Mulla ois toi musta osa, tarvis enää ton toisen keltaisen osan jostain. :)
Polen sivuilla oli pelkkää runkoaki (keulalla), mutta nyt ei enää Google tarjonnut ensimmäisenä..
Printable View
Mulla ois toi musta osa, tarvis enää ton toisen keltaisen osan jostain. :)
Polen sivuilla oli pelkkää runkoaki (keulalla), mutta nyt ei enää Google tarjonnut ensimmäisenä..
Nyt kuulostaa siltä että käytät puolikasta kaapelinpidikettä. Ne on tarkoitettu niin että laitat niitä paloja 2 kpl per ruuvi ja kuori/kaapeli jää niiden pidikkeiden väliin. Oisko noin? Kuvan kiinnikkeet ei identtiset mutta idea sama. http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...4fb14942d1.jpgLainaus:
Alkujaan tämän lähetti msuomal;
Innokkaana juoksin talliin laittamaan noita oikein, niin nyt ei sitten riittäny ruuveissa mitta :D. Noh, saa tuon kuitenkin helposti kuntoon kuhan keksi pidemmät ruuvit.
Kyllä mä luulisen että riittää, on vähän niukat, mutta jos palikat oikein, riittää..
Polen postaus :
"PS. The fatbikes are also being delivered one by one as we can get them out from the pipeline." joskohan sitä kohta pyörä olisi jo ajossa.
Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla
Ei ole ihan helppo tottua tuohon satulan sijaintiin keskiöön nähden. Se vaikuttaa polkemistekniikkaan jotenkin, koska tuntuu, että meinaa takapuoli keventyä satulasta voimakkaammin polkiessa. Tämmöistä efektiä ei Panzerissa tullut enkä ole XC pyörässä huomannut, joissa molemmissa onkin satulaputken kulma aika sama. Täytyy varmaan vielä hieman pelata satulan korkeuden kanssa ja ajamallahan siihen varmasti tottuu, mutta jotenkin on semmonen fiilis, että nyt "lihasmuistin" näkökulmasta pyörittäminen on hieman erilaista tällä pyörällä. Joskus foorumilla oli jossain ketjussa puhetta, että satulan sijainnilla ei olisi väliä, kunhan matka keskiöön on sama. En allekirjoittanut sitä silloin enkä allekirjoita tämän "testin" jälkeenkään. Näköjään kohtuu pienetkin muutokset vaikuttavat ainakin jotenkin... edelleen täytyy hehkuttaa, että ylämäkeen hitaastikin painiessa tämä on loistava laite. Tiukan ojan ylitys onnistui myös pitkästä akselivälistä huolimatta. Koen edelleen negatiivisena tuon keulan kohottamisen vaikeuden, kun se pitäisi teknisessä maastossa hyppäyttää esteelle. Varsinkin, jos tämä pitää tehdä alamäessä. Täytyy opetella ruihtomaan kovempaa ja siirtämään painoa taaksepäin.
Lisäksi mietin, että onko geometria jo niin paljon poikkeava, että kun tällä vähän aikaa päästää menemään, niin ei XC pyörällä enää osaa maastossa ajaa :).
Satulan paikasta oli vääntöä aikasemmin jossain Pole-ketjussa. Kaikki ei millään halunneet uskoa, että sillä miten satula sijoittuu vaakasuunnassa suhteessa keskiöön on kovinkin suuri vaikutus. Siitähän asennon säätö perinteisesti on aloitettu. Mitä edempänä satula, niin sitä vähemmän painoa persuksille tulee. Jos asento tuntuu väärälle, niin liekköhän oikea tapa totutella siihen. Itse näkisin, että asento tulisi mieluummin säätää sopivaksi.
Itse en ole kokenut minkäänlaista ongelmaa ajoasennon suhteen. Oli alkumetreiltä juuri sopiva, itseasiassa ensimmäinen istuminen proton päälle jo vakuutti että sopii mulle.
Toki en ole koskaan xc-kuski ollutkaan, koen xc-tyylisen otb-ajoasennon lähinnä peloittavana. [emoji4]
Kaikki vaan ei sovi kaikille. [emoji4]
Omaan ajotyyliin toi painopisteen tuominen keskemmälle pyörää tuntuu sopivan mainiosti, tykkään. Tuntuu että saan istua rennosti just siinä missä pitääkin. Painoa ei ole liikaa käsillä eikä perseellä. Asento on ns. "just".
Keulakaan ei ylämäissä/liukkaalla vaeltele minne sattuu. Vaikka ei xc-tyylisesti attack-asennossa ollakaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sun tarttee varmaan hommata äksyilypyörä samansuuntaisella geometrialla.. Mutta joo, mulla nyt pantseri alla ja silläkin on vaikea oppia antamaan tarpeeksi voimaa keulan nostoon, kun on lyhyeen ja lyhytperäiseen pyörään tottunut. Satulan paikasta, pantserissa on aika suora satulatolppa ja alkuun teki mieli siirtää satulaa enemmän taakse, totutun mukaisesti, mutta nyt on alkanu tottua.
Täpäriä kaipaan, kunhan kesä tulee, mutta saattaa olla pakkovaihto edessä. Kun pitkä pyörä vaan kokonaisuutena tuntuu aika kivalta. Ei tee mieli vanhalla jatkaa, joskin saattaa olla pakko.
nih..
Niin, kai siihen poleenkin voisi laittaa 30mm setback tolpan? Samalla tulisi sitä msuomalaisen kaipaamaa tilaa lisää. Vai saako noita setback tolppia edes hissitolppina?
Edit: Tuskinpa löytyy... Varressahan pitäisi olla aika jämäkkä lukitus kääntymistä varten, jota tuollainen setback tietenkin aiheuttaisi.
Eli eipä taida satulan paikan muokkaus aivan helpolla onnistua.
Tämä ihmetyttää edelleen, mut tässä pyörässä perinteille on viitattu kintaalla muutenkin. Kiva olis kokeilla miltä se tuntuu polkea noin pystyyn ja edessä.
Tähänhän saattais sopia loistavasti Thudbuster LT eli se pidempijoustoinen malli mikä tekee setbäkkiä tolppaan reilusti. Sit joku 10 mm stemmi kaveriks niin pysyy ohjaamo oikean mittaisena ja polkimet oikealla (perinteisellä) kohdalla. :)
Eihän tuo 77 asteen tolppa mitenkään ennennäkemätöntä ole, aika tyypillinen kai TT-pyörissä, joissa ajoasento on voiman tuoton näkökulmasta käsittääkseni aika hyvä. Tosin keula on niissä toooodella matalalla. Siihen pitänee vain harjautua. En halua muuttaa tuota setback tolpalla, koska on tässä ideaakin läskin näkökulmasta. Nousuissa tuo helpottaa asentoa ja kun haluaa nojata takapyörän päälle jyrkässä kohdassa, satula on nopeammin pois tieltä (ilman dropperiakin). Kattellaan ny. Ohjaamo oli jo ihan bueno sillä stemmin ja tangon muutoksella. Lisää ajoa tarttee.
Ostasin muuten XC-pyörän vastaavalla geolla, mutta pitäs löytyä hiilarina. Siinä sitten rungon painolla on jo väliä.
Ja giantin hissitolpassa myös on setbäkkiä, jollainen on tuloillan. Vakiotolppa näyttää olevan suora.
Ajoasento on omassa pyörässä mainio, ainakin mulle. Ja tuo normaalia ehkä korkeampi tangon paikka jeesaa keulan keventelyssä.
Pakko ihmetellä vielä tuota keulan keventelyä; mitä porukka sillä tarkasti ottaen tarkoittaa?
Mulla on pyörässä pitkä perä, painava alukeula, 2XL, puNppu ja 0.6L juomapullo keulalla. En koe mitään ongelmia jos tarttee nokkaa jossain keventää.
Toki mun vauhdit on mönkimistä. Josko toi on oleellista sit kun ihan oikeasti ajetaan?
Tämä riippuu paljon siitäkin miten teknisessä maastossa ajat ja miten usein nouset pyörältä tunkkaamaan tai vastaavasti yrität päästä sen hankalankin kohdan ajamalla. Kaikki on jokseenkin eri tasoisia kuskeja eikä vertailu nopeudessa tai teknisyydessä sinällään ole hedelmällistä. Mitä teknisemmässä maastossa ajaa sitä useammin on tarpeen hyppäyttää keulaa, hyökätä terävään nousuun jne jne. Välillä myös tekniset alamäet on sellaisia, joissa menee helposti OTB, jos ei onnistu keventämään keulaa kiven tai maastonmuodon yli. Kyllähän pitkän akselivälin pyörä, jossa on pitkä chainstay ja satula vielä edessä on varmasti se kaikista vaikein combo keulan keventämisen näkökulmasta.
Eilen ajelin taas kunnon möyrintää Taigalla ja joo, onnistuu se keulan keventäminen hankalassakin paikassa, mutta työtä se vaatii selkeästi enemmän kuin esim. Panzerissa. Edelleen kuitenkin sitä mieltä, että pyörän geometrian tuomat positiiviset puolet hakkaa negatiiviset helposti. Ylämäet oli taas nannaa vääntää Polella, kun samassa mäessä kaverin Whiten keula keveni niin paljon, ettei pystynyt polkemaan.
Olin liikkeellä nyyppämäisesti lukkopolkimilla ja siitähän seurasi vain jääpallot klosseihin, joka johtaa siihen huonoimpaan mahdolliseen polkemiskokemukseen :). Jalka heilui sivusuunnassa ja huomasin, ettei Taigan takahaarukan yläputken ja kengän kantapään väliin kovin suurta rakoa jää. Mitään hirveän leveäpohjaisia läskikenkiä ei meikän monon koolla ole hyvä käyttää. Tämä jälleen yksi vastine positiiviselle puolelle rungossa... mahtuu ne leveätkin renkaat. Oli muuten yllättävän huonot nuo kesäläskikumit hangessa. Takana 4" JJ ja edessä 4" Juggernaut Pro. Juggeri muuttui sukseksi välittömästi ja JJ menetti pidon jotenkin oudon helposti vaikka kuvio pysyikin paremmin puhtaana. Täytyy vaihtaa Bud/Lou combo alle!
Kyllä toi keulan keventely on varmaan tottumista. Mulla giantin keula nousee kuit itsekseen ja panzerin kanssa tuntui kuin olisi eturengas vettä täynnä. Pari lenkkiä ja nyt panzerissa keula nousee nätisti tarvittaessa. Eli oletettavasti kesän koittaessa, täpäriin siirtyessä keulin katolleen ensi yrittämällä.
nih..
Taigaan vaihtui talvirenkaat eli Bud/Lou combo ja kyllähän siitä kerralla tuli kunnon läski! Renkaiden tuoman lisäpainon huomaa kyllä reisissä. Onhan se jo melkoinen ankkuri nyt, mutta toisaalta ei mulle läskin henkeen kuulukaan maksimivauhdin etsiminen. Sitä varten on muut vekottimet. Muuttelin ohjaamoa vielä niin, että nyt on 40mm riser. Käytännössä tanko on nyt paljon korkeammalla kuin Panzerissa, jossa oli 110mm emäputki, kaksi 10mm spaceria suoran stemmin alla ja flätti tanko. Nyt on 140mm emäputki, stemmissä pientä nousua (6 astetta 50mm stemmissä) ja 40mm riser. Äkkiseltään haarukan crownista (mikä lie suomeksi) kahvat oli Panzerissa 130mm + puolet stemmistä ylöspäin ja Taigassa on nyt 180mm + puolen stemmistä. Hainkin kyllä hieman rennompaa asentoa tähän. Tästä huolimatta Taigan keula ei pyri kevenemään. Toisaalta silti tuntuu, että tämä Pole ottaa käsiin ihan yhtä paljon tai jopa joissain kohti enemmän kuin Panzer. Päättelin tämän johtuvan tuosta satulatolpan kulmasta. Kun se on pystymmässä, niin eteenpäin nojatessa pienempi osa ylävartalon painosta on satulan päällä...?
Lisää ajokokemusta on kertynyt ja täytyy sanoa, että on tämä vaan huikea pyörä etenemään. Lou takarenkaana toi pitoa niin paljon, että jyrkimpiä mäkiä aukkohakkuulla kiivetessä tuntui voima loppuvan ennen pitoa. Kyllä tämä geometria tuntuu sopivan mun läskitarpeisiin loistavasti! Teknisessäkin maastossa käsiteltävyys säilyy, hieman täytyy tiukkojen käännösten linjoja katsella tarkemmin, alamäkeen tuntuu ihan junalta.
http://res.cloudinary.com/msuomal/im...917_sv1ho2.jpg
Laitapa 2XL:t alle. Bud ja Lou on suorastaan keposet menijät! :D Mutta kokolailla paras talvikombo. Imo. Noin yleisesti. 2XL ei takuulla viehätä kaikkia.
2XL nostaa pitoa vielä muutamaan potenssiin. Kuskin kunto tosiaan määrää etenemisen kiivetessä. Oman osansa antaa kyllä myös Polen mainio geo, uskon.
Tästä pidän Taigassa myös; ajoasento voi olla pysty ja hyvinkin rento, keulan silti kadottamatta pitoaan. Itse ajattelin stemmiä nostaa vielä 8mm spacerillä.
Toi keula kun ei tosiaan kevene nousuissa.
Pyörän päällä saa oikeastaan vaan istua rennosti ja ajaa, alustasta tai sen jyrkkyydestä huolimatta. Putkelta jumppaaminen onnistuu myös mainiosti.
Uskomaton pyörä. Imo.
Onko noin? Kaverilla on XL:t ja ne kyllä häviää Loulle pidossa 6-0. Silica seos tuntuu pitävän jäisellä alustalla paremmin, mutta Lou pitää hangessa ihan eri tavalla. Tietysti 2XL:n kuvio on melko samanlainen kuin Loussa ja leveyttä enemmän, että voi hyvin pitää paikkaansakin:
http://res.cloudinary.com/msuomal/im...eds_bpzzfr.png
Meidän pitää sopia Taiga-treffit joskus vaikka ladunmajalle ja käydään ajamassa Hanhiperän lenkki tjsp yhdessä ;).
En ole tietty kunnon hangessa 2XL:llä vielä päässyt ajamaan, mun kokemukset ehkä sulanmaan pidosta enemmälti. :)
Mutta tuleva talvihan sen kertoo. Tällä lumitilanteella mikä Jyväskylässä nyt on, 2XL on ehdottomasti pitävin renkula millä mä olen ajanut.
Hanhiperän (tai mitkä tahansa)kiemurat sopii kyllä mainiosti! :)
Uskomaton pyörä kun ominaisuudet jotka muissa pyörissä laskettaisiin negatiiviseksi, muuttuukin Polessa positiivisiksi :)
Tai ainakaan itse en arvostaisi kovin korkealle vaikeasti kevennettävää keulaa omilla juurakkoisilla ja kivikkoisilla poluilla. Mutta jos ajomaastot on esim. tasaisia vauhdikkaita ylä- ja alamäkiä niin on varmaan aika kelpo kampe.
Tämä tosiaan on näitä kolikon kääntöpuolia. Minä kuitenkin luulen, että ajotekniikkaa muuttamalla tällä Polen geometrialla selviää noista peruspolkujen ja teknistenkin osuuksien keventelyistä. Vaatii vaan vähän enemmän työtä ja elämistä satulassa. Kimppalenkeillä ajaessa kuitenkin huomaa, että usein jää jengiltä jyrkemmät ylämäet ja töytäisyt ajamatta liiallisen keulan kevenemisen vuoksi. Tähänkin pystyy ajotekniikalla vaikuttamaan tiettyyn rajaan asti, mutta sitten alkaa jo pyörän geometria vaikuttamaan niin paljon, että eroja syntyy. Jossain vaiheessa jo mainitsinkin, että onko tämä geo nyt jo niin paljon erilainen, että sitten menee tatsi kokonaan perus XC pyörän maastoajotekniikasta.
Käy nyt kuitenkin koe-ajolla ensin. :)
"Pyörän päällä saa oikeastaan vaan istua rennosti ja ajaa, alustasta tai sen jyrkkyydestä huolimatta. Putkelta jumppaaminen onnistuu myös mainiosti."
Onks noi siis negatiivisia ominaisuuksia?
Ja en mä edelleenkään ymmärrä tätä keventelyn vaikeutta; ei sitä nokkaa tartte kuin nostaa. ;)
Mä ajan paljon juurakoissa ja kivikoissa, en koe mitään ongelmaa.
Harvemmin ajan tasaisia vauhdikkaita ylä- tai alamäkiä. Mulla on 2XL:t alla hei! :D
Edit: tässä on tietysti kyse myös erilaisista kuskeista; mä olen hidas möyrijä ja monasti ajan vain päin ja yli. Kun kiirettä ei ole.
Xc-painotteinen hyväkuntoinen nopea kuski saattaa ehken omata hiukan eri painotukset kuin mä. ;)
Ja mitä Volvospede tossa alempana mainitsee trial-maastoista; itse trialista ei kokemusta mutta Taiga on kyllä helvetin helppo manooveerata tuolla kivien ja juurien keskellä; rauhallinen ja tasapainoinen käytös sallii hyvinkin monenlaiset kikkailut. Pyörää on helppo ohjastaa ahtaissa ja tiukoissa paikoissa myös hitaassa vauhdissa.
Ja Fatboylla tosiaan jäi monet nousut ajamatta kun keula karkaili omille teilleen.
Mul on ollu fatboy ja tällä hetkellä löytyy farley ja taiga. Kaikilla pystyy keulii niin paljon ku haluaa, vetäsee pikku manuaalit ja bunnyhopilla jonku pienen tukin yli. Keula kevenee kaikissa silloin kun haluaa. Taiga on noista ainoa joka ei oo ruvennu keulimaan omine lupineen jossain jyrkässä ylämäessä. Mulle se on plussaa. Vauhtia se sietää noista parhaiten ja sillä mä oon onnistunut pääsemään pahimmista trial maastoista mistä ny ikinä oon päässy. Eli aika hyvä fillari. Tai sit mä oon vaan kehittyny kuskina!
Paljos Taigalla on massaa?
Sä taisit sekottaa orkinaali snowshoeen, joka speksattu 4,5" mut totuus jossa 4" luokassa.. XL-versio on kyl ihan mukavan kokonen.. 112,5mm dtswissillä, jonka sisäleveys 76mm
Kuvalinkki, XL vs 4"mammoth samalla kehällä; http://instagram.com/p/9p9ziNGRzT/
Mun pyörä painaa XTR polkimilla 11,7kg kesärenkailla. Nyt en mitannu vielä tarkemmin Bud/Lou combolla. Runko taisi olla 2,6kg tienoilla taka-akselin kanssa. Ei mikään kevyt. Hiilarirunko on reilusti kilon kevyempi. Mun näkökulmasta läskissä sillä rungon painolla ei juuri ole merkitystä. Pyörivä massa tappaa tässä vehkeessä, ei kokonaismassa.
Edit: Speksit: https://msuomal.wordpress.com/pole-taiga/
Kiitos korjauksesta, sekoitin tosiaan tuohon "edelliseen" malliin.. Ihme että niin iso ero sitten Louhun :o
Nyt punnasin Bud/Lou combolla: 13,12kg. Renkaista lisäpainoa siis 1,4kg, mikä on aika hyvin linjassa speksien kanssa. Juggeri pro 4" ~900g ja JJ 4" ~1050g. Bud ja Lou molemmat ~1650g. Niin ja nyt on pulloteline paikallaan. Aika painava on Salsa, jos tohon vielä 3kg laittaa päälle. Tietty dropperi, kammet, voimansiirto yleensä, haarukka, tanko jne, jos on painavampia, niin kertyyhän sitä. Onko teräsrunko?
Ynnätääs vähän 13,12 kg:n painoon summittaisesti:
-renkaat +450 g
-kammet +500 g
-kiekot +800 g?
-satulatolppa +250 g
-jarrut +200 g
-satula +100 g
-gripit +150 g
-polkimet +200 g
-haarukka +400 g
-pakka +200 g
= 3250 g eli kyl se 16,3 kg sieltä lopuista pikkujutuista tulee, vaikka runko oliskin 200 g kevyempi lähdössä. Kuten näkee, ei oo paino edellä mitään mun muutoksia tehty. 🙄
Näinhän se menee. Muistelisin et Panzer painoi lähemmäs 15,5kg, kun ostin sen. Tänään puuterilumessa lenkillä. Nostin satulan takas mun vakiokorkeuteen nyt, kun kahvat on korkeammalla ja alkoi tuntua hyvältä polkea. Nyt pyörä tuntuu "omalta".