HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 215 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 115 165 205 213 214 215 216 217 225 265 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.421 - 6.450 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itse asiaan, helppohan noita on löytää.
    Kysyjän ehdoilla ei minusta ainakaan. Hakeepa sitten "Knee warmereita" tai "Knielingejä" löytyy vain sellaisia joita voitaisiin kuvata irtolahkeiksi jotka eivät jatku nilkkoihin asti. Lyhimmätkin ovat ajohousutermein 3/4-housujen pituisia. Pelkästään tai edes lähes pelkästään polvia lämmittäviä suojia en pyöräilyvarusteista ole löytänyt.

    Eri juttu on sitten se tarvitaanko sellaisia tai toimisivatko ne ajaessa ilman että alkaisivat joko kiristää tai valua tai ryttääntyä kasaan.

    En myöskään välttämättä ymmärrä miksi maantieajohousut eivät voisi olla riittävän lämpimät niin että niiden päälle tai alle ei tarvitsisi yrittää hankkia lisälämmikettä vielä alusasunkin lisäksi. (Silloin kun on liian kylmä esimerkiksi jo legendaarisille Pearl Izumin Elite AmFibeille, on varmasti liian kylmä maantielenkille eikä pelkästään polvien takia.) Jos polvet ovat arat voisi ehkä hakea apua linimentistä tai vastaavasta lämmön tunnetta lisäävästä voiteesta.

  2. #6422
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Polvenlämppäri kerraston alle voisi olla kyllä mielenkiintoinen kokeilu. Mulla talvella polvet on se herkkä kohta, vaikka muuten jalat olisivatkin riittävän lämpöiset. Polvethan toisaalta ovat koko ajan kylmää housua vasten, kun muualle jää vähän ilmatiloja väliin.

  3. #6423
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.429
    Nimenomaan noita 3/4 mittaisia löytyy. Yhdet ”knee warmerit” minulla onkin, mutta ylhäältä tulevat puoleen reiteen ja alhaalta pohkeen yli, mikä nyt alkaa olla sama kuin täyspitkät lahkeet. Yksissä housuissa on polven yli yltävä tuulenpitävä kerros ja fleecevuori alla, ja ne ovat aika hyvät polville, mutta kerrasto taas mahtuu alle vähän huonommin. Voi olla että kunnon talvihousujen kanssa noita lämmittimiä ei tarvitsisikaan. Polvien kanssa on ollut ongelmia vasta jonkin aikaa, aiemmin ei ole tarvinnut niiden kylmettymisestä välittää niin ei ole tullut hankittua varusteita sitä ajatellen.

  4. #6424
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti puumangeri Katso viesti
    Kävin toissailtana juoksulenkillä, -1C lämpötila. Päällä: alushousut, lyhyet juoksusukat, paksuhko merinovillainen aluspaita ja Helly Hansenin hiihtotakki ja hiihtohousut. Muistan miettineeni, että kestäis olla pari kolme astetta kylmempääkin tällä asukokonaisuudella.

    Tänään fillarilenkki, -1C lämpötila. Päällä: alushousut, pitkät kompressiusukat, polvin asti ulottuvat vaippahousut, paksuhko merinovillainen aluspaita, toinen pitkähihainen aluspaita, windstopper aluspaita, Helly Hansenin hiihtotakki ja hiihtohousut. Eli kolme paitaa ja talvikelin hiihtotakki ja jalassa käytännössä kaksi kerrosta, koska iho oli piilossa fillaripöksyjen ja kompressiosukkien alla. Koko lenkin ajan paleli ja mietin, että pysyn lämpimänä vain, jos ajan koko matkan ylämäkeen tai ajan kokoajan "liian kovaa". Alamäissä tuli hyvin kylmä.

    Arvelen, että -10C - -20C pakkasilla mun täytyy pukea vielä kaikkien noiden päälle vielä toppahaalari, jos meinaan pystyä käydä fillarilenkillä Ei kivaa. Juostessa tätä ongelmaa ei ole.
    Pyörällä tarvii tuulenpitoa. Sunnuntaina 2-3 lämmintä ja ohuet tuulenpitävät pitkälahkeiset pyöräilyhousut toimi hyvin, mutta hiukan paksumpi takki aluspaidan kanssa oli kylmä, koska tuuli tuli liikaa läpi.

  5. #6425
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Succisten kanssa ei tarvi pitkiä alushousuja vielä näillä keleillä mutta polvenlämmittimet ja noi alapäätuulensuojakalsarit olis kivat kun tietäs vaan missä ne on. Lidlityksestä joskus merino-tms polven/kyynerpäänlämmittimet puoli-ilmaiseksi. Neopreeninen polvituki ajaa kyllä saman asian.

    Joku tuli auringonlaskun aikoihin vastaan shortseissa, nopeahkolla pyörällä. Ja kaupungista palatessa kuului epämukavaa sepelirapinaa kippurasiirtimen ohuiden nokia-kiinarenkaiden alta, huh

  6. #6426
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Pyörällä tarvii tuulenpitoa. Sunnuntaina 2-3 lämmintä ja ohuet tuulenpitävät pitkälahkeiset pyöräilyhousut toimi hyvin, mutta hiukan paksumpi takki aluspaidan kanssa oli kylmä, koska tuuli tuli liikaa läpi.
    Castellin alpha takki on tästä hyvä esimerkki. Takki on oikeasti ohut ja kevyt talvitakiksi, mutta niin vain sillä tarkenee parissa pakkasasteessa maantielläkin, kun saa sykkeet pk-tasolle. Hengittää ja pitää mahtavasti tuulta juuri oikeista kohdista. Alla pelkästään ohut fleece aluspaita, eli mitään kosteutta ei sisälle pääse kertymään. Tosi outo tulla lenkiltä kotiin ja ihmetellä täysin kuivia vaatteita.

  7. #6427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Pyörällä tarvii tuulenpitoa. Sunnuntaina 2-3 lämmintä ja ohuet tuulenpitävät pitkälahkeiset pyöräilyhousut toimi hyvin, mutta hiukan paksumpi takki aluspaidan kanssa oli kylmä, koska tuuli tuli liikaa läpi.
    Toki. Tosta mun Helly Hansen hiihtoasustakin sanotaan "waterproof, windproof and breathable" https://www.hellyhansen.com/en_no/speed-jacket-48770

    Käyttämäni Craftin pitkähihainen windstopper paita (sikakallis!) pitää myös rintakehän lisäksi olkapäät ja jonkin verran käsivarsia tuulelta suojassa. Musta tuntuu aina, että jos asusteissa on jossain kohtaa tuuletusaukkoja niin kylmä pääsee sitä kautta sisään. Lämmintä on yläkropassa vähänkään vähemmillä vaatetuksilla (kuten tänään kolme paitaa + takki) ainoastaan silloin, jos laitan päälimmäiseksi kerrokseksi hyvin ohuen hengittämättömän sadetakinkin. Kun kosteus pysyy sisällä niin lämpökin pysyy. Ei ihan kätevintä silti noinkaan...

  8. #6428
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Olen tässä viimeisen parin talven aikana todennut, että mulle sopii parhaiten uhuehkon talvitakin kaveriksi merinoverkko. Toi merinoverkko + softshell/kuori -yhdistelmä on siinä mielessä jännä, että se toimii todella laajalla lämpötila-alueella. Jotenkin se suoraa ihoa vasten oleva verkko hengittää ja siirtää kosteutta niin hyvin, että vilu ei tule edes pidemmällä vauhtilenkillä. Muutenkin paketti pysyy mukavan ohuena, kun ylimääräisiä kerroksia ei tarvita.

    Mulla itsellä on toi Aclima tekemä verkko. Tämä on ollut mulle paras ja ehdottomasti monipuolisin talviurheiluun/liikkumiseen liittyvä hankinta. Tässä Polo-versiossa on myös todella korkea integroitu kaulus, joten viima ei pääse sisään edes kauluksen kautta vaikka ajoasento olisikin melko matala. Kun tämän kaverina on pari eri paksuista takkia niin pärjää hyvin +5C...-15C kelit, jos pakkasta en enemmän niin lisään väliin vielä yhden merino/merinosekoite kerroksen.

    https://varuste.net/Aclima+Woolnet+P...+Men?_tu=47926
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  9. #6429
    tempokisu Guest
    Alla lyhythihane t-paita ( ihan tavallinen t-paita; ja t-paidan elinkaarihan menee: "pyhä"> kotipaita >lenkkipaita> pyöränpesurätti) ja päällä windstopper-takki. Ajanu -20 asteen pakkasellakin lenkkiä ja alla vaan se t-paita. Windstopper-takkeja on hieman eri vahvuisia.

    Sensijaan varpaat ja sormet palelee herkästi.

  10. #6430
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    353
    Kateellisena katsoo, miten vähällä vaatteella pärjäätte. Voi kun olisi tuota hientuotantoa. PK vauhdissa tarvitsen nollassa ohuiden kuorihousujen alle ohuet villahousut ja siltikään jalat ovat pitkänkin lenkin jälkeen kylmät. Yläkroppaan tarvitsen kuoritakin, fleecen ja villan. Vauhdikkaassa menossa voi avata tuuletusaukkoja ja fleecestä voi luopua sitten lähempänä maksimikestävyysaluetta. Hiihdossa sentään lämpöä tulee enemmän kuin pyöräilyssä, mutta siinä onkin sykkeet toki tapissa...

  11. #6431
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.429
    Hientuotanto sinänsä ei ole kovin hyvä juttu, tulee nopeasti kylmä kun pysähtyy. Tietysti se taitaa olla melko hyvin kytköksissä lämmöntuotantoon. Itselläni ongelma ovat varpaat, jotka eivät pyöräillessä pysy lämpimänä sitten millään, vaikka esim. juostessa ei ole mitään ongelmia. Sormet sen sijaan pysyvät lämpimänä ohuillakin hanskoilla, joten ei voi puhua pelkästään huonosta ääreisverenkierrosta. Jos sormet/varpaat palelevat, on tärkeää pitää muu kroppa lämpimänä, jos muuten ei ole tarpeeksi vaatetta päällä (vaikkei tuntuisikaan kylmältä), ei sormille ja varpaille riitä sitäkään vähää lämpöä.

  12. #6432
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    No kauankos kestää sitten tuolla tehokkaimmalla asetuksella ennenkuin tyhjenee akku?
    Tunnin tai vähän toista. Nettisivuilla luvattu kolmen tunnin käyttöaika toteutuu varmaan huoneenlämmössä, mutta ei kyllä pakkasella.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  13. #6433
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Varpaisiin tulee kylmävaurioita jo n. 10 asteen lämmössä, jos noin pitkään jatkuu olo, ns. juoksuhautajalat, omissani jo on. Jalkaterät ja etenkin varpaat ovat melkoisen joutilaana ajaessa, se tietenkin vie helposti ne kylmiksi. Pian kymmenen vuotta sitten melkoisen aikaisin syksyllä huomasin kyllä kylmyyttä jaloissa, ajattelin niiden lämpiävän kun painaa menemään. Eipäs nuo lämmennetkään vaan nappasivat hermovaurion. Tämä ei yhdellä ajolla tapahtunut, niitä ajoja riitti kun oli uusi kevyt krossari juuri hommattuna. Nyt noita lepokipuja kintuissa, etenkin varpaissa tuntuu riittävän.

  14. #6434
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    145
    Tänä aamuna kaivoin vaatekaapista hieman paksumman 2. kerroksen paidan. (yläkerrassa siis tekninen, paita, sisäverkolla varustettu Didrikson kuoritakki, mikä lie, pukki toi pari vuotta sitten). Alakerta pärjää vielä, kenkinä välikeli vielä, harkinnassa varrelleninen talvikenkä. Sormet hyytyy, nahkasormikkaat puuvillasisäsormikkaalla ja päälle vedetyllä sormettomalla käsineellä ei taida riittää, ehkä liian tiukka paketti. Ilmahan se eristää siellä kerrosten välissä. Tänään ruuvasin W106 "talvipyörään". Silmitön talvi saa tulla, minä olen valmis.

  15. #6435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kysyjän ehdoilla ei minusta ainakaan. Hakeepa sitten "Knee warmereita" tai "Knielingejä" löytyy vain sellaisia joita voitaisiin kuvata irtolahkeiksi jotka eivät jatku nilkkoihin asti. Lyhimmätkin ovat ajohousutermein 3/4-housujen pituisia. Pelkästään tai edes lähes pelkästään polvia lämmittäviä suojia en pyöräilyvarusteista ole löytänyt.

    Eri juttu on sitten se tarvitaanko sellaisia tai toimisivatko ne ajaessa ilman että alkaisivat joko kiristää tai valua tai ryttääntyä kasaan.

    En myöskään välttämättä ymmärrä miksi maantieajohousut eivät voisi olla riittävän lämpimät niin että niiden päälle tai alle ei tarvitsisi yrittää hankkia lisälämmikettä vielä alusasunkin lisäksi. (Silloin kun on liian kylmä esimerkiksi jo legendaarisille Pearl Izumin Elite AmFibeille, on varmasti liian kylmä maantielenkille eikä pelkästään polvien takia.) Jos polvet ovat arat voisi ehkä hakea apua linimentistä tai vastaavasta lämmön tunnetta lisäävästä voiteesta.
    Polven alueella ei kulje paljon verisuonia joten linimentti mitään auta. Polvenlämmittimiin suhtautuu välinpitämättömästi, kunnes on useasti nuoruudessaan palelluttanut polvet ja nykyään kärsii siitä että vähänkin huonosti lämmitelleenä kuntosalilla tai fillarilla polvet kylmänä ajaessa kipeytyy polvet siten että seuraava 2 viikkoa ei sitten harrasteta liikuntaa ja joskus autoonkin nouseminen on vaikeaa.

    Itse käytän G-Formin Pro-X suojia, jotka mahtuu jopa Izumin Amfibien alle, kun en ostanut kaikkein kireintä kokoa. Nuo lämmittää hienosti, pysyy paikallaan huomaamattomasti ja toimii kaiken lisäksi talvikelillä polvisuojina jos sattuu lipsahtamaan nurin.

  16. #6436
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Piti hakea kaupunkiromuteräsmaasturi, takana sliksi ja edessä lumessa kiemurteleva nappula voi sitä kiemurtelua 10cm lumipöperössä, ei ollut kuitenkaan märät paikat vielä mahdottoman kovettuneita ja matkaa onneksi vain muutama kilsa. Jos noita reittejä ei aurata on huomiselle odotettavissa jännää keliä

  17. #6437
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Onko Espoon suunnalla kylvetty sepeliä kelveille? Uskaltaako tuonne lähteä?

  18. #6438
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Miksikäs ei - sopivilla renkailla.

  19. #6439
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Sepeliä tuli jo alkuviikosta mutta jäi lumipöperön alle, taitaa nyt tilanne olla kevlikohtainen

  20. #6440
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Kehä3 varrella ei ainakaan ole ollenkaan, eikä espoo-leppävaara välilläkään 110 tien varressa. Kiva oli ajaa.

  21. #6441
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Ei näillä hoodeilla ainakaan vielä ole... Eli Bemböle, Lippajärvi, Kehä III...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  22. #6442
    Ainakin eilen oli jo Bembölessä 110 tien varressa tuhdisti sepeliä, en selvittänyt kuinka pitkälle jatkui. Kehä III oli vielä eilen niillä nurkin puhdas.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

  23. #6443
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Aamulla kelvit Lahden seudulla osittain lumisia, osittain aurattuja ja vain yhdellä pätkällä sepeliä. Toisaalta tuntui turhalta ajella ISP:llä, mutta jossain kohden oli polanteet sen verran kovia, että nastaton olisi saattanut livetä.

    On tämä taas niin kurjaa, kun sohjo tarttuu fillariin ja jäätyy. Tulisi edes pikku pakkanen.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  24. #6444
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Ai halvattu. Eka työmatka (Kehä1 & Turuntie) hiekoituksen alkamisen jälkeen ja flätti. Pitänee harkita litkuttamista tai Zwiftiä...
    10k-kerhon jäsen

  25. #6445
    Eilen ajelin kolmisen tuntia Kehä I:n sisäpuolelle. Päällimmäinen huomio oli että joko sepelinlevittäjillä täytyy olla erinomainen tuntemus paikallisista mikrosääolosuhteista (eli siitä missä kelvin pinta muuttuu vaarallisen liukkaaksi) tai että osa kelvin kunnossapitäjistä ratkaisee mahdolliset velvoite- ja vastuukysymykset sillä että levittää sepeliä omalle alueelleen varmuuden vuoksi.

    Muuten en voinut päätellä mitään syytä siihen miksi yhdessä paikassa oli ja toisessa mielestäni samanlaisessa ei tai miksi sepelöinti alkoi tai päättyi vaikka mielestäni mitään muutosta joka lisäisi tai vähentäisi tarvetta liukkaudentorjuntaan ei havaitakseni ollut.

  26. #6446
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Aamulla aika kivat mustat jäät... WintteriMarat toimivat kyllä kun ei äärirajoille vetele. ISPit alle vasta kun on kunnon talvi (jos sellaista nyt tuleekaan)
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #6447
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Epäeroottinen tunne kun Espoon puolelta kaikki kelvit täynnä sepeliä. Täytyy varmaan laskea rengaspaineita
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  28. #6448
    tempokisu Guest
    ^ niin on Tampereellakin; Pirkkalassa kelvit on sepelittömiä - ainakin toistaiseksi.
    Aamulla ajelin sileillä, ja huomasin väärän etuvanne-valinnan, hissuttelin hiljakseen kotia ja varmaan joku palstalainen pörräsi ohitte, kun huomenia toivotteli.

  29. #6449
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Jaa, eli espooseen ei ole noilla s-oneilla enää asiaa. Veitsenterävät sepelimurut näyttävät menevän sileästä ja pehmeästä kumista heittämällä läpi.

  30. #6450
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Löytyi laatikosta 3M teippiä. Pysyy ja heijastaa hivenen paremmin, mitä renkaiden heijastavat raidat. Aika hjuva kelveillä ajaessa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •