HappyMtb:llä kukaan ei tiennyt mistään mitään. Satuin itse kuitenkin käymään siellä viikko sitten ja puhuin paikallisten oppaiden kanssa asiasta. Kovaa ja tuoretta tietoa ei juuri ollut, näyttää siltä että yleensä pysytään aika lähellä bikeparkia ja sivilisaatiota.
- Varma kortti on Hemavan-Syterskalet-Vallentjåkke-Murtsertoppen-Laisaliden-Hemavan, joka onnistunee yhdellä yöpymisellä. Vallentjåkke-Murtsertoppen on muistikuvani mukaan hankala talutuspätkä todella hankalassa kivikossa.
- Norra Fjällnäs-Forsavan oli heidän mukaan hyvä pätkä, joten Norra Fjällnäs-Syterstugan-Syterskalet-Hemavan on varmasti myös hyvä reitti. Kaksi pitkää päivää ja yksi yöpyminen todennäköisesti riittää tähän.
- En jostain syystä kysynyt reittiä Solberg-Stabre-Syterskalet-Hemavan, mutta kartan perusteella se voisi olla hyvä ja hieman lyhyempi kuin edellinen.
- Minua kiinnosti eniten Björkbacka-Biellojaure-Stor-Aigert-ja sitten Kungsleden Hemavaniin, mutta kovaa tietoa en saanut. Heidän mielestä se voisi olla hyvä reitti. Muutama suo siellä on, mutta myös kangasmaastoa. Tämä olisi varmasti kolmen yöpymisen retki, ainakin omilla yöpymisvälineillä. Äärikevyellä varustuksella ja tupayöpymisillä kaksi yötä varmasti riittäisi. Reitti Biellojauresta itään päin oli kuulemma huono ja umpeenkasvanut.
En välttämättä ehdi sinne itse nyt kesällä, vaikka mieli tekisi. Siellä on mahtavat maisemat, eikä etäisyys Vaasasta ole kovin paha.
Ruotsalaisilla on muuten nykyään ihan hyvät kartat netissä.