 42t ratas) tulisi päähän myöhemminkään, ajan välillä vaikeammatkin paikat ”sinkula”-välityksillä, esim. 30/17, se antaa perspektiiviä laajennusrattaiden tarpeellisuudesta. :rolleyes:
Hyvä näin. Mutta puhu vaan omasta puolestas! :p
Meille(mulle) papoille 42t on hyvinkin tarpeellinen. On ollu tarvetta monta kertaa, periaate kun mulla on myös että en juuri taluttele. Pyörällä ajetaan.
Kunto ja reidet ei vaan vie mua eteenpäin jokapaikasta 11-36 pakalla kuten haluaisin.
Minkäs teet.
EDIT:sitäpaitsi ainakin mun vaihteisto on erinomaisesti toimiva. Ei mitään eroa alkuperäiseen.