Eilen muutama km työmatkoja ja illalla 34km ja 2,5h metsää, maantiesiirtymää ja kaikkea mitä reitille sattui. Pääs valojakin testaamaan.
Printable View
Eilen muutama km työmatkoja ja illalla 34km ja 2,5h metsää, maantiesiirtymää ja kaikkea mitä reitille sattui. Pääs valojakin testaamaan.
Tänään 2h16min
Äsken 3h / 34km polkuajeluja .. Hitto kun oli kivaa lenssun pikkuhiljaa väistyessä
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Torstaina kävin taas varovaisesti vähän tutustumassa tuohon maastopyörään. Jotain tunnin verran kai ajelin. Käteen jäi tieto siitä että linnanmaa taitaa olla tosiaan suolle rakennettu kun vesirapakoita siinä lähistön metsäpätkillä oli kuivallakin niin paljon että aina sai kääntyä poluilta takaisin, roskatunturi ei olekaan ihan niin mitätön nyppylä mitä odotin, ja että täysjousto tarjoilee justiinsa sitä lääkettä mitä halusinkin: maastossa ajaessakin voi istua satulassa kun se ei koko ajan potki persaukseen niinkuin nokian managerit yt-päivinä :)
Edit: Ei siis ajoa tänään tai koko viikonloppuna koska t-paita ja kuoritakki taitaa olla huono vaihtoehto 10°C säähän. Hikoaa, mutta silti kylmettyy ja seurauksena nyt sitten flunssaoireita. Pitäs kai etsiä joku hengittävä mtb-takki jostain.
Äsken iltapäivän ratoksi maastolenkin. Upea keli.
Tänään lauantain pakkosatku. Eikä lehdet sun muut syksyn jälket asfaltilla, eikä edes lyhyt soratie haitannut kun alla oli 37-622 renkaat hybridissä. 102km tuli ajettua uskomattoman aurinkoisessa syyssäässä;
http://www.sports-tracker.com/workou...b0035b0e994296
Mutta pari juttua. Muutamat varmaan muistaakin toisesta topic:ta juttua noista ongelmista uusien/ensimmäisten ajokenkien suhteen. Nuo ne istuvat kohtuuhyvin jalkoihin ja jalkaterien asentokin on nyt (lähes?) oikea. Josta johtuen jalkojen asento ja kiertoliike on aivan erilainen. Oletan että tuosta syystä, ainakin suurimmaksi osaksi, pohkeet ovat nyt tuon 102km jälkeen kohtuullisen väsyneet (=ihan poikki). Tuonne 3h saakka meni suhteellisen hyvin, mutta viimeiset 40min oli kyllä jalat aivan tyhjät...:rolleyes:
Toinen asia on se, että minulla tahtoo väkisten keskinopeus ja syke nousta matkan edetessä. Tai ainakin takuuvarmasti syke, kun yritän pitää keskinopeutta yllä tiedostamatta. Kun se nopeus/keskinopeus näkyy siinä ajotietokoneessa niin siihen kuitenkin tulee kiinnitettyä huomiota. Tänään teippasin sitten nopeuden/keskinopeusnäytön piilon, en siis tiennyt lainkaan mitä nopeutta ajoin. Ainut mittari oli sykemittari ja kello. Kadenssimittaria puhumattakaan wattimittarista ei ole :D Eka tunti meni hyvin; tasaisella syke pysyi pk-rajan alapuolella (<145). Mäissä mentiin vk-ylärajan lähelle (<160). Joo tiedän, minun sykearvot on korkeita. Pari vuotta sitten mittasin niin maksisyke oli luokkaa 200, tänä kesänä noussut "vain" reiluun 180. Mutta kun tuuli kääntyi vastaiseksi ja maasto mäkisemmäksi; niin alan runttaamaan jotta matka edistyisi yksin ajaessa. Silloin tasaisella syke on luokkaa 150-155 ja mäissä 165-170. Eli todella korkeat, mäissä menee jo anaerobisen rajan tuntumaan. Kun maasto/tuuli on sopiva, niin syke kyllä tipahtaa helposti tasoon 140. Loppumatkasta kyllä huomaa, että jalat on poikki, kun tuosta pomppaa ylöspäin nopeasti kun tulee vähänkään enempää rasitusta jaloille. Peruskunto ei riitä?? Vinkkejä mitä pitäisi tehdä? Tietenkin ajaa rauhallisemmin suuremman tehon vaativat osuudet, mutta tuntuu että käytännössä vaikeaa. Ehkä sitten kun tulee talvella ajettua harjoitusvastuksella niin saa pidettyä tehon kohtuu rajoissa.
105km maantietä äsken, ***** miten vaikeaa oli pääosin. Kohta nuppi turvoksiin.
En tänään.
Tänään se oli. Täpärillä maastossa. Leppä-, Lintu- ja Hämevaaroja.
Marko, mulla ainakin syke tuppaa nousemaan, kun elimistö alkaa olla rasittunut ja energiahukka iskemään. Mulla energiageeli tiputtaa tällaisessa tilanteessa sykettä 10-20. Toinen huomionarvoinen asia minulla on, kun malttaa ajaa rauhallisesti ensimmäisen tunnin, niin sykkeet pysyvät huomattavasti matalampana loppulenkinkin ja keskari on about sama molemmilla menetelmillä.
Syke on aina yksilöllinen asia ja pitää vaan opetella kuuntelemaan omaa kroppaansa. Minä yritin myös pyöräilyinnostuksen alkuaikoina kysellä sykeasioiden perään, mutten oikein vinkkejä saanut mistään. Lopulta se on nimenomaan oma käytännön kokemus, joka opettaa omat rajat.
Pohkeiden väsymisestä; ajoasennon vaihtaminen (joka lukkopolkimien ja pyöräilykenkien käyttöönotto väistämättä on) aktivoi uusia lihaksia. 'Uusilla' lihaksilla kestää päästä kuntoon, eli ne rasittuvat toki alkuun nopeammin kuin aiemmat kokemuksesi. Et varmaankaan huomaa tällaista väsymistä juurikaan ensi vuonna. ;)
"Kuntoilu ja ajotekniikassa" voisi avata oman topicin aiheesta. Tuommoinen ajotapa on varmasti tuttu monelle (muullekin kuin minulle) hyvin yleinen ilman ohjelmaa tai suunnitelmaa ajavilla, ajetaan oma lyhempi tai pitempi peruslenkki tai pakkosatku tasaisella vauhdilla, syke nousee aluksi kun ei himmata tarpeeksi vastamäissä ja yritetään painaa vastatuulessakin ja lopussa syke nousee suhteettomasti vähästäkin tehonlisäyksestä ja/tai alun tasaista vauhtia ei pysty enää ylläpitämään kuin merkittävästi korkeammalla sykkeellä.
Jos ei pysty ajamaan kovaa, pitää opetella ajamaan hiljaa. Ja sitten ajaa välillä niin kovaa, ettei enää tee mieli ajaa joka lenkillä keskikovaa. Mielummin 3h 30min hitaammin ja 10min kovemmin kuin mikä tuntuisi sopivan helpolta tai sopivan kovalta. Ja välillä mielummin 1h 30min hitaammin ja 10 x 1min vielä kovemmin. Ja välillä 1h hitaammin ja 1h keskikovaa kovemmin. Ja välillä 4h hitaammin ja 6 x 10s irtonaisen kovaa. Tai mitä tahansa muuta kuin sitä mitä yleensä ajaa.
Ensimmäistä kertaa sipoonkorvessa ja olihan kivaa. Sukelsin tasan ensimmäiseen mutareikään päälläni, mutta onneksi olin aavistanut tulevan ja vaihtokamat, sekä sealskinzin sukat olivat mukana. Ainoastaan muta oli liukasta, kivet ja juuret kuivia, eli täysin ajettavaa cyclolla. Huomenna jos pääsisi etsimään vielä haastavampaa polkua, nyt suurin osa sipoonkorven pätkästä oli helpohkoa leveää uraa.
http://www.sports-tracker.com/workou...b0035b0e9c8018
Kahteen mieheen Vartiala munkilla. 64km ja 20 km/h. Kahden viikon tauon jälkeen "normi" reissu.
Viikko sitten lauantaina.
Toissapäivänä. Tänään taidan taas heittää jonkunlaisen lenkin.
Äsken tuli tämän päivän kolmen tunnin maantielenkin ensimmäinen tunti täyteen, jonka jälkeen takarenkaan katastrofaalinen repeäminen. Sai soittaa ensimmäistä kertaa ikinä vaimon hakemaan tien päältä. Sitä se teettää kun ajelee viimeisillään olevia renkaita loppuun näin syksyä vasten.
Äsken maantiellä 52km@1h41min. Alkaa olemaan viimeisiä maantiepyörälenkkejä tänä vuonna jos ei vallan viimeinen.
Tänään vakio 86km maantielenkki. Oli hieman tuulinen sekä viileä keli ja unohdin vetää kengänsuojat päälle joten loppumatkasta varpaat jo vähän palelivat.
MarkoM:lle, jos et tähyä kisoihin, tuo sykkeen ja keskarinäyttöjen poisteippaaminen on erinomainen teko! Itse en katsele näitä ollenkaan ( joskus jossain kisassa seurannu sykettä, mutta harvoin), lenkin jälkeen voi katsoa että jaaha, 24.9km/h. Ajoin siis tosi reippaasti :D minulla on myös niin että mitä pitempi matka, sen "kovempi" keskari. Lyhyemmät matkat tulee pyörittyä kelvareilla ja jos on huonompi keli, ei viitti ajaa pitempään. Hyvällä kelillä ja fiiliksellä sitten pidempään ( = vakiolenkki 104-124km).
Ottakee huomioon että nämä on viiskymppisen naisihmisen pimeenajan-ajoa, ukot ajaa perusvauhtina reilu 30km/h.
Tänään aamulla siis tuo 104km. Näköjään aika hyvin olen oppinut varautumaan, sillä hyvin harvoin palelee. Tänään oli +1-+4 astetta, ja mun tuli lämmin. Varpaatkaan ei palelleet.
Harmittaa vaan äärettömästi kolmostien rouhitut reunaviivat; piennarosuus on ihan pikkukiviä täynnä. Reunaviivan ylitys on aina "ojan yli hyppäys". Uusi asfaltti ei ime kosteutta? tai jotain, tuntuu koko ajan että märällä pinnalla ajaisi.
Jääkö ne pientareet ja keskiviiva pelkiksi rouheiksi? Heijastavaa valkoinen on kyllä ihan tarpeellinen, varsinkin sumuisella säällä.
- eilen aika tasan 3h /34km
- tänään aamulla kevyt 1h40min ..
Lyhyehkö 17km / 50min maastolenkki ennen saunaa pimeässä. Pimeäkausi on alkanut ja jatkuu...
Viikon ajoina, ma 40km tandem+ 15km maasto, ti 35km tandem, pe 40km tandem, la 15km maasto, ja su 40km maasto. Total 115km tandem ja 70km tandem. Mukava lepponen 180km siis viikon saldona. Ei ihme että tänään lenkin lopulla tuntui kevlikin aivan kuin suossa olisi ajanut.
tänään maasturilla 43km lamppulenkki...
Olin suunnitellu ajavani Lenkin ( = 104km) erityisesti tänään, ja huomasihan sen että ikää tuli lisää :o. Eilen sujui paljon kepeemmin, tänään väsytti jo lähteissä ja raskasta oli, tavallista myöhäsempään näköjään oli vielä lähteny.
7 pupua tervehti, ja lisäksi revontulia.
Ja ihan just kohta pääsee rauhassa nukkumaan, ennen lenkkiä uni on rauhatonta.
Tänään autonhakulenkki työajalla toisesta yksiköstä. Koska tuuli oli kääntynyt yllättäen taas vastaiseksi niin päätin tehdä lenkin pääasiassa metsiä pitkin maasturilla. Paita oli pitkä, mutta housut olivat vielä lyhyet:D.
Eilen krossarilla jotain 3h maaseudun hiekkateitä ja vähän polkuakin. Joku tuntematon urpo oli mennyt katkomaan Mustion krossipolulta pari vanhaa tuulenkaatoa, vaikka niistä pääsi jo hyvin krossarillakin bunny hopilla yli.
äsken maastopyöräilyä 2h16min kestoinen vakiokierros :o Ei hirveesti viittinny, kylmän pohjoistuulen vallitessa, tehdä ylimääräsiä pysähdyksiä lämpötilan ollessa +3 astetta :O .. Pitänee kaivaa paksumpaa välipaitaa seuraavalle kerralle takin alle :p
Tänään aamulenkiksi 2h maastoilua..
maantietä 45 km aurinkoisessa ja tuulisessa kelissä.
Eilen illalla klv+hiekkatielenkki... 50,2km@2:37. Alkoipa jo olla pikkusen viileetä, onneksi tajusi laittaa lähtiessä välikausikengät ja irtolahkeet jalkaan.
Eilen tunnin verran helppoja polkuja, ulkoilureittejä jne. vähän uusia laitteita tunnustellen.