Ok, itse oon 191 cm pitkä ja suosin mediumia ennen ällää. En oo netistä lukenut kokoja vaan ajellut pyöriä ihan livenä.
Printable View
Minun mielestä medium-kokoinen runko ja 191 cm pituinen kuski tarkoittaa yhtä tai useampaa seuraavista asioista: pyörämerkin kokotaulukko/skaala on outo, ajat pelkkää alamäkeä, ajat liian pienellä pyörällä, kuulut mittasuhteiltasi ääripäähän tai olet käsittänyt runkosi koon väärin ;) Mutta joo, ei oikean kokoisen rungon valinta tule perustua yhteen kirjaimeen.
Aika todella epämääräisillä mittasuhteilla varustettu saa olla jos m-koon runko on sopiva 191cm mittaiselle. Vai yritätkö nykygeometrian pyöristä saada jonkun vanhan pienen 26" tuumaisen pyöränfiiliksen?
Kaveri yrittää saada 29" renkailla varustettua BMX pyörää alleen :)
Kyllä se ihan pakasta vedetty oli, tai sitten käyttämätön showroom pyörä. Mitään jälkkiä ei ollut missään ja vähän huolellisemmin kasattukin naapurilla, tosin oli tässäkin eturattaan ketjuohjain löysällä, osasta stemmien pultteja puuttui prikat ja muuta pientä..
Markkinointitermeistä en tiedä noiden liipaisimien suhteen, mutta pienemmälle rattaalle tapahtuva vaihtotapahtuma on ihan erilainen SLX vs. XT. Siinä missä SLX:ssä painat namiskan eteen, niin takavaihtaja nytkähtää hieman pienemmälle päin, mutta iso nytkäys/varsinainen vaihto tapahtuu vasta kun päästät SLX:n vivusta irti. XT:ssä taas pamahtaa kerralla uusi vaihde eteenpäin painettaessa ja irti päästettäessä ei tapahdu enää yhtään mitään.
Samasta syystä XT:ssä voi vaihtaa kaksi kerrallaan pienemmälle rattaalle päin ja SLX:ssä vain yhden kerrallaan = tähän kun on tottunut, niin vaikea on naksutella enää yksi kerrallaan joka tilanteessa.. Lisäksi isommalle rattaalle vaihdettaessa XT:ssä pystyy vaihtamaan neljä kerralla ja SLX:ssä kolme -> tällä ei niinkään mitään merkitystä itselle, mutta samasta syystä XT:n vivun liike on lyhyempi joka on omaan sormeen myös paljon mukavampi. Lisäksi tuo Maguran jarrukahva/SLX-vaihtaja kombo ei vain ergonomisesti istu omiin sormiin mitenkään. Kun on ikänsä siirtänyt jarrukahvat niin paljon sisäänpäin ettei niitä käytä kuin päästä yhdellä sormella, niin tässä ajautuu tuo SLX:n vipu niin kauas ettei samalla otteella pysty enää vaihtamaan vaihteita = uusi vaihtaja tulee omalla clampilla, jotta saan etäisyyden itseä miellyttäväksi.
Ja mitä dropperin namiskaan tulee (itse tolppahan on ihan ok), niin se on melko jäykkä ja itse en halua peukaloa nostaa pois tangon alapuolelta missään tilanteessa = ote tankoon ei ole kovin turvattu jos peukalo on sen yläpuolella. Toki tuollakin pärjää, mutta itse käytän hissitolppaa niin paljon kaikissa pyörissä, että haluan sen olevan samassa paikkaa myös joka pyörässä.
https://lh3.googleusercontent.com/Rt...E=w800-h450-no
https://lh3.googleusercontent.com/FE...Q=w800-h450-no
Piti myös piruuttain vaihtaa nuo id38 kehillä olevat 3" Fat Freddiet tähän ja täytyy sanoa, että tälläiseksi "postimyyntipyöräksi" tässä on kyllä monia asia ihan fiksusti tehty. Chainstaykin on koneistettu ohut kalikka eturattaan takapuolelle asti (josta vasta muuttuu putkeksi), jolloin tuohon jää tilaa jopa tuolle 27,5x3" renkaallekin (minkä halkaisija on hyvin lähellä tuota vakiota 29x2.35").
Itselleni tämä tuli "do it all" yleispyöräksi, jolla voi hakea haastetta ihan lähipoluiltakin, käydä rouvan kanssa ajamassa lapissa (rouvalla täpäri, mutta meno sen verran rauhallisempaa, ettei se oikein itselle tunnu miltään jos täysjousto alla), mennä muksujen kanssa kokeilemaan pumptrackiä, heittää naapurin kanssa soratielenkkiä (kaksi pullotelinettä ihan jees kuumina päivinä) ja tehdä muutaman päivän pyöräretkiä teltan kanssa (isoon etukolmioon saan kivan kokoisen runkolaukun). Tässä kun lisäksi oli sama voimansiirtokin kuin muissa aktiivikäytössä olevissa maastokonkeleissa itselläni on, niin voin vaihtaa näppärästi renkaita kaikkien kesken muutamassa kymmenessä sekunnissa = laajentaa itselleni kaikkien pyörien käyttöä.
Merkkihän ei missään nimessä ole kovin "mediaseksikäs", ulkonäkö on niin ja näin (itse en tuostä värityksestä niin kauheasti perusta, mutta makukysymys sekin), mutta "Value for Money" on tässä omiin tarpeisiin paikkaamaan muiden pyörien jättämää aukkoa erittäin kohdillaan. Toki titaanirunkoinen olisi paljon hienompi, mutta silloin olisi pitänyt tyytyä pelkkään runkoon kokonaisen pyörän sijasta :)
Instant release on markkinointitermi joka 11s XT:stä ja XTR:stä löytyy, mutta SLX:stä ei. Tuo tuplavaihto isommalle pykälälle on kyllä maastoajossa itselläkin kovassa käytössä kun ylämäki muuttuu alamäeksi.
Dropperin vivuksi kannattaa hommata Wolftoothin tai PNW:n vipu, molemmat saaneet runsaasti kehuja.
Minulta puuttui kanssa osa stemmin pulttien prikoista... Lisäksi oli tuo takavaihtajan liipaisin löysällä. Taisin selvitä siis yllättävän vähällä,tai sitten minulla on vielä jotain isompaa löytämättä :D
Kiitos detailista selityksestä. Yritin itsekin tuotavertailua tehdä valmistajan mainospuheiden perusteella, mutta ne eivät oikein maallikolle auenneet. Tämä selitys auttaa todella paljon! Ehkä minullakin esiintyneet vaihtamisongelmat johtuvat tästä liipaisimen toimintalogiikasta,eikä niinkään vaijerin kanittamisesta tai jotain muusta varsinaisesta viasta/ongelmasta.
Eikös tämä liipaisin ole se "liipaisin-to-be", jos haluan käyttää tuota samaa kiinnitystapaa, joka SLX:n liipaisimessa on: https://www.bike-discount.de/en/buy/...b-right-450106
Jees, tämän pointin ymmärsin itsekin heti, kun googlailin vähän,millaisia erilaisia liipaisimia tuolle hissitolpalle on. Kuten sanottua, olen kertakaikkisen noviisi maastopyöräilyssä, minkä vuoksi tämäkin asia tuli uutena tietona... :)
Juu, näin on näkkileipä. Ajoin duunimatkat tähän vuoteen asti 18" Cubella (olen 183 cm) ja nyt se on lyhyemmällä ja pystymällä stemmillä varustettuna vaimon (165 cm) käytössä. Runko on niin sloupattu ettei standoverkaan muodostu ongelmaksi. Mulle kuutio oli tietty nykytrendiin nähden ahdas ja korkea, vaimolle taas melkeinpä nykytrendin mukainen :). Ketterä = rauhaton ja OTB herkkä ? Kyllä noi geometriat on maastoajoon tarkoitetuissa fillareissa eteenpäin koko ajan menneet, ei ihan pelkkä muotijuttu.
(Tein pienen lisäyksen... :)) Tästä olen muuten erityisen samaa mieltä ja varsinkin 29-tuumaisena. Vanha totuus siitä, että pyörän kaikkia ominaisuuksia ei pysty parantamaan geometriaa säätämällä. Lopputulos on aina joltain osin lähtökohtaansa parempi, mutta jonkun toisen ominaisuuden suhteen huonompi. Pitkän jouston kanssa loiva keula on pakollinen välttämättömyys, jotta keulan painuessa kasaan se ei kippaa kuskiaan yli, mutta jos pitkän jouston takia loivalle keulalle ei ole tarvetta, ei se mikään itseisarvo ole. Muutenkin mielestäni jäykkäperä toimii sitä paremmin, mitä vähemmän se joustaa edestä - tetenkin kuskin ajotapa ja -maasto huomioiden. Sillä, että speksaa "varuiksi" enemmän joustoa, kuin mitä oma ajaminen oikeasti vaatii, ei ainakaan voita mitää. Ja sama koskee muuten täysjoustojakin.
Kyllä mä oon ainakin ihan myyty tollaselle uudentyyppiselle geometrialle.
Tietty maastopyöräilyä on niin monenlaista. Jos tykkää hiljaisella vauhdilla kirkkailla puiden ympäri niin siihen ei släcki pyörä varmasti ole omiaan mutta ei kai kukaan ole niin väittänytkään että sen pitäisikään olla...
Omat maastot ja ajotyyli on juuri sellainen että on ollut uudella pyörällä heti sellainen ahaa-fiilis että "tällaisella pyörällähän sitä olisi aina pitänyt ajaa"!
Suurin ero vanhaan xc-pyörään on mun mielestä juuri toi otb-herkyyden dramaattinen väheneminen. Myös keuliminen ja manuaalit on todella paljon helpompia johtuen ilmeisesti lyhyemmästä chainstaysta. Tämäkin osaltaan helpottaa esteiden ylitystä huomattavasti ja tekee pyörästä kokoistaan ketterämmän oloisen.
Edit:
Tarkoitan vaan sitä että kun topicin otsikko on "Jäykkäperäistä all-mountain pyörää" niin turha kai sitä on valittaa tässä jos kokee että ko. pyörätyyppi ei sovellukaan hidasvauhtiseen puunkiertoajoon...
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Vaikea sanoa sen tarkemmin miksi minusta tuolta tuntuu. Itselläni on nyt ajossa Trek X-Cal. 9 L-koossa ja se tuntui aluksi (koeajossa) sopivalta. Lenkeillä on alkanut tuntua isolta ja olenkin yrittänyt lyhentää ohjaamoa stemmillä ja ottamalla satulaa eteenpäin. Näin on parempi mutta silti vähän pitkä joka ilmenee selän ja hartioiden väsymisenä niin että jo tunnin ajon jälkeen joutuu käsiä irrottelemaan tangosta ja lepuuttamaan eli ajamaan yhdellä kädellä. Mielestäni apu tähän olisi pienempi pyörä.
Eipä täällä kai kukaan valittanut olekaan. Keskustelemiseen liittyy erilaisten näkökulmien esittämistä. Pelkästään myötäilemällä ei yleensä juuri keskustelua synny. Aika yleinen piirre täällä maastopyöräilystä puhuttaessa on se, että moni kuvittelee omasta mielestään ajelevansa isommin kuin joku toinen ja ainakin pahemmassa maastossa. Monasti harrastusvuosien kertyminen näkyy myös siinä, että kalustovalinnoilla ei haetakaan ajoa eniten helpottavaa ratkaisua vaan haasteita muuten tylsiksi muuttuneille kotipoluille, joten pelkkien kalustovalintojen perusteella ei kovin suuria johtopäätöksiä kannata tehdä.
Uskoisin, että nimimerkki tommi2:kaan puunkierto ei välttämättä ole hidasvauhtista. Fakta vaan on se, että esim. täällä Hesan keskuspuiston poluilla pyöräileminen on pääasiassa sitä puunkiertoa. Vuoria ja kilometrien alamäkiä ei ole lähimaillakaan.
Eräs Suomi-enskan alkuaikojen legendoista aikoinaan totesi: otb ei ole ikinä pyörän syy, vaan se johtuu aina kuskin ajovirheestä..
Pahoittelen jos tuli provokatiivinen sävy viestiini... [emoji28]
Enhän mä itekään mikään raketti ole vaan ihan +40v harrastuksen uudelleenlämmittelijä. Pointti oli vaan se, että kyllähän tän ketjun otsikosta jonkinlainen mielikuva tietynlaisesta reippaammasta ajosta tulee ja ite oon niin fiiliksissä tosta uudesta pyörästä etten ihan käsitä miten joku kaipaa perinteisempää geometriaa takaisin. Tämä on pakko myöntää...
Otb on aina kuskin vika! Siitä olen täsmälleen samaa mieltä! Itse vaan olen ihan todella aidosti yllättynyt siitä kuinka paljon helpommin toi Cragger ylittää ne kohdat tutuilla poluilla joilla entisellä pyörällä meinasi poikkeuksetta tökätä.
Ajakoon kukin millä tykkää se on mulle ihan sama. Itse ajan myös maantiepyörällä ja sinkulacyclolla ja on tosi kivaa mulla noillakin. Se mitä mulla tähän ketjuun on sanottavaa on oikeastaan vaan se että:
TYKKÄÄN TOSI PALJON TOSTA UUDESTA PYÖRÄSTÄNI! [emoji2956][emoji2956][emoji2956][emoji1305]
I rest my case.
Hankin itse just Oneupin vivun ja mun mielestä tämä on älyttömän hyvä. Ergonomisesti parempi kuin muut vivut, ainakin minun mielestäni. Tämä on siis vähän "taaempana" kuin normaalisti, suunnilleen vastaavalla kohdalla kuin esim. Sramin vaihtajan isommalle vaihtava vipu.
Aijai, tätä lankaa kun lukee niin pitääkin taas huomeniltana lähteä funduro treeneihin. Aurinkoiset kelit vieneet täysin maantien laitaan.
Oon miettiny tätä jäykkäperäsen am pyörän viehätystä ja miksi se varsinkin tuntuu myös 40+ äijä kuskeja puhuttelevan. Pyörä on yhdistelmä loivaa keulakulmaa ja matalaa runkoa joka tekee ajamisesta helpon ja varman tuntuista röykkyisempäänkin alamäkeen. Ja samalla jäykkäperä ei kuitenkaan liikaa syö alustan epätasaisuuksia jolloin hitaampikin vauhti tuntuu tarpeeksi hauskalta.
Mulla löytyy historiasta pari täpäriä ja monta jäykkäperää. Kun 2015 hankin täpärin modernilla geolla (stereo) olin varma että jäykkäperät oli mennyttä elämää. Nyt kun oon ajanut syksystä lähtien Honzolla (stereo on parhaillaan osina suur huollossa) niin vielä ei ole ollut lenkkiä jolla täpäriä olisin kaivannut. Päin vastoin aina metsässä jaksaa ihmetellä kuinka hauskaa on. No ehkä täpärin kaipuu tulee jos osallistuu maraton matkoille tarpeeksi juurakkoisilla poluilla.
Mahtavia pyöriä kaiken kaikkiaan, suu messingillä aina ajaessa.
Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla
Huomasin eilen Craggerin satulassa olevan hieman klappia, kun satulaa pyörittää satulatolpan akselin ympäri. Nyt hieman ihmettelen sitä, että onko se ollut tuollainen alusta asti vai onko jotain löystynyt jostain metsässä rymytessä. Tarkistin satulan kaksi kiinnitysruuvia sekä satulaputken kiinnityksen, ja nämä kaikki vaikuttivat olevan momentissaan. Onko tämä ihan normaalia hissitolpan toimintaan liittyvää (täysin klapiton se ei kai voi olla, kun hissitolpassa on kaksi putkea sisäkkäin vs. satulatolppa, joka on "yhtä puuta"), vai onko tuosta jo jotain mennyt paskaksi? :rolleyes:
Ihan on normaalia pieni sivuttaisklappi
Tähän johtopäätökseen tulin itsekin, mitä tuota hissitolppa-ketjua lueskelin pikaisesti: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...tolppaa/page58
Mutta kiitos nopeasta vastauksesta kuitenkin! :D
Tuli tänään värkättyä tubelessit vaan ei etukiekko pitänyt ilmaa. Laskee pinnojen välistä läpi ja eli jostain kohti ei ole esiasennetut teipit tiiviitä? Otin vielä eturenkaan pois niin en muuta vikaa havainnut kun että teippi oli asennettu hyvin epäkeskeisesti tuolla kohtaa mikä voi riittää siihen ettei pidä ilmaa. Pitää varmaan ottaa esiasennettu teippi pois ja laittaa uusi/uudestaan.
Jos ovat BDllä kasanneet nuo kiekot niin aika hutaisten tehty...
No onko tuo nyt mikään ihme jos vakioilla tavallisilla vannenauhoilla yrittää tubeleksia saada aikaan...?
Nimittäin ei ainakaan minun Craggerin vanteet ole mitään tubeless teippiä nähnytkään, vaan normaalin kapean sinisen vannenauhan.
No taas on lenkillä käyty eikä vaihtamisongelmat ainakaan paranemaan päin ole... Joka vaihteella rohisee eikä todellakaan ole tuosta SLX-vivun toimintaperiaattesta kiinni. Mutta onhan toi SLX:n vipu kyllä omaankin kouraan tosi oudon tuntuinen. Etusormen vipu on piilotettu jotenkin todella oudosti. Mitä vaihtamiseen tulee niin vaijeria koitin zuumailla eikä se mun mielestä mitään jyrkkää mutkaa missään kohtaa tee. Järki menee kyllä tuon kanssa.
Dropperin vipu on kyllä ihan käsittämätön himpula myös kuten todettua.. Heiluu sivuttain jotenkin tosi oudosti ja on pari kertaa jumittanut koko vipu kriittisessä kohdassa. No täytynee vaihtaa edellä suositeltuihin vaihtoehtoihin.
Jarrukahvat upposivat todella paljon syvemmällä tänään kuin aiemmilla lenkeillä = johtunee lämpimästä kelistä..?
Elämässä on ollut periaatteena että kaikkeen tottuu kyllä paitsi siihen kuuluisaan jääpuikkoon mutta kyllä noi em. kohteet lienee pakko myös ite speksata kuntoon. Sen verta hieno kampe muuten että ei oikein pysty elään em. ominaisuuksien kanssa. [emoji3061]
Itse pyörä kulki kyllä taas loistavasti ja enkat paukkui taas vakioreitillä tänään! [emoji1305]
Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
Kalliimmasta Craggerista (8.0) arvostelu Singletrackissa: https://singletrackworld.com/2019/05...less-than-e2k/
Nyt on jokunen pitempi lenkki Craggerilla takana ja jarrut ovat kyllä tehokkaat mutta takanen alkoi siihen malliin tämän iltaisella lenkillä täristää ja narskua että pitää tutkia tarkemmin. Saman olen itsekin huomannut että takajarrussa vähän sellainen tunne kuin ilmaa olisi päässyt järjestelmään.
Muuten mukavan oloinen laite varsinkin kun ottaa hinnan huomioon....
Kokeilin ilmata Craggerin etujarrua ja se meni sen sähläyksen seurauksena vaan huonompaan suuntaan :D Täytyy tänään sitten kokeilla uudemman kerran... Ihmettelen kyllä, että mikä tuossa voi mennä pieleen, kun apuna kuitenkin on selkeät ohjeet YouTubesta.
Nuo Maguran jarrut on kyllä mielenkiintoiset. Viikolla ajetulla lenkillä takanen piti julmettua ääntä ja tuntui että kahva painuu liikaa mutta ajattelin tänään käydä vielä kokeilemassa ja n1,5h lenkki tuli ajettua sateessa ja jarrut pelasi kuin unelma. Hyvä tuntuma kahvassa ja tehoa riitti ja mikä tärkeintä sen annostelu oli liukkaassa juurakossa helppoa. Eli ongelma korjaantui itsestään😅
Mulla maguran mt8:sit ja etujarru vuotaa jostain kohtaa kahvasta. Ei oikein missään vaiheessa toimineet hintansa arvoisesti.
Wigglellä oli(ja vielä joitain) Ragleyn Big Al(ja muitakin) runkoja mielestäni halvalla 241€. Olin jo pitkään harkinnut Solaris Maxia, mutta jännitin miten longshot geo toimisi omissa ajoissa. Kun ei täällä mitään vauhdikkaita laskuja ole.. Ragley oli sen verran halpa, ja geo hieman samantyylinen, joten painoin tilausnappia.
Mistä noita Orangeja (runko) olette hommanneet? Noiden omilta sivuilta ei ilmeisesti Suomeen ainakaan saa?
Tuo Orange on kyllä nätti peli. Clockwork Evo29... Onko kokemuksia kellään? Näyttäisi ettei ihan keskiö laahaa maassa tuossa 312mm? Omaan silmään näyttää että aika monessa jo 170kammet kun keskiö tod matalalla. Ja kyllä olen kuullut poljintekniikasta mutta täällä missä polut alkaa oleen kortilla ja kovassa käytössä väkisinkin huomaa tuon keskiön merkityksen..
Orangen Crush tai P7 sopis ennemmin tän otsinkon alle. :)
Musta tuntuu että on paljon ajajia jotka eivät ole long and slack -ajajia. Eli jos olen ymmärtänyt oikein niin esim Pole tarvitsee aika käskyttäjän joka saa mitattua siitä sen potentiaalin irti. Eli myös omaa kovaa kuntoa ja ajotaitoa pitääksen vauhdin yllä. Tuo yhtälö ei taida toteutua meissä kaikissa "sunnuntai ajajissa".
No onkai tässäkin langassa silti noin puolet jutuista ollut trail pyöristä AM:n sijaan :D
P7 kaksysinä oli ajatuksissa, sillä kyllä varmaan ajelee ihan sunnuntaiajeluakin kun ei niitä pisimpiä ja loivakulmaisimpia ole.
Kai nuo xc- kalusto on siinä 10cm joustoluokassa. Eli kai tässä voi keskustella jäykkäperästä jossa keulakulma huitelee alle 68° . Olkoon se vaikka rajana. Renkaankokoa on vaikeampi sitten arpoa. 29"kiinnostaa rullaavampana vai onko näin ? 27.5 näyttäytyyy omaan silmään vähän töpönä,toki mukavuus aspekti siinä plussaa.. Täytyy tulla Eero tyypittään. Kun saa keltaisen hukattua. Tuttavamme heitti vielä yhden ehdokkaan ; Cube Reaction TM ,sehän uudistui aikalailla ,hyvät osat ja mitat nykymuodin mukaiset.
^ viimevuoden mallissa oli paremmat osat, muistaakseni.. kaverilla on sellainen ja on tykännyt kovin! Sekin tässä meijän huudeilla ja varmaan voi koeponnistaa..
Stanton Switch9er alkaa olla kasassa. Osat realisoitu vanhasta pyörästä soveltuvilta osin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...chmentid=20184http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...chmentid=20184http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...4&d=1559070255
Uusi hissitolppa taitaa mennä heti tilaukseen, sillä runko on niin matala, että vanhalla 125mm KS Levillä satula jää ehkä hieman alas. :( Ensilenkki mennään kuitenkin tällä setupilla.:p
Juu... Kiinnostelee tämäkin. Saisi nopeaan kyliltä. Joo osia oli vaihtunut vissiin,harmi että mennään huonompaan päin. Luulisi myyntiä kiihdyttääkseen laittaisi vähän parempaa osaa mieluummin.