Tämähän on se yleinen tekosyy aika monille.
Printable View
Meinaatko, että siitä se johtuisi :tö:
Tuossa vähän enemmän tietoa.
http://examine.com/faq/is-it-better-...se-fasted.html
Eli lyhyt johtopäätös on kyllä - auttaa lyhyellä aikavälillä rasvanpolttoon, mutta pitkällä aikavälillä mitättömät vaikutukset.
Ei tuo paasto-liikunta mikään ihmelääke ole. Kaikki riippuu kuitenkin viime kädessä kokonaisuudesta ja kokonaisenergiansaannista (olipa ylläri). Jos aamulla liikutaan esim. 300 kilokalorin edestä ja syödään myöhemmin ylimääräiset 300 kcal, niin saldoksi jää 0. Jos taas sitä ei kompensoida, niin kyllähän tuo auttaa. Tosin samaan pääsee liikkumalla saman verran myös ei-paastonneena. Käytännössä usein jälkimmäinen on parempi vaihtoehto, sillä syömisen avulla jaksetaan liikkua pidempään kuin paastonneena.
Määkin lähden ajamaan aamulla autolla tyhjällä tankilla ja tankkaan sen vasta päivällä :seko: Eiköhän tässä jaskan opeilla eletä jatkossakin.
Mustahuumorivaroitus!
Se on vakava paikka kun läski laihduttaa
Niin
Siihen jos tulee liikaa väliin saattaa nälkäinen puraista auttajan kättä.
Läskillä on tankki aina täynnä
Vaikka kuinka ajaa se ei tyhjene koskaan
Niin
:)
Ei tästä nyt ihan runo tullut, mutta samallaista huttua kuitenkin
Pitää tarkkailla käykö näin. Insinöörinä uskon energiataseeseen toistaiseksi enemmän, eli vähemmän sisään, kun kulutetaan. Oma tapani perustuu lähinnä siihen, että kun syö vaan muutaman kerran vuorokaudessa, niin ei tule syötyä kalorimielessä vaikka ruokailussa mättäisi kunnolla. Omalla kohdalla aamupala on helppo tapa vähentää kaloreita, kun ei se yleensä muutenkaan maistu. Itselläni hikiliikunta vielä vähentää lyhyelllä tähtäimellä ruokahalua, eli lounas tulee todella sopivaan aikaan.
Aika ja vaaka näyttää tarvitaanko kohdallani myös pätkäpaastoa :D
Tää on hivenen OT, mutta pakko sanoa:
Ylläolevan kaverin nimimerkki on kumminkin pekoni, ja iskee silmään painonhallintaketjussa..
Taas on kova taisto käynnissä kun haaveilee paistetusta pekonista kera munakkaan, ja eväslaukussa onkin vain ateriakorvikepatukka vissyn kera :rolleyes:
Sitten vähän lähempää asiaa.
Jos haluan nauttia näitä tällaisia ateriakorvikejauhohommia, joita sekoitetaan maitoon tai veteen, voiko olla etua tai haittaa nauttimisajankohdalla?
Olen nyt iltaruoan korvikkeena nassutellut noin 2 dl rasvatonta maitoa, jossa sitten 2 rlk tällaista jauhetta.
Kerran päivässä on kiinteää ruokaa saatava, mutta olen pienentänyt annosta kohtuuttomasta järkevämpiin kokoihin.
Liikkumaan ei pääse kun yksi tärkeä nivel on tainnut tulehtua (vielä diagnoosia vailla).
Tarvitsee vielä siis hioa kysymystä, eli kuinka paljon mielestänne voi olla väliä sillä mitä syö ja milloin sen kyseisen asian syö?
Aamupalaa ennen työmatkailua en syö, ja vapaapäivinäkin tulee aamupalaksi otettua nokare jugurttia tai kupponen mehukeittoa teen lisäksi.
Mä siis alotin ihan tuolla aamiaisen pudotuksella ja sillä lähti 4kg/3kk. Se on tosi helppo tapa kontrolloida kaloreita. Sitten mulla tuli pysähdys, ja perehdyin Leangainsiin. Nyt (3kk myöhemmin) oon pudottanut 7kg lisää (eli nyt vajaa 82kg ja rasvat on n.13%). Eli tietenkin on yksinkertaisesti kyse siitä, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta tietyissä pisteissä homma tuntuu vaikeutuvan aina pykälällä.
Leangainsin kanssa syön nyt kaks kertaa päivässä eli saa syödä ihan mahansa täyteen. En ole pätkääkään perehtynyt väitettyihin tieteellisiin perusteisiin, että miks näin kannattaa tehä, vaan ihan siltä pohjalta, että tätä dieettiä on ollut mulle helppo noudattaa ja lihakset on pysyny. Mitään ilmeisiä negatiivisia vaikutuksiakaan en ole huomannut.
Otetaas edittinä vastaus Sarpaleelle
No, jos nyt väkisin haluat niitä nauttia, niin se on tietty sun asia ;) Kuulostaa vähän hifistelyltä miettiä sitä ajankohtaa. Tärkeempää ois vetää se sit joka päivä samaan aikaan. Ihan perusruoka vois olla halvempaa ja pitää sut mahdollisesti paremmin kylläisenä. Mitään kokemusta ei ole ateriakorvikkeista, mutta mitä oon lueskellut, niin nestemäisiä kaloreita pitäis välttää kylläisyyden takia.
Uskallan väittää, että kolistaja ei ole tyypillinen Suomalainen (?) mieshenkilö. Jos olisi, niin rakennustyömaat olisivat täynnä alipainoisia rakennustyöläisiä. Tai ehkä ei koska eihän nykyisillä työturvasäännöillä varmaan saa käsitellä yli 10 kg kappaleita ilman konevoiman apua.
Painavista luista tuli mieleen, että olen käynyt kahdesti InBody-kehonkoostuusmittauksessa, joissa luumassaksi saatiin 2,73 kg ja 2,74 kg. Eli se niistä "isoista luista". Muuten kehosta löytyi nesteitä 32,3 kg, pehmytkudosmassaa 41,5 kg, rasvatonta massaa 44,2 kg ja kokonaispaino tuolloin 54,0 kg. Lihasmassa 24 kg ja rasva 9,7 kg.
Tällä hetkellä luvut on ihan muuta (kokonaismassa 66,2 kg), mutta odotan tässä pikalaihtumista päivänä minä hyvänsä. Kevättä kohti pääsee sitten katsomaan, kuinka hyvin kilot lähtee ja mitä se vaatii, kun nyt on aika huoletta tullut syötyä kaikenlaista. Se täytyy myöntää, että alle 25-vuotiaana ylimääräiskilot (jos niitä koskaan tuli) lähtivät ihan itsestään, mutta kyllä nyt joutuu vähän jo katsomaan liikuntaa ja ruokavaliota, jos tahtoo kiloja tiputtaa.
Mä vedän ns. puolikarppia = vaalea vilja (vehnä) ja sokeri minimiin..auttaa mahavammaisella.
Hiivatonta ruisleipä aamiaisella lihan kanssa, lounaaksi puhdasta jauhelihapihviä, illalliseksi pekoni-jauheliha pannukakkua jossa pohja tattarijauhoista ja kaurasta jne. Viikonloppuna vedin karjalanpaistia.
Puolikarppaus on kivaa - voi juopotellakin :p
Tuo mittaus mittaa pelkkää mineraalimassa, ei koko elävän ihmisen luuston painoa
http://www.harmonia.fi/urheilu/harmo...nasta-ja-kehon
http://www.tohtori.fi/?page=3421831&id=8221491Lainaus:
Luusto luo raamit kehotyypille. Halkaisijaltaan suurten luin ympärille kertyy väkisinkin enemmän lihasmassaa kuin hentojen luiden ympärille. Itse luuston kokoero kilomääräisessä painossa on kohtalaisen vähäinen. Luusto painaa alle 20 % ihmisen painosta. Mineraalimassana mitattuna luuston paino on vain muutamia kiloja.
Jonkun lähteen (en muista mikä) mukaan mun mittaisella aikuisella luiden paino voi vaihdella joitain kiloja ääripäiden välillä. Silloin jos ollaan alipainoisen ja normaalipainoisen rajalla tuolla on merkitystä.Lainaus:
Luuston osuus painosta on suunnilleen 15 %.
Silloin kun olin laiha, yksinkertaisimman painoindeksin mukaan laskettuna olin normaalipainoinen. Toisen laskutavan mukaan, missä mittailtiin luiden paksuuksia mm ranteesta ja polvesta olin alipainoinen. Laihuudesta sain kuulla säännöllisesti kommenttia, mikä sekin viittasi mielestäni alipainoon.
Ylipainon kannalta noilla luilla ei ole merkitystä, jos ylipainolla tarkoitetaan liian suurta rasvaprosenttia. Lihasmassa voi vaihdella mun kokoisella kaverilla helposti kymmeniä kiloja eli yli kymmenkertaisen määrän luiden painovaihteluun verrattuna. Esim voisin olla normaalipainoinen, jos mulla olisi hyvin treenattu kroppa. Nyt se ei ole sitä ja mulla on n. 20 kg mitä pitäisi kuluttaa pois sillä oletuksella, että lihasmassa ei oleellisesti muutu. Toi n.-20 kg ihannepainoon tulee useampaakin reittiä laskettuna. Se on mm. tuon kyseisen Inbody laiteen antama ihannepaino mulle.
http://fitness.bizcalcs.com/Calculat...=Body-Fat-Navy
Tuossapa teille hämmentävän tarkka kehonkoostumuslaskuri. Tarttet puntarin ja mittanauhan. :)
Muutamien kaverien kanssa koestanut ja antaa hyvinki lähelle niitä lukemia mitä pihdeillä tai inbodyillä mitattunakin. :)
Tein navy body fat calculator:in
Kalkulaattorin mukaan vielä 41kg läskiä jäljellä l. 32% ( body fat catecory/ Obese). Jos oikein arvaan niin siitä voisi saada pois 20kg ja loppu on sitä perusturvaa jonka poistuminen olisi jo kohtalaisen haitallista
Ei lihota, mutta ainakin allekirjoittaneella noi 1-8 viikon rakennusprojektit vaikuttavat ehkä kasvattavan lihaksia. Kun loman jälkeen ei enää mene kauluspaita päälle hihan napit kiinni, niin jotain on tapahtunut. Voipi olla toisin jos tekee fyysistä työtä ihan työkseen. Kun pihalla rehkii jotain 10 tunnin päiviä +30 asteen helteessä, niin pitäisi pystyä syömään ja juomaan melkein mitä huvittaa, mutta ainakaan mun kohdalla ei mene näin vaikka käy vähän pyöräilemässä siihen päälle. Aerobinen liikunta sitten tehoaa pienemmissäkin annoksissa ihan eri tavalla.
muoks: siis ei fyysistä työtä tietty kannata välttää...väärä sanavalinta.
Perhepizza illalla naamaan ja aamulla kylkiluut näkyy
Nyt kun on saanut pidettyä muutaman viikon keskimäärin 1,5h liikuntaa päivässä, välillä 0-4h päivässä. Yhtään en katso millaisia määriä tai mitä laatua nyt syön, ja paino laskee hyyyyyvin hissukseen, ehkä 100-200g/viikko.
Pitäis jaksaa ajaa niin paljon että joutuu varomaan ettei paino laske. En jaksa.
Maha pitää saada "pömpöttämään" ennenkuin kylkiluut peittyy. Sentin kerros läskiä leivän päällä 200 iltaa peräkkäin niin eköhän ne kyljet peity näkyvistä. Tai en vain ymmärrä tätä hokemishuumoria.
Ensiksi se näköjään syö aivoista jonkun hillintäpainikkeen.
joo se on syöty se hillintä painike eikä ymmärrä topata paikalleen mutta rengas asentajaa ei tuu musta
en tarkkaile ku vuositasolla.
2003 : 69kg
2006: 90kg
2009: 85kg
2013: 75kg
Paras makean korvike ovat pakastemansikat. Erinomaisia. Tosin niistä halvemmista marokkolaisista saattaa mennä välillä maha kuralle. Ennen niiden löytämistä en tiennyt, että Marokko on mansikoiden massatuottaja. Itse olen valinnut tuon ravinnon vähentämisen tien, vaikka sulan aikaan pyöräilen paljon. Kävelylenkkejäkin tulee harrastettua, mutta liikunnassa on se pirullinen puoli että siitä tulee ainakin itselle kova nälkä, jos on jo valmiiksi ollut kuukausia "dieetillä". Isona ukkona lepokulutukseni on siinä 2300. 1800 kaloria on dieetti, kun ei liiku. Painoindeksihän ei ihan skaalaudu oikein pituuden ylä eikä alapäässä. Kun indeksini oli siinä 28, niin sukulaiset tuputtivat lenkkimakkaraa kun näytin kuulemma vaarallisen laihalta. Samoin, jos karppaa (mitä itse en enää tee), niin 50 grammaa hiilihydraatteja on aivan eri asia 160cm naiselle, kuin 190cm miehelle. Ensimmäisen lepokulutus on 1500, jälkimmäisen 2500. Naisen 50 grammaa hiilihydraatteja vastaa miehen noin 85 grammaa. Pitkä ja leveä ukko lähestyy ketoosia jo sadalla grammalla. Sekin tutkittu seikka on jännä, että laihduttaneen henkilön aineenvaihdunta jää pysyvästi vuosiksi hitaammaksi, kuin henkilön joka on aina ollut laiha. Tämä oli siinä tuoreessa jenkkidokumentissa just.
Tämä ilmiöhän on se kuuluisa "läpipasko". Laihan aineenvaihdunta on nopeampi de facto, kuin lihavan joka on laihduttanut samaan painoon. Tämä sama ilmiö myöskin on juuri se, mikä aiheuttaa "jojoilua" laihduttaneiden keskuudessa. Ei ymmärretä eikä tiedetä, ettei laihduttanut voi syödä saman verran kuin henkilö joka on aina ollut sen painoinen. Laihduttamisesta seuraa pitkä aineenvaihdunnallinen penalti.
Itse olen kanssa löytänyt lähikaupan pakastealtaan marjat. Mustikkaa, pensanmustikkaa, vadelmaa, mansikkaa ja mustaherukka/viinimarjasekoitus. Saa kätevän ja nopean välipalan kun ottaa kahvimukillisen jäisiä marjoja ja kaataa päälle kiehuvaa vettä, että veden pinta näkyy. Minuutissa valmis ja marjat sopivan sulat. Eikä tietysti mitään sokeria.
:) hyvä OT-pointti!
Pekonia kyllä tulee aina välillä syötyä. Nykyisin kyllä harvemmin, kun miellän sen lähinnä aamiaiseen kuuluvaksi ja sitä, kun ei syö niin ei syö pekoniakaan. Tosin nykyisin olen siirtynyt Pancettaan, joka hakkaa pekonit kuin Tauski muijansa.
Hemmetti, kun työt, remppa ja muutto häiritsevät urheilua. Pelkällä aamupalan pois jättämisellä ei saa painoa tippumaan vaan nippanappa pideltyä samoissa. Tammikuun saldoksi jäi 12 h liikuntaa ja 192 km fillarointia, joka on hieman alle puolet tavoitteesta :(
Helmi-maaliskuun tavoite ois -3 kg, jolloin viime TdH.sta olisi pudotusta 10 kg. Oman haasteen tuo remppa, muutto ja matka Dönerin kotikaupunkiin.
Joo, tammikuussa katosi nelisen kiloa. Keskimääräisenä päivänä minä kyllä syön aamupalan, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Joskus joku ruoka jää välistä kiireiden takia, mutta toisinaan tulee taas syötyä jotain lisää. Pikkuisen olen kyllä katsonut mitä suuhuni olen pistänyt, mutta mitenkään absoluuttista linjaa en ole vetänyt herkkujenkaan suhteen. Alkuvuoden muutama eka päivä meni hotellimajoituksella ja senkin jälkeen on tullut pari kertaa käytyä ravintolassa syömässä. Kylmä tosiasia vaan on se, että terveellistä (koti)ruokaa saa vedellä melko isoja määriä tuohon mun 2650kcal (neljän viikon) keskimääräiseen vuorokausiannokseen. Täytyy varmaan nyt helmikuussa muistaa syödä vähän enemmän.
Tämän viikon jälkeen vaikuttaa siltä, että paino on menossa alaspäin. Olen kiltisti pyrkinyt syömään pieniä määriä järkeviä asioita usein, minkä huomaan olevan jossain määrin tasapainoilua: pitää syödä riittävästi, ettei jää nälkä, muttei kuitenkaan liikaa, ettei mene liian täyteen, jolloin mahalaukku venyy ja on jatkossa vielä enemmän nälkä. Varmaan ihan triviaalia, mutta mun on ainakin vaikea tietää pelkästä fyysisestä tunteesta, milloin olen syönyt liian vähän ja milloin tarpeeksi.
Luulen, että alkuviikosta oli ylimääräistä nestettä kehossa, joka on nyt lähtenyt, mikä jo sinänsä tuntuu kevyempänä olona. En halua mitään pikalaihdutuskuuria, joten maltillinen pudotustahti on ok, kunhan oikeita asioita katoaa (eli rasvaa). Neljä kiloa helmikuun aikana olisi hyvä, ja sitten olisikin entistä ehompi ranta-Ragnar!
Tätä samaa mantraa olen itsekkin kuullut hoettavan. Onkohan tuolle väittämälle mitään perustetta jos puputus ja kulutus on sama? Ittellä 20v. paino 73kg
ja 54v. 68kg. Mitään syötävää en ole ylenkatsonut saatikka roskiin heittänyt, vaikka eräpäivä olisi hieman ylittynyt.