Sama 622 mm on sisähalkaisija. Hyvinhän nuo tavalliset maravinterit ja w 106 ovat kuitenkin kestäneet, vaikka paljaalla asfaltilla on ollut terävää mursketta koko syksyn runsaasti ja joka päivä ajoa eikä suojanauhoja.
Printable View
Sama 622 mm on sisähalkaisija. Hyvinhän nuo tavalliset maravinterit ja w 106 ovat kuitenkin kestäneet, vaikka paljaalla asfaltilla on ollut terävää mursketta koko syksyn runsaasti ja joka päivä ajoa eikä suojanauhoja.
Kinnerin koeajoreissuilla tein jonkinlaisen ennätyksen. Noin 40km matkalla yhteensä neljä sepelinmurua läpi renkaasta, joista kaksi räjäytti takarenkaan. Toisella kertaa niin että sekä sisä että ulkorengas poistuivat vanteelta vauhdissa kokonaan ja pistonsuojanauha löytyi ketjujen välistä. Toiset kaksi murua pysäytti pistonsuojanauha. Kaksi isoa murua upposi kokonaan renkaan sisään niin ettei päälle näkynyt kuin kulmaa vähän. Kinnerin on vielä haavoittuvampi miinoille kun eturengas ei puhdista uraa takarenkaalle.
Elämä on oppimista.:)
Mä olen nyt ajanut kohta kaksi talvea Sammy slickeillä lähinnä työmatkaa - rengasrikkoja 0. Liukkaalla kelillä pitänyt paineet naurettavan alhaalla eli 1-1,5 bar.
Tappajasepeli teki Marathon Supremeista vuodessa selvää. Kestävyys oli näillä suklaavanukkaan luokkaa. Nyt alla Conti TravelContact.
^ Korvausvaatimus kaupungille?
Tänään neljäs flätti n. 3-4 vuoden sisällä, kaikilla kerroilla takarengas. Onko kenelläkään - tai tietääkö joku jonkun, jonka serkulla olisi - ikinä puhjennut eturengas?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...17#post2239317
Vaikka ei kai tuollaista oikein voi laskea.
Marraskuussa meni cyclosta eturengas. Taitaakin olla ainoa kerta, kun näin on käynyt. Sepeli oli totta kai asialla. Eikä sepeli haittaa pelkässä pyöräilyssä, vaan viime aikoina on useamman kerran jäänyt hiihtomonoihin useampikin sepelipaskakikkare lyhyehköllä kävelymatkalla kotoa ladulle.
Mites se nyt menikään? Seuraavassa Peltsin talvipyöräilyohjelmassa pyöräilykordinaattori tsadista sanoo (19:45), jotta Helsinki olisi siirtynyt Vantaan ei-tappajasepeliin. Oli kuulemma kysynyt asiaa rakennusvirastolta
http://areena.yle.fi/radio/2590753
ISPt eivät ole puhjenneet kertaakaan, mutta ennen niiden allelaittamista meni kyllä pari kertaa kumit puhki heti sepelin ilmestyttyä liikenteeseen. Ensimmäisellä kerralla edellisessä viestissä kysytty eturengas. Jälkimmäisessä tapauksessa meni takagummi vielä niin kätevästi, että kun tulin täältä Vantaalta sinne Hkiin, niin heti poks. Onko tämä siis turha palsta ainakin Helsingin osalta vai ketä uskoa?
Vastaan itselleni että ei ole turha. Tappajasepeli kävi kimppuuni tänä aamuna. Kumia paikatessani huomasin että peräti kahdesti. Toinen isku oli ratkaiseva. Samalla vastaan myös itselleni, että pistosuojanauha ei ollut renkaan sisällä. Tämän siitä saa kun lähtee huonosti valmistautuneena ja yli-innokkaana ekan kerran tänä vuonna kesägismoilla liikenteeseen.
Näkemyksiä sepelin kestävistä renkaista saa esittää. Itse en toistaiseksi ole löytänyt mitään nastattomia renkaita, joiden voisi varmasti luottaa kestävän Helsingin tappajasepeliä. Mutta tosiaan: nastarenkaista Hakka wxc 300 sekä schwalben vastaavat eivät ole minulla puhjenneet kertaakaan tappajasepelin takia. Tällainen rengastus ei kyllä täysin tyydytä siinä vaiheessa, kun jäätä ei enää ole ja nastattomilla voisi periaatteessa jo ajaa. Schwalben järeimmän pistosuojauksen omaava nastaton rengas kestää muita pidempään, mutta kyllä se tappajasepeli siitäkin läpi menee.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/...4_3120645c.jpg
http://www.telegraph.co.uk/men/activ...punctures.html
(Ajo-ominaisuudet kohtuulliset, melko työläät asentaa vanteille (ja ilmeisen hankalat ottaa pois), kestävät kilometrejä mutteivat skiddailua tai paniikkijarrutuksia.)
Joo vaikea uskoa, mutta käytäntö sanoo muuta. Sepeli menee läpi, mutta toki hitaammin kuin suojaamattomalla renkaalla. Mutta läpi siis menee kuitenkin lopulta. Ja kyllä, menee myös nasta. Tosin nastan olen onnistunut plussasta saamaan läpi vain kerran, mutta saman tien oli kumi tyhjänä.
^ Uskottava on. Olin siis vain onnekas. Hyvä tietää, kun noita olen joillekin mainostanut "puhkeamattomina."
Ne ovat nuo sepelihyökkäykset hyvin randomeita. Voi tulla neljä hyökkäystä päivässä, ja sitten ei kuukausiin yhtään. Se on ihan satunnaisgeneraattorista.
Kyllä tuollaisen sopivassa kulmassa tulevan örkin läpäisykyky on aika huima. Pintapaine tietysti vaikuttaa. Se on eri kuskeilla ja pyörillä eri.
Esimerkiksi mulla on sekä kinnerissä että cruiserissa pelkän takarenkaan päällä 88kg, joka osittain johtuu siitä että molemmat ovat takapainoisia.
Jos nyt otetaan joku perus 75kg hybridisti, joka painaa sen pyöränsä kanssa yhteensä sen 88kg, niin mun pintapaineeni on karkeasti kaksinkertainen häneen verrattuna.
Mulla on takarenkaalla sama paino, joka hänellä jakautuu kahdelle renkaalle.
kestäviks luulemiani Nicetrac100 renkaita kohtasi eilen pirun terävä sepelimurskapiikki, joka oli pystyssä kuvion urassa ja kaivaitui renkaaseen. .. Renkaanvaihdoks siis meni eilisen lenkillä ja tällepäivää varustauduttu uudella varakumilla :-) Oli eilenkin kylvetty varmuuden vuoksi lisäkerros tuota murskaa, sulallekkin :-(
Continental X-king rautalankaversioan ja Smart Sam rautalankaversiona versiona on nastattomista sellaisia, joita olen koittanut kiusata jonkin verran ja ovat kestäneet. Rengaspaineilla on iso merkitys. Itse ajelen n. 1,2..1,5 bar paineilla ja kuskilla + pyörällä painoa yhteensä n. 130 kg.
Yöpakkasten ja satunnaisten jäätikköjen takia ajelen itse nyt W106 nastoilla, eikä ole ollut murheita.
Mun ajoissa on tietysti sellainen pointti, että ajelen litkuilla ilman sisureita ja pikkuriät menee vauhdissa umpeen.
Maxxiksen ignitoriin tuli niin iso reikä, että litkut ei riittäneet paikaamaan luotettavasti, vaan laitoin kunnon paikan. Ko renkaasta menee sepeli muutenkin aika helposti läpi.
Pistosuojaus ei välttämättä auta, jos renkaita ei tarkista säännollisesti, koska kerran renkaaseen uponnut kivi ei sieltä tule enää ulos, vaan kaivaa tiensä läpi pistisuojauksen. Parasta olisi löytää kumiseos ja kuvio, johon kivi ei pääse kaivautumaan sisälle.
Minulla taas on alla ollut nimenomaan sepeliaikoihin (paitsi siis eilen) Schwalben Marathon Supreme 700 x 32c. Nollaa reikää tähän mennessä. Tästä olen pitänyt työmatkakurvailussa kovasti, kun ovat rullanneetkin ihan mukavasti. Niinpä hommasin myös 29"iin kruisailuhenkiset Marathon Supreme 28 x 2.00. Ensimmäisellä ajoreissulla teki orapihlajan piikki oman reikänsä pistosuojauksen läpi. Oli sen verran terävä ja kova, että oikeassa kulmassa olisi mennytkin varmaan ohuesta pellistäkin läpi.
Piti ostaa uusi ulkorengas. Lukuisat tappajasepelin pistot olivat rikkoneet renkaan kudokset. Kolme isoa pullistumaa keskellä vaikka ilmat pysyivät.
100km matkalla kolme sisuria ja yksi ulkorengas paskaksi kinnerissä. Bussilla kun kävi Konalan Motonetissä, niin hyvin näkyi että koko Helsingin päällä lepää sepelimatto. Hulluutta.
Kaupunki tietysti maksaa kylväjille "tarpeen mukaan", niin toki sitä on kiva levittää. Tienaa.
Uudelle liukkaudenestotavalle olisi tilausta. Propellihatut käyttöön ja kehittämään.
Suosittelen kanssa litkutusta Helsinkiin.Smart Samit meni sisureilla puhki aika nopsaan, kun vastaan tuli lasia. Litkut sisään ja menosta tuli luotettavampaa. Itsellä hajoaa useiten juuri lasinsiruihin, kerran on tainnut kaivaitua terävä kivi läpi. Mutta säännöllinen tarkkailu auttaa kanssa asiaan. Ja kuvio joka ei "säilö" kiviä.
Ehkä Continentalin Cyclo Speed on myös ihan kestävä, en itse saanut sitä puhki sisureilla. Mutta se kuluu aika nopsaan.
Cyclo Speed todellakin kuluu sukkelaan. Viime kesäkaudella noin kolmessa tonnissa oli takanakista jo keskiosa kulunut sileäksi. Ei toki vielä ole loppu vaan on nopeampi. :) Sen sijaan kovin kestäväksi en väittäisi, sillä eturenkaasta meni heti syksyn ekoilla sepeleillä kivi siististi läpi. Eikä täällä Mikkelissä mielestäni kovin tappavaa sepeliä ole kylvetty. Vaihdoin saman tien järeämpää tilalle. Vaan onhan se rapsakka rengas ja meinasin kesän tultua kietaista krossarin vanteille semmoiset tänäkin vuonna.
Nyt täytyy kysyy et minkä verran te ajatte oikein viikossa kilometrejä jos useasti talvessa puhkeaa rengas? Mul on puhjennu viiden vuoden aikana rengas tasan kerran, eturenkaasta meni läpi sepelipiikki keskeltä kulutuspintaa.
Ootteks huomannu et lisääkö painava kuski puhkeamistiheyttä verrattuna hintelämpään ajajaan?