Ei se untuvan litistäminen ole ongelma. Jotenkin nyt tuntuu, että juoni on vähän hukassa.
Keinokuitu menettää jokaisella pakkauskerralla kuohkeuttaan.
--
Murphy elää!
Printable View
Uskaltaisin sanoa että kyllä nyt luet. Luen tuon lähinnä klausuuliksi, jolla (taas kerran) suljetaan pois valmistajan vastuu (kaikesta). Western Mountaneering mm. sanoo, että voi aivan hyvin kompressoida kiveksi omalla säkillään. Tietysti tämä koskee lyhytaikaista pakkaamista. Pitempiaikanen säilytys taas ilman muuta pitäisi tapahtua vapaana tai niin kuin mulla Haltin pussin mukana tuli iso verkkosäkki säilytystä varten. Mitä vanhempi makuupussi on ja sen sisään on mahdollisesti kertynyt rasvaa yms. aineita ihmiskehosta käytön mukana, sen huonommin tai kauemmin kestää kun untuvat saavat takaisin kuohkeutensa jos osa lainkaan. Muutenkin kompression jälkeen mitä kovempi kompressio, sen kauemmin kestää kun pussi on nukkumavalmis.
Mutta, kuten kerroin, itse en enää kompressoi, mutta syy on se, etten näe saavani tiukalla kompressiolla mitään etua pakatessa. Sisällä rinkassa/persporkkanassa on vain epämääräisen muotoinen kivi, joka jättää sinne sun tänne tyhjiä koloja, joita ei kuitenkaan saa täytettyä järkevästi.
Jokainen tietysti kohtelee varustustaan niin kuin itse haluaa eikä tuo lähtökohtasi liene mitenkään huono kuitenkaan.
Kertokaapas kokeneemmat makuupussi maestrot hikoaako tuollaisessa makuupussissa missä sisus on saman näköistä kangasta (mitä lie kiiltävää) kuin ulkopuoli?
Jotenkin tuntuisi että tuollainen sisus on epämiellyttävä ja tarttuu ihoon kiinni jos hikoaa, olen nukkunut ja omistanut vain kangas sisusta pusseja.
Yrittänyt tässä etsiä suorakaiteen muotoista untuvapussia jossa tarkenisi +5>, menisi pieneen tilaan, eikä maksaisi miljuunia, muutaman löysin mutta niissä on tuo alussa mainitsemani sisus joka epäilyttää.
^ Kangas joka nukkaantui, olivat painavia ja saakelin moisia möykkyjä pakattuina.
Ostat vaan nykyaikaisen makuupussin ja sille kaveriksi makuupussilakanan joka miellyttää eniten tai teet semmoisen itse.
Ei ainakaan mitä minulla on laatupusseja niin tunnu epämiellyttävältä. Pääasiassa käytän kyllä erillistä sisäpussia ja lämpöisellä pidän makuupussia vain peittona. Kyseiseen lämpötilaan minulla on Millet Alpine ltk 800.
Ja lineri jota käytän on siis Cocoon Coolmax. Se toimii parinkympin kieppeillä sellaisenaan.
Juu ei ne itsestäkään tunnu epämiellyttäville, vaan käytän aina nuita lakanoita pussien kanssa niin tarve niiden pesulle vähenee radikaalisti.
Minulla hikoaa ja tarttuu kiinni pussi kuin pussi. Siihen auttaa joko kerrasto tai sisäpussi esim. silkistä. Ne suojaavat muutenkin varsinaista pussia likaantumasta niin nopeasti sekä tuovat pienen lisälämmön pussiin. Tuollainen silkkinen lineri menee tietysti pienempään tilaan ja on kevyempi kuin kerrasto.
--
Murphy elää!
En jostain syystä saa nukuttua merinokerrastoissa niin viime vaelluksilla on ollut mukana ohut pyjama tai ohut puuvillakerrasto nukkumiseen. Lakana olisi tietysti toinen vaihtoehto.
Kiitos vastanneille, tosiaan iso plussa on tuon lakanan kanssa ettei tarvitse pestä itse makuupussia niin usein, näissä lakanoissa lukee että lisää pussin lämpötilaa liki 5°c eli uskallan varmaan ostaa sitten kevyemmän makuupussin kun en pakkasilla siellä kuitenkaan nuku.
Itse kokeilisin ratkaisua, jossa makuupussi, kevyt vedenpitävä suojakuori ja hyttyshuppu ovat erilliset. Kokeilin joskus tositoimissa vyötäisille asti ulottuvaa hyttyshuppua, mutta ongelmana on, että itikat ovat aivan kasvojen edessä inisemässä: jos on pientäkin herkkyyttä, niin uni jää vähiin. Samoin vapaa tila jää todella pieneksi, mikä saattaa ahdistaa.
https://live.staticflickr.com/65535/...55dd242086.jpg
Erillinen huppu toimii myös jotenkin ankaraan itikka-aikaan taukosuojana:
https://live.staticflickr.com/65535/...cb59c0f387.jpg
Täälläkin merinokerrasto, villasukat ja buffi toimittavat makuupussilakanan virkaa, pääasia että ovat puhtaita eikä menty päivää samat kamppeet päällä. Näitten kanssa voi pihistää makuupussista grammoja pois. Jos on taipumusta kutiamaan villatuotteista niin voi kokeilla jotain muuta materiaalia.
Bivy kenties? https://eu.alpkit.com/products/elan
--
Murphy elää!
Näin makuupussikeskustelun lomaan laitan oman kokemuksen makuualustasta.
Thermarest Neoair Uberliteä ei voi kuin kehua omassa käytössä. Käyttö kevytpatikointia ja pyöräretkeilyä lähinnä maastossa. Mahdottoman pieni, kevyt ja täydessä latingissa kooltaankin sopiva itselleni (181cm sulka päässä). Alustan saa taiteltua jopa pienempään tilaan kuin luvattu, jos oikein yrittää. Jollekin leveämmät hartiat omaavalle veijarille alusta voi olla kapea, mutta itselleni sopiva. Monissa kevyissä alustoissa on kohinaongelmaa liikkuessa, jota tässä ei ole yhtään. Lisäksi alusta on paksu eikä olkapäät tai lantio osu maahan kyljelläänkään.
Suosittelen siis. Toissa vuonna sai hyvällä hintaa Varustenetistä.
Juu ei tuossa yksistään. On varmaan jotain jotenkin päällystettyjä tai käsiteltyjä pusseja mutten itse luottaisi niiden vedenpitävyyteen. Bivy makuupussin - ohuenkin - päällä ei paljoa lisäkiloa tuo. Tuokin Elan on aika iso tuon hyttysverkon takia, Hunkan on ruumissäkki puritaanille.
--
Murphy elää!
Mullapa se on Exped waterblock 600. Pätevä pussi. Hauskoja videoita löytyy juutupesta siitä.
On vain menny aika retkeillessä niin ei ole ehtinyt käyttää.
Lanshan 1 ul pro ajaa saman asian.
Vähän makuupussia miettinyt. Pitäis pärjätä pohjoisen kesässä, eli nollan tuntumassa. Mountain Equipment Classic 750/1000 tai helium 600. Tuo 1000 taitaa ampua yli ja on aika iso pakattuna.
MP reissuille lähinnä, paino ei haittaa, mutta koko kyllä. Tuo classic 1000 täyttäisi myös talvi vaatimuksen, mutta tarvii melko varmasti kuitenkin kaksi eri pussia hankkia. Mountain equipment siksi, että löytyy xxl koko, mahtuu max 205cm ruho sisään, pienempi ei käy, muut merkit kyllä. Hintaluokka 400e nurkilla. Ehdotuksia/mielipiteitä?
Minulla on tuo Helium 600 Regularina ja se on kyllä mittojaan pienemmän oloinen pussi, varsinkin leveyssuunnassa. Saattaa olla tiukka tuossa XXL-koossakin noin isolle nukkujalle.
Vertailukohtana mm. Cumulus Teneqa joka on selvästi tilavampi normikoossa ja valmistajalta saa vielä pussin mitoitettuna kustomina suhteellisen edullisesti.
Mä olen itse 193, mutta poika on jo vähän pidempi. Siksi tuo 2m vaatimus.
https://varuste.net/c2064/makuupussit Voisi olla vaihtoehto myös
Pussiksi valikoitui Rab ascent 700 xl. Vertailin hintoja googlella, kahlasin kaikki verkkokaupat. Tarjouksia oli vain uk:ssa ja yhdessä de kaupassa, mutta ne eivät suostuneet myymään Suomeen. Ylläri oli, että lopulta pussi löytyi treeline.fi ja suurempi ylläri oli, että myymälä on Kangasalla. Hinta kesti vertailun, pienen alennuksen jälkeen oli halvin mitä löysin, eli ostin kivijalasta, tai itseasiassa kivinavetasta.
Quiltit eivät ole vissiin täällä kovin suuressa suosiossa? Untuvatäytteellä aletaan olla aika pakkautuvassa kokoonpanossa. Fiksuimmat kiinnittyvät ilmatäytteiseen alustaan muodostaen kätevän "paketin". Toinen kätevä ratkaisu on täysin aukeava makuupussi, joka toimii sekä peittona että pussina tarpeen mukaan. Peitto ei ole kovin kuuma kesälläkään ja pussilla pääsee alle nollan tarvittaessa.
^Oli kai täällä jokunen juttukin niistä aikaisemmin. Itselläkin Alpkit Cloud Cover -quilt mutta ei ole ollut varsinaisesti tosi toimissa vaan kaikessa muussa: autossa matkahuopana, kotipihalla riippumatossa ja nytkin työhuoneen sohvalla päikkäreitä varten.
Toi taitaa olla halvimpia mitä on (ainakin usein toistuvissa Alpkitin tarjouksissa) joten suositeltava ostos vaikka tuosta puuttuukin ne makuualustaan kiinnitysjutut (ehkä tehtävissä helpostikin nappien avulla).
Nuo ovat monikäyttöisiä kapistuksia. Toimivat retkellä ja kotona. Kun laskee hintaa käyttökerroille, niin noiden kanssa päästään edullisempaan kuin tavallisten makuupussien. Pakkaamalla drysackiin jää kokokin siedettäväksi. Paras "retkeilyostos" ever.
^^Tuohan vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta tuotteelta.
Itselläni olisi haussa kevyt ja pieneen tilaan menevä untuvasäkki kesäisiä lämpötiloja varten. Nykyinen mikä käytössä vähän turhan tuhti ja tuntuu aavistuksen hölmöltä kuskata mukana fillarireissuilla. Menee kyllä nukkuessa, kunhan pitää lähinnä peittona, muuten turhan lämmin. Motonetissa olisi joku kevyempi Woodlanderi untuvatäytteellä n. 100€ hintaluokassa, mutta voisin myös muita ehdotuksia ottaa vastaan, jos on ajatuksia max 200€ budjettiin.
Cumulusta kai pitää tarjota vaikka vähän meneekin yli budjetin: https://cumulus.equipment/eu_en/slee...omforters.html
Alpkitillä oikeastaan vaan tuota quilttia tarjolla tällä hetkellä:
https://eu.alpkit.com/products/cloud-cover-down-quilt
^ Oli niin vakuuttavat markkinoinnit japanilaisista kankaista ym. Cumuluksen sivuilla, että päädyin heidän toisiksi kevyempään malliin.
Löytyyköhän alle satasella pieneen tilaan menevää, pyöräkäyttöön soveltuvaa makuupussia? Comfort jotai +7 pintaan, hirveän kylmällä ilmalla ei viitti lähteä. Käyttäjä 191 cm pitkä. Pieni tilavuus itselle se tärkein tekijä.