Assulla ei jyrätä. Nenä stemmiin ja vauhtia. Just se on gravellin loistavuus, että tuolla on kiva ajaa samalla lenkillä kaikkea.
Printable View
Assulla ei jyrätä. Nenä stemmiin ja vauhtia. Just se on gravellin loistavuus, että tuolla on kiva ajaa samalla lenkillä kaikkea.
Nimenomaan. Gravel on siitä hieno että sitä voi ihan fiksusti & nautiskellen ajaa millä vaan hyrbidillä, jopolla, mummonpyörällä tms. Ja toisaalta voi viilata niitä omia valintoja hartaasti ja pitkään. Ja kuitenkaan ne ei näy pyörästä päälle pikaisella vilkaisulla...Siinä missä maastopyöräilyn alalajien välppeet erottaa toisistaan nopeallakin vilkaisulla, niin graveleita saa toljottaa hartaasti jotta näkee, jos näkee, mihin alalajiin se on hartaalla speksauksella optimoitu.
Oman gravelin hienous tulee siitä että on fillari ml. ajoasento & rengastus joka nopeilla alustoilla on lähes yhtä nopea kuin maantiepyöräni (joka on nykyään vain trainerissa kiinni) ja toisaalta se on häkellyttävän kyvykäs & turvallinen monella muullakin alustalla ja ennenkaikkea yllättävissä tilanteissa - iso osa omaa ajelua kun ei ole "maalaismaisemissa" vaan lähiöiden kuntopoluilla, kaduilla, poluilla ja rotvalleilla joissa "tilanteita" tulee vastaan varoittamatta toisin kuin siellä Dirty Kanzan pitkillä suorilla.
Ei pidä paikkaansa. Muut on väärässä.
Kyllä se niillä mutarenkailla on jyräämistä.
Riippuu renkaista. Rene hersen hurricane ridget kulkee pirullisen kovaa.
Mulla on ollut 40 mm Cinturato Gravel H:t nyt reilun tonnin alla. Jos ajan melko tasaista ja teknisesti triviaalia lenkkiä Helsingistä, niin keskinopeus PK-alueella on suuruusluokkaa 26 km/h. Eli kyllä se jotenkuten vauhdikasta pyöräilyä on.
Edit: Eikö me juuri nyt todistella sitä, että "gravel-pyöräilyä" voi olla aika monenlaista?
https://tunturi.fi/tuote/gravel/comp...el-pyora-2021/
Onko tästä kellään kokemuksia? Vaihteistohan on ihan hyvä. Jostain muualtahan on tingitty, kun vertaa vastaavan osasarjan muihin pyöriin. Geometria taulukkoa en kyllä Tunturista löydä mistään.
Voiko Gravelia sanoa nopeimmaksi yleispyöräksi? Tässä tapauksessa käyttö on sekakäyttöä, ts. kaupunki/taajama/maaseutua, maantienlaitaa taikka kelviä ja ajoalustana pääosin asvaltti ja jonkin verran myös vaihtelevan kuntoinen (mutta pääasiassa hyväkuntoinen) hiekka/soratie.
Aloin speksaamaan ensi kauden kalustoa. Ensin pitäisi vaan päättää GG vaiko rennompi maantiepyörä...
^^Ei erityisesti pisteitä alumiinihaarukasta tuon hintaluokan pyörässä...
Tämä täyttää kriteerit. Hightech-voimansiirto edustaa gravel-evoluution huippua ja vaihteistossa on vähemmän hukkakitkaa kuin Ceramicspeed-douppauksissa. Kiihdytyksissä ei pala aikaa vaihteiden kanssa räpläämiseen. Kulkee täysii. On kevyt ja ketterä. Soveltuu myös maalaispyöräksi, mutapyöräksi, juurakkopyöräksi, mihinvaanpyöräksi. Todellinen graalin malja. Ja on ihan parasta pyöräilyä just nyt.
Mun gravel on pahempaa gravelia kuin sun gravel. Ja mun pyörä on nopeempi pyörä kuin sun pyörä.
Haters gonna hate.
https://live.staticflickr.com/65535/...f41e5add_k.jpg
^
I rest my case...
Noinhan se on ja hipsterit ovat tuon älynneet jo aikaa sitten.
Mikä parasta, kuvan mukainen laite on katu-uskottava, jolla voi ajaa sekä Vaasankadun baariin, että Kaivarin kermaprseterassille..
^^Paljoa viitsi sanoa mutta aste evoluutiossa taaksepäin... Toisaaltaan tyylikäs ja simppeli.
^
Njoo, ei tuo minulle sovi kuin huumorimielessä.
Oikeasti edelleen lanseeraisiin uuden kategorian maantie-, gravel- ja maastopyörien oheen: katupyörä.
On sille omat vaatimuksensa ja erityispiirteet, miniminä keveys ja vaihteet. Ei perinteinen hybridi vaan sporttinen sinkoiluväline. Olosuhteet...nupukivillä ei toki aja muulla kuin läskipyörällä.
Pitänee avata oma topic.
Oliko se 53-senttinen se sun runko ja eikö me oltukin suunnilleen samankokoisia? Katsoin, että siinä on puolitoista senttiä lyhyempi vaakamitta ja reachiä 25 mm vähemmän kuin mun Gravassa, mutta puoli astetta loivempi keula ja perus cyclocrossarikeulan rake eli 45 mm. RLT:n geot on muuten jänniä siinä mielessä, että 56-senttisistä ylöspäin on 5 mm vähemmän BB droppia. Koska niissä on myös jyrkemmät keulat, on niissä oikeastaan aikalailla jenkkityylin krossarigeot.
^Eiks mikä tahansa kevyt pyörä täytä nuo speksit paitsi läski...
Oli joo. 178cm pituutta. 56-koossa kasvaa emäputki järkyttävän korkeaksi, eli 53 oli ainoa mahdollisuus tuosta. 130mm stemmi 10ast kulmalla ja Cane Creekin slamset ohjainlaakerilla nyt paikallaan.
Tosiaan ero on iso aiempaan krossariin. Painopiste matalalla, eikä tuo ole yrittänyt heittää kertaakaan nenän kautta ympäri, vaikka aika jyrkkiä mäkiä tuli laskettua sipoonkorvessa.
Eikun joo... Kerran murtui niska, mutta en muista tuosta tilanteesta mitään, eli sitä ei lasketa :)
Pitäis osua joskus samaan aikaan jonnekin, niin saisit testata, mitä pidempi reach tekee (...ja teräsrunko :D).
Sellainen huomio gravelgeoihin, että lyhytjalkaisemmalle kuskille on huomattavasti helpompi tehdä hyvä gravelpyörä kuin pitkäjalkaiselle. Vaimo on saman pituinen kuin minä, mutta hänellä on kymmenen senttiä enemmän jalkaa kuin minulla ja hänelle ei vaan yksinkertaisesti saa hyvää geometriaa millään.
Uskon täysin pitkään reachiin ja lyhyeen stemmiin. Nyt vaan tuo nineri jo on, niin sillä ajetaan kunnes runko porsii korjauskelvottomaksi.
Mielihaluja on aina vaihdella uutta ja kivaa, mutta aika harvoin mielihalut kohtaavat pankkitilin saldon kanssa :)
Eikös muodin huipulla oleva nykykaupunkipyörä ole semmoinen 20kg painava sähköläskitäpäri millä jyrää mummot ja pääse rasseraiteiden yli ilman että edes hiukset liikahtaa.
Just tätä postausta kirjottaessa maikkarin uutisissa vilahti kaksi Volttikuskia sähköläskien kanssa, eli hypotenuusa todistettu [emoji23]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
3T siirtää ainakin osan runkotuotannosta Italiaan ja uudistaa tuotantoa 'filament winding' ja 'resin injection' tyyppiseksi perinteisestä prepreg kuiduttamisesta (en tiedä järkeviä suomennoksia). Toivottavasti tämä tulee myös niihin jotenkin taviksen saavutettaviin gg runkoihin, vaikkakin alkuun tekevät 100 kpl erikoiserän Racemaxia hintaan 5999 €.
TIME on samankaltaista resin injection menetelmää käyttänyt pidempään ja tämä juurikin mahdollistaa tasaisen laadun, kun kuidut saadaan kauttaaltaan epoksiin eikä jää kuivia kohtia synnyttämään heikompia rakenteita. THM vissiin suosii kans samaa menetelmää osissaan, joka on samaa puljua 3T kanssa ja voi osittäin selittää siirtymistä tähän menetelmään.
Hienoa nähdä vaihteeksi isomman valmistajan siirtämässä tuotantoa takaisin länsimaihin.
https://blog.3t.bike/2021/06/17365/f...s-coming-home/
Olen miettinyt loppusyksylle / ensi kaudelle uutta fillaria. Aluksi pidin gravelia itsestään selvänä valintana mutta sitten kun miettii, että jos oma ajo on 90% kestopäällystettä ja loppu hyväkuntoista hiekkatietä, niin onkohan graveli sittenkään paras valinta? Riittääkö 1x vaihteisto maantiellä? Laskin kyllä, että nykypyörän välitysten (2x10) ääripäät saisi kohtuuhyvin katettua. Ja onhan noita 2x vaihteillakin.
Toisaalta gg:ta puoltaa, että uuden pyörän pitää taipua yleispyöräksi. Ja talvirenkaille pitää olla mahdollisuus. Pakkarikin olisi toistaiseksi listalla. Mutta odotan, että posti kantaisi tilaamani satulalaukun testiin. Josko sillä pääsisin eroon pakkarista.
Mutta olisko kuitenkin rennompi maantiepyörä parempi veikkaus? Onko noi nyt sitten endurance tms. pyöriä?
^Pointsit maantiepyörälle, itse ajelen vastaavalla suht rennolla, gravel on omassa ajossa olisi aivan turhan heavy. Kaikkea löytyy monenmoisella geometrialla ja juuri joku endurance olisi sopiva ellei kisakireää halua.
Itse ajan 1x välityksillä ja kun en kisaile niin tulee toimeen oikein hyvin. Välityksiä helppo vertailla jollakin sivustolla mitä netistä löytyy.
Jos teräsrunkoiset hiekkatiekelpoiset maantiepyörät kiinnostavat, niin Fairlight Straelista on näköjään tarjolla uusi päivitetty versio:
https://fairlightcycles.com/wp-conte...sign-Notes.pdf
Jos olisin nyt hankkimassa pyörää, päätyisin luultavasti Straeliin (vaikka olen kyllä tosi tyytyväinen nykyiseen Secaniinkin).
^Strael on kyllä houkutteleva, ainakin paperilla. Perusversio Simpan 105:lla lienee päälle 3te kotiovelle toimitettuna, kiitos Brexitin...
Tutustukaa Tullin ohjeisiin. Jos tuotteen voi osoittaa olevan valmistettu UK:ssa, niin tullia ei menisi. Alv menee kyllä.
"Tavarasta kannettava tulli voi olla täysimääräistä tullia alhaisempi tai jopa 0 %, jos tavara tuodaan suoraan esimerkiksi maasta, jonka kanssa EU:lla on voimassa oleva tullietuussopimus, kuten Britannia, Norja, Islanti, Sveitsi, Japani, Korea tai Marokko. Edellytyksenä on, että tuotteet täyttävät sopimuksen määrittelemät alkuperätuotteiden kriteeri"
Fairlight cycles ilmoittaa, että ei mene tullisopimukseen vaan tulli menee rungosta 4% ja pyörästä 14%. Ennen rungot hitsattiin jossakin eu:n itäblokissa, mutta Strael 3 tehdään Taiwanissa.
Osa menee tyytyväisenä 1x:llä maantietä. Itse valitsin graveliin 2x:n ja on mielestäni oikea valinta.
Pyörän harkitsisin maantie henkistä gravelia johon saa tarvittaessa kahdet kiekot. Jos lähtee yksillä kiekoilla liikkeelle, niin niihin leveät maantiekumit. Viikko sitten ajelin tyytyväisenä pitkän Pirkan ja siirtymät (240km) 3T racemaxilla ja maantierenkailla - hyvin toimi!
Perheessä myös hinnat alkaen hiilikuitu Cube samalla periaatteella. Monipuolisuutta pienemmällä rahalla
Tuokin tietenkin makuasia. Paljonkos tuo kombinaatio maksaa/painaa?
^Paitsi Campagnolo Ekarissa. Se tuntuu ajossa hyvin samalta kuin 2x11 maantiesarja. Sramin 1x11-systeemissä vaihteiden hypyt kyllä häiritsivät.
^Ekar olis hieno mutta ei tuollaisella 11-28 välityksellä hypyt kovin suuriksi kasva, IMO...
^ei mutta tuosta puuttuu sitten se toinen ääripää tai molemmat mistä tuolla aiemmin puhuttiin.
Joo, mulla on nyt 48/34 edessä ja 12-28 takana. Ihan keveimpiä välityksiä en juuri tarvi. Eli periaatteessa ääripäiden osalta 40 eteen ja 11-32 voisi mennä. Mutta sitten väliin jää aikamoiset portaat... Varsinkin kun olen enempi vaihteiden kelaaja. Mutta olisko tottumiskysymys?
Jep. Noi ovat niin henkilökohtaisia että kannattaa kokeilla, jos mahdollista, eri kompoja niin löytää sen itselle parhaan.
Vähän aikaa sitten olin täältä etelästä keskisuomessa viikon hiekkateitä ajelemassa. Vaihdoin 11-28 pakan 12-25 tilalle kun maasto on mäkisempää. On se vaan niin baska omiin ajoihin että heti kotiin tultua vaihtui takaisin. Mutta vain minun, jollekin toiselle se voi olla ihan ok.