Takana 0,40-0,45, edessä 0,35-0,40 bar. 0,1 tonnia. Tämä siis Knard 4.8 ja Bud. JJ 4.8":n kanssa takana oli 0,55, edessä 0,45. Sähköläski painaa varmaan 25 kg.
Printable View
Takana 0,40-0,45, edessä 0,35-0,40 bar. 0,1 tonnia. Tämä siis Knard 4.8 ja Bud. JJ 4.8":n kanssa takana oli 0,55, edessä 0,45. Sähköläski painaa varmaan 25 kg.
Mulla on samat tai hitusen korkeammat paineet 15-20 kg kevyemmällä yhdistelmällä. Jotenkin en ole edessä tykästynyt JJ:n. 4.8 Knard ja Bud on edessä tuntuneet mukavammilta. Takana JJ on mainio. Kesällä Pacestar ja syksyllä Speedgrip.
Samaa mieltä. JJ tuntuu epämääräiseltä edessä.
Moi. Onko missään 45NRTH Vanhelga 26x4.2 120tpi rengasta yhtään halvemmalla myynnissä, kuin foxcompin 149e. Yhtä kappaletta etsin.
--------------
Mitä paineita käytätte 26x5.0 johnny5 nastarenkaassa?
0.45 bar @ 20°C. Aika vähän on tuosta kokemusta, vaikuttaa siltä että voi käyttää vähemmänkin painetta. Sähköläski ja vajaa 100 kg kuski
Onko noista Surlyn Ednoista kenelläkään luomuläskeilijällä kokemusta vs. JJ? Eli rullaako ne kuinka herkästi. Painoahan noissa on sitten 30% enemmän, kuin JJ:ssä. Siis mulla on 4" JJ:t ja Ednat on 4.3". 1090g vs 1330g. 120 TPI vs 60 TPI. Tän läskin pitäisi nyt kuitenkin vielä pysyä mielellään sellaisena kevyesti poljettavana, jolla viitsii heittää 50+ km lenkkejä.
Joku syy mulla oli ednan hylkäämiseen, en kirveelläkään muista oliko se rullaus vai pito vai mikä. Mutta en kokenut kuitenkaan tarvetta pitää sitä kovinkaan pitkään.
[edit]
Muistui mieleen. ei toiminut lumella ja rullauksen kanssa oli niin ja näin.
^Jahs... ehkä sitten sitkuttelen JJ:llä siihen asti kunnes on nastarengaskelit. Jos on.
Edit: entäs Vanhelga?
Moro, huomasin just että en ymmärrä uusista rengasjutuista mitään ja siksi kysyn seuraavan ilmeisesti aika alkeellisen kysymyksen.
Pyörässä on ensiasennusrenkaana koko 120-559, olisiko mitenkään mahdollista että 115-559 -koko toimisi samalla vanteella?
- jos kysymys on aivan älytön, huomautan että olen vanha ukko, joka on aikoinaan tottunut venyttelemään kumeja tanssilavojen edessä ja takana,
sillä koko ei ollut aina niin tarkka balonkikumien kanssa.
Toimii, se on vain 5 mm kapeampi kumi. Ensimmäinen numero viivan edessä on leveys millimetriessä, toinen on vanteen läpimitta millimetreissä. 120 mm ~= 5", 100 mm ~= 4".
Kiitos nopeasta vastauksesta, ymmärräsin kyllä mitta-arvojen merkityksen, mutta en ollut varma onko nämä minulle tuntemattomat taitettavat renkaat miten mittatarkkoja.
Eivät ole niin tarkkoja. Rengas, jota myydään 4.8" leveänä saattaa mitatessa olla 4.2 - 4.3" leveä. Vanteen läpimitan mitta on yleensä paljon tarkempi, sattuneista syistä.
Nyt rulla J5 aivanko unessa. 0.55 paineilla. Taidan laskea viikonlopuksi 0.4. On toivottavasti lunta tulossa.
Mitäs spessun Ground Control? Onko niistä kenelläkään kokemuksia vs. JJ? Vai onko spessun renkaiden asentaminen Salsaan pyhäinhäväistys?
Mun arvostelu siitä löytyy varmaan jostain viiden vuoden takaa. ei ollu kovin hyvä missää.
Ookoo... no ei sit. :D
Muistin huonommaksi, mutta näin se muisti vääristää:
Elokuulta 2014
"Lyhyt kokemus Ground Controlista. 20km erilaista maastoa, hiekkatietä mutaa ja asfalttia.
Edessä Mammoth, takana siis GC
Ensin testiratana Mutiksen Wirallinen testipätkä, jossa olosuhteet pysyvät aina vakiona sään niin salliessa. Lähtö loivaan alamäkeen joka päättyy loivaan ylämäkeen. Siinä nyt näkee maksiminopeuden ja kuinka pitkälle rengas rullaa.
Rullaavuus häviää selkeästi pienempinappuloisille asfaltilla, verrokkina molemmat mammmoth max nopeus 27, tällä combolla 25,4. Matkaeroa noin 40m.
Hiekkatiellä en huomannut rullaavuudessa mitään eroa, vauhtia ei uskaltanut yksin metsätiellä liikaa pitää, mutta tuntui eittei luistais alta pois ihan helposti.
Kalliolla ja kivikossa yllättävän liukas, tosin vaikka pito loppui, pystyi kiipeämistä jatkamaan rauhallisemmalla vauhdilla, sivuttaispito loisti poissaolollaan.
Mudassa ja märässä maastossa taas pitoa riitti loistavasti. Märässä juurakossakaan ei ihmeemmin jaellut.
Tällä kokemuksella hyvä rengas oikeastaan kaikkialle muualle, paitsi märälle kalliolle ja pitkille siirtymille. Ensimmäiseen saattaa tietysti vaikuttaa uusi rengas, josta pinta ei vielä ole kerheentunut ja toiseen liian pienet paineet asfaltille (0.7) mutta noin muhku rengas ei imo enempää kaipaa.
Tulee varmasti olemaan alla koko talven leveyden spivan kokoisten nappuloiden ansiosta."
^No oliko sulla toi kombo sitten pidempään alla vai vaihdoitko JJ:t takaisin? Ehkä mun täytyy vaan luottaa noihin JJ:hin, jäällähän ne ei pidä mitään, mutta jos niillä nyt pärjäisi muun ajan vuodesta. Ja ilmeisesti tästä tulee taas seuraavat neljä-viisi kuukautta marraskuuta.
Aika monet setit vaihdoin, nyt mennään JJ:llä, jos lunta ja jäätä tulee nin B&L nastoilla.
Tänään vaihdoin loppuun kuluneen JJ:n tilalle JJ:n, tykkään elää vaarallisesti :)
GC on hyvä takarengas. Edessäkin ihan ok. Kalliolla kuulemma liukas, mutta niitä ei täällä päin ole. JJn ja Budin välissä pidossa ja rullaavuudessa. Paksuimmat kyljet mitä läskirenkaissa on tullut vastaan. Yksi kpl on ollut takana monta talvea nastoitettuna.
Kai se on niin että jos haluaa JJ:tä enemmän pitoa, pitää jostain ominaisuudesta tinkiä.
Mulla oli eturenkaana aikoinaan. Oli parempi ainaki ku bulldozer ku ei vedelly samoin löysänä.
Takanaki taisin kokeilla mutta en kauaa. Muistaakseni piti aika kovaa meteliä siellä. Mulla on vähä semmonen kutina että ois saattanu lumella olla hyvä.
Selasin tossa vanhoja kuvia taakse päin niin Budiin vaihtu 5v sitte ja sama rengas vieläki paikoillaan :D
Takarenkaat on kyllä vaihtunu moneen otteeseen
Aikalailla voisin allekirjoittaa tuon. Itse olen vuosien saatossa ajellut silloin tällöin takarenkaana. Muklukissa oli takana keummin ajalla ennen jumbo jimejä. Löysemmillä paineilla runko kurttaa tai jotenkin vastustaa selkeästi muotoutumista. Viime syksynä ei märiltä juurilta kyllä mitään suuremmoista vetopitoa saanut paineilla millä viitti lenkkiä polkea. Onhan tämä kuitenkin selkeästi rouhea kumi verrattuna JJ.hin joten vetopitoa esim. putkelta mäkiin on selkeästi enemmän, jos alusta on pehmeämpi. Rullaavuudessa luonnollisesti antaa JJ.hin verrattuna aika paljon tasoitusta kovemmilla pohjilla.
Hatara muistikuva on onnettomasta sivuttaispidosta viistolla kalliolla. Oliskohan ollut niin, että mä nastoitin noi?
Oma suosikki yleiskombo oli Bud edessä ja JJ takana. 2XL oli makee kanssa jos halus oikein möyriä. Ja polkee alamäessä. Toki mä ajan enää 25mm renkailla, että kauas on tultu...
^Minulla oli sama, nyt Bud ja IsoKnard. IsoKnard on mukavempi koska siinä on merkittävän paljon enemmän ilmatilaa ja ympärysmittaa. Eikä se ole yhtä tarkka paineista kuin JJ, jonka paineita saa paapoa pomputtamisen ja mukavan sekä pitävän rajalla jatkuvasti. Läpilyöntejäkään ei tule Knardilla ollenkaan yhtä paljon kuin JJ:llä (joka oli siis 4.8" leveä sekin).
Jos nyt valitsisin uuden takarenkaan (ja löytäisin) niin ehkä nastoittamaton Johnny voisi olla hyvä?
Edelliset eivät siis Mre:lle vastauksena hänen etsintään.
edit: löytyihän se Johnny fatbike24.de:stä. Eikä heillä näköjään ollut ALV-tili täynnä kuten viime vuonna kun ostin Mastodonin sieltä.
editedit: Miten MRe Cake Eater Light, niitä saa 26x4 koossa ja niissä on nastoille paikat vielä: https://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Terrene-Cake-Eater-Light.html
https://www.singletracks.com/mtb-gea...e-tire-review/
^Kakunsyöjä voisi olla vaihtoehto. Nastoja en tarvitse, nastarenkaana D5 4.6"-koossa. Nyt tarvitsisi seuraavalle viiden kuukauden marraskuulle renkaan, johon voi luottaa vaikka olisi hieman liukkaampaakin (eli märkää). JJ on loistava yleisrengas, mutta mulla ei oikein ole siihen luottoa liukkaalla. Mutta ongelma voi olla korvien, eikä jalkojen välissä.
Jos tulee talvi, niin sitten noi D5:t.
Tuossa singletrack jutussa jos mainitaan "get horizontal" niin se lupaa kyllä hyvää verrattuna JJ:hen, ja liukkaalla. Kehuvat tuossa (tietysti) rullausominaisuuksia vielä. Onko kellään omakohtaista kokemusta niistä?
Pitäisi järjestää jossain sellainen fatbike-rengas get-together. Ainoastaan 15x150, 12x197, 11 speed sekä 203+180 mm levyllä pyöräilevät tervetulleita. Voisin tarjota koeajettavaksi kiekkojani omassa pyörässänne.
^Hmmm.... ei mun 12x177 Salsat sitte pääse mukaan... :( Ja taitaa tossa täysjäykässä keulakin olla jotain muuta kuin 15x150... joo 15x142... Salsamiäs on eri miäs.
Mistäs porukka tilailee nastakummeja näin kelien kylmetessä? Onko hinnoissa suuria eroja jos vertaa Saksan ja Suomen hintoja? Itellä käytössä E-maxissa nyt nuo Schwalben Jumbo Jim 26x4,8 jotka siis kesäkummit. Tuleeko suurta eroa ajossa jos hommais nastoilla 26x4,0 vai suosiolla samaa kokoa olevat kuin kesäkummit? Hyviä linkkejä otetaan myös vastaa renkaista :)
Unohdin iso Knardin! Oli hyvä kumes, paha sanoa kumpi parempi; Knardi vai JJ..
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Miten reippaasti 4.8 Knard peittoaa vastaavan kokoisen JJ:n märällä pinnalla ja lumella? Budin kaveriksi takarengasta, kesäkuivalla pidän jäykässä 4.0 JJ:stä molemmissa päissä oikein kovasti mutta loppusyksyyn ja talveen kaipaisin muuta.
Kuinka iso tuo Terrenen Johnny 5 on? 5” on ilmoitettu mutta miten ”luonnossa” vertautuu esim 4,8” Budiin tai Jumbo Jimiin? Kona Wo:n takarenkaaksi voisi tuollaista kokeilla jos vaan sinne mahtuu.
Talveksi suosittelen suurinta mahdollista niin kantaa ehkä juuri sen verran että ei joudu tunkkaamaan. En lähtisi emaxissa pienentämään kokoa, ei sille ole mitään syytä. Tuo runko syö markkinoiden isoimmat renkaat.
Hintaeroa ei ole hirveästi, hyvä kivijalka voi tarjota todella hyviä hintoja vrt. esim. saksan hintoihin.
Terrene Johnny 5 on hyvä nastarengas. Maksaa vain sen 200€ / kpl.
JJ:eillä eli vakiorenkailla pärjää, jos laskee vain paineet riittävästi ja jättää jääläikät kokonaan ajamatta. Eli jos on pakkasta ja lunta niin JJ on ihan hyvä rengas, etenkin jos ajaa hissukseen.
Ellet tarvitse nastarengasta niin valkoinen veetire 2XL voisi olla hyvä vaihtoehto jos lumella ajelee enimmäkseen.
Mitä olet hakemassa? Minulla ei sattuneista syistä ole IsoKnardista kokemusta lumella kun sitä ei lunta vain ole ollut täällä pääkaupunkiseudulla. Märällä se toimii ok, sanoisin että JJ vertaisesti. Ehkä vähän enemmän pitoa, mutta todella vaikea sanoa kun märät olosuhteet ei ole mitenkään vakioitu ajojen välillä. Mudassa se sutii kyllä iloisesti, mutta eteenpäin on aina päässyt. Knard on pyöreämpi läpileikkaukseltaan kuin JJ, joka antaa enemmän luottoa kantatessa.
Lumella Knard voi olla tosi hyvä, kun se pieninappulaisena ei riko pintaa niin paljoa. Mutta kuten sanoin, minulla ei ole kokemusta. Takarenkaana olen ollut todella tyytyväinen, kestää painevaihteluita ja etenkin pieniä paineita tulematta riippakiveksi. Ilmatilaa on sen verran että kaikki nyrkinkokoiset kivet ja juuret ylittyvät niin mukavasti kuin vain voi, ilman läpilyöntejä.
Tilasin nyt kuitenkin Johnny 5:en ilman nastoja, se antaa toivottavasti enemmän pitoa näille syyskeleille ja lumille. CX tai kesärenkaina minulla on 29x3" Knard-setti, joten JJ:tä en tarvitse.
Kolmen kiekkosetin menetelmällä, kahdella pakalla ja kahdella jarrusetillä. Kahdet Maguran 203+180 levyt, ja kahdet CSM-7000 11s (joihin erilaisia 11 vaihteen 11 tai 12 hampaan rattaita, 1-setissä jäljempänä 11 hampainen, Johnny-setissä pienin vaihde on 12-hampainen). Ei missään erityisessä järjestyksessä;
1) DT-350, i46 sunringle, 29x3" knard
2) Hope, Mulefüt 80, Bud+Knard
3) Alexrims (eMax OEM), OEM, Johnny 5 nastoilla
Kesällä ykkös-setillä. Syksyllä 1+2 setillä jolloin pakka ja levyt on näissä. Sitten kun talvi alkaa niin 2+3 setillä, jolloin pakat+levyt näissä seteissä. Vaihdossa menee pari minsaa. Jaksoin juuri vaihtaa 2-setin 1-settiin rastinhakua varten. Jos tulisi talvi, ajaisin sen 3-setillä.
Kuten joku tässä valoketjussa tänään sanoi, ei tälle varustehulluudelle ole hoitoa niin hoidetaan oireet sitten.