Minä ainakin lohkaisin (onneksi) pienen palan siitä männästä ihan omalla laiskuudella. En voi mennä siitä Shimanoa syyttämään, muutenhan nuo SLX M666 jarrut ovat pelannet hienosti jo kohta 10 vuotta. :)
Printable View
Vähän vinoon painamalla voisi hyvinkin kuvitella murtavansa palan reunasta.
Keraaminen mäntä tuskin johtaa lämpöä kovin hyvin, joten syntyvä lämpö haihdutetaan levyssä ja paloissa, eikä johdeta sitä jarrusatulaan ja nesteeseen.
(mä suihkin usein jarruille pesuainetta (Rex) ja puristelen kahvoista, että jumittumista ei pääsisi kehittymään. Joka kerta tippuu mustaa)
https://www.bikeradar.com/news/shima...liper-failure/
- onhan noita muitakin.
"I was just about to go for a ride and I noticed I had a bit of rubbing on my front brake. I saw that one pad was touching the disc. I tried to push back the piston and noticed a strange gritty feeling. I sent the bike to my LBS and found a cracked piston on the far side of the disc pad. I was told that the LBS had found the same thing on other bikes with the same brakes".
Sinänsä jännä, että tuo mun pirstaleinen mäntä ei kuitenkaan päästänyt öljyä ulos. Lie ollut muodossaan sylinterin puristuksessa sen verran tiukasti.
Onhan siinä vielä tiivisteet, jotka pitää sen männän teoriassa muodossaan.
Kerran on keraaminen mäntä lohjennut, syynä jarrupalan ja männän väliin kiilautunut kivituhkan murena.
Tuon voisi estää suojaamalla yläpuolelta, mutta jäähdytys huomioiden.
Millä tavoin kulunut tai kuiva ohjainlaakeri oireilee? Keulan suunnilta kuulunut jonkun aikaa erikoista narinaa ajaessa. Keulan kun nostaa ilmaan ja tankoa kääntelee niin hyvin sulavasti liikkuu ilman ylimääräsiä ääniä ja pykäliä. Jäykkä keulainen fat bike kyseessä.
^Rahisee tai usein tuntuu pykälä. Avaa, puhdista ja voitele, helppo homma.
^ Mä tein just noin. Ehkä pari tonnia ajettu sen jälkeen taas ääntelee. Ehkä ne laakerit pitäis sitten vaihtaa.
Talluska, halpa ja simppeli remontti, riippunee hieman laakerityypistä. Kuinka vanha ja minkä merkkinen/tyyppinen pyörä?
Vuoden vanha helkaman sähköläski, joo eihän se paha homma oo ollenkaan, mietin vain kun ei rahise ja pykällä niinku sanoit että vihtiikö alkaa aukaseen.
^Seikka missä usein säästetään on laakerit. Laita kunnon merivaselliniä tai vastaavaa niin helpottaa. Toisaaltaan jos/kun laakeri hajoaa niin ei se riko mitään arvokkaampaa.
Joo näin pitää tehdä, varsinkin kun nyt ovat paskakelit alkaneet. Samalla vois mittailla laakereita jos niitä sitten jostain vois hommata. Huomasin viime putsauksessa laakereissa reunan olevan viistetty (siis ei suorakulmainen) niinkuin yleensä, eli varmaankin on laakereissä vähän hakemeista. Ilmeisesti merkkikohtaisia. En ole mikään laakereiden(kaan) asiantuntija.
^Tod.näk. ulkoiset, ylempi 1 1/8" ja alempi joko sama tai mallia tapered 1 1/2". Jälkimmäinen yleisempi uusissa pyörissä, halvemmat käyttää ekaa vaihtoehtoa. Mittanauhalla homma selviää helposti ja tuskin mitkään "merkkikohtaiset" ovat.
^ Kiitos, olisko vielä jotain hyvää kauppaa josta tilata. Mieluummin parempi kuin halvempi. Merkkikohtaisilla ajattelin sitä että keulat varmaan ovat ehkä saman mittaisia eli laakerin sisämitta on suht vakio mutta siinä ulkokehässä vois olla eroja.
Tod näk ei mene noin.
Se laakerin malli lukee siellä laakerin kyljessä. Noita on hulluna erillaisia. Siis jos haluaa ostaa pelkät laakerit.
Foxcompilta löytyy hyvät varastot irtolaakereita ja hi5bikelta kokonaisia settejä cane creekkejä, jos tuollaiset on mahdollista asentaa.
Jos etuhaarukassa ei ole integroitua crown racea, eli haarukan alaosa on suora, niin kannattaa ehdottomasti laittaa canen setti jossa mukana tiiviste. Tuolta se pska pääse sisään. Suurimmassa osassa uusista fillareista tuo ei vaan ole mahdollista.
Jep ja sitten voi olla suoraan Mr numero joka kertoo laakerin tyypin. Esimerkiksi MR127.
https://foxcomp.fi/ohjainlaakerit
^ ^ ja ^ Kiitos, kiitos. Foxcomp näyttäö olevan vähän kaukana. Täytyy purkaa ja katsoa tarkasti laakerit tai sitten lainata autoa ja lähteä käymään laakereiden kanssa Hertsikassa, kai sinne julkisillakin pääsisi.
Kokeilitko samalla ettei laakerissa ole välystä? Pitää varmaan narinaa ajaessa jos laakeri on liian löysällä...mutta niin kuin edellä sanottiin, simppeli homma ottaa auki ja tarkistaa miltä näyttää...
Ei ollut välyksiä, ääni vaan kuului ja parani kun avasi ja putsasi ja laittoi kasaan. Kuvakin oli toisesta laakerista.
https://i.postimg.cc/N0RhJJQD/DSC-0134.jpg
Juu, kuidun ja laakerin välissä ei tarvitse olla isoa hiekanjyvää. Tiivistykset ovat uusissa gravelleissa naurettavia. Ei noita kuuluisi puhdistella jatkuvaan.
^ Just, kun halvalla myydään niin osa osista kuraa. Määritä laakerin tyyppi niin voi tulla saksanmaalta halvemmalta kuin Hertsikan reissu.
Kun vaan sitten tietäisi mikä on laadukas laakeri ja mikä ei. Hinnanhan voi nostaa pilviin, mutta ei se aina takaa laatua. Vähän hankalaa kun ei tiedä. Laakerivalmistajista tulee yhtäkkä mieleen vain SKF, jonka luulisi olevan laadukas valmistaja, mutta löytyykö niiltä fillariin sopivia laakereita.
Eikä se tuosta laakerista niin ole kiinni, jos siis se hiekka pääsee sinne kuiturungon sisään. Tiivistys on vaan nykyisissä fillareissa luokattoman huono.
Cane Creekin laakerit kannattaa tsekata. Yleensä sieltä kyllä löytyy sopivat, mutta voi olla, että joutuu samalla uusimaan yläkorkkia ja kiristysrengastakin. Itse kävisin laakereiden kanssa hi5bikella.
Laitoin omaan gravelliin canen rosteriset hellbenderit, jossa tuli mukana tuo tiiviste haarukan alle. Yhtään kertaa ei ole tarvinnut nyt putsata enää keulaa. Tsekkasin kesällä laakerit, eikä noissa ollut mitään sanomista. Ja tärkein tosiaan tuo, ettei se hiekkavelli enää pääse alalaakerin ja emäputken väliin. Tuohon ei pelkkä laakerin vaihto auta mitään.
Eli jos siellä on tämä integroitu crown race, niin väliin ei vaan saa enää mitään tiivistettä. Aivan typerä keksintö rospuuttoajan fillareihin.
https://i.stack.imgur.com/lRndr.jpg
Tässä omista männistä muruset.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...fd87e9313e.jpg