Ei paista aurinko kello 23 vaikka kuinka tihrustaa ja tarvis vähän vaille puolen yön lähteä sotkemaan?
Voi lapset, me aikuiset valvomme myöhempään kuin te :cool:
Printable View
Onko kukaan tällaiseen törmännyt? Olisiko tässä kunnollinen valo yhdessä paketissa? http://www.use1.com/exposure/products/exp_enduro/
onko kellään käyttökokemuksia?
- plussia:
- miinuksia:
- muita kommentteja:
Muita kommentteja: Lupine Wilmassa on 4kpl LED:ejä ja vieläpä speksien mukaan näyttävät olevan uudempaa tekniikkaa, kuin DiNotten 5W lampussa. DiNottessa on yksi LED. 120lumen vs 830lumen on aika iso ero. Hinnassa ero on 299£ vs 560€. Onhan tuo Lupine kalliimpi, mutta yhden Lupinen hinnalla et saa edes kahta DiNottea. Suosittu Sigma Mirage X tuottaa suurin piirtein saman valaistuskokemuksen, kuin noin kaksi DiNottea. Sigma on kylläkin painavampi; luulen.
Kertokaapa miksei suunnistusvalot ole suuremmassa suosiossa. Tulin testanneeksi Silva 478 settiä (10+20W halogeenit) Lohjan kakkosnelosessa, ja oli aivan erinomainen kypärälamppu:
http://www.otsalamppu.fi/product_details.php?p=739
Hintaa on, mutta kuitenkin mielestäni kohtuullisesti, etenkin jos väkertää akut itse, säästää joitain kymppejä.
Lupinelta tulee kuulemma 1-2kk kuluessa uusi LEDvalo Betty, josta lähtee kuulemma 1400lumenia. Hintaakin on vain n.1000e.
Taidanpa jättää Wilman hyllylle ja ostaa Betyn.
Villi idea. Onko kukaan harkinnut akkuporakoneen akkua valaisimen voimanlähteeksi tai porakone-akkuvaloa sellaisenaan? Minulla on porakoneen akulla toimiva akkuvalo (ei fillarissa!) ja se valaisee 50-100m etäisyydelle puunlatvat helposti. Valmistajan speksien mukaan valaistusvoimakkuus on n. 4000 luxia.
Pointti on siinä, että jos on jo akut ja niille sopiva laturi, niin enää puuttuu vain se lamppuosa ja mahdollinen johto akun ja valaisimen väliin. Ehkä jostakin mopon lampusta askartelemalla..?
Suunnistuslamput on muuten jees, näkee kyllä, mutta jos valoa tarvii pidemmäksi aikaa, akku kasvaa aika suureksi.. LEDien vähempi virtasyöppöys tulee eduksi. Ja onhan se suunnistuslampun heijastin iso, joka oksassa kiinni.
Meillä oli viikonloppuna testissä noita Lupinen valoja. Taisi olla tuo Wilma ja sitten sellanen vähän vanhempi, mutta epelejä pelejä kuitenkin. Kännykän kokoisella akulla valoa suunnistuslampun verran kuudeksi tunniksi. Automaattinen tehon säätö lämpenemisen mukaan. Ottaisin omakseni jos hinta ei huimais päätä ihan noin kovasti. Ledrakentelu rupes taas kiinnostamaan, kun seuraavaan pimeänajan kisailuun on kuukausi aikaa, jos jotain saisi säädettyä sisustushalogeenien tilalle.
Porakoneiden akuissakin on eroja. 1.2Ah 12V akku ei kovin kauaa 20W halogeenia polta. Monissa tarjous-akkuporissa on juuri tällainen paketti. Joissain kalliimmissa ja uudemmissa on jopa 3Ah akkuja. Niillä pystynee semmoisen parin tunnin lenkin ajamaan 20W halogeenia poltellen.
nim. olen harkinnut.
Jos nyt unohdetaan ne lidlin 29€ akkukoneet. Nimimerkillä 3,5Ah. Tällä akulla valaisin jaksaa toimia n.3h. Sitten on sekin, että niitä akkuja on olemassa monella eri jännitteellä ja sopivan polttimon löytäminen voi olla hankalaa. Myöskään (akkuvalaisimen) polttimon tärinänkestosta ei ole kokemuksia. Tässä suhteessa ledit ovat huolettomia.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti troh
Luultavasti kuva uudesta Bettystä:
http://www.lupine-lights.com/phpBB/v...deb8492c53b11a
http://www.lupine-lights.com/misc/New.jpg
Löysin tänään lisätietoa Lupine Betystä.
Lupne Betty 12 maksaa siis 980e
Lupine Betty 6 maksaa 830e, joka ei minusta ole paha hinta.
Lisää löytyy http://www.lupine.de/content/main_flash.php?lang=de
http://i3.pinkbike.com/photo/1193/th...pic1193696.jpg
Tässä tee-se-itse 20w/12v, projektille kertyi hintaa 4€ (polttimo).
Loput osat romuista ja akut 2x3Ah NiMh+ laturi kaverilta (takuupalautuksia) sähkökorjaamolta.
Paloaika reilu tunti/akku 15 asteen pakkasessa, ei kovin kaunis mutta toimii.:D
Onkohan kukaan perehtynyt syksyn valotarjontaan tuolla hintaluokassa alle 100e? Jotain tuollaista valmista ratkaisua olisin vaille maantiekäyttöön. Lenkit tuskin ovat syksyllä paljoa yli 2h.
Lupinen tuotteet ovat "hieman" budjetin ulkopuolella...
Itse kanssa meinasin hankkia filoon valon tälle syksylle. Voisi nuo vakio metsälenkit muuttua vaihtelevemmiksi sitten päivänäön. Ja tuo 100 ekee voisi olla aika hyvä budjettiraja, jos kerta ekat 12 vuotta on pärjännyt ilman minkäänlaista filo-valoa...
Ajattelin viritellä vähän vanhaa Miragea. Osaako kukaan sanoa onko halogeenipolttimoiden välillä suuriakin eroja? Clas Ohlsonissa 2kpl 6v 10W = 2,90€ ja suunnistajakaupassa 1 kpl 6v 10W = 9€. Hinta on Suunnistaja kaupassa kuusinkertainen.
Kummankaan valmistajasta ym. ei löydy tietoja.
Tarkoitukseni ei ole jeesustella, mutta kyllä tuommoiset summat polkupyörän valoista tuntuu aika kovilta. :rolleyes:
Satasen budjettiin sopii hyvin suunnistajankaupasta 5/20W otsalamppu, jonka voi vetää parilla nipparilla kiinni stongaan. Valoteho hemmetin hyvä, 6V jännitettä nyt saa mistä tahansa, vaikka akusta, neljä isoa patteria tuottaa 6V/14Ah, joten 20W lamppukin palaa useamman tunnin. 5W riittää hyvin maanteille, ja 20W maastoon, tai jos muuten vaan haluaa päteä.
Onko kellään muistikuvaa, saako esim. Petzlin otsavaloihin tankokiinnikkeitä. Joskus muistelisin johonkin malliin nähneeni, mutta nykyään en enää löydä mistään.
Entäpä Kypäräkiinnikkeet niitä kyllä saa, mutta ovatko vain kiipeilykypäriin vai käyvätkö myös pyör. kypärään? Kokemuksia??
Joo, ihan mielenkiintoisen näkönen setti. Tuntuu tuo halogeeni vähän eilispäivän ratkaisulta noiden 1-3 watin ledien rinnalla, mutta kaipa se on vielä voimissaan... Tuo "Mirage EVO + EVO X* Pro Set" eli vähän riisutumpi setti on 78e b-d.de:ssä näemmä. Löytyisiköhän joltain kokemusta näistä tuoreista Mirageista?
Tuommoinen http://www.chainreactioncycles.com/M...?modelID=13351 BLT:n 4 watin ledillä (neljä kuulostaa kyllä vähän myyntipuheelta) toimiva yksittäinen tuikku tuli myös vastaan, liekö siitä mihinkään...
No minulla on tuo setti jotta siitä voi jotain sanoa. Ei pärjää noille hifiteholampuille mitenkään, eikä edes 20w suunnistusvalolle mutta on kuitenkin kohtuuhintainen näppärä paketti ja valoteho on ~riittävä maastoon kun molemmat ovat päällä. Riittänyt ainakin tähän saakka, katsotaan sitten kun tulee muutto pimeään että tarviiko lisää tehoa.
Toisen lampun tilalle voi hommata Sigmalta PowerLED -lampun jos tarvitsee lisää paloaikaa (tehosta en osaa sanoa).
Tuo Endurance kit on kevyesti lisähintansa väärti, toinen akku, takavalo ja säilytyslaukku ovat minusta tuon 30e arvoisia.
Ai tää meni tähän:
"Se on kaikille saman hintainen, mutta köyhälle kallis"
ja
"Ei se ole kallis, jos on tottunut käyttämään rahaa"
Oikeasti Wilma olisi kiinnostava - täytynee odottaa käyttäjäkokemuksia ja uudempien mallien tuloa. Jospa vanhojen hinnat hieman laskisivat. 600 euroa (eli reilu 3,5 kilomarkkaa) on melkoisen suolaista.
Mulla on kypärälamppuna Silvan 10/20 W otsalamppu (jolla pärjää maastossa hyvin) ja tangossa joku mikälie halogeeni, jolla pärjää jotenkin. Keila on turhan kapea ja akkukaan ei pitkille lenkeille riitä. Parempi lamppu on siis haussa lähinnä maantielle.
En ole jaksanut vielä viimesyksyistä Tamperelaisten valotestiä takaisin nettiin saattaa, mutta... Tuossa testissä Sigma Mirage tuotti valoa ihan hyvin verrattuna moniin LED-viritelmiin. Painoa on toki enemmän suhteessa ajoaikaan ja valon väri on keltaisempi. Lupinen Betty näyttäisi olevan kuitenkin hieman eri luokassa valon määrän suhteen.
Omassa käytössäni on Miragen Evo Pro-setti, jonka 5w halogeeni tuottaa speksien mukaan 20 lux valotehon 4 tunnin ajan. Tuollakin valolla pärjää maantiellä melko hyvin. Jossakin vaiheessa tosin tekisi mieli hankkia rinnalle myös Powerled (75 lux). Poweledinhan saa liitettyä kätevästi Miragen akkusettiin: itse lamppukin siinä samalla pienenee puoleen, kun paristo-osasto jää pois.
Onko uudempia käyttökokemuksia Suunnistajan kaupan otsavaloista? Eli Mica SL tai Silva 478. Tuo Mica taitaa olla kotimainen?
Jossain kehuttiin tuon Silvan helppoa asennettavuutta pyöräilykypärään ja tuolla nettikaupassa Silvaan näyttäisi olevan enemmän varaosia.
http://www.otsalamppu.fi/product_cat...hp?c=68&page=2
Ps. Kuinka kestäviä tuommoiset halogeenipolttimot ovat, pitääkö niitä heti hankkia parit varalle?
Minulla on kohta myynnissä Led valaisimia ainakin Shimanon 3W napadynamokäyttöön, muita dynamoita ja niiden toimintaa ei ole vielä testattu. Speksien mukaan valoa lähtee noin 300lm, mutta itse arvioin valotehokkuuden olevan noin 270lm! (SxKxL 20x32x50mm+kiinnitys)
Vrt. napadynamokäytössä yleisesti käytettyyn halogeeniin, josta lähtee aivan maksimissaan 60-70lm. (Uusimpien kotikäyttöön suunnattujen halogeenien valotehokkuus on n.25lm/W) Eli teoreettisesti vastaa 10-15W halogeenia, riippuen heijastimista ja polttimoista.
Hinta on vielä hivenen avoinna, mutta asettunee 50€-100€ väliin.
Lisäksi kehitteillä on noin 1080lm:n 15W LED pyöravalon ja hinta varmaan pyöristyy 200-300€ väliin (ilman virtalähdettä, 12V) kun kehittely on valmis.
Tuo Silva on oiva kypärälamppu. Sen saa pujotettua kypärään omalla remmillään tuuletusraoista tai sitten liimaamalla mukana tulevia tarrateippejä kypärään. Mulla on tarrakiinnitys, ja hyvin pysyy vaikka lamppu onkin saanut kosketusta. Polttimoita ei ole mennyt parin kauden aikana (tosin viime talven pimeäajo oli vähäistä). Minun mielestäni oiva paketti. Akku oli joku Suunnistajan kaupan malli ja sillä pärjää tunteja. Olisko ollut täydellä 20 W teholla 3 h?
Kiitos vastauksesta. Onkos tästä lampun kiinnityksestä ja sen paremmuudesta kovia koulukunta eroja? Kypärään vai ohjaustankoon?
Vaiko molempiin :rolleyes: