Kahvojen uskon sopivan yhteen, kuten jo todettu merkistä toiseen.
Mutta onko nykyisillä kaluilla yritetty kaikki säätöjutut ja voitelujutut mitä nyt mieleen juolahtaa?
Kuluu osat loppuunkin jos hurjasti ajetut...
Printable View
Kahvojen uskon sopivan yhteen, kuten jo todettu merkistä toiseen.
Mutta onko nykyisillä kaluilla yritetty kaikki säätöjutut ja voitelujutut mitä nyt mieleen juolahtaa?
Kuluu osat loppuunkin jos hurjasti ajetut...
vaihteensiirtäjä on syksyltä, vaihdevaijeri ja kuori vaihdettu viikko sitten, takavaihtaja viikon käytetty. Ketju venymätön ja pakka hyväkuntoinen. Mutta sekaisin siis Shimanoa ja sramia ja 11 ja 12 sarjaa :)
Epäilen siis tässä, että sramin 12-liipaisin ei vain toimi niin hyvin shimanon 11-takavaihtajan kanssa kuin mitä shimanon liipaisin toimisi olisi se sitten 11 tai 12-sarjasta.
^Ehkäpä ei ole tarkoituskaan että toimivat keskenään mutta saa sitä kokeilla. Itsekin joskus uteliaisuuttani kympeillä sekoittelin kun oli osia varastossa mutta ei kyllä oikein mitään muisteltavaa jäänyt projektista.
Selittäkää ilmiö.
Talvikiekoilla fillarin (täysjäykkis) jarrut (Avid X0) toimi moitteetta. Vaihdoin kesäkiekot ja fillari seisoi käyttämättä viikkotolkulla. Sunnuntaina ajelin ja takajarru tehoton, kahva painui melkein pohjaan. Ilmausta vaille, ajattelin. Eilen vaihtelin renkaita ja fillari oli katollaan. Kun käänsin fillarin oikeinpäin takajarru oli kokonaan hävöksissä. Kahvan pumppaus ei auttanut. Halusin kuitenkin koeajaa uudet renkaat ja päätin lähteä ilman takajarrua. Ennen lähtöä kokeilin kuitenkin jarrukahvan pumppausta jostain syystä siten, että nostin fillarin takapäätä ylös. Jarrukahva kiinteytyi ja jarru toimi lenkillä aivan hyvin.
Ällistyttävä juttu, ilmaa on, mutta missä se ilmakupla nyt on?
Okei, hyvä tietää. 12 vipu kannattaa siis nimenomaan ostaa. Mutta mulla ei siis kuitenkaan sram 12 vaihdevipu siirrä shimanon 11 takavaihtajalla ketjua täsmällisesti sram 12 pakalla ja taidan koittaa siis seuraavaksi shimanon 12 vipua. Ehkä vain tuota parinkympin deorea.
Ostin canyoniin expander plugin jotta saisin välyksen kiristettyä ohjainlaakerista pois. En saa kuitenkaan kiristettyä tuota plugia tiukasti ohjainputkeen, pyörii vain paikallaan ympäri vaikka tuon esikiristää niin että sen juuri ja juuri saa tungettua ohjainputkeen.
Ja kiristän tietenkin alempaa kuusiokoloa en top capin pulttia.
Koitin lisätä hiilikuitutahnaakin mutta ei vaikutusta löytyisikö vinkkejä?
Tämä osa kyseessä: https://www.bike24.com/p2701724.html
^Prekiristä sitä ensin ja napauta paikalleen että just saat paikalleen, sitten kiristät. Itsellä vastaavien kanssa toiminut.
^Prekiristä?
Varmaan tässä finglish sana, eli "pre" = esi, eli esikiristä. Miksei noita hiilariputkia vaan läpipultata alapäästä, säästäis kaikkien hermoja kun ei tarvis arvuutella riittääkö kitka pitää haarukan pyörässä..... Ois varmaan kevyempiäkin painossa kun pelkkä kierretanko. Toki pitäs sit olla MTB haarukka tyylinen reikä alapäässä ja sitten ei varmaan riittäs enää vahvuus kuitukeuloissa.
Ymmärinhän minä mutta mikä ihme siinä on ettei voi käyttää ihan vain suomea.
Ja kuten Hubban viestistä ilmeni niin esikiristys oli suoritettu.
Kuminauha, mitä tarkoitat läpipultatulla (bolted through)?
Sen kävyn ei tartte pysyä paikallaan muuta kuin sen kirimishetken.
Sitten sen muun hakkauksesta johtuvan ohjainlaakerin löystymisen saa parhaiten pois laittamalla pitkän kävyn. Niin että se yltää koko stemmin matkalle ja mieluiten vielä ohjainlaakerin alle. Ainakin pro tekee 50mm pitkää mallia 1 1/4" putkelle.
Canyonin omat integroidut hytit ovat aika korkealla ja jämerällä clampilla, eli nuo toimivat varmaankin ilman expanderin tukeakin. Mutta jos vaihtaa normaalia stemmiä ja varsinkin pidempää, niin se pitkä käpy kannattaa kyllä nakata tueksi. Loppuu se ohjainlaakerin löystyminen, eikä tarvitse jännittää kaulaputken kanssa muutenkaan.
Varmaan tuossa hubban tapauksessa käpy ei vaan jostain syystä laajene tarpeeksi. Tuon tietysti saa mittailtua käpy irtaallaan.
^Siis täysin vastuutonta myydä tuollaisia Extralite ja Tune tyyppisiä käpyjä/expandereja joita ei voi tunkea putken täydeltä ja jotka kiristyvät helposti...
Karhensin hieman hiomapaperilla ohjainputken sisäpintaa sain tuon plugin pysymään paremmin mutta en vieläkään kokonaan, ohjainlaakeri on nyt miltei välyksetön mutta toki sen viimeisenkin haluaisi pois. Toimisikohan hiomapaperi kaksinkerroin tuolla välissä ei sen tosiaan kuin kerran tarvisi pitää. Tai sitten hommattava korkeampi plugi.
^Tuo ei luista mihinkään. https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expand...Star-4-1-1-4_1
Kysyisin "uusista" ketjuista. Paketissa ja muovin sisällä. Jos olleet noin 4 vuotta komeron perillä onko tehdasrasvat vielä kondiksessa vai vaatiiko ketjut toimenpiteitä?
^^Jep, ajoon vaan! Itse kylläkin aina poistan tehdasrasvat ennen niiden tahmeuden vuoksi.
^Kiitos kaikille.
^Ok, eipä ole tullut vastaan. Itse tosiaan käyttänyt vuosia noita keveitä ja pitävät tosiaan hyvin ilman kommervenkkejä. Tune GumGumissa silikonimötikkä joka laajenee ja Extralitessä kunnon hammastus mikä puree putkeen riittävästi.
Sram Rival 1 maantie hydraulinen etujarru pitäisi siirtää toiseen runkoon ja jarruletku menee keulan lävitse ja pitää letku irroittaa jarrusatulasta. Jos minun ei tarvitse letkua lyhentää uuteen runkoon, niin pitääkö ne nippelit vaihtaa letkun ja jarrusatulan väliin? Ovatko uudelleen käytettäviä, koska välissä ei taida ainakaan tiivistettä olla? Nippeleitä taitaa tulla Sramin ilmaussarjassa.
Kai se on vähän tuurista kiinni. Olen vaihtanut ja käyttänyt vanhan uudestaan, kun kerran ei ollut uutta laittaa tilalle. Ei ole kumpikaan vuotanut.
Puristusliitoshan se on, niin kannattaa se mielummin vaihtaa. Ainakin sramin oman ilmaussarjan mukana tulee inserttejä ja "oliiveja" mukana.
Lyhensin omista forceista letkut ja laitoin samat osat takaisin kun paikallisesta ei siihen hätään uusia löytynyt. Ei tarvinnut lähteä hakemaan muualta kun pitivät (ja pitävät edelleen).
Eipä ne paljoa maksa, joten ainakin varmuudeksi kannattanee hommata valmiiksi.
Tarviiko pidentää ketjua jos eturatas 30->32? Ent lukite bb, punainen vai sininen? Mjaa ei ilmeisesti mitään, tuossa minkä otin pois oli kuitenkin punaista..
ketjun pidentämisen tarve riippuu siitä kuinka pitkä ketju oli ennestään. Saatat hyvinkin pärjätä samalla ketjulla. Tarvittaessa testaat asian uudella ketjulla ennen tosiajoa. Lasket paineet iskarista pois (tai otat kierrejousen pois mikä työläämpää), laitat vaihteen takaa kevyimmälle ja katsot kun pyörä on täydessä joustossaan jääkö häkki vielä aavistuksen vajaaksi siitä että osoittaa suoraan eteenpäin. Tällaista tilannetta periaatteessa ei ajossa toki pitäisi tulla (kevyin vaihde ja täys joustomatka) mutta hyvä varmistaa. Ja joissain pyörissähän rengas itse asiassa menee jouston edetessä kauemmaksi mutta siis kevyimmällä vaihteella läpi joustomatkan pyörää painamalla asian näkee riittääkö ketju.