Juuri näin. Eli takavaihtajan liike on riippuvainen etuvaihtajasta. 9-vaihteisella etuvaihtajalla toimii "10-vaihteinen" takavaihtaja 9-lehtisen pakan kanssa. Oikeasti siis tuollaista "10spd takavaihtajaa" ei ole olemassa.
Printable View
Nimenomaan on... Ei tosin montaa [emoji6]
http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/
Tuossa mun 10spd Shimanon XT vaihtajassa on 1,2 vetosuhde kun taas sulla "maantie" shimanossa tuo vetosuhde on 1.7
Eli millin vedolla toinen liikkuu 1,2mm ja toinen 1,7mm
Tällöin samalla kahvalla ne liikkuvat eri mitan eivätkä toimi ristiin.
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Noin onkin "maantie" puolella, 9 ja kymppi on samalla vetosuhteella ja toimii ristiin, etuvaihtaja määrittää liikkeen
Maastopuolella asia on eri: tuolla Shimano lähti peesaamaan 10v kohdalla Sramin 1:1 vetosuhdetta ja kaikki meni sekaisin ainakin noissa yhteensopivuuksissa
Ajatus tuossa pienemmässä suhteessa lienee suurempi vaijerin liike ja tätä kautta pienempi häiriöalttius lialle yms
Eli nivelien paikat suhteessa toisiinsa muuttui tuossa maasto-ysistä kymppiin mentäessä ja suuremmalla vaijerin vedolla saatiin aikaan pienempi liike
Edit: tuota porattua vaihtajaa tuijottamalla ymmärrät varmaan mistä on kyse [emoji6]
Tuossa muutosta nivelissä kompensoidaan muuttamalla vetovarren mittaa lyhyemmäksi tuomalla vaijeri lähemmäs nivelkohtaa
https://www.wolftoothcomponents.com/...roducts/tanpan
tanpan neuvottelijalla saa shimpan sti kahvojen vetosuhteen muutettua maastovaihtajalle
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...70a3b0e283.jpg
Vastaan itselleni, taas[emoji1]
Tuommoinen shiftmate lähti tilaukseen, tuo tallista löytyvä 10spd XT tuntuisi paremmalta kuin tarjolla olevat 9spd vaihtajat, varsinkin tossa 35punnan hintaluokassa[emoji848]
Hyvä budjettipyörä rakenteilla, taitaa kalliimmaksi tulla kuin kaupasta [emoji23]
JackOja jo vastasi, Syncros merkkinä kuulostaa mun korvaan sillai että saksanmaan nettikaupoista vois löytyä. Jos lohduttaa niin Rolfin Dolomiteen oli vapari haussa, oli 2002 Trek Fuelin orkkiksena. Jo se kuinka sen sai irti, paremmin varustellusta paikallisesta ei pyöräliikkeestä löytyi iso tähtiavain jolla irtosi. Kertaalleen huolsin ja sain toimimaan. Kilsat sitten kun tosiaan täynnä niin naapurikaupungin Trekin myyjältä uutta vaparia tilasin. Toimitus kesti vain 1,5v! En nyt tuon kiekkosetin varassa ollut.
Nyt 2011 halpisfeltin kiekkojen vapari alkoi klappaamaan. Noilla on rahtiruunan nastarenkaat ollut vuosia, käytin auki eikä mikään omistamani avain käynyt. Navat on Joytechin halpissarjaa ja luulen vähimmällä pääseväni kun vapaarattaasta aika lopullisesti jättää niin kiekko metallikierrätykseen. Joku halpiskiekko talvikäyttöön. Tuolla ajan vain kauppamatkaa kera sivulaukkujen lyhyimmän kaavan mukaan.
DT SWISS XR1501 Spline (Eli ilmeisesti 240s), joka on RS-1 keulalle, eli ns. predictive steering 15x110mm.
Saako adapteria jolla menee normi 15x100mm keulaan?
^Teknisen manuaalin mukaan ei. Tai niin tuon tulkitsen (s.11)
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net...WEB_EN_002.pdf
Millä ootte lyhentäneet keulan alumiinista ruotoputkea (pahoittelut jos termi on väärä mutta fiksut ymmärtänee mistä on kysymys)?
En millään mutta putkileikkuria käyttäisin jos tarvetta olisi.
Putkileikkurin ongelma on putken pään tyssääntyminen. Rautasaha ja kunnon ohjuri on mielestäni parempi ratkaisu. Rälläkkä on osoittautunut myös hyväksi ratkaisuksi jos käsi on vakaa ja silmä on tarkka.
En oo ruotoputkea kokeillut ties milloin, mutta ainakaan tangon pää ei tyssääntynyt putkileikkurilla. Kova alumiini vaati muutaman kierroksen ja alun naarmun jälkeen murtui irti varsin siististi. Jos tyssääntynyt, niin pikkuisen viilaa perään.
Mitäpä vielä?
Rautasahalla katkenneet, ihan ehdotonta suoruuttakaan ei vaadi, hiomapaperilla haavan aiheuttavat terävät reunat puhtaiksi.
Kyllä vaikka ihan jokainen voi vastata mutta eiköhän nämä riitä. Rautasahaa aattelin kanssa mutta ei oikein luottoa löydy omiin kykyihin ilman ohjuria niin vien kaverille kun sieltä voi semmoinen löytyä. Tai toi putkileikkuri.
Eihän sillä sahauksen suoruudella mitään väliä ole ellei nyt 45° kulmaan sitä vedä. Sinnehän se jää piiloon :D
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Itse asiassa saahan se sahaus melkolailla tasan suora olla. Jos on ohut spacer päällimmäisenä ja/tai päällyskorkin muotoilussa on "spacerin sisään päin menevyyttä" voi tulla ongelmia kun kanittaa reunalla :)
Ja koska aina välillä otetaan esille kamojen jälleenmyyntiarvo niin voi ihmetellä kuka ostaa keulaa, jossa kaulaputki on sahattu vinoon. Sitähän voi ruveta miettimään onko myyjä muutenkin ihan pelle.
Stemmiä ja speissereitä luovasti käyttämällä saa hyvän ohjurin.
Kävin nyt kuitenkin teettämässä kaverin pajalla ja rautasahalla vetivät. Siisti ja suora tuli joten jälleenmyyntiarvokaan ei täysin romahtanut.
Fargoon tekeillä napadynamokiekko. Mikäs olisi kustannustehokas 29"-vanne keveään bikepacking-käyttöön?
Nöösikysymys, mutta kun tuota ihmetellyt... Onko se "tubeless ready" kehän ominaisuus, että rengas tarttuu tiukasti kehään kiinni? Spessun kiekoilla, jotka on tubeless ready käy noin samoin kuin White Fatin Jalco kehillä, joista en ole ihan varma ovatko tubeless ready vaikka niitä ilmeisen usein on viritelty sisurittomiksi. Tämä siis kun irroittaa rengasta.
Kyllähän se on. Rengas "nousee" vanteen hyllylle aivan kuten auton renkaassa.
Mikähän mahtaa olla vikana kun etukiekko liikkuu noin puoli senttiä kun pitää etujarrun lukittuna ja liikuttaa pyörää eteen-taakse -suunnassa? Ilmeisesti jotenkin liittyy napaan ja laakereihin? Liike on siis selvästi sellainen että se ei tarvitse käytännössä yhtään voimaa eli jossain on "tyhjää". Ajamista ei haittaa mutta ei toi nyt kauhean normaalilta tunnu.
Jarrupalat liikkuvat jarrusatulan sisällä. Kokemukseni mukaan ihan normaalia levyjarrujen käytöstä.
Omasta mielestä levy pysyy aivan paikallaan eli eikös senkin pitäisi vähän liikkua jarrupalojen mukana? Mutta pitää tarkistaa tää.
Olikin vaan jarrulevyn pultit löystyneet, jaksoin sen verra tutkia asiaa. Eli ongelma ratkaistu.