Siis eikö tuplalla tarkoiteta just esim 50/34 tai 50/36 kampia erotuksena triplasta, jossa on kolme eturatasta. Ja kyllä, 28 takana pitäis riittää enemmän kuin hyvin, jos edestä löytyy niinkin pieni kuin 34.
Printable View
Siis eikö tuplalla tarkoiteta just esim 50/34 tai 50/36 kampia erotuksena triplasta, jossa on kolme eturatasta. Ja kyllä, 28 takana pitäis riittää enemmän kuin hyvin, jos edestä löytyy niinkin pieni kuin 34.
Tuplalla taidetaan tässä tarkoittaa 53/39 eturattaita. Kompakti on sitten 50/34.
Juuri näin eli suomensin doublen tuplaksi eli kysymys on eturattaista 53/39. Pähkäilen vielä sitä, että riittääkö 11-25 takana vai pitäisikö varmuuden varalta ottaa 11-28.
Harvempi pakka (11-28) on hyvä jos ajat yksin ja vauhdit on alkuun hiljaisempia. Tiheämpi pakka (11-25) on hyvä esim. porukkalenkillä vastatuulella, kun voi heittää yhden pykälän pienemmän vaihteen ja pysyy silti porukassa kun kadenssi ei nouse liian korkeaksi.
Sama koskee 53/39 ja kompaktikampien välillä. Jos ajat nopeassa yhteislenkkiporukassa, niin ota 53/39, mutta jos ajat enimmäkseen yksin niin kompaktit voivat olla hyvät.
Aika vauhdikkaassa lenkkiporukassa pitää ajella, että harrastelijalta loppuu kompaktikammista välitykset kesken :)
Jos olisin nyt pyöräkauboilla, ottaisin kompaktit ja tiheän takapakan. Nyt alla on 53/39 ja 11-28. Pisintä välitystä ei tule käytettyä kuin yhdessä alamäessä, jossa kyytiä piisaa about 75 km/h. Sellaisia mäkiä täällä etelässä ei ole kovin tiheässä.
Njoo, mutta ei se mahdotonta ole. On sitä joskus tullut vispattua melko pitkää siivua mukavuuden rajoilla 50/11 välityksellä kun joku hullu espoolainen veti toisen tiimiasuisen raketin kanssa rauhallista keskiviikkolenkkiä... :D
Mutta eipä siitä huolta ole että tuollaisessa kyydissä kovin kauaa mukana pysyisi jos on ensimmäistä maantiefillaria ostamassa...
Samaa mieltä kyllä. Jos ei aja kilpaa niin 53/39 edessä on pieni overkill. Ajelin viime kesän kisat kompaktikammilla 50/34 ja takana taisi olla 12-27. TdH:ssa joutu ajamaan 50-12 välityksellä ja isompaa olisi toivonut mutta ei tollakaan porukasta jäänyt.
Minä myös ottaisin pyöräkaupoilla kompaktikammet, mutta tiheän takapakan. 12-25 pakkoja taitaa saada ja semmoinen on varmasti harrastajalle hyvä jos jaksaa 34-25 välityksellä ajella ylämäet.
Viime kaudella en paremmasta tiennyt niin ajoin niillä mitä oli tarjolla ja nyt kun sai valita uuteen pyörään rinkuloiden koon niin otin 53/39.
Kompakteista ei ole mulla koskaan loppunut kesken nopein välitys. En aja kuin pari kertaa vuodessa hetkellisesti 60 km/h.
Aina kannattaa ainakin haaveilla ajavansa Alpeilla, Dolomiiteilla tai Pyreneillä. Silloin 34/28 ei ole yhtään liian hidas välitys.
Mun oma 2cent tähän on että 53/39 - 11-28 (vai voisko mulla olla kuitenkin 12-28..) on ainakin mulle passeli lenkkiajeluun ja näihin TdH:ihin ja muihin. Ajattelin tälle kesälle tehdä juuri tuon Kolistelijan mainitseman pienemmän eturattaan vaihdon 42:seen. Esim. Italian reissulla kyllä ongelmia oli 12% nousuissa tuon 39/28:n kanssa mutta suomessa taas kaipaisi pidempään päähän lisää piikkejä..
Mulla on myös 53/39 etulehdet ja 11-28 pakka takana. Eipä tuota 39 piikkistä paljon tarvitse Suomi teillä. Tuo Srammin 28-11 on siitä mukava kun toiseksi keposin on siinä 25 piikkinen. Toimii tuo 53 piikkinen etulehti ihan mukavasti tuon takapakan kevyemmän pään kanssa. Shimanolla taitaa vaihtoehdot olla taakse 28-24...tai 27-24... ellei sitten ota sitä pakkaa jossa keposin on 30 piikkinen.
Edit: jep, välillä ajelen siis ketjut ristissä kun olen laiska räpläämään vaihteita.
Tänään tuli Canyonilta kirje kotiin, että viikolle 13 arvioitu Ultimate CF SLX toimitus siirtyy viikolle 16. Olivat laittaneet kirjeeseen mukaan jonkun näkösen "Canyon pocket bookin" tästä hyvityksenä. Eipä sinällään haittaa, kun hiihtokautta vielä jäljellä ja välikelitkin voi polkea cyclocrossilla.
Hei!
Kysyisin mielipiteitä tuosta roadlite-mallista. Ja tietysti kun tällainen välimallin jätkä netistä tilailee niin tuli vastaan ongelma notta M vai L. Inseam aivan pari milliä alle 87cm ja pituutta piirun verran 180cm päälle. Inseamillani tulisi L-koko mutta jo -1cm muutos inseamiin tulisi jo M-koko.
Competitive cyclistin mukaan seuraavat arvot. Jos olettais että pitäis ajaa monipuolisesti pitkää että lyhyttä matkaa, kannattaako edes miettiä L-kokoa joka kuitenkin on melko paljon mittavampi (toisaalta rennompi)?
Kaikissa muissa pyörissä on järjestäin tuo M-koko tai 18-18,5 tuumaa. Joten eipä kai tässä metsään mene kuitenkaan.
Tiedän että näitä kysymyksiä tulee paljon tänne mutta jos joku jaksais oikeasti kommentoida/ ollut samassa tilanteessa niin olisin kiitollinen.
Ja verrattuna tuohon ultimate-malliin erot on kuitenkin suhteessa pieniä että mieluummin säästän lompakosta ja viilailen jälkeenpäin. Hinta-laatusuhde on niin kohdallaan että suomesta ei uutena löydy. Suurin harmi tietysti on se että kokeilemaan ei pääse.
Roadlite
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/...74#tab-reiter2
The Competitive Fit The Eddy Fit The French Fit Seat tube range c-c 56.4 - 56.9 57.6 - 58.1 59.3 - 59.8 Seat tube range c-t 58.1 - 58.6 59.3 - 59.8 61.0 - 61.5 Top tube length 53.0 - 53.4 53.0 - 53.4 54.2 - 54.6 Stem Length 10.9 - 11.5 9.8 - 10.4 10.0 - 10.6 BB-Saddle Position 76.7 - 78.7 75.9 - 77.9 74.2 - 76.2 Saddle-Handlebar 51.9 - 52.5 52.7 - 53.3 54.4 - 55.0 Saddle Setback 6.4 - 6.8 7.6 - 8.0 7.1 - 7.5
Isken tähän samaan syssyyn nyt oman ongelmani, eli painiskelen myös M- ja L-koon välissä, tosin olen ostamassa Ultimatea. Canyonin oma mittari ehdottaa M-kokoa, mutta Competitive Cyclistin mittojen mukaan olisin lähempänä tota L-kokoa. Viime kesänä ajelin fiksillä (TT 568, ST 560, stemmi 90 mm, setback 0) maantielenkkejä eikä huppuja tangon päähän paljoa kaivannut. Siltä ainakin nyt tuntuu, että kumman vaan ottaa, joutuu stemmejä vaihtelemaan. Tiedä sitten kumpaan suuntaan sitä lähtis?
http://farm9.staticflickr.com/8374/8...b4a341a0_z.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8523/8...dbc35420_z.jpg
Tietämättä yhtään muita ominaisuuksiasi tai mieltymyksiäsi, sanoisin sopivan ohjaamon pituuden löytyvän juuri M-koon rungolla ja 110mm stemmillä tai L-koon rungolla ja 100mm stemmillä.
Tuo stack-mitan 19 millin ero on huomattavin asia noiden kahden koon välillä. Ohjaustangon korkeutta voi halutessaan pelata stemmillä ja spacereilla, mutta ideaalitilanteessa runko on tietysti suoraan oikean kokoinen eikä mitään "viritelmiä" tarvita. Ainakin minulle tuon oikean korkeuden määrittäminen on todella vaikeaa ilman ulkopuolista apua. Koeajo olisi loistojuttu.
Yleensä aina pienempi parempi. Ainakin parempi kuin liian iso. Eiköhän annetuilla mitoilla se 56 ole lähinnä oikeaa. Sitä stemmiä voi sitten pidentää jos siltä alkaa tuntua. Itse tilasin juuri Ultimateen 13 senttisen Planet X:stä 15€:lla.
Testaus olis kyllä pirun kova juttu. Voishan sitä myös käydä pyöräkaupoissa istumassa muiden valmistajien apauttiarallaa samoja kokoja jos ei Ultimaten testaus natsaa. Vois myös yrittää mitata nykyfillarin stackia, siinä mulla on ainakin 1 cm spaceri.
Mun älläkokoista saa kyllä tulla testaamaan Espooseen jos se asiaa helpottaa..Stemmejä löytyy 110 ja 100milliset.
Mielipiteitä kaivataan...
Paremmalle puoliskolle hakusessa maantiepyörä ja Canyoni kiinnostaisi. Kyseessä on 160cm pituinen lyhytjalkainen/pitkäselkäinen naisihminen. Inseami 70cm. Mahtaako Roadlite Al 6.0 koko XS olla liian iso? Pystyputkella mittaa 47,5cm ja vaakaputki 51,9cm. Vaakaputki saattaisi olla suht kohdillaan, mutta jääkö satula todella alas ja ohjaustanko pilvissä.. Headtube kuitenkin 15cm..
Mulla on 2011 Roadlite 6.0 koko M (56) 10cm stemmillä, jota voipi tulla Itä-Helsingin suunnille kokeilemaan. Jos siis satut lähistöllä asustelemaan.. Tosin fillari on vielä talven huoltotöiden takia palasina, mutta kaipa se pitäisi kohta taas kasata, kun ajokelit alkaa..
Pahoin pelkään, että saattaa olla liian iso. Vaimolle hankittiin nimittäin juuri ultimate cf kokoa 50. Pituutta 166, inseam 76. Rungon pituus on hyvä, mutta korkeus aika hilkulla. Ei saisi olla yhtään isompi. Nyt satulan joutuu tuomaan aika alas (paljon alle satulaputken mitta-asteikon) ja droppia saa riittävästi vain ottamalla kaikki prikat ohjainputkesta pois.
Kun katsoo geomatriataulukoita, niin huomaa että 50 kokosen ultimaten stack on 532, roadlitessä 548. Eli ymmärtääkseni roadlitessä stonga jää noin 1,6cm korkeammalle kuin ultimatessa. Ja jos meillä meni ajoasento naftille, voisin kuvitella että 6cm lyhyemmällä jalalla ja etupään korkeammalla geometrialla satula jää ohjaintangon alapuolelle vaikka tekisi mitä...
Tämä oli nyt vain oma keltanokan pähkäily asiata.
Toinen huomio jonka tein Canyonin pyöristä, niin laittavat ainakin ultimateen 50/34 eturattaat, 11-32 takapakan (taitaa olla melkein maastopyörätavaraa), ja 8cm stemmin. :( Käytännössä takapakka menee vaihtoon, ja stemmikin on vähän siinä kinthaalla....
Joo näin vähän aavistelinkin. Kiitos vastauksesta!
Päädyin nyt sitten tuohon M-kokoon ja viime viikolla lähti tilaus tulemaan. Sain jo vahvistuksen, että viikolle 21 povaavat fillarin toimitusta. Tilasin samaan syssyyn polkimet, näitä voi odotella viikolla 25 erillistoimituksena. Ei ainakaan näiden kahden sähköpostin jälkeen hirveesti vakuuta. Kai tässä vaan ollaan auttamatta myöhässä.
Nyt kaivatan apuja. Olen menossa puolentoista viikon päästä käymään Saksassa, Canyonilla on jonkin sorttiset messut (ks. http://live-erleben.blog.canyon.com/ ). Siellä olisi tarjouksessa Ultimate CF 7.0 (tarjoushinta 1 699€ VLCS 2.0 seatpostilla).
Vaihtoehtoina minulla oli joko tuo 7.0 tai sitten 9.0 (tai mahdollisesti jopa 9.0 ES).
Kysynkin siis kaksi kysymystä:
1) Onko 105 + Ksyrium Equipe + kompaktikammet "riittävän hyvät" ensimmäiseksi oikeaksi maantiepyöräksi, jottei heti tarvitse ensi kesäksi ostaa uutta, ja
2) onko mielestänne 500€:n hintaero 9.0:aan enää perusteltava, saako rahoilleen vastinetta. Vähän myös mietityttää toi 9.0 -malliin saatavat normikammet (vrt. 7.0 kompaktit), kun tarkoitus olisi myös porukkalenkkejä ajaa.
105-osasarja on hinta-laatusuhteella mitattuna Shimpan parasta antia. Riittää harrastekäyttöön erittäin mainiosti. Ksyrium Equipe -kiekot lienevät aivan kohtuulliset. Ne saattavat kuitenkin päätyä päivitykseen helpommin kuin tuo 105-setti. Kompaktikammet riittävät harrastelijalle erinomaisesti. Aika kovassa porukassa saat ajaa, että välitykset loppuvat kesken.
Kalliimpaankin voit tietysti panostaa, jos olet varma, että maantiekilometrejä alkaa kertyä. Kaikille ei kerry. Oman ensimmäisen maantiekulkineeni ostin kaverilta, jolle riitti 40 kilometriä.
Tänään tuli päivitystä Ultimate CF SLX toimituksiin. Minun alunperin viikolle 13 kaavailtu toimitus siirtyy nyt viikolle 20. Syyksi ilmoitettiin "Meillä ei ole tarpeeksi runkoja toimituksiin". Antavat hyvityksenä Team trikoot ja shortsit ja kyselivät mitä kokoa haluan. Pikkuhiljaa alkaa myös tässä harkitsemaan jonkin muun, kuin Canyonin ostoa.
Älä hyvä mies kiirehdi suotta... hyvää kannattaa odottaa ja nyt kelitkin niin huonot vielä, ettei tuollainen 4vk odotus paljoa ajokilometrejä karsi :)
Canyonilla näyttää myös olevan tapa arvioida uusi toimituspäivä pessimistisimmän skenaarion mukaan. Mullekin kerrottiin, että Nerve AL 29 maasturin toimitus viivästyy kahdella viikolla, mutta eipä tuo näytä viivästyvän kuin korkeintaan päivällä. On nimittäin jo kuriirin kyydissä :-)
Olin Rukholman risteilyllä ja Canuon mukana. Piti kokeilla uusilla välityksillä kaksi kertaa nousu Katarina-hissille. Hyvin nousee näillä värlityksillä minunkin kunnollani. Nousuprosentti oli suurimmillaan 11, mutta lyhythän se on Pyreneihin verrattuna.
http://helos.kuvat.fi/kuvat/m-kevat2...pg?img=smaller
En nyt jaksanu koko topikkia kahlata läpi, liekkö ollut aikaisemmin puhetta.
Jos joku tuskailee korkean emäputken ja i-lockin kanssa korkealle jäävää tankoa niin tässä vähän lääkettä:
Canyonilta tilaukseen:
Smolik Wedge for One One Four fork" (Article No.: A1005848)
Acros Head-Set-Cap 4.5mm" (Article no.: A1005740)
Kuluineen n. 50e
Alkuperäinen i-lock systeemi:
https://lh5.googleusercontent.com/-C...edium%2529.JPG
Uudet hilut:
https://lh6.googleusercontent.com/-J...edium%2529.JPG
Kaula putkea lyhyemmäksi ja valmista tuli:
https://lh6.googleusercontent.com/-l...edium%2529.JPG
Näillä konsteilla tanko tippui n.12-13mm.
Nyt on itselle sopiva droppi.
Kirjoitanpa nyt tänne kyssärin topicciin liittyen:
Jonkinaikaa on tässä jo poltellu laittaa uusi Canyoni. Eniten kiinnostaa Ultimate CF SLX.
MUTTA edelleen kiinnostais tuunata oman maun mukainen kattaus, pohjana edellä mainittu runko.
Ja jokunen vuosi taaksepäin tässä topicissa joku kysyi samantyylistä asiaa: käykö esim. täältä http://www.bike-components.de/produc...ne-Naben-.html ostettu SRAM Force muitta mutkitta tuohon CF SLX:n runkoon.
Onko esim. keskiölaakeri yhteensopiva? mites etuvaihtajan kiinnitys runkoon? Ja onko vielä muita asioita mitkä voi aiheuttaa ongelmia?
Onkos noissa Canyonin maantiepyörien etuhaarukoissa vielä joku omituisen kokoinen kaulaputki vai ihan normi 1 1/8" Kuulin vaan huhua että niillä olisi jossain vaiheessa ollut joku oma typerä koko. Tilausnappi kuumottelee jo mutta haluisin että mahdollisimman vapaasti pystyis vaihtelemaan kannatinta kun noita osia on hyllyn perällä aika kasa.
Roadlite AL 6.0 SL olisi itsellä harkinnassa työmatka pyöräksi. Onkohan siinäkin sama juttu? Saako tolla halkasijalla olevia stemmejä hankittua mistään kun ainakaan pikasesti katsoessa ei näkynyt nettikaupoissa.
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
Hep !!
Osaako kukaan kertoa kokemuksia jotain noista Mavic Aksium WTS gummeista jotka vakiona Roadliten mukana ??
Olis tarkotus laitaa xs koko tilaukseen 165 senttiselle 70 kiloselle 74-75 inseam kaverille, onko liian iso ??
Mulla nyt työmatkapyöränä Kona kiärmesjaska 47 senttisellä rungolla ja se on liian lyhyt pitkille matkoille korkeus rungossa ok...
Eli ajan maantienlaitaa 100 kilsaa päivä n 3 kertaa viikkoon riippuen keleistä, vaihtoehtona kumeille vittorion rubinoo tai continentalin grand prix 4000 s vai joku muu ??
Onko oottettavissa karvaat kokemukset kun siirtyy cc kumeista maantieslikseihin 4 kesää ilman kumin puhkeemisia shwalben cc comp ja sammyillä, lieke pelkkää tuuria :D