Juuri tuollaista. Eteen saa vastaavan.
Printable View
^ Ongelma ratkennee myös Shimanon tai Campan pikalinkuilla, koska ne pitää merkittävästi paremmin kuin cam lever -tyyppiset.
Kiitos tästä. Näköjään se tosiaan menee noin, että kun akselin vetää liian tiukalle, puristaa se preloadin laakereista pois ja laakereihin tulee pienen pieni klappi. Varmaan siis rullaa parhaiten niin, jos ajoittaiset kolahdukset ei haittaa. Kun akselin linkun jättää vähän löysemmälle, klappi käytännössä katoaa. Vähän jäi epäselväksi, että kumpi olisi oikeampi tapa.
Ei tuosta pitäisi kyllä mitään kolinoita tulla. Laakerivälys on niin pieni. Ja se oikea tapa on vetää akseli kireälle. Sehän vain vetää ne sisäkoolit vastakkain päätyholkkien avulla.
En oikein käsitä miten tuo vähentää preloadia. Holkinhan pitäisi silloin antaa periksi.
En oo insinööri, mutta niin mä tuon ymmärtäisin. Kun akselin kiristää, niin päätyholkki työntää laakerin ulkokehää sisäänpäin ja akseli sisäkehää ulospäin. Kun puristusta ei ole, laakeripinnat ovat jännittyneet kuulia vasten. Puristus työntää laakeripinnat irti kuulista. Preload kuolettuu ja laakerit pyörii vapaasti ja kuluvat vähemmän. Jos taas akselin vetää vieläkin tiukemmalle, puristuu kuulat kehien vastapäiseen laitaan ja klappi varmaan katoaa myös niin, mutta en tiedä miten ylitiukkaan kuiturungossa kannattaa kiristellä..
E: Kuvassa siis pre load -tilanne, kun akselia ei ole kiristetty
https://d2a13k6araex7u.cloudfront.ne...~1280w@2x.jpeg
Sen, mitä olen meidän jälkikasvun takia pyörinyt ratapyörähommissa mukana, niin avolaakerilliset ratanavat ainakin pyritään säätämään aina niin, että kun kiekko on kiristetty paikoilleen, jää laakeriin hienoinen klappi, koska silloin laakeri pyörii parhaiten.
Mutta meillä on ja on ollut vanhempia vain pikalinkkuversioita DT 240 -navoista useita ja niissä ei (mielestäni) ole tapahtunut mitään muutosta pikalinkun kireydestä riippumatta. Nyt kaikissa meillä tällä hetkellä olevissa kolmessa läpiakselikiekkoparissa (navat 2xDt, 1xSram) sellainen pieni klappi on silloin, kun akseli on kiristetty reilusti, mutta ei ylikiristetty. Siksi vähän herättää ihmetystä. Myös Chris King ohjeistaa säätämään napojensa preloadit niin, että mitään klappia ei jää.
Voisikohan se välys tulla päätyholkin sisäkehän ja navan akselin välistä? Vinkuheinässähän nuo tehdään.
Aavistuksen epäselvää, löytyykö 370 napaan käyviä. Nämä ehkä voisi olla sellaiset, mutta eipä tuosta suoraan voi päätellä, että varmasti sopisi. Joka tapauksessa aika hinnakas upgreidaus, jos yli 50 euroa joutuu maksamaan pelkästään takakiekon (holkit+akseli) osalta...
Tämä voisikin olla hiukuttelevampi vaihtoehto. Jotain XT pikalinkkuja saa taakse 15 eurolla (kai noi käy, vaikka maastosarjaa onkin..?)
^
Eiköhän kunhan pituus on oikea.
Mulla oli vannejarrullisessa cyclossa vastaava ratkaisu kun normi linkku oli liian lyhyt lasten peräkärryn kiinnityksen kanssa.
Kokeile stenu, onko laakerit painettu varmasti pohjaan oikein? Ottaa ne päätyholkit pois ja koettaa liikuuko akseli päittäin. Jos liikuu, niin vika on tuossa.
Nämä 350 hubithan kasataan vinkuheinässä.
stenun kannattaa myös tarkistaa, että Stigmatan vaihtajan korvake on kireällä. Ko. korvake hoitaa myös läpiakselin vastakappaleen virkaa ja saattaa löysällä ollessaan aiheuttaa kolinaa.
^ ja ^^ kaikki on kireällä eikä minkäänlaista välystä ole kummassakaan navassa ennenkuin kiekon kiristää paikoilleen. Navat oli siis 370 ja 240 (ja Sram siinä Chameleonissa). Välys oli mun mielestä pienempi kun kokeilin jättää akselin linkun löysemmälle. Silloin ei juuri enää pitänyt ääntä vaikka heiluttelin kiekkoa sivusuunnassa. Pitää vielä kokeilla mitä tapahtuu, jos sen vetää vähän kireämmälle kuin, mikä tuntuu järkevältä.
Vaikka tuossa dt swissin jutussa selitetäänkin preloadista, niin mun mielestä tuo on ihan perinteinen laakerointirakenne, jonka tulee olla päittäin tiukalla. Klappi ei ole normaalia.
Ja jos paketti tosiaan kiristyy holkkien väliin oikein, niin ei se välys pysty kyllä tulemaan mistään muualta kuin laakereista, vaikka tuota yrittää miten miettiä. Eli uudet laakerit ovat valmiiksi väljät ja toisissa kiekoissa on jo kulumaa?
Mulla on kolmen dtswissin kiekot. Yhdet pikalinkulliset ja kahdet läpiakseleilla. Minkäänlaista välystä ei ole.
Aika mielenkiintoinen systeemi tosiaan. Akselin kierre on tietenkin tuossa korvakkeessa. Varmasti ihan toimiva, jos tuo mutteri pysyy kiinni, eikä reikä kuidussa pääse väljistymään. Mutta mitäpä ei epoksilla korjaisi :)
Monissa uusissa pyörissä on kaikkea kekseliästä. Esimerkisi BMCn uutta maantiepyörää ei saa enää vanhempiin trainereihin kiinni, koska takahaarukassa ei ole reikää läpi asti.
https://www.santacruzbicycles.com/fi..._hanger_13.jpg
Joo se oli just sen verran löysä, että kiekko paikoillaan pääsi vähän klappaamaan ja lukitetta välissä sen verran, että luulin mutterin olevan kireällä. Pyörän kasaajan moka, mutta hyvä että selvisi ja että ei ollut ominaisuus :)
Jepa, ja vaikka tässä monta viestiä tulikin stenun kolisevasta renkaasta, niin ihan hyvä muistutus kaikille, että kaikkea outoa kannattaa epäillä. Ja tutkia syy miksi se tekee noin.
En tiedä onko tuossa haarukassa metalli-insertti päädyssä, mutta jos ei ole, niin tuolla ei olisi kuraisessa maastossa ihan kamalan kauan tarvinnut ajaa, jotta se reikä olisi oikeasti kulunut väljäksi. Se hiekkavesihän menee tunnetusti ihan kaikkialle.
Yllättävän monessa pyörässä on tämän kaltainen systeemi, joka on minun mielestä pöljä. Taka-akselin kiristysvoima kiristää pelkkää korvaketta, ei takahaarukkaa. En tajua miksi rakennetta ei tehdä toisinpäin. Korvake kun olisi siellä takahaarukan ulkopuolella, niin akselin kiristäminen vetäisi nippuun koko paketin. Niin kuin vanha 135 mm pikalinkku aikoinaan teki.
Ps. Itse olen kiristyksen jälkeen pistänyt kirkkaalla kynsilakalla merkit ”muttereiden” ulkopintaan. Keskiöön, levyjen center lockiin ja myös takakorvakkeeseen. Näin on helppo huomata jos joku mutteri on vähänkin pyörähtänyt aukipäin.
Kiristäähän se haarukkaa ihan samalla tavalla, jos se mutteri ei vaan ole löysällä.
Mutta tosiaan mahdollista on, että perä "elää" tuosta välistä. Jos haarukassa olisi suoraan läpiakselin kierre, niin paketti olisi paremmin yhtä puuta. Itse en ole tuollaista ratkaisua aiemmin nähnyt.
Pikalinkullisessa noita eläviä kohtia on useita, eli tuohon sitä ei kannata verrata.
Juu tottakai tuo ottaa paketin kasaan. Siinä on vain yksi paikka lisää missä voi olla löysää.
Varmaan noita hartiamomenttiin++ läpiakselin vääntäjiä tuossakin ajateltu, että kierre on vaihdettavassa osassa eikä rungossa :rolleyes:
Just noin. Kyllä kaikki kierteet voi rikki mennä. Mieluummin ehkä niinpäin, että jos kiekko on pari vuotta kiinni, niin taka-akseli hapettuu haarukkaan kiinni.
Pahimmassa tapauksessa runko on tuon jälkeen entinen.
Niin ja suurin syy varmastikkin se, että valmistus on halvempaa.
No siis tottakai se sisäkierre pitää olla vaihdettavassa osassa, eli korvakkeessa. Mutta se korvake voisi olla drop outin ulkopuolella eikä sisäpuolella.
No ei sillä hirveää merkitystä ole. Samanlainen "irtonainen" osa siellä on. Mietis miten käy, kun tuo korvake on ulkopuolella? Muistaakseni 3t:n jossain mallissa noin onkin. Kun vaihdat kiekkoa, niin vaihtaja tippuu irtaalleen.
Se haarukassa oleva iso kierre kestää kyllä, kun ei unehda tosiaan pidemmäksi aikaa paikalleen ja aja suolapskssa.
Edit: Oikein muistelin. Näyttääkö näppärältä?
https://youtu.be/vB8BBS20Lr8?t=337
Minusta Exploron systeemi on ihan näppärä, ei siitä haittaa ole. Kiekko on helppo ottaa pois, kun vaihtajakin putoaa pois tieltä.
Mutta olipa minullakin 3T:n takanavassa klappia, akselin kierrettävä välyksenpoistaja oli löystynyt. Siinä on kolme pikkuriikkistä n. 1.5 mm kuusiokoloruuvia. Ei tuo koko kuulu pyörämekaanikon perussettiin, vaan piti askarrella sopiva avain listanaulasta :(
Mun mondrakerissa se on ulkopuolella, mutta 5mm pultilla kiinni chainstayssa niin ei putoa yhtään mihinkään kun kiekon irrottaa. Akselin mutterikin on kierteellä korvakkeessa, eli tavallaan kierrekkin vaihdettava vaikka taitavat kyllä myydä vain korvaketta missä kaikki mukana.
Eikä pikalinkussa sen enempää niitä eläviä osia ole, ainoa ero on se 10mm kolo dropoutissa.
Oliko tätä jo käsitelty täällä (ja vaikka olisikin, niin saapi kommentoida). Kiinnostaisi, koska flat bar
https://allcitycycles.com/bikes/supe...ssional_apex_1
Ihan varsinaisesti flat bar -geo siinä ei ole, joten vaikka Cosmic Stallioniin suoralla tangolla kasattuna tulee kevyempää ja varauksin järkevämpi geo, jos vaihteilla on tarkoitus mennä. SP:n geo melko ”tracklocross” (bb drop 60 mm) ja sliderit kasvattaa muutenkin reiluhkoa painoa (2,5 kg + 1,2 kg).
https://www.cxmagazine.com/all-city-...lespeed-geared
Tiedä järkevyydestä, mutta pystympää asentoa haluaisin. Painavahan tuo on, mutta toki kevennykset mielessä. Nykyisessä osasarjojen saatavuustilanteessa (tai saamattomuus) complete houkuttaa runkoa enemmän. Toinen vaihtoehto on kasata titaaninen mtb enven jäykällä keulalla.
Musta tommosessa 2,5 kg teräsraamissa, varsinkaan yli kilon haarukalla, ei ole mitään muuta perustetta kuin taloudelliset syyt. Eli jos saa tosi halvalla, tyyliin alle 500 setti. Tuossa painossa menetetään kaikki teräksen hyödyt eikä saada mitään etuja. Tuossa hintaluokassa alumiini on ylivoimainen materiaali tai sitten kiinakuitu. Tai no, jos haluaa hitosti erilaisia kiinnikkeitä , niin niitä on helppo teräkseen juotella.
Hei mut hipsterit haluu terästä. Ja tuota voi aina keventää. Laittaa ne 25mm renkaat vaan gravelliin.
Kyllähän teräksellä katu-uskottavuutta länsiväylän TMT:ssä saa.
Niin ja kieltämättä ne ohutputkiset teräksiset maantiepyörät ovat alkaneet näyttää itsestänikin hienolta. Viikonloppuna viikinmäkeä ajoi jostain -70 luvun italiasta karannut kuski. Kaikki kamat ja fillari. Näytti olevan vielä hyvässä kunnossakin. Siistiä.
Rai, MachoManin runko painoi 2270g 520millisenä ja maksoi tuon alle 500€, lopullinen versio painoi alle 8.5kg 4Seasoneilla, ei ihan gravel muttei maantiepyöräkään...
Ainakin itsellä näin setämiehenä kun on enemmän liikakiloja vyötäröllä kuin koko pyörä painaa, ja pyöräilytavoitteita, vaikka niitä onkin, niin ne toimivat lähinnä jatkuvan pettymyksen lähteenä. Näistä lähtökohdista tuollainen pyörä on kieltämättä houkutteleva. Omistamisen tavoitteen sentään saa täytettyä :)
Canyonin alumiininen Grail oli hetken aikaa taas tilattavissa (aiemmin sold out), toimitusaika syys-lokakuun vaihteessa. Ehdin laittaa tilauksen sisään ja heti seuraavana päivänä näytti taas sold out. Toimitusaika-arvio lokakuun alussa, saas nähdä kuinka käy...
^ Olen seurannut Canyonin Endurancea. Siellä on melkein päivittäin ollut joku malli hetken tarjolla. Eilen oli Endurance 6 disc. Joskus pyörän olisi saanut heti (elokuun aikana). Eli aktiivisella kyttäämisellä tuolta voi saada pyörän alkusyksyyn.
Tuli nyt huokeahintainen ostettua. En heti huomannut pahoja heikkoiksia. Tulee yleissuhariksi kaikenlaiseen ajooon.
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10...179896_1_style
^ Missä vaiheessa cyclo/Maantiepyörä muuttuu graveliksi? Silloin kun se on muodikkaampi kuin edellä mainitut...
Näin se taitaa olla. Mutta varmaan siinä vaiheessa kun on haarukoissa kiinnityspisteitä ja haarukoihin mahtuu isompaa rengasta pyörimään ilman ongelmia.
Itä-Suomen gravelissa pitää olla 3 tuuman renkaat ja droppitanko, valinta ei ole kovin vaikea.