Kai sinä nyt tiedät että osa näistä vempaimista avustaa vähän pidemmälle kuin 25 km/h [emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Printable View
Muistakaahan jatkaa trollin syöttämistä.
No niin, hienosti on taas viety keskustelu aiheen viereen. Vähän enemmän aiheen tiimoilta kyselisin, että kun en ole talvipyöräilyä harrastanut, niin miten kypäräpuoli toimii. Mulla on parikin kypärää eikä niihin mahdu alle kuin ohut tekninen pipo. Toistaiseksi nipin napin riittää, mutta en usko riittävän kun mennään pakkaslukemille. Onko edessä uuden isomman kypärän hankinta ja pipoa alle? Tai laskettelukypärä päähän? :seko: Oma lämpö ei tunnu riittävän.
^ Lämpimästi - hohhhhhhhh - suosittelen yhdistelmää gore bike wearin goretex-lippis + päälle yksinkertainen buffi. Melko ohutta mutta erittäin lämmintä.
^^ tai saman firman Windstopper-pipo, ohut mutta lämmin.
Laskettelukypärää harkinnut itekin mutta lämpimin lienee karvahattu kun lämpötila laskee alle -15.
Joskus käyttänyt (työ)kypärämyssyä jossa kalvo sisällä mutta paksuutta on silläkin.
Hanskoina huopavuorilliset vettä ja tuulen pitävät huomiohanskat.
^^^ Kypärähuppu stoppaa myös viiman ja (räntä)sateen, ja tekee potasta yllättävän paljon lämpimämmän. Viima pitää silti jollain stopata otsalle ja korville, siihen käy tarkoitukseen tehdyt pipot jotka ovat muuten ohkaisia mutta otsaa kiertää windstopper-kaistale. Lidlikin möi tuollaisia joskus.
Lämmöistä riippuen joko Gore windstopper kypärän alla tai sitten buffi ja sen päällä windstopper. Kun lämpö putoaa jonnekin -10C tienoville tai kylmempään, niin sitten balaclava...
Pakkasilla väljempi markettikypärä, johon mahtuu hiukan paksumpi tekninen pipo. Kuten Moskalla, kylmemmillä keleillä teippiä otsapuolen reikiin.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...031c5bb4a.jpeg
Tommosen Salomon Brigade snoukkapotan hommasin viime talveksi ja on just hyvä pakkaskeleillä pitkillä lenkeillä ja tukeva kypärävalon kantajana. Korvalapun ulkopuolella olevat reijät teippasin kii, kun ilmavirta ujeltaa vauhdissa. Kuulee liikenteenkin äänet paremmin nyt, kun ujellus on loppunut. Mulla ei tässä pää hikoo, windstopper kypärähuppu riittää alle.
Monta talvikelin ongelmaa on ratkaistu astumalla pyörägenren ulkopuolelle
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ajan samalla Ekoi Excel Magnetic-maantiekypärällä läpi vuoden. Nollakelissä alle ohut pipo tai buffi, kylmemmällä L.Bradorin balaklava ja kovimmilla pakkasilla (testattu -35C asti, työmatkaa 15km) 45nrth:n merinobalaklava.
Tarvittaessa vielä sadesuoja päälle, niin ei ajoviimakaan puske sisään.
Uus kesäpotta, Giro Savant on sen verran hyvin istuva että Goren Windstopperlakki ja ehkä ohut kypärämyssy mahtuu, sillä sitten niin kauan kun pärjää. Oikeesti kylmälle on Etton halpis jonne mahtuu paksumpikin päähine. Poskipäitä ja nenää suojaan paksummalla tai ohkasemmalla putkikaulurilla, saksilla reikä jotta voi hengittää ja nokkaakin niistää tarpeen vaatiessa. On myös Goren kasvojensuoja jemmassa. Etton tuuletusreiät teipattu etuosasta umpeen.
Höh. Loppui Sigmasta patteri ja huomasin, jotta hukkasin sen lapun, jolla ISPien (29" - 2.25) kalibroitu ympärysmitta oli tallella. Olikos jollakulla käsillä tuota tietoa vai mennäänkö taas pidemmän kautta.
Kiitos myös kypärävinkeistä. Ehkä se sadesuoja kypärän päälle pitää nyt ekaksi hommata. Windstopper pipo myös harkintaan. Yllättävän lämmin tuo Haglöfsin ”actives warm” tekninen pipo on.
mikäs siinä sepelissä nyt niin kamalaa on? kivempi sen päällä on kävellä ku paljaalla jäällä luistella ja pyörän kumit(schwalbe marathon gt 365) on kestäny ihan hyvin vaikka ilmaa on vähän päälle 4bar.
Moro!
Ensimmäinen talvi pyöräilyn parissa olisi alkamassa.
Haluaisin vinkkejä hyvistä kengistä flättipolkimille. Tällähetkellä on löytynyt vaan lukoille tarkoitettuja kenkiä.
Ajelu on satunnaista luonnossa liikkumista fatbikellä.
Miten paljon tämä woolnet paita kutistuu pesussa? S-koko olisi uutena passeli, mutta pesussa pienentyminen ja saumojen repeäminen vähän hirvittää. Entä valitakko poolo vai lyhytkauluksinen? Kauluksen vetoketju saattaa kyllä pelastaa paahtumiselta, vaikka olisikin vähän liian lämmin muuten.
Talvikengät ovat leveämmät kuin kesäkengät ja sen takia kengän sisäsyrjä hakaa jokaisella polkaisulla kampeen. Klossi on säädetty ääriasentoon, mutta pari milliä pitäisi vielä jostain saada tilaa. Onkohan polkimia eri leveydellä? Kahta mallia olen verrannut ja niissä oli lukon kiinnityskohdasta 55mm kampeen.
Morjesta, noi Acliman merino tuotteet ovat ainakin mulla olleet todella laadukkaita ja kestäviä, joten seumojen repeämisistä ei kyllä varmasti tarvitse murehtia. Olen itse noissa verkkokamoissa ostanut itselleni ja perheelle (lahjoja) aina vähän pienempää kokoa. Oikein pestynä tuo hyvä villakamat ei kyllä milestäni edes kutistu pessussa ja vaikka tuo verkko vähän kutistuisikin, niin se kyllä venyy ja muotoituu taas seuraavan käytön/hikoilun yhteydessä.
Mulla on itsellä tuo kaulus malli ja se toimii monenlaisten ja paksuisten buffien kanssa todella hyvin "linkitettynä yhdistelmänä" +5..-30C paikkeilla. Ilman kaulusta oleva toimisi varmaan vielä vähän lämpöisemmälläkin, mutta silloin mulla tuo takin tarve kyllä vähenee jo muutenkin, joten ei tule tuota verkkoakaan enää käytettyä. Juuri mitään haittaa tuosta kauluksesta ei kyllä oikeastaan olen, vetoketjun avaamalla sen ylimääräisen voi heittää selkäpuolelle takin alle jemmaan.
Issillä on ainakin +6mm ja +12mm akseleita.Ihan hyvin pelannut. http://rideissi.com
Tuommosia akselien pidentimiä myydään myös. Näissä toki minimipidennys taitaa olla 20 mm. Mm. https://www.sjscycles.co.uk/pedals-c...ders-916-inch/ ja https://www.i-ride.co.uk/Hex-Pedal-Spacers.aspx. Jälkimmäinen käy myös pelkkään kuusiokolokiinnitykseen (ensimmäisenkin voi semmoisiin polkimiin laittaa, mutta pois ei helpolla lähde). Itsellä löytyy molemmat (kun nuo jalat on aikamoiset lättäräpylät ja ilman moisia vääntyy polvet liikaa sisäänpäin) ja hyvin toimivat. Ainakin nuo Jtekin on melko halvat, jos haluaa kokeilla.
Onneksi talvipyöräily on taas joksikin aikaa förbi. Olipa mukavaa tänään vetäistä lenkki maantiepyörällä / -renkailla. On ero 29" jäykkäperään melkoinen :D +6C oli siinä rajoilla mennäkö shortseissa - olisi voinut, mutta kun on jo tottunut pitkälahkeisiin....
Tänään vaihdoin maasturiin nastarenkaat monen vuoden tauon jälkeen ja lähdin testilenkille tuonne sohjoiseen metsään. Se oli virhe, muistui taas mieleen miksi lopetin talvisen maastopyöräilyn.
Mutta kokeillaan sitten uudestaan kun pakkaset palaa, mutta sohjokelissä en toiste maastopyörän päälle nouse. :)