On ne ainakin DT Swissillä vähän eri mittaiset, mutta sen Jack jo totesi. Luonnollisesti MTB HG vaparin päätytulppakin on erilainen kuin HG Roadin.
Printable View
Jack, jos takapää on 142millinen niin miten päätytulppien mitta voi vaihdella? Itse en löytänyt Visionin sivuilta kyseisiä.
Siis vapaaratas on oletettavasti maantieversio mutta pakka XTR 11lehtinen maasto jos se jotenkin vaikuttaa...
Montako kertaa pitää selittää? XD(R)- ja HG -vapaarattaat on eri pituiset monella merkillä ja siksi vaparikohtainen päätykorkki on eri mitoilla. Toisinaan väärä päätykorkki ei lainkaan sovi paikalleen, mutta joskus käyvät ristiin ja virhe on mahdollinen.
Luultavasti tuo manittu laakerihomma on sun ongelma, mutta on myös mahdollista, että kyseessä on väärä päätykorkki. Tehtaan virhe.
Katso onko navan ja vaparin laakerit pohjassa. Ellei ole niin naputa syvemmälle sopivan hylsyn kanssa. Helppoa ja kivaa.
Oletettavasti? Ota irti ja katso, on se jollain koodilla merkitty. Tai sitten mittaat tönärillä. On hyvä tietää mitä palikoita itsellään on hallussa ja ongelmien selvittäminen on silloin helpompaa.
Auttaako jos löysää läpiakselia? Ottaako pakan lukkorengas kiinni dropoutteihin jos läpiakseli on kireällä? Takerteleeko vapaaratas myös?
Jack, kiekot käytettyinä ostettuja myyty HG versiona millä myyjä kertonut ajaneensa. Kuinka paljon noissa päätyholkeissa saattaa olla eroa että kuitenkin toimii samanlevyisen perän kanssa?
Kuminauha, ei ota kiinni eikä sen kummemmin takertele.
Sivusta, pyörii kyllä muutaman kierroksen mutta selkeästi huonommin kuin vapaana.
Sittenhän kaikki on kunnossa, olet vain itse kasannut jotain väärin.
Ei paljon mitään. Kyse ei ole yksittäisen palikan mitasta, vaan useiden mittojen (napa+vapari+päätyholkit) muodostamasta kokonaisuudesta ja sopivuuksista.Lainaus:
Kuinka paljon noissa päätyholkeissa saattaa olla eroa että kuitenkin toimii samanlevyisen perän kanssa
Mut sovitaan niin, että tässä sun tapauksessa ei ole nyt kyse tästä. Unohda koko juttu.
Jack, mitähän voi kasata väärin jos kiekon asentaa rungolle? Ai väärinpäin vai??? Tuo sinulta jo runollinen vastaus ;-)))
Sivusta, täytyy jossain vaiheessa purkaa ja tutustua. Visionin sivuilla ei kylläkään kovin hyviä räjäytyskuvia.
Jos jarru ei hinkkaa niin sulla on väärät holkit tai väärin asennetut laakerit niin kuin täällä jo ehdoteltiin.
Lähinnä sitä mietin kun et tiedä onko sulla 11R -vapari vai ei. Selvitä se nyt aivan ensimmäisenä askareenasi :rolleyes:
Sitten mtb-pakka, tarviiko spaceria, onko sellainen ja onko oikean paksuinen. Helpompi meidän muiden olisi pohtia kun tietäisi kokoonpanon, mutta jos vain 20-25 % lähtötiedoista kerrotaan niin hankalaksi menee.
Pidän sun tapauksessa :rolleyes: ihan mahdollisena, että vapari on lyhyt HG, johon olet laittanut (turhaan) spacerin pakan alle ja siksi pikkuratas tai lukkorengas kihnuttaa dropouttiin.
Tai runko on huonosti viimeistelty, akseli on vinossa tai maalinokare kanittaa.
Oletko yhtään katsonut sinne onko välit auki?
Eikö sulla ollut joku toinekin pyörä, ota siitä kiekko ja kokeile toimiiko se.
Se päätyholkkien ero ei tarvitse olla kuin 1mm, ja kiristettäessä päätyholkki kiristyykin vaparia eikä navan akselia vasten. Ne vaparit on eri mittaisia, sen takia se voi tahmata.
Myös Jackin ehdotus voi olla oikea, pakka on väärin asennettu vaparille eikä holkki tule tarpeeksi ulos navasta vaan lukkorengas ottaa kiinni runkoon.
Miten pakan voi asentaa väärin!?
Eikä tässä ole hyvä kuvaus yhdestä mahdollisesta tavasta?Lainaus:
Pidän sun tapauksessa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...s/rolleyes.png ihan mahdollisena, että vapari on lyhyt HG, johon olet laittanut (turhaan) spacerin pakan alle ja siksi pikkuratas tai lukkorengas kihnuttaa dropouttiin.
Näin sivusta seuraten en voi olla yhtymättä jo esitettyyn eli neuvominen eli ongelman syyn hakeminen yhteistuumin edistyisi nopeammin ja se syykin löytyisikin varmemmin, jos kysyjä malttaisi ja viitsisisi ensin antaa kaikki tarpeelliset ja mahdollisesti tarpeelliset tiedot.
Eli tässäkin voisi nöyrästi kertoa mitkä osat ovat ja miten ne on laittanut. Ja ehkä sekin miten on mieltestään varmistanut että ne ovat oikeita ja yhteensopivia.
Itseasiassa aika helppo. Minäkin muistin viimeksi, että tähän toiseen xdr vapariin pitää laittaa nyt spaceri maastopakalle. Enpä vaan huomannut yhden olevan jo valmiina paikallaan. => Kihnuttaa.
Toinen tosiaan tuo väärän mittainen päätykorkki. Mulla ainakin vaan laatikossa noita erillaisia dt korkkeja. Aika helposti ottaa sieltä sen väärän. Ja taas kihnuttaa.
Halppis novatecit ovat kyllä jumineet muutenkin. Muistaakseni se vapaarattaan holkki alkaa kinnaamaan kirittäessä joskus. Ihan kuraahan nuo halvat visionit on.
Käytyy paloitella ja sen jälkeen miettiä mitä tekee. Itse en ainakaan löytänyt vaihtoehtoisia päätytulppia...
Paaton, olisikin helppoa jos jokin kihnuttaisi johonkin... Ja toisaaltaan, en ihan halpoina noita pidä mutta tietenkin kaltaisesi rahamiehet eri luku...
Nappasin sitten heräteostoksena Motonetin ohi ajaessa tämän: CRC Ceramic Paste Keraaminen tahna 100 g | Motonet Oy Ei ollut suunnitelmissa tuota ostaa, mutta kaiketi ajaa asiansa.
Edit. Kun itse ajan ympärivuoden ja myös Helsingin suolaloskassa, niin tämän Citroen C5 takajarrujen erikoisuus videon jälkeen alkoi nuo pastat kiinnostaa. Vaikka kyseessä sitikan jarrut, niin ilmiö on sama.
Sramin etujarru porsi. Ilmeisesti pääsylinterin toinen tiiviste rikki koska oireet on
Kahva menee melkein pohjaan mutta muutaman kerran pumppaamalla saa kahvan palautumaan. Niin kauan kun kahvaa pitää edes vähän painettuna (vapaaliike), jarru on kuin ehjä mutta jos kahvan vapauttaa niin taas painuu melkein pohjaan.
Nestevajausta ei ole ja parin pummpauksen jälkeinen tuntuma on hyvä eli ei ilmakaan ole syynä.
Onko kellään muulla ollut RSC kahvojen kanssa tällaista?
Jonkinlainen korjaussarja noihin varmaan löytyy.
^Suosittelen kuitenkin ilmaamista ensimmäisenä toimenpiteenä.
Kylmemmissä lämpötiloissa nesteeseen liuenneet kaasut saattavat muodostaa kuplia systeemiin. Puhdas uusi jarruneste poistaa yleisimmät ongelmat.
Kiekko ongelma ratkaistu, oli jostain syystä päätytulpat kierretty apinan raivolla kiinni ja kun käytti malttia niin nyt toimii kuin ihmisen mieli. Pikku homma mutta aina alkaa luoda kaikkia kauhu skenarioita että mitä voi olla pielessä.
Kiitos kaikille asiallisista (ja asiattomistakin) neuvoista!
Jos ilma olisi syynä, se tuntuma olisi jatkuvasti ilmapallona. Ilmasin tuon uudelleen ilman mitään vaikutusta.
Ei kai pääsylinterin sisempi tiiviste aiheuta ulkoista vuotoa, vai?
https://www.cykelkraft.fi/reservdels...imate-code-rsc
Vanhassa pyörässäkin on RSC kahvat eikä siinä mitään ongelmia kuten ei tämän ongelmaisen pyörän etujarrussakaan.
Mulla ainaki ilmauksen tarve oireillu juurikin noin, pitäis just silver coden takajarru ilmata.
Toivossa on hyvä elää mutta kyllä näissä Shimanoissakin on ollut ongelmia.
Oma kokemus on että kuudesta parista jarruja on nyt ongelmaa yhdessä takajarrussa oleva ns. wandering bite point mutta huonompiakin tilastoja on kuulunut olevan.
Taisi olla kyllä vielä yksi öljyä tihkuttava satula lisäksi.
Eipä ollut ilmailusta kyse. En vain osannut arvata että parissa vuodessa ja ei niin suurella ajomäärällä olisi takaa palat aivan totaalisen lopussa. levykin on sormin havaittavissa määrin kulunut. Koskaan ei ole jarrupaloja tullut vaihdettua kulumisen vuoksi mutta yli 10kg enemmän painoa ja sähköavustus on kai johtanut agressiivisempaan ajotyyliin. Nostan hattua itselleni. Vetää naaman virneeseen. :)
swisstop 29 RS on hiljainen vaikuttaa pitävältä mutta tosiaan kuluu silmissä.
Parkkiajolla varsinki laahailessa menee kesässä melkeempä metallipalatkin. Paaton, ikinä en ole joutunu mun srameja ilmaamaan ilman takia, muuta kun nyt kun olin asentamisen jälkee ite ilmannu huonosti.
^Jep, jo ehdin hieman huolestua mutta kun ei hosu eikä hätäile niin homma selkesi.Muuten kiekot tuntuvat hyviltä ja varmaankin sileiden kanssa mainio paketti omaan ajoon. Kiitos neuvoista!
Ei kyllä pitäisi olla näin. Päätytulpat ottavat kiinni laakerin sisäkooliin. Jokin mättää rakenteessa, kasauksessa, tahi väliholkeissa jos napa jumittaa näin. Nyt jos ne kierteelliset päätyholkit jättää löysälle, niin läpiakselin kirintähän ottaa kiinni niihin päätyholkin kierteisiin.
^Ei pitäisi mutta niin se vaan on ja kaikki muu navassa on niin kuin pitää olla. Ja ne ei ole löysällä vaan inhimillisesti kiristetty...
Veikkaan että tossakin kiekossa on konelaakerit ja navan sekä vapaarattaan rungon laakerien välissä on metallinen holkki. Itellä on aina ollut päätytulpat sellasia, että vaan painetaan sormin paikalleen eikä ne ole kierrettäviä (esim DT swiss). Tämän tyyppisissä navoissa tuo laakerien välissä olevan holkki asettaa sopivan esijännityksen tai pikemminkin välyksen poiston kun laakerit prässätään paikalleen. Kun läpiakseli kiristetään, se ottaa sitten noiden "irtonaisten" päätytulppien välyksen pois.
Onkohan mahdollista, että kierrettävien päätytulppien tapauksessa on mahdollista, että se lisää puristusvoimaa tuota holkkia vasten lisäten näin esijännitystä? Holkki toki ottaa vain laakerien sisäkooliin kiinni, mutta päätytulppa taas ottaa koko laakeriin yleensä kiinni, eli siis päätytulpan laakeria vasten tulevan pinta on täysin tasainen ja on sama ulkohalkaisija, kuin laakerilla.
On olemassa useitakin napoja, joissa on esijännityksen kirintä noin ulkopuolelta kierteellä. Esim fulcrumit. Silloin ei ole laakeriden välissä holkkia lainkaan. Mutta ei se sillon päätyholkki ole.
Jos siellä laakereiden välissä on holkki, niin sen päätyholkin on vaan pakko vastata sisäkooliin kiinni. Tuon jälkeen koko paketti kiritään haarukan väliin ja kaikki pyörii hienosti.
Mutta nure osaa kyllä.
Sähköpyöräni eturenkaasta on ruvennut kuulumaan korkeataajuista sirinää. Ensiksi en edes rekisteröinyt koko ääntä, sitten en rekisteröinyt että se tulee pyörästä, kuvittelin tuollaisen korkean äänen tulevan jostain läheiseltä työmaalta tjsp, mutta kun maisemat vaihtui ja ääni vieläkin seurasi, niin sitten vasta älysin että taitaa se ihan siitä pyörästä tulla. Ja nyt sitä on mahdoton olla enää huomaamatta. Tätä ilmenee yleensä ihan vaan suoralla tiellä ajellessa nopeuksilla 15 - 30 km/h, ja kun se alkaa, niin ääni loppuu väliaikasesti, kun vetää etujarrukahvaa ihan millinkin verran, mutta palaa samantien kun kahvasta päästää irti. Ilmeisesti siis jarrulevy hankaa jarrupaloihin juuri ja juuri? En vaan uskoisi että siitä kuuluisi noin korkeaa ääni, eikä siitä mitään hankausta huomaa, mutta pakkohan se on noihin jarruihin liittyä.. Osaako joku neuvoa uusavutonta, miten tuosta äänestä pääsee eroon, vai onko se merkki jostain vakavammasta, pitääkö ruveta osia vaihtelemaan vai mitä..
Keskitä jarru.
https://www.youtube.com/watch?v=XMjj5mB07aI