Onko GX-liipaisimessa mahdollisuus vaihtaa useampi ratas kerrallaan yhdellä painalluksella kuten XT-liipaisimissa on? Hatuttaa tuo NX:n rajoittunut toiminta, kun tottunut XT:hen.
Printable View
Onko GX-liipaisimessa mahdollisuus vaihtaa useampi ratas kerrallaan yhdellä painalluksella kuten XT-liipaisimissa on? Hatuttaa tuo NX:n rajoittunut toiminta, kun tottunut XT:hen.
Yksi kerrallaan isompaan välitykseen, useampi klik-klik-klik pienemmälle pitkällä vedolla.
Siis ei onnistu useampi ratas kerralla per painallus kumpaankin suuntaan?
Täytynee investoida 1x12 XT läskiin ja siirtää siitä M8000 kamat tuohon ja heittää nuo Sramit esim. Oulujokeen. Muutenkin tuon toiminta on kaikkea muuta kuin täsmällistä.
Toimiskohan tuo NX-vaihtaja XT:n liipaisimella? Vastaavaan modauksen oli joku ilmeisesti eagle-settiin tehnyt eli GX:ää ohjaamaan XTR-liipaisin.
Vai onko se liipasimesta johtuvaa? Mulla GX 11x vaihtaja X01 liipasimella ja on yhdistelmä jonka soisin toiseenkin pyörään jossa vielä 1x10, vaan koska SRAMin setti tulisi kalliimmaksi niin menen Shimanoon kunhan tässä jotain tilaa.
Shimanothan tuntuu aina toimivan, vaan on tuossa SRAMissa joku semmoinen miehekäs ote voimansiirrossa.
Grippari on kiva, saa pakan päästä toiseen vaihdettua kerralla jos tarvis.
Tuo isompaan suuntaan monta pykälää kerralla tuntuu äkkiseltään tarpeettomalta, toki siitä ei olisi haittaakaan. Gripparin kanssa mulla menisi lopullisesti konseptit ja feng shuit sekaisin. Tai sitten musta tulisi fani kun antaisin mahdollisuuden.
Tuosta miehekkyydestä, kyllähän SRAM sanoo KLONK ja Shimano sanoo niks. Oikeastaan ihan periaatteestakin haluan pitää molempia.
NX ei kyllä sano. Ei lähellekään. 1x11 Shimano kyllä pitää isomman KLONK-äänen. Olen lukenut useaan otteeseen tästä Sramin konemaisuudesta ja äijämeininkistä foorumilta, mutta tuo NX on kyllä ihan muuta maata.
Arvasinkin, että joku Sram-fanaatikko on gripparia tyrkyttämässä, mutta sellaista ei minun kalustooni tule. Tuo isompaan suuntaan useamman kerralla vaihtaminen on oikein hyvä, kun siihen tottuu. Ei sitä varmasti osaa kaivata, jos sitä ei ole käyttänyt. En minäkään ennen osannut, mutta nyt kun on 3.5v jälkeen yhtäkkiä kalusto alla, jossa sitä ei ole niin tuntuu todella antiikkiselta vehkeeltä.
En ymmärrä tuota 1 tai 2 pykälää raskaammalle vaihdon hehkutusta shimpalla. Se on älyttömän hidas. SRAMin triggerillä se on vaan double tap ja ja vaihto onnistuu. Haluat kolme? Kolme naxua. GX tasoisilla tai vanhalla x9:llä.
Mulla on kokemusta vain shimpan 10 ja 11 XT:stä ja se on todella huono. Voit napsia yhden tai kaks mutta sen vaikkapa se kolmas vaatii askartelua.
10 deoren vivulla pystyi nopeasti vaihtamaan x määrän mutta XT:llä ei. Pettymys oli aikanaan valtava kun vaihtoi vivun "parempaan".
Luulen, että jengi hehkuttaa tota vain six ku se on kalliimpi :D
Grippari toki bäst.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Psst älkää kertoko kellekään että minä sanoin näin mutta minusta tuossa triggerin kohdalla Shimano on SRAMia etevämpi juuri tuon x* kerralla vaihtomahdollisuuden takia mutta etenkin sen "molempaan suuntaan" liikkuvan triggerin takia. Pikku juttu, mutta jotenkin, joskus ja joissain tilanteissa näitä ominaisuuksia kaipaisin SRAMiini.
Muutoin; muistattehan rakkaat karvakoivet ja silosääret: "Friends don't let them real friends ride with Shimano"
Multi-release on sitten toinen tarina, mutta tiesin jo valmiiksi, että yksikään Sram ei siihen pysty niin en ottanut esille. Sitä todellakin kaipaa vielä enemmän kuin tuota useamman kerralla vaihtomahdollisuutta.
En nyt sitten ihan tosissani tässä väännä (koska Henk.koht. mieltymykset) mutta siis hetkinen, oikeasti joku kokee sen shimpan olevan parempi? En puhu nyt SX&NX mutta siitä etiäpäi 11 ja 12 systeemistä. Se shimppa on hitaampi ja epätarkka. XT pikkuliipasin on sellainen löysä ja heiluva. SRAMin on jäykkä ja liike on millin/kahden luokkaa. Sillä ampuu pykälää silimään minkä ehtii naputtelemaan ja kun liike on pieni o se ku hiiren nappia kliksuttelis.
Tää nyt vain ui-suunnittelijan näkökulmasta. Toki null and vois, koska grippari ;)
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Kukaan ei ole hehkuttanut yhtään mitään, mutta arvasin kyllä, että Sramin ominaisuuksista kysyttäessä tälläinen fanipoikapaska nousi taas heti pintaan ja muiden arvostelu suunnilleen tyhmiksi. Tuo NX:kin maksaa about saman kuin SLX, joka on tunnetusti aivan toimiva osasarja. Luulisi Sraminkin pystyvän samaan, mutta ei näytä pystyvän. Ajakaa te millä ajatte minä ajan Shimanolla ja se on minun mielipiteeni eikä ole yhtään enempää väärä kuin teidän.
Mistä löytyisi ruuvit/spacerit, että saisi 1x ratasta siirrettyä vähän sisäänpäin?
Shimanon kammet.
Canyon Roadlite cf 9.0 2018, tommonen fillari kyseessä.
Olen muuttanyt sen 1x11 systeemiksi. Ketjuja olen kierrättänyt kahta kappaletta ja 0,75 venymässä vaihtanut nyt uudet alla (105laatuiset).
Kevyesti kun nyt polkee niin systeemi on hiljainen ja pelaa ok mutta kun ottaa voimaa käyttöön kuuluu ilmeisesti takapakan seudulta rahinaa ja kevyt tärinä välittyy jalkapohjiinkin.
Vaihteet on säädoissä ja vaihtaa oikein hyvin, ketju ei hypi hampaitten yli joka olisi selvä merkki siitä että pakka olisi sökö.
Uusin Dura acen voimansiirto siis kyeessä. Mikä ton rahinan aiheuttaa, voisko toi dura acen pakka sittenkin olla kulunut (6500km) ajettu ja ylivenyneillä ketjuilla en ole ajanut.
Rahinaa olen itsekin valitellut erityisesti Ultegra-tasoisten ketjujen yhteydessä. Ääni häviää kyllä heti kun putsaa hiekat pois rahisemasta. Tärinä kertoo jo kyllä toista kieltä.
Sen verran toteaisin omasta kokemuksesta, että kulunutkin pakka voi vaihtaa, tai vaihde sillä voi vaihtua, hyvinkin sutjakkaasti. Huonot ketjut alkavat kyllä syödä pakkaa nopeasti, minkä tuossa mainitsitkin. Lisäksi pakat kuluvat niin pahuksen eri tavalla riippuen ajeleeko asfaltilla vai hiekalla ja kuinka usein puhdistelee voimansiirtoa. Voi siis olla, että pakka on lopussa jo noillakin kilometreillä. Oletko tarkistanut, että onko pakka kunnolla kiinni? Entä vapaaratas siellä alla?
Olen tässä ajellut tänä vuonna n. 2000 km 1 x 11 -setillä GG-henkisessä kulkimessani. En ole lähtökohtaisesti suhtautunut 1 x 11-ratkaisuihin kovin intohimoisesti. Puhtaasti kiinnostuksesta tekniikkaan olen kokeillut. Tuntuu riittävän minulle työmatka-ajossa, bike packingissä ja gravel-rymistelyssä oikein hyvin. Heinäkuussa tarkoitus ajella Norjassa hieman kumpuilevampaa maastoa retkikamat mukana, joten katsotaan miten siellä pätee.
[QUOTE=jone1;2879552]Canyon Roadlite cf 9.0 2018, ja kevyt tärinä välittyy jalkapohjiinkin.
QUOTE]
Mites polkimien laakerit ?Kuorman alla niidenkin rahinat alkaa tuntua jalkapohjiin.
Polkimet kunnossa. Puhtaalla ketjulla ajelen aina, pelkkää asfalttia.
Kaikilla rattailla vai vaan osalla? Mulla maasturissa kulunut voimansiirto niin pienimmällä takarattaalla pitää tuon tyyppistä jurnutusta. Sillä rattaalla ajanut selvästi vähiten eli lienee vähän eri sarjaa. Tosin en ole varma onko Sramin 10-piikkisen ominaisuus.
Kaikilla rattailla.
Samanlainen ongelma oli kun vaihdoin shimpan 1x11 maastosettiin uuden ketjun, AbsoluteBlackin N/W eturatas oli 2v vanha. Eli kevyellä kuormalla ei mitään, kovempaa alkoi pieni naputus/naksutus kaikilla vaihteilla. Rattaan vaihto uudempaan auttoi. Vanhalla ketjulla ja rattaalla ei kuulunut mitään ääniä.
Mullakin on absolute blackin eturatas (42 piikkinen ovaali). Onko noi muka noin huonolaatuisia että noilla kilsoilla tulee tommosta ongelmaa? Eikä ole edes mikään halpa ratas.
Onko suositella mitään edukkaampaa NW ratasta 38-40 piikkinen mikä käy noihin uusiin dura acen kampiin?
Klassisin rahina ja tärinä on se että epähuomiossa ei ole ketjua vaihtaessa muistanu pujottaa ketjua oikein häkissä.
Edellä jo esitin, ettei pakka olisi löystynyt tai vapaaratas ja ottaa sitten runkoon kovemmalla kuormalla aiheuttaen tärinää. Entäpä keskiölaakerit?
Tällä firmalla halvan näköisten sivujen lisäksi halpoja eturieskoja. Siihen en osaa sanoa onko omaasi sopivaa:
https://www.superstarcomponents.com/...de-rings-road/
Sent from my iPad using Tapatalk
Sram Apex sarjaan ei ole Sramilla tarjolla kuin yhtä takapakkaa, 1130 numeroltaan.
Niin kuinkahan smoothisti tuo pelaisi vaikka XT:n pakalla?
Ainakin GX:llä toimii 11-42 XT pakka hyvin, kahdessa eri pyörässä moinenkin setti käytössä.
Sramin ja Shimpan 11-maastopakkojen ratasväli on sama 3.9 mm. Sramin maantiepakassa 3.72mm, eli ero aika vähäinen ja luulis toimivan.
Ja eikö tuo 1130 eli NX ole ihan sama oli se sitten maasto- tai maantiesarjassa.
No mitenkä on mitoitettu vaikkapa Sramin Force 1 takavaihtaja jos se toimii ihan hyvin -jopa niin hyvin että kompliittipyörissä myydään kokoonpanoja- jonkin XD-takapakan kanssa?
Arvelisin, että vastaus on: tarpeeksi hyvin tuosta 0,18mm erosta huolimatta. Mieti, vain 0,18 millimetriä. Ei ne vaihtajat sentään mitään tarkkuusinstrumentteja ole. Ketjussakin on sivuttaisvälystä enemmän.
Eikö tuo kuitenki kerry jokaiselle vaihteelle, eli jos 1. on kohdallaan, niin 11. on 10*0,18mm pielessä. Vai haittaako vielä tuokaan? Tuossahan tulee vain vajaa milli laidoille, jos keskellä on justiinsa.
Jos haluan muuttaa xt m8000 2x11 -> 1x11, niin onnistuuko se esim. AB:n nw ovaalilla vai pitääkö jotain tehdä ketjulinjalle? Pyörä Cube reaction gtc sl -17.