Joo, varsinkin jos tila kuitenkin rajoittuu n. 42mm kumeihin. Mitäköhän ei-maasto 650b renkaita on edes saatavissa, Kojak, Knard ja sitten jotain Randonneur-putiikkikumeja?
Printable View
Voisiko joku suomentaa, että miten nämä rungot eroaa toisistaan? Onko rungon pituus suurin ero vai onko jotain muutakin huomiotavaa?
http://www.cotic.co.uk/product/escapade#yellow
http://www.cotic.co.uk/product/roadrat
Elikkä roadrat on tarkoitettu suoralle tangolle ja escapade kippuroille. Olisikohan tuosta Escapadesta ainesta sekakäyttö maantiepyöräksi, sisältäisi työmatka ajoa ja maantielenkkiä sekä satunnaisia sorapätkiä. Rungon hankinta mielessä ja tuo voisi olla aivan mielenkiintoinen tapaus.
Jos korkea etupään geometria ei haittaa käytännössä ja rajusti slouppaava vaakaputki ei häiritse silmää, niin Escapade lienee ihan pätevä runko ja tietääkseni on melko kevytkin perus-CroMo-rungoksi. Extrapisteitä tulee sinkulointioptiosta.
Eräänlaisen sorapyörän runko tilattu. Kunhan saapuu, kasaan säätämöstä löytyvillä osilla ajokuntoon. Talvella sitten alennusmyynneistä lopulliseen kokoonpanoon tarvittavat osat. Tavoitteena pyörä rentoon ajoon rennossa asennossa. Runkoon mahtuu minulle tärkeät 50 mm kumit.
^ Tällaselle luddiittimiehelle ylikokoemäputki on fail ja kuiteski tossa on joku BB30 tms. hässäkkä myös, joten jää selkeästi kakkoseksi sun tulevaan verrattuna :)
^^ Ihan ok paino. Hipoputkesta hitsattu vastaavan kokoinen teräskrossari painaa noin alkaen 1,8 kg ja esimerkiksi Surlyn Crosscheck 54-senttisenä noin 2,3 kg. Koko pyörän paino riippuu kovin paljon siitä millaisin osin sen kasaa, mutta eiköhän Escapadesta jotenkin alle kymppikiloisen kasaisi ilman megabudjettiakin. Kevyemmänsorttisiin levarikiekkoihin joutuu kyllä investoimaan jonkin verran.
Joko Jaska kasailee uutta soramankelia?
Eipä ole kuulunut pajalta ilouutista vielä (eikä oo niiden somessa näkynyt Suomeen lähtevää kamaa). Itse asiassa alkaa jo kyrsiä odottaminen. Luvatun aikaikkunan takareuna lähestyy...
Mä luulen, että maltti on valttia kaikkien customjuttujen kanssa. Orlowski hitsaili meidän rouvan kaksysirunkoa muistaakseni pari kuukautta pitempään kuin mitä etukäteen arveli.
No hyvä, että eivät ihan pilaamaan menneet.. :) Ei vaan hienoltahan tuo vaikuttaa, paitsi silmämäärin ja pelkästään kuvan perusteella arvioituna geo vaikuttaa aika lyhyeltä. En eilen ehtinyt töissä (!) artikkelia tarkemmin tutkimaan. Mutta nyt luin. Oisko vähän suolainen hinta, kun suunnilleen samaan rahaan saanee customia ja Pickenflickiä reilusti halvemmalla? Ja rosteriversion dumppaavat ainakin ensi vuodeksi.
Ei oikeen titaanirungot innosta nykypäivänä. Ne on yleensä painavia ja Lynskeyn hitsaamat tuntuvat usein murtuvan. Esim. Konan ti-rungot on Lynskeyn valmistamia kuten myös ekan vuoden ti-warbirdit oli. Sen jälkeen Salsa vaihtoi valmistuksen johonkin aasialaiseen titaanirunkoihin erikoistuneeseen tehtaaseen. Ilmeisesti oli tullut liikaa takuukeissejä? Ja nythän ne tais droppaa ti-warbirdin kokonaan, kun tuli hiilariversio. Suurin osa ti-rungoista taidetaan nykyään myydä nostalgiaan perustuen, kun "ne oli niin hienoja 90-luvulla" ja "titaani näyttää niiin hienolta".
Suurin osa ti-rungoista taidetaan nykyään myydä mittatilauskamana. Kona, Salsa jne ovat kuitenkin halvemman pään massatuotantomerkkejä niin ei mikään ihme jos titaani dropataan...
Härskinhieno Masi.
https://d1xgvxtbyoxn20.cloudfront.ne...omp-Nickel.png
Jollain perverssillä tavalla noi kiekotkin sopii tohon :)
Ei perskele, menin myymään escapadeni pois ja tarttis jotain tilalle. Mitähän muita vaihtoehtoja mulla olis ku sträggleri tai soma wolverine jos tahtois ~viidellä hunteroisella raamin johon menis vähintään 42mm kumes? Vai pitääkö tässä vaan tilata uus escapade? :D
Tulipahan testattua. Eteen mahtuu juuri ja juuri, reunanappuloiden karvat ottavat haarukkaan kiinni. Taakse ei mitään saumaa, chainstay on kriittisestä kohdasta vain n. 50mm leveä.
Tuo rengas on siis leveimmillään 58mm (nappulat) ja käytännössä yhtä korkea kuin 700x40
Ajelin lapissa ja kainuussa Salsa fargolla 1800km. Pääosin hiljaisia kestopäällyste ja hiekkateitä. Kuormaa maltillisesti pienet biliksen etulaukut ja takana ortliebin etulaukut. Renkaina smart sam 2,2 toimivat hyvin sekä asvaltilla, että hiekalla. Keskinopeus 18,9km/h, edellisvuoden vastaava lenkki Gt pace tourilla ja katurenkailla keskari 20,4km/h.
Fargo ei ollut kotonaan hyvällä asvaltilla, mutta kun päästiin hiekkatielle niin luonne muuttui. Niitä oli tosi mukava ajaa. Välitys oli 39-26 takana 12-36.
Hyttysiä ei ollut, eikä hiekka pölissyt. Kaupan ja kahvikioskien välit noin 100km. Autoloita ei sivuteillä liikkunut kuin muutoma.
Ensisuvena kokeilemma jotain toista kokoonpanoa.
https://lh3.googleusercontent.com/-D...Singular26.png
Siinä se meikäläisen sorakulkine on. Uusi runko, osat vanhasta, varastosta, käytettynä naapurilta ja vaijerit kuorineen lähikaupasta.
Ensimmäinen ruuvien kiristykseen keskittyvä testilenkki on ajettu.
Näyttää järkipyörältä . Itselle tulossa myös vastaavanlainen järkipyörä, sinne missä ei viitsi/halua mennä pää edellä.
Fobin Aarnikotkalle suurta arvostusta. Järkevä ja moneen mukautuva.
No niin. On tullut luettua tämä palsta kertaalleen läpi, kun tulee jonkun verran harrasteltua tätä GGtä etenkin näin kylminä kesinä.
Täälläpä ollaan kovin vanhan metalliliiton henkisiä, mikä on ihan OK. Itse olen kuitenkin kovasti tykästynyt seuraaviin pyöriin. Niitä on täälläkin esitelty, mutta eivät ole herättäneet kovin myönteistä vastakaikua. Ensiksi enempi maantiehenkiset:
1.) GT Grade
2.) Jamis Renegade Elite
Ja sitten "maastollisemmat"
3.) Norco Search XR
4.) Salsa Warbird Carbon.
Niin että hiilikuitua sen pitäisi olla ja painoa sangen vähän (alle 9 kg). Maantielle on omat pelinsä, mutta kyllä niihiin GG-siirtymiin aika usein kuuluu väkisinkin asfalttia. Kun olen seuraillut käytyä GG-keskustelua (tätä ja muutamaa muuta) niin sellaisen mielikuvan olen muodostanut, että aika järeää ja leveää kalustoa tuntuu moni kaipailevan. Olen ajellut viime päivät keskeisen Suomen hiekka- ja metsäautoteitä todetakseni jälleen kerran, että eipä siellä kovin kummoista kuviota ja kosketuspintaa tarvita. Hyvässä kunnossa ovat sateisena kesänäkin eikä tilanne suuresti muutu syksyllä. Maastoajelu on sitten asia aivan eriksensä. Sellaista vetistä nummea, jossa keskieurooppalaiset cctä ajelevat, on maassamme kovin vähän.
Mutta jostain olen saanut päähäni, että keveys on hyvä asia eikä alle tarvitse saada yli 40 mm gummia. Tosin pelivaraa myöhemmille mieltymyksille on syytä jättää. Keveys on ehkä korostunut, kun täällä lomakohteessa on suomalaisittain aika kovia nousuja. Esimerkiksi pääkaupunkiseutu ei juuri poikkea Etelä-Pohjanmaasta. Lisäksi yritän uskoa, että noilla kuitupyörillä mennään riittävän mukavasti kuoppia kohtia. Päätäni saa kääntää ennen uuden filon hankintaa. Siksihän nämä keskustelupalstat ovat olemassa. Vai?
Keveyttä, leveyttä/mukavuutta/pehmeyttä ja leppoisampaa ajoasentoa moni haluaa. Olenko väärässä ?
Pääkaupunkiseudulla vähän riippuu, missä pyöräänsä ulkoiluttaa. "Luonnonvaraiset" hiekkatiet ihan on aika vähissä. Jos pysyy keskuspuistojen hiekkateillä, rantojen ulkoilureiteillä ja muilla vastaavilla, ajelee siellä ihan hyvin vaikka maantierenkailla ja yhdellä vaihteella.
Esimerkiksi Nuuksiosta rupeaa jo löytymään vähän mäkeäkin ja osa siellä kulkevista hiekkateistä on sen verran karkeaa sepeliä tai hevoskavioiden kuluttamia, että ei kyllä hieman pitemmistä välityksistä ja paksummista renkaista ole haittaa lainkaan.
Vähän kauemmaksi kun mennään, niin Kirkkonummelta, Siuntiosta, Inkoosta, Lohjalta jne. löytyy muun muassa traktoriteitä, peltouria, vanhaa ratapohjaa ja upottavaa lentohiekkaa. Kuskin mieltymyksistä riippuu tietenkin se, että haluaako maksimoida ajamisen hauskuuden asfalttisiirtymille vai niille vaativammille pätkille.
Tuolta köytyy parin Trans Iowan kokemuksella yksi mielipide siitä, millaiset on "täydellisen" GG-fillarin ainekset. Musta GG-touhujen perimmäinen juju on siinä ajamisessa - sama millä ajaa, kunhan ajaa :) Omaa suosikkiaan ei löydä kuin kokeilemalla ja siitä Fobin fillari yllä yksi hyvä esimerkki, mikä ei suinkaan tarkoita, että eikö kapeampirenkainen kuitupyörä voisi olla jonkun toisen :)
Vaikka pyöränvaihto/kolmannen osto ei ole itselle ajankohtainen, niin hyvin samanlaisia ajatuksia kuituisen crossarin/GG:n hankinnasta on itsellä pyörinyt päässä. Nyt olen ajellut teräsrunkoisella cyclolla 28mm:n slickseillä sorateitä ilman suurempia ongelmia, mutta optimirengas olisi varmasti rullaava 33-35mm cyclo-rengas (esim. Conti Cyclocross Speed tms.). Leveämmille renkaille ei ole tarvetta ja jos on, niin vaihdetaan maasturiin. Yhtenä lisäyksenä sun listaan heittäisin Genesiksen uuden Datum-mallin. Hiilarirunko ja ottaa 33/35mm renkaat alle lokareillakin. Netissä ollut juttua jonkun verran tästä, mutta toimitukset alkaa vasta syksyllä.
Näinhän se on. Omilla reiteillä pinta vaihtelee kovapintaisesta hiekkatiestä sateen syömiin hylättyihin uriin. Onpa reitille sattunut vastakunnostettua tietä, jossa soran raekoko oli 5-7 senttiä.
Jos saan jostakin edullisesti droppitangon, jarru- ja vaihdekahvat ja niillä toimivat mekaaniset levyjarrut, on tarkoitus kokeilla monsterikrossariakin.
Kokeilin 35 mm Schwalbe Rapid Robia, 40 mm retkirengasta, 50 mm Schwalbe Dureme DD:tä ja 2,2" Continental Race Kingiä. Näistä viimeisin on minulle ja yleisimmille reiteilleni paras, koska reitinvarrella olevat polut houkuttelevat joskus poikkeamaan suunnitelmista. Dureme DD on pitkänmatkan valinta, jos tiedän reitin oleva asvalttia tai kovapintaista hiekkaa. Toisiin olosuhteisiin jollekin toiselle joku muu valinta on parempi.
Tärkeintä on tosiaan lähteminen eikä se millä kalustolla lähtee. Siispä tänään suunnitelmissa noin 2h lenkki.
Aika jännä, että näyttäisivät Konalla dumppaavan teräs-Roven ensi vuodeksi (E: vai mitenhän toi sitten menikään...). Toisaalta Sutra muuttuu Rovemaisemmaksi:
http://www.konaworld.com/images/bike.../sutra_ltd.jpg