Ei, en se ollut minä. Kiistän kaiken. :D
Lienee ollut joku muu pyöräilevä, koruliikkeen pika-asiakas, kotimatkalla…
Printable View
Laitan tähän vain tuon alakerran, yläosasto jotenkin samassa suhteessa tai sitten ei.
Kylmään totuu, eli systeemit muuttuu syksystä kevättä kohden mennessä kevyemmiksi.
Ei tuohon ihan kauheasti lisäaikaa mene paukkupakkasillakaan.
…+5
- lyhkäset kalsari
- ohuet tuulen pitävät housut
+5…0
- lyhyet kalsarit
- ”tekniset” pitkät kalsarit
- ohuet tuulen pitävät housut
0…-2
- lyhyet kalsarit
- kevyttoppapuvun (ohuet)housut
-2…-5
- lyhyet kalsarit
-5…-10
- lyhyet kalsarit
- fleece pitkät kalsarit
-5…-15
- lyhyet kalsarit
- fleece pitkät kalsarit
- 15… -25
- lyhyet kalsarit
- fleece pitkät kalsarit
-25…
- lisää vauhtia
rjrm
Hiukan offaria hampaista: :D
Kiinnitin toimissasi huomion hampaiden pesujärjestykseen, pestyillä hampailla eineelle.
Samaa järjestystä itsekin noudatan lapsesta opittuna, mutta.
Eikös kuitenkin olisi parempi käydä hankaamassa ne hampaat vasta eineen jälkeen?
Tiedän, että happaman (kuten tuoremehu tai appelsiini) jälkeen ei ole hyväksi heti hampaita hangata.
Eli, liittykö tähän harjaus/syömis järjestkseen ehkäpä jokin suun eritteiden aiheuttama happamoituminen tjms.??
Asia tökkii lähinnä töissä, kun käy siellä aamulla kusella ja peilissä hampaan kolot täynnä töhnää. Ällöä.
Ehkä kuuluisi paremmin tuonne Offari puolelle oman topickinaan... :D
Ajattele kuinka monta kilometriä voisit polkee jos jättäsit sen hesarin lukematta. Kauheeta ajanhaaskausta (mun mielestä).
Aiheeseen. Kypärämyssyissä on eroa. Kävin kaupassa tänään (-16 °C) ja laitoin vain yhden myssyn kypärän alle eli Chaos Thermal Regulation, Kiinassa tehty fleecemyssy. Ois muuten aivan sairaan hyvä, mutta kun en halua peittää suuta myssyllä niin poskipäät jää turhan paljaaksi. Mutta viima ei menny läpi ja koppa pysy lämpimänä.
Sit kun lähin lenkille niin laitoin Rukkan ohuen myssyn, jotta sai poskipäät suojaan, ja päälle toisen ohkasen (hieman paksumpi kuin Rukan) niin viima meni aluksi aika hyvin läpi ja tuli vähän kylmä, kunnes koppa alko puskee lämpöö ulos.
Chaoksen alle ei oikein viitti laittaa mitään, koska hiki tulee varmasti (tosin en ole vielä testannu).
Hampaat pestään aamulla sen takia, että saadaan ne yön aikana tulleet hapot taimitäsenytonkaan poies. Esteettisyyden nimissä ne kannattaa pestä aamupalan jälkeen, mutta kuka meistä pesee hampaat pitkin päivää aina ruokailujen jälkeen. Eli ihan sama, ennen/jälkeen aamupalan. Niin se tohtori kertoi (siis tuon ekan lauseen, muut mun mutua).
Mutta voihan se olla, että jos oikein irvistät aamutemmossa niin ilma kiertää puhtaat hampaat paremmin.:D
Ööh… nyt tipahdin hieman kärryiltä...:o
Eli siis, mulla homma etenee suihkun ja porsliinien hinkkauksen jälkeen kahvin keittoon, sen ryystämisen ja lehden lukuun n. 0,5h...0,75h. Lopuksi aamiaista, milloin mitäkin. Sitten kamppeet niskaan fillarin selkään ja töihin, yleensä myöhässä, liukumien puitteissa kuitenkin.
Aprikoin siis tuota pesujärjestystä, että pitäisikö ehkä suorittaa vasta eineen jälkeen?
Muutos tietenkin sotkisi perin pohjin vuosikymmenten opitun järjestyksen, enkä ole varma olisiko edes siten mahdollistakaan.
Mutta ne hammasvälit töissä. :( Muiden hammasväleistä en tiedä, kun en ole kiinnittänyt huomiota. :p
Ydinkysymys siis on, onko haitaksi hangata hampaita heti syönnin päälle.
Ja jos ei, niin miksi ui..tussa on skidinä opetettu juuri tämä järjestys!
Varttuneempi sukupolvi muistaa vielä koulusta saadut mukit tekstillä:
"Harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu". :)
Mulla on vain kaksi paikattua hammasta ja nekin eppu-luokalla. Mukin sain samalla reissulla.
Täällä kulmilla tänään upea sää; liekö peräti täysikuu. Nautintoa lisäsi uusi havainto; talviajossa käyttämiini laskettelukintaisiin mahtuu normi-fleecesormikkaiden tilalle karvavuoriset nahkarukkaset. (Viime lenkillä viimeinen tunti näpit tunnottomat, vaikeuksia avaimen kanssa kotiovella+vartin s****nallinen särky, kun veri lähti kiertämään). Vieno, ylimitoitettu toive, olisi, että joku joutilaana oleva Maskun kelveistä huolta pitävä auraaja kävisi aikansa kuluksi ajelemassa sen muutaman sentin hiekkatie-efektin aikaansaavan hötön pois.:)
Pakko kysyä Jannelta, että miten sä suojaat sun naamaa ja silmiä? Mulla on käytössä laskittelulasit, mutta nekin menee puolen tunnin jälkeen huuruun.
Mainiot pakkaskelit tällä viikolla. Huomenna vois ottaa Garminin mukaan niin saa mukavaa talvitempokäyrää. :)
06:42 Herätys, huomenta Vaimolle, hampaiden pesu, vilkaisu mittariin; -31 :eek: v###u, eväät reppuun, pukeminen, polkeminen 13 km, kahvinkeitto työmaalla, riisuminen, suihku, pukeminen, kahvia kuppiin ja leipä pussista, istumaan koneelle ja kirjoittamaan tämä.
Reba race dual air ei ollut moinenskaan pakkasesta.
-30 oli kyllä mulle jo liikaa ja turvauduin nyssen kyytiin. Pispalassa näytti mittari -31 ikkunan läpi kurkittuna. Tiistaiaamuna 15 km työmatka meni -27 asteessa, mutta kai sitä joku raja saa olla?
Kylmää on. Sais jo riittää!:mad:
Kyselin eilen myyjältä tuosta Reconin paineitten häviämisestä. Kuulemma on mahdollista että jäätyessään tiivisteet on saanut kipeetä ja tartteet huoltaa. Mutta koska oma keulani näytti pitelevän paineet normaalisti lämmettyään, ei muuta kuin ajoa taas. Sovittiin että tehdään iskarihuollot keväämmällä kun lämpenee, jos ei muuten ongelmia ole. Kotiin pääsin inhimillisesti siten, että kun vedin keulan ylös laitoin lukituksen päälle. Lukitus näköjään toimii vaikka paineet karkaa. Näin pystyi ajamaan vähän fiksummassa asennossa, vaikkakin jäykällä keulalla. Mulla ei siis sattunut olemaan iskaripumppua mukana töissä, sen takia tuo säätö.
Tänään pääsi taas nauttimaan (?) työmatkapyöräilyn iloista. Lähtiessä pakkasta näytti olevan -36.4. En tykkkää.
Jos ensiviikolla vielä on samanlaiset pakkaset niin koitan kyllä laskettelulaseja. Nyt ongelmaksi muodostuu että silmäripset meinaa vähän väliä jäätyä yhteen ja ei näe kunnolla. ärsyttävä ilmiö.
Tähän loppuun täytyy todeta, että hydrauliset levyjarrut on kyllä parasta mitä talvipyöräilyyn on keksitty. Ainakin omissa halpajarruissa toiminta on ihan yhtä hyvää ja kevyttä kuin kesälläkin!:)
Samaa ei kyllä voi sanoa muusta osapuolesta.
Onkohan tuolla enää mitään käytännön merkitystä onko sitä pakkasta -26 vai -33astetta. Ihan perkel*leen kylmää se jo joka tapauksessa on..;)
Toisaalta esim. eilen kun lähti töistä oli vain -18 ja se tuntui ihan siedettävälle. Ei tarvinnu viritellä edes mitään kankaita suojaamaan hengitystä. Eli kai se raja jossain menee mutta ainakin itsestä tuntuu että -27 tai -31 johtaa aivan samaan pukeutumisoperaatioon ja säätämiseen.:)
TAPPAJASEPELI ISKI !!!!! KUMI PUHKI !!!! :)
Muutenkin pahamaineisen Toppilan kulmilla ja sitten loppumatka kävellen. -32C kotoa lähtiessä, veikkaan että pakkanen laski eli lämpötila nousi muutaman asteen heti aamusta. En suojaa silmiä millään laseilla, ne on vaan riesat.
Edellämainitusta syystä minä vaihdan sukkahousupyörän tavalliseen pappapyörään kylmillä keleillä. Pappapyörällä ajetaan hiihtopuku päällä ja vaelluskengät jalassa. Jos sattuu kumi puhkeamaan niin matkaa voi jatkaa kävellen,juosten tai bussilla.
Minusta ei ole näillä pakkasilla vaihtamaan uutta sisäkumia pyörään. Ja matkan jatkaminen kävellen pyöräilykengissä ja -vaatteissa ei houkuttele.
Salomonin vaelluskenkien pakkasraja on näköjään -23 astetta. Tänään oli kengän pohjat kivikovat ja niin liukkaat etteivät tahtoneet polkimilla pysyä.
Naamalla on GOREn windstopper maski joka ulottuu ihan silmien alle. Tän maskin päällä on vielä löfflerin vastaavanlainen. Nämä kaksi maskia yhdessä sitovat lämpöä ulospäin hengittäessä. Kostuttaa ilman sisään hengittäessä ja lämmittää hengitysilman. Osa uloshengittävästä ilmasta nousee ylös maskista silmiin. Ei jäädy silmät. Ripset vaan hiukan tahtoopi jäätyä. Laseja ei pysty talvella käyttämään kovemmilla pakkasilla. On mulla psolarin maskikin, jossa on kennosto lämmöntalteenottoa varten, mutta en ole tätä käyttänyt pariin talveen. Gore/Löffler yhdistelmä toimii hyvin.
Tänään olisi ollut hyvä keli lähtee fillarilla mittari näytti -35,4C :) Excelissä kuitenkin oli ohjelmassa punttisali tälle illalle.
Kyllä noilla Shimanon MW talvikengillä käveli ihan hyvin tuon 3km kilsaa. Varpaatkin lämpeni samalla taas. Positiivisessa mielessä sanottuna olin noinkin lähellä töitä, ja repussa sisärengas ja pumppu työpaikan postihuoneessa työntekijöille juuri tälläisiä tilanteita varten :)
Minullakaan periaatteessa ei ole pakkasrajaa, vaikka nyt en ole päässyt yli 30 asteen pakkasilla ajamaan. Ennätys on vain -30C/30km. Kolmesti on poski paleltunut tänä talvena. Lähinnä tuulesta johtuen ja alemmilla pakkasilla. Naamassa suojana ei ole mitään, mutta käytän sentään kypärämyssyä, jonka alle korvat jää. Silmälasit päässä jonkin verran silmien vuotamiseen auttaa. Olen ajatellut fiksuna miehenä, että jos ei naamaa missään vaiheessa peitä, niin se karaistuu pikku hiljaa. Ajokertoja on vain niin vähän nyt ollut, että karaistumista ei ole tapahtunut vaan paleltumisvammoja tulee vieläkin.
Käytän kaksia pitkiä succiksia ja sen lisäksi kovilla pakkasilla vielä alla pitkät urheilualushousut ja yhdet lyhyet. Laket, Vouden karvasuojat ja sitten ruostelämmitinpussit, yksi ohut ja yksi merinovillasukka jalassa. Ylävartaloon kolme pitkää erilaista puseroa, mitä nyt kaapista löytyy ja sitten joku ajotakki. Kädessä pitkät pilkkikinttaat ja sisähanskoina keskieurooppalaiset talviajohanskat mallia erittäin ohut.
Päässä on kypärämyssy, tupsuton villapipo mallia juutalainen ja sitten päällimäisenä kypärän alla windstopper-kypäränalunen. Tähän kun vielä lisää uroslehmän älykkyyden ja hermot, niin helppo on ajamaan lähteä kelillä kuin kelillä.
Suosittelen kyllä StantheÄijälle merinovillaisia alusasuja. Itse tullut 15+ vuotta käytettyä teknisiä alusasuja+fleeceä väliin, mutta foorumi sai minut kokeilemaan merinoa. Ja tälle linjalle jään. Devoldit (tulikohan kirjoitettua oikein?) löytyi Partiovarusteesta. Kun näistä aika jättää, kokeilen enemmän kehuja saaneita Icebreakereita. -15 asteeseen riittää pelkästään merinot sukkisten alle. Ja on just sopivasti. Ajo maistuu.:)
Toivottavasti uroslehmät eivät loukkaannu, muuta tämähän se taitaa omalla kohdalla olla selittävä tekijä...:) Itsellä on jalassa sähkölämmitteinen kesäkenkä ja yksi villasukka. Yksi ohut fleece laitetaan lisää Urheiluareenan takin alle, kuten myös alakertaan craftin kalsarit lisää. Karvasuojus jalassa tietysti ja villainen kypärähuppu joka nostetaan suojaamaan herkästi paleltuvia poskia. Paljas käsi pistetään Goretexsormikkaan sisään ja eipä näpit palellu.
Oikeastaan ikävintä on lasien huurtuminen pysähtyessä, sekä tietysti ylimääräinen pukeminen/riisuminen.
Tänään olisi tarvinnut karvasuojuksen siihen keskimmäiseen "jalkaan".
Mitenköhän onnistuisi estää Camelbakin letkun jäätyminen? Tähän asti olen juomisen jälkeen päästänyt letkun tyhjäksi, tämä kikka toimii pikkupakkasessa mutta mitäs kun tuolla ulkona on yli 15 astetta kylmää??
Onko ainoa keino ostaa neopreenisuoja letkulle, zeizeillä näkyi sellainen porukkalenkillä olevan?
ketju katkes prkl... siis hki:ssä, oli jotain -21 about
nyt sitten uutta ostamaan ilmeisesti kohta
Pitää laittaa hankintaan merinovillat. Icebreakeria minulla jotain on, mutta ovat kooltaan aika kitsaita sattuneet (huom. Olen talven aika pulskassa kunnossa:o) ja nyt yhdet semipitkät housut ovat persuuksista puhki kuluneet. Olen huomannut, että parasta alla ihoa vasten ovat sellaiset huokoiset vohvelikangassysteemit, eikä erittäin liukkaat ja sileät, kuten Gitano tai mitä ne nyt onkaan.
http://www.erareppu.kotisivukone.com...t.html?id=1/15
Pitää ihan kehua nuita erärepun villa alusasuja, mukavat ja lämpimät ja villakin on merinoa.
Pakko sanoa, että on teitäkin elämä kolhinut, jotka viitsitte siinä -30C kieppeilläkin vetää pyöräilykamat niskaan. :D
Odottelen edelleen sitä viestiä, jossa joku sissi kertoo juuri pyöräilleensä -40C lämpötilassa jotta saan vetää kahvit henkeeni ja pyöritellä päätäni.
Ei ainakaan tarvitse kolhia autoa mihinkään eikä ihmetellä, miten se lähtee käyntiin. Lumikin mahtuu paremmin pihaan, kun ei ole autoa rumisteena.
Jokin aikaa Sigma BC1606L:n poljinnopeusanturiin tuli jotain toimintahäiriötä, mutta tänään se vaihteeksi toimi. Olisiko niin, että kaapeli tai sitten reed-rele eivät siedä pakkasta? Näyttökin toki päivittyy melko hitaasti. Navigaattoria en ole kokeillut rääkätä yli 20 asteen pakkasilla.
Nuorempana menin kouluun pyörällä 38 asteen pakkasella. Edellisenä aamuna oli -39 ja sillon isä ei antanut mennä pyörällä. :) Tosin silloin ei ollu käytössä hitech pyöräilykamoja vaan aina muodissa olevat farkut ja nahkarotsi.
Nyt olis ollut treellakin kolmea kymppiä pakkasta, mutta sairasloma estää ulkoilun aika tehokkaasti ainakin tämän viikon. Ehkä ens viikon loppupuolella pääsee taas pyöräilemään...
http://connect.garmin.com/activity/68856470
Ja vielä pari kuvaa omasta varustuksesta:
http://img.photobucket.com/albums/v7...pyoraily_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v7...pyoraily_2.jpg