2desii minä olen laittanu. Ei varmaan ihan niin paljoa tarvis mutta onpahan varalla jos vuotoja tulee
Printable View
2desii minä olen laittanu. Ei varmaan ihan niin paljoa tarvis mutta onpahan varalla jos vuotoja tulee
^Ok, kiitti. Lähdetään tuolla liikkeelle.
Mulla on ollu vähän ongelmia vuotojen kans, joten viimeksi laitoin Orange Sealia 2,4 dl. Sittemmin vaihdoin myös venttiilin, ja tuntuu että sen vaihdon jälkeen ilma on pysynyt paremmin. En nyt vielä lopulliseksi tuomioksi sanoisi, mutta tuntuu siltä että ne tässä ketjussa puidut ongelmat on johtuneet siitä. Tämäkin litku on kyllä tihkunut, mutta selvästi vähemmän kuin Stani.
Maxxis Mammoth 4,0'' 60 TPI: ~96mm (3.78''). On muuten hauska rengas ja yllättävän hyvin pärjää lumessa ja jäällä kuvion mataluus huomioon ottaen. Tämänkin rengas meni melkein heittäen melkein suoraksi vanteelle. Mikäköhän sitä JJ:tä vaivaa kun se niin tällä vanteella elää?
Ensimmäisiä Schwalben 2.8 NN, asettu neljännen tai viidennen asentamisen jälkeen ja kaksi eri asentajaa tappeli sen kanssa, ei tietenkään koske kaikkia kummeja.
Palautin jo yhden kappaleen Saksaan, korvaava käyttäytyy melkein identtisesti. Kumma juttu kun toissapäivänä vaihdoin takavanteelle Mammothin, ja se meni melkein heittämällä ns. tarpeeksi suoraksi.
Hankala sanoa onko kiero itsestään kun se Liteskinin seinät ovat niin lerppuja, kuin roiskeläppää käsissä pitäisi. Veikkaan, että vähän tiukemmalla (tubeless-) vanteella tämä istuisi suorassa, ongelman juurisyyksi veikkaan JJ:n liian suuri halkaisija suhteessa omaan vanteeseen, muut renkaani eivät istu niin löysästi vanteella sisäkumi tyhjänä. Seuraava kikka-3 on laittaa kasaanpainumaton ohennus vanteen sisään vanteen ja ulkorenkaan väliin 6 mm tarvikenarulla.
Jos jollakulla on halua vaihtaa oma 4,4'' Snakeskin (tai muu paksumpikylkinen) JJ minun alle 5 km ajettuun Liteskiniin niin vaihdan mielelläni.
Maxxis Colossus kokemuksia?
Alla pyörii. Maastomöyrimiseen kostealla kelillä mainio rengas. Toimii kans kivasti pakkasella ja plussakelillä. Mittasin eilen niin 80 mm vanteella halkaisija oli 750 mm, paineet n. 0.5 bar. Leveys n. 116-118 mm. Tasaisillä siirtymäosuuksilla on melko nihkee rullaamaan, mutta harvoin tulee poljettua alvaltilla. Vasta syksyllä hommasin pyörän, niin en osaa sanoa miten kesäkeleillä pelittää. Uskoisin että ihan hyvin. Pitoa ainakin löytyy.
Colossus toimii kesällä ja pitää märälläkin hyvin. Lumeen löytyy paljon parempiakin kumeja. Matalilla paineilla Colossus rouhii lunta kumin rungon rypistyessä keskeltä ja vierintävastus on aivan kauhea. Irtolumessa luiskahtelee sivuille miten sattuu. Ehkä takarenkaana vielä siedettävä.
Vaikka kesä on vielä melkolailla kaukainen haave niin ajattelin kysäistä ajatuksia. Eli tuntuma eturenkaana kesällä bud vs jumbo jim 4.8 ss vanhemmalla kumiseoksella? Alustana kuivat kangaspolut ja kivikko, juurrakkoa ajoittain. Mutaa ei juurikaan. Ymmärtääkseni budissa pehmeämpi tuntuma eikä juuri self steering ilmiötä kesälläkään? Mitenkäs jumbo? Syksyn ja talven olen mennyt budilla ja mietin josko sitä säästäis lumiseen aikaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
JJ keveämpi ja harvemmin siitä loppuu kesällä pito. Bud mukavampi. Mulla on Bud talvikäytössä ja kesällä JJ.
Pitäisi laittaa colossus ja flowbeist myyntiin. Kevväämmällä tulossa 4" jumbot dudeen, nyt alla gc:t nastoilla.
Sellaista mietin, että tarttenkohan muhkumpaa kumia kevään/kesän/syksyn aikana ja mitkähän mahtaisi olla hyvät kumit 4.8 koossa vai myynkö nelosen jumbotkin ja ostan 4.8 tilalle. Maxxikset on nyt nähty ja raskaiksi todettu.
Get Fat
^BUD/JJ Toimii kesälläki. Paras sivupito eteen ja paras rullaus taakse :) Bud tosin painaa jonkuverran mutta eipähän vetele mihinkää edes löysillä paineilla. Rullaa mielestäni ihan hyvin.
JJ tosin on aika jäykkää kumia että pompottaa juurakossa aika kovaa. Ainaki käärmeennahka. Addixissa pitäs olla parannettu tuota iskun pehmentämistä
Svalpen 4.8" JJ Liteskineillä on parina kesänä tullut ajeltua ja minusta se on hyvä rengas. Rullaa hyvin, on kevyt, kyljet kestää kivikoissa yllättävän hyvin ja suht isohalkaisijaisena esteiden ylityskyky on aika hyvä. Eikä myöskään selfsteeraa, eli itseohjaa. Muta-ja savipaikoissa kantti- ja vetopito ei tietenkään ole erityisen hyvä, niin kuin ei oikein missään pieninappulaisessa kumissa. Aika hyvin myös tubelesoituu.
Vaikka on saatavilla Snakeskin, niin en ole katsonut sellaisten hankkimista aiheelliseksi, varsinkaan niitä koskevien viimeaikaisten kommenttien jälkeen.
Kun takana ollut JJ alkaa olla kyljistään riittävän karun näköinen, ostan kesäkäyttöön luultavimmatusti uuden 4.8" Liteskinin.
Keväälle kiinnostaisi laittaa isoKnard taakse ja nastaton Bud eteen. Ennenkuin kuivuu, on Budin ohjautuvuus märissä paikoissa hyvä.
Pitää kokeilla noilla nelosen liteskin jumboilla alkuun. Vaihtaa sitten isompiin jos siltä tuntuu. Tai sit colossus jää takarenkaaksi ja keksin eteen jonkin muun.
Get Fat
Ei 4" jumpojimit suinkaan huonot ole. On niilläkin tullut ajettua. Itse vaan arvostan ajossa 4.8":n isompaa ilmatilaa joka antaa lisää vaimennuskykyä ja suurempaa halkaisijaa joka tekee isommasta vähän paremman esteiden ylityksessä. Mutta ei erot suuria ole, ja nekin riippuvaisia ajopaikoista ja -tavasta sekä mieltymyksistä. Nelituumainen voi myös hiukan parempi olla rullaamaan.
Vielä tuosta mainitusta JJ:n kylkien kestämisestä, kyllä ne tosiaan kankaille kuluu kivikossa hieroessa. Takarengas varsinkin itsellä, mutta ei silti ala vuotamaan tms vaikka on jo aika pahan näköinen. Luulen että Liteskineissäkin on keskenään eroja, joskus GoExpossa katselin semmoisia joissa kankaat kuulsi läpi jo uutena. Omat Liteskinit oli paksummilla kyljillä. Mietin että onko ihan käsivaralla kun niitä tehdään ja johonkin lorahtaa kumimassaa enemmän, johonkin vähemmän.
Onko arvon kerholaisilla kokemusta Locktite 480 liiman korvikkeista? 20g tuota maksaa 20-40€. Tuo aine pitäisi olla omiaan renkaan diy nastoitukseen hankalampien kohtien kanssa. Hinta on kutenkin aika kova. Ns. helpot kohdat olen nastoittanut locktiten "60 sekunnin" liimalla.
Ajattelin kokeilla tuota 480, jos vastaavaa joustavaa huokeampaa liimaa ei löydy. Kyseisessä Minion dhf renkaassa on nappuloita, joissa on "liian" leveä ura nastalle.
Morjesta! Mulla on tällä hetkellä Kona Wo -17 pyörässä Bud&Lou alla. Kesällä ois tarkotus polkea polkujen lisäks myös töihin (4km suunta) niin haluaisin vaihtaa vähän kevyempään enkä kuluttaa noita turhaan puhki, koska ovat mielestäni erinomaiset renkaat talvella. Oisko 4,0 JJ paras kompromissi? Vai pitäskö ihan uus pyörä ostaa, kun vähän kuume iskeny taas :D
Laita 4.4 jumbot.
Ja pyörän osto on aina hyvä vaihtoehto [emoji16]
Jimbo on kyllä rullaava.
Kaveri kokeili -16 Wo:ssa myös 4.0" JJ (vakiona 4.8) mutta kuulemma muuttui oudoksi ohjata. Onhan sillä renkaan korkeuden muutoksella vaikutusta jättöön, mutta että olisiko se jossain pyörämallissa merkittävä muutos, en ole päässyt itse kokemaan.
Lisäksi tietenkin maavara pienenee.
Joo eiköhän se sit tuohon 4,4 kallistu. Kiitos tiedoista!
Ajattelin hankkia kesäksi 4.8 jumbot, mikä malli kannattais laittaa lite, snake, addix...? Tulee sisurin kans käyttöön.
Moni on ollu huolissaan läskirenkaiden kulumisesta asfaltilla. Tässä lähikuvaa noin 7500km ajetusta takarenkaasta. Kilsat on 99% tietä pitkin, etelärannikon talvella, eli enimmäkseen sepelöityä asfalttia pitkin.
Keskinappulat on kulunu eniten, mitattuna noin 6mm. Surlyn mukaan uutena 7mm, ei oo tullu mitattua, joku voi korjata, jos sattuu olemaan mitattua tietoa. Kuvassa kuitenkin näkyy tuo nappulan reunan ura, josta voi jonkun vertaa hahmottaa kulumaa.
Reunat ei oo kulunu oikein mihinkään, karvat näkyy vielä. Mihinkäs ne suoraan ajellessa.
En sitten tiiä, että koska renkaasta tulee liian kulunut? Onko toi reunan ura kenties joku merkki, että ois parempi ostaa uudet, kun se alkaa hävitä? Vai antaako mennä vaan niin kauan ku ilmat pysyy sisällä?
https://pic.useful.fi/ByUX2KDsM.jpg
Minkälaisilla paineilla tuo ajo on? Mulla Lou takana, siitä n. 2000 km tms. jälkeen erottaa vasta jonkinlaista kulumista. Ei nämä ajamalla ihan äkkiä tule finaaliin. Mulla ajosta työmatkoja ehkä puolet, ne menee pääosin asfaltilla (pl. talvella).
Laitan 1.5bar, enkä suuremmin seuraile sitä. Kun renkaat alkaa tuntua pehmeältä, niin pumppaan takas tuohon. Yleensä silloin ollaan oltu noin kilon paineissa. Noi lukemat huoneenlämmössä, ajossahan ne taitaa tippua alemmas lämpömittarin mukaan..?
(mullakin on Lou toisena parina, ne näkee lähinnä lunta ja pehmeää maastoa, eikä tunnu kuluvan mihinkään, mut kilsojakin on niissä vähemmän)
Aika kovat paineet, jos 1,5bar. Ajot noin pääosin tiellä, niin jotain muuta taakse itse laittaisin. Vaikka 4.8" jumpojimin Liteskininä niin paremmin rullaisikin.
Ei läskirenkaissa mitään varsinaista kulumisrajaa ole. Niinkuin ei muissakaan maastopyörän renkaissa. Vaihdetaan sitten kun ei enää pidä. Mutta jos ei juurikaan maastossa ajeta, niin voihan varsinkin takakumin ajaa aika loppuun.
En ole vielä koskaan nähnyt kankaille ajettua Surly Budia. ;) Tuokin on melkeen uuden veroinen. Laskisin kyllä paineita alemmas, mutta kai ne sun reiteillä sitten oikein on jos tuohon on päädytty.
Saattaa olla niitä juttuja, että kun ei paremmasta tiedä, niin on ihan tyytyväinen siihen mitä on. :)
Nää renkaat tosiaan näkee vaan tasasta asfalttia ja muutamana päivänä ehkä lunta. Perstuntumalla kilon kohilla alkaa rullata selvästi huonommin ja kahella ei saa enää mitään hyötyä, ni noilla on menty.
Mulla on hupiajeluun Lout toisilla vanteilla maastoiluun sopivilla paineilla. :)
^Tuossa kuva mun Budista: https://photos.app.goo.gl/BvNSNjcTnuQkfwMh1
Luulin, että tuo joutaa jo roskiin, mutta jätin varakumiksi hyllylle.. Tälle talvelle pistin kuitenkin alle, eikä mitään ongelmaa.
Mä en ole käyttänyt takakumina olevassa Budissa edes asfaltilla yli 0,7bar paineita, koska mun perstuntumalla taas sen yli ei tunnu rullaavan yhtään paremmin, rengas muuttuu vaan epämukavemmaksi ajaa. Tietty kuskin painollakin on merkitystä, ite oon aika kevyt, vähän reilu 70 kilonen vaan.
Tältä näyttää tuo parisen tonnia ajettu Lou. Hätinä sisäänajettu. Bud edessä on kuin pakasta vedetty, vaikka on itse asiassa muutaman sata kilsaa nähnyt enemmän maita ja mantuja. Paineet 0,3 bar - 0,8 ... 0,9 bar, kuskilla painoa n. 80 kg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...68db05bce3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...b27e6bb322.jpg
Asiallista, tolla on jo ajettu. :D Osaatko heittää minkä verran tolla ois kilsoja takana?
Mulla on toistasataa kiloa renkailla. :( En mäkään sitä rullauseroa suoraan huomaa, lähinnä sen näkee sykkeestä ja keskinopeudesta. Oppinu, että siinä kohtaa ku rengas alkaa tuntua pehmeältä, ni kannattaa laittaa lisää painetta.
Kova rengas on tietty epämukava, mut ei se asfaltilla niin haittaa. Maastossahan toi on ihan toivoton hyvälläkin polulla.
Mullakaan etunen ei tunnu kuluvan mihinkään. Pitänee vaihdella nuo päittäin..
Kirjoitin hiukan Bontrager Gnarwhal 27.5x4.5-renkaasta blogissa. Yhteenvetona se rullaa selvästi huonommin kuin Dillinger 5 ja pito on parempi kaikilla alustoilla. Talvipoluilla en oikein huomannut että on isompi halkaisija 27.5-formaatissa.
https://4.bp.blogspot.com/-VhPSR1o-z...0/P1000176.jpg
Vaihdoin kesärenkaat alle eli Gnarwhalit Barbegazeihin. Hieman paremmin menee kovalla alustalla, mutta tuolla märillä neulaspoluilla ei isoa eroa huomaa Gnarwhaleihin, ehkä kun kuivaa ja kovettuu lisää niin huomaa paremmin. Sitten kun on vielä noita varjoisia lumikohtia, niin eihän nuo Barbit toimi yhtään. Gnarwhaleilla pääsi todella pehmeässä etenemään helposti. En ihmettele, jos joku käy vaikka talvella koittamassa pehmeässä tuollaisilla pikkunappulaisilla, kuten Jumbo Jim ja Barbi, ettei se läskipyöräily iske...