^^^mitä jos edellinen omistaja on prässännyt navan laakerit paikalleen pelkästään sisäkoolista painamalla.
Printable View
^^^mitä jos edellinen omistaja on prässännyt navan laakerit paikalleen pelkästään sisäkoolista painamalla.
Kuminauha, juuri tuollainen! Edellinen omistaja ei ole mitään tehnyt, olleet varakiekkoina.
Ja päätön, kyllä mä osaan!
^Olennaista kuitenkin että toimii täydellisesti.
Novatecin navoissa oli ainakin joskus tuollaiset kierrettävät päätytulpat. Väärä tulppa johti siihen, että kiekko ei enää pyörinyt. Ei sitä oikeaa tulppaa kiristämällä vastaavaan tilanteeseen päässyt, että jotain tossa varmaan on, mutta pääasia, että käyttäjän mielestä toimii täydellisesti.
Ja Formulan jossakin takanavassa (ehkä RX-142) laakerien välyksen säätö on kummassakin päässä toteutettu kierrettävillä päätytulpilla, kaksi per pääty ja välissä ohut prikka. Ja juuri ne päätytulpat vastaavat takahaarukkaan.
Oisko irtokuulanapa se sellainen?
^jos tarkoitat tuota Formulan napaa, niin ei ole irtokuula. Ihan on konelaakerit.
^^Paljonko enää on irtokuulallisia, itsellä ei vuosiin tullut enää vastaan.
Kun tilasin jarrupaloja niin huomasin että SRAMilla on uusi jarrulevymalli joten otinpa sellaisenkin (200mm) varoiksi takajarrua varten kun vanha levy vaikutti hiukan ohentuneelta. Eteen onkin varalevy (220mm) varattuna mutta etujarru ei tunnu kuluvan edes sähköpyörässä. Takajarrulla tulee sidottua perää polkemisen aikana mikä tietysti syö paloja ja levyä takana. Kaippa tuo on se varsinainen syy miksi takapalat meni nopsaan. Luomulla ei ole ollut tarvetta kun kaikki jaloista saatava on joka tilanteessa mennyt liikkumiseen.
^ Pyörissä, ajamisessa ja ajotekniikassa on paljon sellaista mistä minulla ei ole käsitystäkään ja nyt tuli taas yksi uusi:
Millaisissa tilanteissa tarvitsee takajarrulla sitoa perää polkemisen aikana? Miksi - tai millä tavalla?
PS Edellinen kokonaan uusi ja outo juttu oli "wheel flop", josta en oikeastaan tullut hullua hurskaammaksi, vaikka pari hakukoneen tarjoamaa juttua lukaisinkin. Eli en vieläkään tiedä miksi se on - liian suurena? - huono juttu tai millaisissa tilanteissa se ilmenee ja miten.
Jos se on levy on tollanen HS2, niin se on sitten paksumpi kuin Centerline. Laitoin toisiin kiekkoihin tuollaiset ja ihmettelin, kun jarrut tuntuu ihan erilaisilta. Kahvan liike käytännössä puolittui. Paljon myöhemmin tajusin, että ne on paksummat kuin Centerlinet.
^Oliskos tuo vastaava kuin vanhoissa perus nahoissa? Siis säätö ja lukitus?
^just sellanen, ainakin tuossa Formulan navassa.
^ Samoin vanhemmissa kiekoissa maantie/ maastokiekoissakin. Oli ihan toimiva systeemi mutta joillakin navoilla oli tapana löystyä ja säätö säännöllistä.
Voikos shimanon nelimäntäisissä käyttää ”hätätapauksessa” kaksimäntäisen jarrupalaa. Huomasin ihmeekseni että edestä on palat loppu, eikä takanakaan ole juuri mitään jäljellä.
E: en taida kokeilla, paikallinen pyörähuolto näyttää aukeavan ysiltä aamulla joten ehtii oikeatkin palat saada.
Onhan ne palat ihan erikokoiset. Tuskin toimii kovin hyvin...
Tuskin saa edes laitettua paikoilleen niin että pysyvät kiinni/paikoillaan kunnolla, kun mitat ja muoto on niin erilaiset...
Kysymys,
Hydraulisten jarrujen kahva liian kireällä, liikkuu vain 3-5 milliä kun kahvaa painaa, vaihdoin uudet jarrupalat ja tarkistin samalla että männät liikkuu hyvin ja ovat oikean näköisesti paikallaan. Pyörä on lämpimässä joten jäätyneetkään ei ole. Kahvan paineleminen toistuvasti paljonkaan ei auta. Kahva oli mielestäni melko tiukalla jo kuluneillakin paloilla ja ns. klappia/tyhjää ei juurikaan ollut. Nyt uusilla jarrupaloilla rengas vaivoin pyörii kun jarrut laahaa voimakkaasti, molemmat palat makaa kiinni levyssä, hakeutuvat käytettäessä kiinni levyyn.
Painoin männät sisään ennen uusien palojen laittoa.
Tuntuisi että ilma ei ole ongelma ja mistä sinne vettä olisi mennyt.
Pyörä ei ole ollut ylösalaisin.
Kahvan-männän säätöruuvi on noin keskikohdalla kierrettä ja samassa kohdassa kuin etujarruissakin joissa reiluhkosti liikevaraa, eli se olisi ok.
Saako hydraulisiin jarruihin jotenkin lisää löysää/välystä?
Mitkä jarrut ne on?
Asiointipyörää kasaan ja jarruiksi tulee vanhat mekaaniset Avid BB7:t. Satulan kiinnitykseen per pultti menee pari prikkaa satulan molemmin puolin. Nyt prkl yksi prikka (kupera) on hukassa. Onkohan prikoilla muuta funktiota kuin auttaa satulaa optimaalisimpaan asentoon? Josko siis vaan kokeilen ihan tavallisilla prikoilla, josko asettuisi paikoilleen niilläkin.
Onkohan noilla mikä kauppanimi, jos noita kaupasta etsii?
Ei tietystikkään muuta tarkoitusta. Concave washer brake avid lähtisin itse yrittämään.
^^Ehkä helpoimmalla löytää ja saa kun ostaa Shimanon pultin missä on vastaava prikka. Tulee kyllä prikalle aika korkea hinta. Esim. Shimano Ruuvi jarrusatula BR-M8000 - Ridemore
Jos on joku tilaus Bike-Discount:iin suunnitteilla niin: Avid Mounting Bolt Set for Brake Calliper Bolts | Bike-Discount
Eipä satu olemaan joutilaita v-jarruja.
Eikä ole tilattavaakaan, kun just tilasin kesän kamat BD:stä.
Käyn paikallisessa pyöräasentamossa, jahka kaveri palaa lomiltaan.
Se on sellainen best practice-juttu: kun täyttötulppa on auki, männät painetaan riittävän syvälle ja varmistetaan valmistajan palikalla, mahdollisuus ylitäytölle jää pois ja samalla jarrunesteen määrä asettuu tasolle, jonka valmistaja on ajatellut, kahvassa oleva rakko on lepotilassa.
Edit: eli jarrujen historia nollataan ja palataan takaisin tehdasasetukseen.
^ En ole ikinä avannut paloja vaihtaessa eikä ole ollut ongelmia asian kanssa. Se öljy/neste menee kahvan säiliöön, ja jos jarrut on ilmattu männät sisällä ei nestettäkään voi olla liikaa.
Asiaan mitenkään liity mutta kun nöösit kysyy ja sitten pyydetään täydentäviä kysymyksiä niin juttu loppuu, miten silloin voi vakavaksipa tiedoilla neuvoa?
Hyvä tietää. Tuostahan olisi vain apua koska kaikissa jarruissa kahva tuntuu pikemminkin liian pitkälle kuin jäävän liian kauas vaikka RSC kahvoissa pääseekin säätämään myös tyjän liikkeen määrää. Käytännössä itsellä aina molemmat säädöt tapissa niin että kahva jää mahdollisimman kauas. Muuten kahva osuu ikävästi keskisormeen jarrutettaessa (vain etusormi jarruttaa). Joskus olen ihmetellyt että miten noita on suunniteltu käytettäväksi. Ainakin itsellä se kohta mihin halua tartuntapisteen on niin että rystysestä seuraava etusormen nivel on ehkä 110 astetta jolloin jarrua hiukan painaessa ollaan 100 asteen tuntumassa ja sormen liike optimaalinen tarkkuuden ja voiman suhteen. [IMO].
Nyt kuitenkin vaihdoin ensialkuun vain palat. Sikäli ihmeellistä että palojen ja levyn paksuus vaikuttaisi pitopisteen asemaan kahvaliikeessa. Kahvanhan pitäisi nimenomaan automaattisesti lisätä nesteen määrää niin systeemissä niin että palojen/levyn kuluminen kompensoituisi ja niinhän on toiminutkin kunnes palat oli loppu.