On se toimiva. Airmax pro? Pakkasessa saattaa heittää toimimasta.
Nykyää mulla on analoginen mittari. Toimiva sekin mutta eipä tuota taskuun jaksa ottaa
https://foxcomp.fi/meiser-pv-gauge-w-pressure-15-psi
Printable View
On se toimiva. Airmax pro? Pakkasessa saattaa heittää toimimasta.
Nykyää mulla on analoginen mittari. Toimiva sekin mutta eipä tuota taskuun jaksa ottaa
https://foxcomp.fi/meiser-pv-gauge-w-pressure-15-psi
Itellä ollu tämä blackburnin mittari ja hyvi on pelittäny
https://rtech.fi/blackburn_honest_painemittari.html
Ei näytä olevan missään Terrene Johnny 5:sta ilman nastoja. Joudun tyytymään JJ 4.8:hin.
Näyttäisi verkkiksessä olevan VEE:n renkaat tarjouksessa. Onko tietoa toimisko tämä semikovalla / jäällä hyvin ? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76325/nbkfx/Vee-Tire-Snow-Avalanche-26-x-4-8-fatbike-nastarengas
Tilasin tuollaiset, kun halvalla sai. Ensi talvena pitää sitten kokeilla. Jotain koeajo-juttuja netistä löysin, eikä ne pahasti haukkuneet, niin uskalsin tilata. :)
Tuli ilmoitus että 3 kk on toimitusaika. :)
Vähä kyllä fiilikset, että Colossus lähtee ja JJ tulee taas takaisin taakse ensi talveksi. Onhan siinä joo pitoa JJ:tä enemmän, mutta ei niin paljoa ja vähänkään pehmeämmässä hyöty häviää, kun kumi on niin pahasti alimittainen ja kantavuus heikompi kuin JJ:llä. Rullaavuus on muualla kuin täysin kiinteällä pinnalla selvästi JJ:tä nihkeämpää tai no rullaa se kun laittaa painetta, mutta sitten pito heikkenee ja kanto on entistä heikompi.
Olisiko kenelläkään vihiä mistä saisi Johnny 5 renkaita ilman nastoja?
Joo olin kyllä yllättyny noiden mitotuksesta ku nimestä saa sen kuvan että ne ois isot :D
Noh ei siinä. Riittäny pito iha mukavasti. Ja rullaa ihan ok siinä 6-7psi. Pehmeelle en ole kerenny tänä talvena mutta siellä sais olla Lou että ei jäis sutimaan joka nyppylään
JJ 4.8 on kyllä ihan hyvä rengas kesäksi, on kuin sukkasilla ajelisi. Astetta pienemmät, mutta kyllä varsin pehmeät, kuin Johnny 5. Johnny 5 oli taas astetta pienempi kuin 2XL.
Alan kyllä vähän kyllästymään tuohon JJ:hen etenkin mudassa. Ne lähtee kuin pulkka alta. Ihmetyttää vähän Terrenen kohtaloa. Eivät kuulemma vastaa sähköposteihin, ja kaikki myyvät vain ei oota.
Joo, en minäkään JJllä vaikeassa maastossa ajaisi, nytkin vain työmatkoja asvaltilla kurvailen.
En tiedä, jos paineet tiputtaisi 0,4 bar, niin paranisiko pito. Olen itsekin meinannut mudassa lentää kyljelleni JJ 4:lla. Toivon, että 4.8 olisi edes hieman parempi.
Jotkut tuntuvat pärjäävän sysipaskallakin - itse en osaa ajaa ollenkaan.
Pitää kyllä, mutta jos mennään löysälle alustalle kuten sohjoinen lumi tai muta niin se liukuu kuin pulkka. Etenkin sivusuunnassa.
Laittakaa jotkut oikein raskaat renkaat alle ja JJ tuntuu taivaalliselle. 😄 Ajoa ja ajoa sanon minä. JJ on hyvä kumi kun tiedostaa puutteet kuitenkin positiiviset puolet suuremmat. Laskekaa paineita, tubelekset käyttöön, ja ennakoivaa ajoa maastossa. Lisäksi ostakaa myöhään syksyllä uudet aina. Silloin terävät nappulat toimii parhaiten. Saksasta kun saa halvalla kumia.
Samaa mieltä. Märässä maastossa, ihan niinkuin talvellakin, on toi edellä sanottu nappuloiden terävyys olennainen etu. Vaihdoin vanhan kuluneen 4.8 Liteskinin joka kesä keleissä oli ihan mainio, myöhään syksyllä uuteen niin kyllä ero oli ihan selvä. Tosin myöskin enemmän kokemusta takarenkaan.
Tällä systeemillä tietty kertyy vähän kuluneita kumeja, mutta onneksi niillä on hyvät jälkimarkkinat.
Nyt kun katsoo JJ kuviota, niin miksi kaikki nappulat on melkein samassa rivissä, poikkisuuntaan katsottuna? Jos vaikka ne keskinappulat olisi 10 mm eri "rytmissä" niin siihen nappuloiden väliin ei jäisi tyhjää mutakanavaa...
Eilen kun oli vähän kuivempaa oli JJ ihan ykkösvalinta taas. Valintoja, valintoja. Toisaalta, mudassa on tullut pyöräiltyä nyt pitkin talvea.
Joo. IsoKnard on kiva rengas isolla ilmatilalla ja hyvä rullaamaan ja muutenkin hyvä mutta just pito märissä paikoissa on sen selvä, ehkä jopa selvin, puute. Näissä tilanteissa JJ toimii minustakin paremmin.
Nyt on Bud edessä mutta kun kelit kuivuu niin voi hyvinkin päästä isoKnard käyttöön.
Tässä puheenvuoro, johon yhdyn täydellisesti. Edellä muutama viesti sitten kehuin sattumalta syntynyttä Bud (löytyi hyllystä) & JJ komboa (sai halvalla). Minulla alkoi tuon jälkeen uusi kausi läskipyöräilyssä. Kun se upottava suo/mutalieju, jossa me niin tykkäämme lillua, ei ala aivan takapihalta, pitää sillä läskillä ajella varsinaiselle tapahtumapaikalle. Tuo kombo nimenomaan on lisännyt halua lähteä läskilenkille hyvän rullaavuuden (vrs. esim. Bud - Lou) ja mukavuuden vuoksi. Sitten mitä tulee pitoon, niin kuten kollega tuossa totesi, niin paineet niin alas kuin ikinä. Eilen oli takana oman mittarin mukaan 0,28 ja minulla elopainoa 90 kg. Tubeleksina tietty.
Lumi on sitten toki vähän eri juttu ja ennen kaikkea riippuen sen koostuneisuudesta. Pöperössä ei tahdo pitää mikään ja etelän liukkailla (ei viime "talvi") eniten olen kaivannut nastojen pitoa.
Pitääkin tässä hankkia yksi Bud. Voisi keväisin ja syksyisin ajaa tuolla Bud + JJ kombolla, näin minulla oli edellisessä sähköläskissäkin. Ehkä etukiekko budille.
Minulla on nyt alla JJ 4.8" liteskinit, niitä voisi ehkä vähän säästellä kun niitä ei enää saa.
Bike Componentsiltä löytyy myös 4,8” liteskinejä.
https://www.bike-components.de/en/Sc...g-Tyre-p57241/
Olen samaa mieltä, että rullaavilla kumeilla ajon miellyttävyys kasvaa reilusti. Mutta minusta suurin tekijä rullaavuuteen on kuitenkin aina renkaan paineilla, ja sopivalla kelillä isonappulaiset renkaat voi pitää kovemmilla paineilla paremmin kuin JJ:n tapaiset, tuloksena rullausero voi jopa mennä sen isompinappulaisen kumin eduksi. Toki tämä koskee vain hankalia olosuhteita vaikkapa lumella. Oulun tampatuilla poluilla on kyllä ollut tänä talvena melkeimpa sama mikä rengas siellä pyörii pitävällä kelillä, jäisellä kelillä sitten pääasia että siellä on ne nastat niin voi edes vähän hallita mihin suuntaan se pyörä etenee :).
Sehän tässä yllättää, että nuo JJt rullaa todella hyvin myös alemmilla paineilla. Ja erityisen suuri merkitys alhaisilla paineilla on tuon mutamöyrimisen onnistumiseen. Mutta: se optimi paine on kyllä usein todella pienestä kiinni.
Täytyy näin aloittelevana läskipyöräilijänä kysyä noista alhaisista paineista. Jos ollaan tuollaisissa 0,5bar paineissa niin tuntuu että takarengas elää vanteella eikä mutkaan kanttaaminen ole kovin miellyttävää kun tuntuu että pyörä jatkaa matkaa kun rengas joustaa liikaa alla. Hitaampaa ajaessa ei ongelmaa ole, mutta kyllä ne vauhdit monesti tuppaa kasvamaan maastossakin. Onko tämä ominaisuus vai onko paineet liian pienet yli satakymppiselle kuskille?
Riippuu vähän renkaastakin ja vanteesta, mutta vauhdin kasvaessa pitää niiden paineidenkin vähän nousta. 4.8" kumilla joku 0.5baria riittää kyllä melko pitkälle vauhdikkaassakin ajossa. 3.8" kapealla vanteella, niin sitä painetta saa olla minimissään joku 0.6-0.7baria.
Oma painokin vaikuttaa, ja vanteen leveys verrattuna renkaan leveyteen.
Nyt tuli Knard Budin kaupanpäällisinä joten kohta niistä juttua.
Tulee mielenkiintoiseksi kun on kolme rengaskertaa ja kiekkokertoja kaksi. Tulee kiertoa;
- talvella 1 kiekoissa johnny nasta ja 2 kiekoissa bud + knard
- myöhemmin keväällä ja kesällä 2 kiekoissa bud + knard ja 1 kiekoissa J ja J
- syksyllä ja talvella 1 kiekoissa johnny nastoilla ja 2 kiekoissa bud+knard
- taas keväällä 2 kiekoissa bud+knard mutta nyt 1 kiekot saa J ja J päällensä
^Mistä tuli knard kaupan päällisinä?
fillaritorista löysin rengasparin. Olin ostamasssa Budia, mutta samalla tuli ostettua tuo Knard joten kokeillaan nyt sitä.
Taisin eilen tilata parin 29x3" knardit myös, sekä Düroc 50 vanteet ja DT navat.
Jooh. Mullaki lähtee nyt iso knardi budin kans kokeiluun ens kesäksi.
Saa nähä kuin se rullaa. JJ ei oo kovin mukava rengas ahterille. Ainakaan snakeskin.
JJ on kyllä OK, se on vain todella tarkka ilmanpaineesta. Hiukan liian paljon niin on pomppupallo, hiukan liian vähän niin vanne soi kuin kirkonkello. Just sopivasti niin on hyvä, mutta tämä tietenkin vaihtelee ilmanpaineen, -lämpötilan mukaan. Budissa on enemmän vaimennusta itse renkaassa, jos Knard on ollenkaan samanlainen kuin Bud niin tästä tulee kyllä melkoinen ilmalaiva jolla voi ajaa missä vain.
No nyt on eka lenkki takana Bud+IsoKnard kombolla. Tubeless ja ~130 ml stania. Lähtiessä 0.45 takana ja 0.40 edessä, saman verran kun 26x4.8" Jumbo Jim Liteskineissä olen pitänyt. Matkan aikana vähentelin paineita ja kotona oli enää 0.35/0.35 bar. Silti tämä kombo rullasi nopeutta eräässä pitkässä loivassa alamäessä vähintään sen, mitä JJ-pari yleensä rullailee. Metsässä ihan juhlaa kun juuret ja kivet uppoavat vain renkaan sisään blop blop.
Näin äkkiseltään en keksi yhtään ominaisuutta, jossa JJ olisi parempi. Taitaa mennä kiertoon, etenkin kun ja jos saan 29x3" knardit alle kesärenkaiksi.
Budilla uskallan nyt taas kanttailla poluilla, yhtään samanlaista luottoa JJ:hen minulla ei ole. Se tuntuu jotenkin kulmikkaalta kun lähtee kallistamaan mutkaan, enkä niin luota sivuttaispitoon muutenkaan.
Tuo oli muuten harvinaisen totta että näihin renkaisiin voi laittaa vähän enemmän painetta, ja pitoa on edelleen enemmän kuin Jumbo Jimeissä. Bud+IsoKnard kombossa voi näköjään vähentää paineita Jumbo Jimejä enemmän, ja siltikin rullaavaat paremmin kuin JJ:t samoilla paineilla.
Nyt oli metsässä ja ylästön mutarännissä melko kuivaa, joten isoknardin pidosta en voi muuta sanoa kuin että ei lipsunut kertaakaan. Ei sivu- eikä pitkittäissuunnassa.
Tyytyväinen tähän komboon nyt vähäksi aikaa. Saa nastattomat Johnnyt jäädä kauppaan, halvempikin näin.
Eikös sulla ole sähköpyörä?!
JOS mulla olisi sähköpyörä niin Bud ja Lou kombo koko ajan,ei tarvi miettiä raskautta. :D
Totta, mutta kyllä sen huomaa siinäkin jos rengas on kuin tukki. Jos esimerkiksi alamäkeenkin pitää polkea.