Video selvensi asian hyvin, kiitoksia.
Printable View
Video selvensi asian hyvin, kiitoksia.
Tarttis tuollaisen laakeria suojaavan 10 mm osan tavalliseen VP laakeriin, joka on yläosaltaan tasainen, ei näytä runsas olevan tarjonta, kävisköhän tämä tällaiseen yleiskäyttöön, vaikka kovast kehutaan omaan sopivan:
https://www.bike-discount.de/en/syntace-mega-spacer
Voi kyllä sopia jos pelkästä suojaamisesta kyse, ei tietenkään kallis kokeilu mutta kai sitä muutakin tilattavaa löytyy ettei postikulut rasita.
On muutakin jonossa ja normaalista ekasta spcerista stemmin alle kyse, tuo muotoilu vähän epäilyttää.
Nyt stemmin alla 25 mm kiinteä koroke, jota haluaisin vähentää tangon laskemiseksi, kymppimillinen tai matalampi sopisi. Kolmas pyörä on suoratankoinen ja yksi ajo vasta ajettuna. Pientä säätöä uuteen on aina tehtävä, vaikka täysin sopiva rungon koko olis.
Pistinkin tilaten tuon Syntace -spacerin ja muutakin roinaa, eiköhän se siitä tanko alene.
Vaihdoin Piikkisiat sähköjopoon (Helkama XE12) ja jotain huomioin. Takavanne (27.5) on 40C ja etunen (29) on 30C. Enpä ole moista tavannut jotta takana sentin leveämpi kiekko!
Onko tossa mitään logiikkaa miksi näin???
Takasen vannenauhan asennus on muuten mallia juosten kustu mutta kun on liimattu niin mangun takuuseen uuden.
Kiitos @Marsusram. Enpä osannut noin ajatella! Yksi tämän pyörän hankinnan motiiveista olikin viime talven pöperökelit ja surkea auraus. Jospa tällä pääsisi paljon paremmin kuin ISP rengastuksella tai gravelilla...
Kiitos @Teru
Ei kiittämistä.
Monta kertaa olen nähnyt jarruletkun katkaisusta asiaa ja unohtanut tyypillisesti miten homma tehdään. Nyt on pyörä hydraulijarruin ja etujarrun letkua vois lyhentää kun osais. Vaatiiko jonkin kalun ja rutosti osaamista, vai onko parempi viedä ammattilaiselle. Simpan kahvat tässä.
Tarttee sen helmen ja sisäliittimen ainakin. Ne keltaiset muovipalatkin on kivat olla olemassa, joilla pitää letkusta kiinni kun hakkaa letkun sisään sen sisäosan.
Shimanolla on kahta mallia noita kikkareita. Menee letkun mukaan ja sen malli lukee kyljessä.
Niin ja ilmauskannu sulla tietystikkin on? Sillekkin voi olla käyttöä.
Letkun leikkaukseen ja sisäholkin asennukseen on oma työkalu, mutta ilmankin pärjää, esim partaterällä, vasaralla ja pihdeillä. Multa saa Espoosta lainaan tommosen spessu työkalun mikäli haluaa.
Pyöräyttää kahvaa tangossa silleen, että letkulähtö osoittaa yläviistoon (olettaen nyt että on maastokahvat).
Letkun suojakumi irti (lähtee ihan vetämällä), alla oleva mutteri autki ja nykäsee letkun irti. Ottaa suojakumin ja mutterin talteen.
Sitten letku poikki suojakumi, mutteri, helmi letkun ympärille(tuossa järjestyksessä), sitten painetaan ylläkin mainittu sisäliitin letkun sisään.
Näiden jälkee tunkee koko setin kahvaan ja pienellä jakarilla mutterin kiristys (ei mihinkään raivokireyteen). Viralliset momentit löytyy shimanon ohjeista. si.shimano.com
Ilmaus suositeltava tämän jälkeen. Toki jos ilmanki toimii ni kovaa ajoa vaan.
Kiitos kiitos, nyt tulee raja vastaan, käyn häiriköimässä Jussia. Jussinpyöräpisteen Hullu-Jussin Outletista hain jokunen päivä sitten 5-6 vuotta seinällä roikkuneen Bianchin suoratankoisen, kun tuollainen täytyy olla.
Hyvät osat hyvässä rungossa, ei mitään Altustasoa löydy. Runko just koon puolesta.
Hydrauliset jarrut vaativat niin vähän huomiota ettei noihin ilmauksiin ja nesteisiin muutoinkaan viitti ryhtyä, jääköön seuraavaan elämään...
Tyytyväisyyden hyminää tuolla ajamisesta kokee.
^Mattopuukolla saa letkun kyllä poikki vaikka Jagwiren katkaisijakin löytyy. "Sisäliittimen" tai pinnin, mikä lie virallinen nimi on saa tosiaan luonnikkaasti noilla keltaisilla paloilla kun puristaa ne lukkopihdeillä tiukkaan, helppo naputtaa varovasti vasaralla.
Päteviä jarrukohtaisia ilmaussarjoja saa saksanmaalta alle kolmella kympillä, suht hyviä investointeja. Muuten, jos ilmaa/täyttää niin satulan päässä oleva mutteri muistaakseni 7millinen, siis hieman harvinaisempi koko.
Mullakin jotain 5 vuotta tallin seinällä roikkunut ihan oikea hydrauliletkun katkaisupihti, kertaakaan tarvinnu...
Tommosen työkalun saa amazonista/ebaysta/aliexpressistä jollain 15€:lla. Voi pitää mielessä, koska nykysissä shimanon jarrusarjoissa ei enää tuota keltasta puristuspalikkaa tule mukana. Ne voi toki ostaa erikseen jollain 5€:lla.
^^Veikkaan että keltaiset, leikkurin ja ilmaussetin saa saksanmaalta alle neljällä kympillä.
Varmaan joo
Osaako joku viisaampi kertoa että onko ohjauslaakerien alakooleissa (Crown race) eroja keskenään. Kyse Cane Creekin 40 sarjasta 1.5" koossa, lempipuodissa ei ole saatavilla kuin 110er sarjan vastaava ja en tiedä onko yhteensopivia ko. laakerin kanssa?
Crown race ei ole alakooli, vaan se kartio mikä tulee haarukkaan.
Se kartiohan niissä voi olla eri, mutta canet käyvät varmasti keskenään. Eihän se kartio muutu mallisarjan mukaan.
Isolla varmuudella se nyt paikallaankin oleva käy, mutta canessa tulee tosiaan se tiiviste mukana, joka jeesaa tosi paljon laakerin kestoon.
Mielestäni käy ristiin näiden kahden sivun perusteella kunhan mitat oikeat. En siis väitä (tiedä) onko alimman linkin crown race sulle oikea mutta tekstissä sanotaan, että 40 sarjalainen käy 110 laakereihin. Eli toki myös varmaan päinvastoin.
https://canecreek.com/FAQ/i-need-a-r...ch-one-to-buy/
https://www.bike24.com/p2116907.html
Edit. Tässä vielä lisävahvistus toiseen suuntaan
https://www.bike24.com/p2116880.html
^T.Hanks, löytyi sopiva toiseksi oarhaasta puodista.
Hankin yleispyöräksi white ax+ 290 ff. mukana tuli Shimanon bl-mt200 hydrauliset jarrut ilmoitetun Tektron sijaan.
Ongelma on, etten saa etujarrua säädettyä niin, että se toimisi kunnolla. Nyt käy niin, että kun jarrutan kunnolla, niin yhtäkkiä jarru alkaa vaan rämisemään ja menettää tehon täysin. Olisiko vinkkejä asiaan?
Säädän siis jarruja niin, että avaan ensin jarrukaliiberin liikkuvaksi, laitan sitten jarrukahvalla jarrut "kiinni" ja sitten kiristän kaliiberin. Mitä muuta voisi tehdä? Siellähän näyttää olevan vaikka minkälaista ruuvia kaliiberissa, joista en tiedä, mitä ne tekee.
Kiitos kaikistas vinkeistä ja Hyvää Joulua :)
^Ei siinä sen kummempia säätöjä ole. Itse säädän jarrut niin, että silmämääräisesti keskitän satulan levyyn nähden ja sitten ruuvit kiinni. Jos ei tuolla tokene niin vie huoltoon.
Niin ja uudella jarrulla tietysti muutamat reippaat jarrutukset. Ei ne satulat ole välttämättä suorassa levyyn nähden joka suuntaan vaikka keskitys tehdäänkin.
[QUOTE=Benny;3193382]Satulan keskitys onnistuu juuri niin kuin sen jo teitkin. Levy/pala voi olla likainen, tai öljyinen jos ei jarrutehoa löydy. "Perustason" jarru tuo mt 200, niin ei siinä mikään ihan älytön teho ole toimivanakaan[/QUOTE
Juu halppisjarruhan se on. Mut toivoisi toimivan vähintään yhtä tehokkaasti kuin vaikkapa mekaaniset -tai vannejarrut. Tehojen sijaan olennaista on tietty sujuva toiminta -joka ei tällä haavaa toteudu.
Ihan mielenkiinnosta, voiko tällaisia lähtötason jarruja tuunata vaikka pitävimmillä jarrupaloilla? Täytyykö jarrulevy myös uusia samalla?