Eilen illalla lämpötila noin -12, tuulta 5ms ja nopeutta vastatuuliosuudella noin 20km.
"Tuntuu kuin" -25-30 asteelta.
Printable View
Eilen illalla lämpötila noin -12, tuulta 5ms ja nopeutta vastatuuliosuudella noin 20km.
"Tuntuu kuin" -25-30 asteelta.
Voihan niitä fysiikan lakeja koittaa rikkoakin, mutta tiettävästi harva onnistunut?
Labramittauksessa kiiltävälle ja matta pinnalle saadaan hyvinkin erilaiset emissiivisyyskertoimet, eli merkityksettömästä asiasta ei ole kyse. Sovelluksesta riippuen, vaikutus lopputulokseen voidaan aistinvaraisesti havaita tai sitten ei. Kenkään sullottu folio on parempi kuin ei folioo, uunissa ruuan päälle laitettu folio estää pinnan palamista paremmin kuin ilman folioo paistaen.
Multa unhtu toisesta kesäkengästä pohjallinen kokonaan, neopreeninen kengänsuoja kyllä ja yks kerros folioo kengän pohjassa + klossien kohdalle muistaakseni jonkun tuohenpalan tms säätänyt, merinosukalla pärjäs just vajaan tunin siirtymän kun meni välillä metsään ja maastoon :) mutta ero oli pienempi kuin olis uskonut, toisaalta sukat aika uudet ja kuohkeat, ei kasaan painuneet
Motonet myy Yokon yleismallista tankorukkasta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/40030...-ohjaustankoon
Sinänsä kokeilemisen arvoisia, itselläni ainakin Black Diamondin Punisherit toimineet -10 asti hyvinkin ja on korkea ranne joten ei tuule sisään
https://www.camu.fi/miehet/talvi-amp-hiihtokasineet/19
Itse näen noissa sen edun että eivät ole liian isoja ja kohmeloita toimia
No niin. Päästiin pääkaupunkiseudullakin nauttimaan talvesta :) Paikoitellen oli hetkittäin jo haastavaakin....
Kuiva ja kova lumi aamupäivällä oli ihan jees, mutta iltapäivällä sitten varmaan suolan takia kun alkoi pöperöityä ei enää ollut niin jees.
Ainakin Lahden seudulla haastavuutta auraamattomille kelveille tuo viereisen autotien/kadun auraajat, jotka heittävät isojakin jäisiä murikoita lumen sekaan kelville. Kelvit muistuttaa paikoin metsäpolkuja, joten hauskoja ajettavia silti.
Joo, kenkään on koitettu foliota suojaksi sekä teipata jesarilla klossien aukot mahdollisimman pieniksi = tilkitä kaikki mahdollinen ilmavirtaus sisään. Ei noista juuri apua ole.
Hyviä ehdotuksia tänne on tullut. Sähköiset lämmittimet toki voisivat olla kokeilun arvoinen. Flättipolkimiin en vaihda, kun lukoilla pystyy talvellakin ajamaan ihan samaan tapaan. Ainoa miinut lukoissa vaan on, jos kengän pohjiin kertyy lunta syystä tai toisesta, on kenkiä vaikea saada kiinni polkimiin ilman puhdistamista.
Nyt on ollut niin hyvät hiihtokelit täällä Keski-Suomessa, että en ole pyörän selässä juuri viihtynyt kuin työmatkat. Tämän aamun kilpa-ajo sähköpyörän kanssa piti kyllä kropan (ja varpaatkin) lämpiminä. :D
Goren alkujaan lipallinen Windstopperlakki on ollut vuosia , vaan nykyään ilman lippaa sekun oli aina silmillä. Tään vasta sain http://www.chainreactioncycles.com/f...17&cat=product
Mun 58cm päähän pieni, ei peitä korvia kunnolla ja tuohon GWB:n lakkiin verraten kylmä. Empä suosittele.
Teru ,kylmää munkin
varpaat Raynaydsormien ohella. Bontragerin OMWkengät piisaa tuohon -10C asti, pirullista.
http://www.terveyskirjasto.fi/tervey...kkeli=dlk00542
https://www.terveyskirjasto.fi/terve...kkeli=jal00150
Minulla tuon jälkimmäisen linkin mukainen kylmävaurio jaloissa. Tosin vain omadiagnoosi, mutta ei epäilystä, noita molempia on viisasta varoa niiden, joilla ei noita vaivoja vielä ole. Talvipyöräilyssä riskinsä.
Sanoisin, että paleltumia ehkäisee talviolosuhteissa kerropukeutumisen lisäksi riittävän voimakas liikuntasuoritus joka pistää veren kiertämään ja hengästyttää edes hieman. Pyörällä helppoa, mutta jalan täytyisi turvautua juoksemiseen. Ei kovin ideaalia kauppareissuilla jalan, joten hop-hop pyörän selkään. :D
Sähköpohjalliset ja vuorelliset kengänsuojukset toimi mulla tuonne -25 asteeseen 10km suuntaansa työmatkalla. Nyt kun olen ajanut flättipolkimilla on pyöräilykenkien talvimallienkin surkeus pakkasta vastaan tullut selväksi. Ei ole maailmalla talvikengän suunnittelijat talvea nähneetkään.
Yllätyin tänätalvena kuinka paljon kengänsuojat (neopreeni) suojaavat pakkasella. Aiemmin jalat ei tarjenneet yli 5 pakkasasteen työmatkalla 10km.
Nyt on pärjännyt vielä hieman yli 10 pakkasasteen , mitä nyt tänä talvena on ollut Tampereen leveysasteella .
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...5ea57e21c9.jpg
Tuplamerinosukkien väliin foliota jalkapöydälle. Jalkaan foliopohjallisilla ja therm ic pohjallisilla varustetut Yetit. Tarkenee toistaiseksi. Avuttoman ohuita on jalkapöydän fylli monissa ”talvikengissä”. Pelle Pelottomuus kannattaa, ennenmmin kuin ostaa kenkiä toinen toisensa perään
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aamulenkki cyclolla 40km @ 2h tyynessä -6°C pakkasessa. Päällä Ekoin talviajokamppeet, tekninen aluskerroasto ja ajopaita, Heat Concept -hanskat 25°C asennossa ja jalassa Diadorat Dressmanin paksummalla sukalla. Erinomainen setti, ei palellut eikä tullut hiki. Kelvit oli aurattu paikoittain todella mallikkaasti, jossain oli kunnon tärytystä, mutta missään ei lumi estänyt ajamista. Melkein parempi ajaa kuin kesällä. Harvoin voi lumella laskea 35mm MaraWintereillä 35-40km/h pitkissä alamäissä! Vastaan tuli vain muutama kauppamatkapyöräilijä.
Kannattaa laittaa talven aikana pukeutumiskeksintöjä ja viritelmiä muistiin jonnekin, mistä ne löytää vuoden päästä uudelleen. Mulla on muistiinpanossa useammalla reissulla koeteltu ”pukukoodi” eri lämpötiloille 5°C portain aina -30°C asti. Joka vuosi on toimineet edellisvuonna testatut kamppeet ja siinä sivussa voi hankkia ja kokeilla aina jotain uutta.
"Melkein parempi ajaa kuin kesällä" tuoss'on minunkin sanani useimmasta talviajoista täällä pulivälissä Suomea Oulun - Liminganlahden maisemissa, täällä talvea onkin paljon pidempään kuin siellä alempana, vaikka rannikolla täällä ollaankin. Usein jopa mukavampaa ajo väylien puolesta ja kulkee paremmin kuin asfaltilla, tiet tyhjiä muista liikkujista. Varpaat rajoittavat, valkoiseksi eivät mene eikä onneksi vielä mustiksikaan.
Espoon erityistalousalueella(tm) tänään pääsääntöisesti erinomaiset ajokelit paitsi ajoteiden vieressä olevilla kelveillä, joille aurat oli heittäneet kurat/suolat. Tuosta sitten taas aiheutui melkoiset renkaisiin takertuvat pöpperöt.
Riittääkö Lounais-Suomen liukkaille ja pakkasille Hans Dampfit TrailStar versiot vai pitäiskö olla nastaa edessä?
Hyvät renkaat märällä, mutta jäästä ei vielä kokemusta kun olen vielä ulkomailla.
Ei sit kandee kokeilla foliota kengän sisälle jalkapöydän päälle. Hapertunut atomin kokooseksi lenkillä. Kestävämpää heijaistuspintaista löytyi koiranruokasäkin sisäpinnasta. Ei murene taittuessaan. Jalkapöydän päälle koepalat ja nyt lenkille. Foliopuoli jalkaan päin. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...52ac2da1b8.jpg
Jättää muutaman ruokanapin pussiin, niin on samalla lämmintä evästä matkalle :D
Kahvipussi voisi olla myös toimiva. Siitähän porukka askartelee kasseja ja kestävät sellaista käyttöä mainiosti. Samalla saa kahvintuoksua kenkiin. Mielestäni tuoksuu jopa paremmalta kuin koiranruoka...
Viime talven pohdinnoissa kastuvien (hiestä) käsineiden avuksi,täällä joku kertoi vinkin kertakäyttökäsineiden käytöstä aluskäsineenä.
Oli itse saanut vinkin joltain vanhemmalta herralta.
Tuolla siitä oli juttua ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ihanskat/page9
Viesti #261 ,OJ:n laittama vinkki
Halpa hätäpeite "avaruushuopa" esim. Clas Olsonilta kustantaa pari euroa. Kestää melko hyvin repimistä. Siitä saa fooliot kaikkiin kenkiin ja vielä hattuunkin jää ainekset. Ei talvella huono idea pitää lopua peitettä takataskussa, jos vaikka käy hazardi. Toki pisteet EsaJ:lle hyvästä kierrätysideasta.
^Hiihtokuvioissa ostettiin apteekista ohuita valkoisia kumihanskan aluskäsineitä hiihtokäsineen alle. Muutaman kerran olen käyttänyt pyöräilykäsineen sisälläkin. Viime talvina olen käyttänyt aluskäsineena merinovillaista sormikasta. Lisää lämpimyyttä ja imee kosteuden, jota onneksi omien käsien kohdalla ei juuri kerry.
Tokmannin avaruuspeite testattu ja hyllytetty. Se hilseili sen hopeisen tomuna sukkiin. Eroja noissa voi olla. Ja mitä tulee hikoiluun, kun on merinosukka, niin se ei ole ongelma. Ei tuu kylmä. Mulla hikos testilenkillä koiranruokapussit jalkapöydän päällä. Huomasin hikoilun, kun otin kengät jalasts ja päällimmäisen sukan pois päältä, jonka alta paljasuu tuo folio ja toinen merinosukka. Itse toi foliomatsku ei ime itteensä kosteutta.