Piti oikein katsoa Kepperin video uudelleen, että saisin käsitystä, mistä ajotyylistä tässä oikein puhutaan. Mä en havainnut mitään erikoista. Vauhti pysyy mun silmään tasaisena siihen asti, kunnes Kepper rauhallisesti pysäyttää pyörän ennen ajorataa. Joku mainitsi kiihdyttämisen, mutta mä en kyllä pysty noin tärisevästä videosta sellaista havaitsemaan. Mun silmään Kepperin nopeus pysyy tasaisena, mikä on kyllä ihan loogista kun ottaa huomioon, että rekan olisi kuulunut väistää ja antaa Kepperille esteetön kulku tien yli.
Eli missä vaiheessa rekkakuskille pyrittiin osoittamaan virheen tekeminen?
Tuo koulutusaspekti on mun mielestä aivan käsittämätön. Täällä keskustelu lähti kahdesta kuolemantapauksesta ja siitä, kuinka vaarallisia rekat voivat erityisesti oikealle kääntyessään olla ja sä onnistut keksimään tähän jonkun koulutusnäkökulman, kun missään ei ole koulutettu. Tuolla myöhemmin kirjoitat kuplista, mutta sinähän se tätä vastakkainasettelua täällä luot liioittelemalla, keksimällä asioita, väittämällä olemattomia ja uhriutumalla jostain keksitystä kouluttamisesta. Vähän nyt tulee mielikuva kalahtavista kalikoista ja älähdyksistä.
Nyt kun kontekstina tässäkin keskustelussa on Kepperin video ja sitä keskustelussa edeltäneet kääntyneen rekan alle kuolleet, niin mihinhän mahdat viitata, kun kirjoitat "en myöskään tunge sinne alle vaikka olen mielestäni oikeassa."?Lainaus:
Ei varmaan ole fine, mutta en myöskään tunge sinne alle vain koska olen mielestäni oikeassa. Ja eikö kolmio vain osoita väistämisvelvollisuutta, eikä anna toiselle mitään etuajo-oikeutta?
Kepper ei ajanut rekan alle ainakaan täällä jaetulla videolla, eikä tietääkseni millään muullakaan videollaan.
Vastaavasti en itse lähtisi vetämään johtopäätöksiä siitä, kuinka oikeassa nämä kääntyvän rekan alle jääneet ovat kuvitelleet olleensa.
Kolmio kyllä osoittaa väistämisvelvollisuutta. Mutta sulla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää mitä väistämisvelvollisuus tarkoittaa. Etuajo-oikeus ei liity asiaan, koska sellaista ei varsinaisesti suomen tieliikennelaissa varsinaisesti ole, vaikka etuajo-oikeutettu tie löytyykin. Tuolloinkaan ei puhuta varsinaisesta etuajo-oikeudesta vaan oikeudesta olettaa risteäviltä teiltä tulevien väistämisvelvollisuus.
Väistämisvelvollisuus asettaa silti velvollisuuden väistää ja antaa esteetön kulku sille liikenteelle, jota väistämisvelvollisen on määrä voimassaolevan väistämisvelvollisuuden puitteissa väistää. Se on aika binäärinen juttu. Joko onnistut väistämään velvollisuuden mukaisesti tai et onnistu. Välimuotoja ei juurikaan ole. Jos olet oikealle kääntyessäsi velvollinen väistämään suoraan ajavaa pyöräliikennettä ja pakotat pyöräliikenteen pysähtymään kääntymällä pyöräliikenteen eteen, onko väistämisvelvollisuutta noudatettu vai ei?
Ennen teikäläisen ilmaantumista mun mielestä keskustelun anti oli siirtymässä kohti turvallisuusteemaa, eli miten noita rekkaonnettomuuksia voisi vähentää. Tuo Kepperin video osoittaa hyvin aivan liian tavanomaisen tapahtuman, jossa oikealle kääntyvä raskas auto ei huomioi tai väistä kevyttä liikennettä. Erityisen raskauttavaa Kepperin videon rekkakuskin toiminnasta tekee se, että rekkakuskilla oli ennen kääntymistään täydellinen näkyvyys pyörätielle ja risteyksessä myös täysin riittävä näkyvyys pyörätielle Kepperin suuntaan ennen kevyen liikenteen väylän jatkeen ylittämistä. Video on toki yksittäistapaus, mutta se osoitti hyvin, ettei ongelma ko. tilanteissa todellakaan aina ole se, että "rekasta ei näe, koska kuolleet kulmat". Kepperin videon risteys on kohtuullisen hyvin suunniteltu, joten se mahdollistaa rekan kääntämisen kohtisuoraan pyörätiehen nähden ennen pyörätien jatkeen ylittämistä. Kaikkialla tuollainen suunnittelu ei onnistu, mutta sen soisi yleistyvän. Toisaalta vaaratilanteiden ja onnettomuuksien väheneminen vaatisi myös sitä, että raskaan liikenteen kuljettajat alkaisivat hyödyntää ko. risteyksien parempaa näkyvyyttä.
Eipä me täällä fillarifoorumilla asioille voida mitään. Mutta kuplautumista ja vastakkainasettelua voisi vähentää monella tavalla. Teikäläinen ei todellakaan ole kunnostautunut tällä saralla.
Poliisi ei ole viranomainen, joka päättää toiminnan oikeellisuudesta vaan tuomioistuin. Toki tuomioistuimessa tuomion lopputulos olisi aika arpapeliä, koska liikennerikosten tuomioissa on aika paljon heittelyä aivan joka suuntaan. Mutta kyllä tuossa liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistö täyttyy heittämällä. Itse lähtisin liikkelle jopa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, koska huolimattomuus on aika törkeää. Kansankielisesti voisi sanoa jopa piittaamatomaksi. Lisäksi tuollaisella koukulla henki ja terveys on aina vakavasti vaarassa, koska rekka ja kevyt liikenne. Liikenneturvallisuuden vaarantamisenhan ei tarvitse aiheuttaa konkreettista vaaratilannetta, jotta siitä napsahtaisi tuomio.Lainaus:
Ehdotat siis, että poliisi katsoo Kepperin tapausta ja punaisia päin ajamista samalla tavalla? Tohdin epäillä.