http://www.polkupyoraily.net/wiki/Li...C3%A4nn%C3%B6t
Kaupungin ydinkeskustassa sattunutta. Typerä nainen hyökkäili kolmion takaa risteykseen oikealle kääntyäkseen. Ei vilkaissut missään vaiheessa oikealle vaan pää oli koko suorituksen ajan tiukasti kääntyneenä vasemmalle. Päälle olisi ajanut, jos en olisi jarrutellut jo ennakkoon. Siinä vaiheessa kun fillarini etupyörä sipaisi auton kylkeä, laitoin jalan maahan ja läimäytin napakasti kämmenellä sivuikkunaan. Kabiinissa muija vaan painoi kaasupoljinta syvemmälle. Virittelin äsken kameran takaisin fillarin tankoon. Kun ajosuoritukset on tuota luokkaa, olisi syytä käydä autokoululla kertaamassa vähän asioita, stna.
Mikä siinä on, että kun aikuinen yksinään pyöräilee, havaintokyky on joskus tuota luokkaa. Mutta kun ollaan lapsen tai lasten kanssa liikkeellä, johan osataan väistää sielläkin, missä pyöräilijä on yksiselitteisesti väistämisvelvollinen. Tämä kuitenkin vain silloin, kun ollaan pyörällä liikkeellä. Jalankulkijaa kohtaan ei väistäminen ole automaatio. Hyvä tietysti, että varotaan, mutta kun on juuri ennen risteystä kertonut, että nyt me ollaan väistämisvelvollisia ja sitten autot pysähtyvätkin ja me mennään ennen autoja, on siinä varmaan lapsilla logiikka koetuksella.
Iltapäivälenkiltä palatessani klv:llä kaksi rouvaa piti palaveria nokat vastakkain, parin metrin välillä. Olivat niin ajatuksissaan että laskin siitä välistä himpun reilu 20km/h . Voe helevetti mikä kiljasu/parkasu pääsi toiselta mammalta, kun heräs siihen .. Tais olla hyvät juorut menossa, kun ei ympärillä tapahtuvista asioista ollut mitään tietoa :D
Jännä on tuo (anteeksi) varsinkin joidenkin naisten tapa tuijottaa tasan vasemmalta tulevia autoja ja vetäistä suoraan eteen / kelvin jatkeelle. Ilmeisesti katsovat jo kauempaa oikealle ja kun sieltä ei näy autoja, niin pyörä vieressä kulkevalla kelvillä (olkoon, että tuolla on +1000lm LED-valo) on ilmeisesti näkymätön. Sen jälkeen katse juuttuu vasemmalle. Nyt jo kolmena päivänä olen vakilenkillä miettinyt, että pitäisikö hieraista eteen / suojatielle vasemmalta punkevan auton takaovea piikkipyörällä. Kiusaus on niiiiiiin kova...
^Huomannu saman ilmiön, kerran eturengas osunu, nyt miettiny sähkösummeriäänimerkkiä jos sillä olis vaikututusta mutta ei oo niistä kokemusta. Sais olla katkaisijalla on/off ja päällä koko tilanteen ajan niin saisivat ansaitsemansa huomion kunnes tilanne ohi. Nyt tyydyn vaan ennakoimaan ja pysähtymään tarvittaessa.
Missään nimessä ei pidä naarmutella autoja piikkirenkailla, vaikka se niin houkuttelevalta voikin kuulostaa. Tietenkään yllättävälle tilanteelle ei voi mitään ja niissä tärkeintä on minimoida omat vahingot, ei maksimoida vastapuolen vahinkoja :) Sama tietysti tämä läimäyttely, vaikka siitä oletettavasti kuuluukin komea ääni kun läimäyttää vastapuolen peräluukkua. Tietenkään yllätävälle tilantee ei voi mitään ja niissä tärkeintä on minimoida omat vahingot esimerkiksi ottamalla tukea viereisestä autosta, joka on tunkenut eteen yllättäen :)
Edit: se avautuminen vielä. Hieman riivasi taas ennakoimattomasti käyttäytyvät jalankulkijat kuten myös kaksi rinnakkain koko pyörille sallitun kulkuväylän leveydeltä kulkevat jalankulkijaryhmät.
Väitätkö nyt, että kun autoilija silkkaa typeryyttään/piittaamattomuuttaan/kädettömyyttään on jyrätä ylitsesi, siitä ei pidä antaa välitöntä palautetta vaan on vain hyväksyttävä että näin se vaan menee? Jos se pälli ei edes huomaa aiheuttamaansa vaaratilannetta, miten hän voisi oppia jatkossa toimimaan paremmin? Kämmenellä läimäyttäminen ei aiheuta autoon vaurioita, mutta kuuluu varmasti auton sisään ja kuski saattaa jopa kiinnittää asiaan huomionsa.
^ Riippuu tilanteesta. Se on totta, että kämmenellä läimäyttämisestä ei tule (ei pitäisi tulla) autoon vaurioita, mutta jos autoilija sattuu reagoimaan vahvasti tapahtuneeseen, voi se yrittää ottaa kovempaa kontaktia (ns. pyhä peltilehmä jne.). Kerran joku sekopää meinasi ilmeisesti käydä päälle (ajoi perässä ja blokkasi jatkeen seuraavassa risteyksessä, sekä huuteli ikkunasta) kun huomautin asiattomasti (KV-käsimerkillä) asiattomasta käytöksestä (ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan).
Suhtaudun nykyään hieman rauhallisemmin tuollaisiin tilanteisiin. Palautteen antaminen on toki tärkeää.
Tuommoisia mulquja lienee kuitenkin harvassa. Jos sellaisen kohtaa niin paras kai pitää oma nuppi kylmänä ja videoida koko tapahtumaketju. Minulla nykyisin jälleen kamera taltioi pyöräntangossa menoa. Perus kelville parkkeeraavat pällit eivät erityisemmin ketuta vaan ne on nuo yllä kuvaamani sarvikuonot ja idiootit, jotka jurppii.
Minulle tuli tänään vastaan ehkä toistaiseksi ikävin tyyppi.
Ajelin pitkin päätien suuntaista kelviä 10 cm syvässä sohjossa luistellen. Edessä oli risteys, jossa odotteli tumma farmariauto kolmion (ja pyörätienjatkeen) takana. Kun lähestyin risteystä, kuski valutti auton suojatielle. Jouduin jarruttamaan ja pysähtymään välttääkseni törmäyksen auton kylkeen. Kuski tuijotti minua v*ttumaisesti virnistäen, ja kun pysähtyessäni karjaisin, näytti räjähtävän nauruun ja lähti kiihdyttämään. Ensimmäinen ajatukseni tunteen kuohahtaessa oli laittaa nyrkki sivuikkunaan, tai vaihtoehtoisesti kenkä takavaloon. Voimalla. Sain onnekseni hillittyä itseni ja paikalta pois päin ajellessani totesin että se oli todellakin paras vaihtoehto. Jos hän nyt kokee itsensä jollain tapaa voittajaksi, niin siitä vaan. Ei onnistunut pilaamaan minun päivääni.
Tiellä ei sillä hetkellä ollut muita liikkujia kuin minä, mainittu farmariauto ja toinen henkilöauto joka odotti risteyksessä että olin päässyt ohi. Kyseessä oli siis ihan puhdas ilkeily farmariauton kuljettajalta. Jännä mistä tietyt stereotypiat oikein kehittyy, arvaatteko mikä tämä tumma farkku oli merkiltään? ;)
Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla
Tarttis ostaa audi6:n quattro farkku :)
[edit, plääh, ei silläkään voi vetää tuplaheppakoppia]
Kuinka minä nyt jälleen julkesinkin sortaa viatonta autoilijaa. Joku "maasturi" lojui keskellä viivoitusta eikä näyttänyt olevan kiire poistua kun pysäyttelin apukuskin ikkunan viereen. Matkustajana ollut vanhempi setä vilkaisi lyhyesti ja käänsi katseensa saman tien pois. Kävi aika selväksi, ettei kiinnostanut pätkääkään. Kuljettajana ollutta tätiä ei tainnut kiinnostaa senkään vertaa. Hetken vielä odottelin ja kun ei lotja ei liikkunut mihinkään, alkoi jo sen verran sylettämään, että päätin kokeilla aukeaisiko takaovi. Taisi alkaa kiinnostamaan, sillä setähän aloitti melkoisen messun. Ehkä ihan hyvä, etten saanut ulinoista mitään selvää sillä vaikutti sen verran vihamieliseltä tekstiltä että olisi voinut vaikka yöunet mennä. :)
Ei sen risteysajon pitäisi ihan noin vaikeaa olla. Viereisellä kaistallakin ollut kaveri pystyi olemaan väylää tukkimatta vaikka hänellä oli jopa huonompi näkyvyys kuin tällä mestarilla. Juu, oli periaatteessa turha provokaatio ja olin ilkeä, mutta rajansa kaikella. Ei tarvinnut sentään läimäytellä! :D
Edit: Lisäyksenä pätijöille tiedoksi, että autoilija ajoi kärkikolmion takaa pyörätien jatkeelle. Viereisellä kaistalla ollut kaveri osasi pysähtyä kolmion taakse.
Teinien neronleimauksia - nyt sattui mopoilijaa, mutta muurien rakentaminen tunneleihin voi olla vaaraksi pyöräilijöillekin.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/3...asta-voi-hyvat
Tuttu paikka. Ajelen tuosta melkein päivittäin fillarilla ja olen jo oppinut varomaan. Se on säännöllisesti kiviä täynnä (purettu alikulkutunnelin luiskasta) ja välillä rikkovat lasipulloja renkaita puhkomaan. Eli tuo on siis alikulku KehäIII:n vieressä (Järvenperän liittymän kohdalla). Kannattaa oikeasti hidastaa ja ottaa pyörä kantoon jos alikulussa näkyy epäilyttävää. Viettävät vissiin iltaisin aikaansa tuolla ja keksivät teini-ikäisen älykkyydellä kepposia muille.
Tänään oli varmaan paskojen autoilijoiden torstai. Oli näitä perus pyöräilijä väistämisvelvollinen (selkeästi hiljennän tai jopa olen pysähtynyt) ja silti autoilijat pysähtelee. Pari pakkopäästäohi ennen juuri ennen risteystä ja jäädä seuraavaan risteykseen odottamaan, että ohitan hänet. Esteetönkulku suojatielle ehei onnistu ja sitten tämä sankari, jonka mielestä pyörätien jatke on ihan hyvä paikka odotella vuoroaan risteyksessä ja toki kännykkään puhuen.
Tämä viimeinen tapaus halusi oikein keskustella ja tokihan jäin keskustelemaan.
Tilanteesta olin menossa Rongankatua itään ja kääntymässä rautatienkadulle oikealle. Suuntamerkin aikeistani kääntyä annoin, kun olin ylittämässä Rautatiekatua ja tämä sankari lirutteli kotteronsa (Rongankadun itäpäässä) ptj.n päälle eteeni. Noh pysäytin fillarin eturenkaan kohdalle ja pysähdyin hekeksi, jotta pääsen kotteron etukautta kiertämään enkä jää autojen teilaamaksi. Noh kuskin ikkuna aukesi ja sanoja vaihdettiin aiheesta miksi tukit pyörätienjatkeen. Perus tekosyyt pitää nähdä risteykseen, johon esitin vastakysymyksen miksi et katso kevyttäliikennettä ensin , jotka suuntamerkein näyttää aikomuksensa kääntyä ainoaan sallittuun suuntaan? Niin silti ptj pitää tukkia?
Kuskin vastaus Näetkö rakennustyömaan se peittää näkyvyyden risteykseen, joten pitää ajaa suojatielle vai mitä mun pitäisi tehdä?
No mitä jos ensin lopettaisit kännykkään puhumisen ajaessa ja keskittyisit myös kevyeenliikenteeseen ja perään kysymys siwastako olet korttisi hakenut? Ja jatkoin matkaani (olinhan risteyksessä tiellä).
Ai niin tulihan sitä annetuksi työntöapua hiipuneelle autolle, kun se viimeisillä voimillaan pääsi kelville.
Taas oli auto lojumassa keskellä pyörätien jatketta. Touhu näytti kylläkin vähän kummalliselta ja lähemmäs päästyäni totesin, että siellähän oli kokeiltu puskurien kestävyyttä autoilijoiden kesken. Tuumailin, että pitäisiköhän nillittää autojen siirtämisestä pois tieltä mutta totesin että antaapi olla. Olisi voinut vaikka stressihermo revetä peräänajetulta. :D
Tuohan on vielä verrattain hyvä syy, riippuen hieman toki vaihtoehdoista. Viimesyksynä jopa joku itki espoon liikelaitoksen tm työntekijästä joka oli alkanut nillittää koska hajonnut auto oli klv:llä... Itse satuin tuosta menemään fillarilla ohitse todennäköisesti juuri tämän nillityksen jälkeen, ja tosiaan, olisihan sen auton voinut vaikka tönäistä viheralueellekkin. Kyseessä siis tämä paikka, ja tosiaan tien ja klv:n välissä on jopa nykyään hieman tasaisempi viheralue kuin mitä googlen auto on kuvannut.
Toissapäivänä 10km Helsingissä ajelun saldona oli noin 10-20 autoa jalkakäytävällä/pyörätiellä. Tosin positiivisena että sentään useimmat oli tajunnut olla pysäköimättä pyörätielle jos vieressä oli leveämpi jalkakäytävä.
Jos on kääntymässä oikealle, niin ei sinne tarvitse edes katsoa. Riittää, kun varmistaa, että vasemmalta ei tule autoja. Ei nää vaan yksinkertaisesti älyä/tiedä sitä, että sieltä oikealta tulevia fillareita pitäisi väistää.
Eikä ne välttämättä huomaa edes sieltä vasemmalta lähestyvää pyöräilijää. Kerran meinasin jäädä alle, kun luulin, että meillä oli risteystä lähestyvän autoilijan kanssa katsekontakti (yleensä pyrin sen hakemaan). Ei sit ollutkaan, vaan se autoilija katsoi ilmeisesti kauempana mun takana tulevaa autoa, koska auton vauhti vaan kasvoi, kun pääsin suojatielle (kiihdytti ehtiäkseen mun kanssa samasta suunnasta tulevan auton eteen).
Katsekontakti on kyllä, niin itsemurha ettei paremmasta väliä. Iso osa autoilijoista kumminkin ajattelee "nyt se näki mut, niin se väistää mua" ja tuuppaa kotteronsa eteen.
Enkä nyt tarkoita, että risteyksiin pitää sokkona ajaa. Riittää kun näkee ja tiedostaa näkemänsä. Jos joku takaa tai pihasta puskien katveesta rykäisee päälle, niin eipä noille mitään voi (ellei joka pihanportille pysähdy).
Ihmisillä viestintä toimii monin eri tavoin ja liikenteessä tuon huomaa erityisen selvästi. Katsekontaktin ottamisen jälkeen on huomattavasti helpompaa seurata toisen aikeita, joten itsemurhaksi en sitä nimittäisi, vaan selviytymisen edellytykseksi.
Mites toi katsekontakti toimii, kun niskavaivainen oikealle kääntyvä autoilija katsoo vain vasemmalle? Tai kännykkä korvalla ajeleviin toloihin, joiden huomiokyky on mitä on?
Jollei katsekontaktia saa, se täytyy ottaa huomioon omassa ajamisessa.
Tämä pitäisi lähettää Niksi Pirkkaan, kiitos.
Hieno ajoneuvo Sinulla, kun voi painaa etupyörän vasten jarrua painamatta etupyörän oikeaa ja takapyörässä toiste.
Minun jarrullisissa pyörissä painaa sekä vasenta että oikeaa puolta saman aikaisesti. Toisaalta jarruttomissa pyörissäni ei tarvitse painaa jarrua.
Lauttasaari-keskusta-välillä oli 15 autoa pysäköinyt jalkakäytävälle/pyörätielle, joista valtaosa jalkakäytävän puolelle eikä montaa vaarallista pysäköintiä (niitäkin tosin parit kappaleet). Pari-kolme autoa näytti olevan lain sallimassa lastaustapahtumassa mukana. Matkaa tosiaan taitaa olla hieman vajaa 5km tuolla välillä.
Aurinko paistaa, joten jumppajannet ovat taas liikenteessä. Vaaratekijän tunnistat treenikassista, hiukan liian pienestä maasturista ja väärinpäin käännetystä lippalakista. Enää pari kuukautta satunnaisten setämiesten ilmestymiseen.
Annettaisko röllin vaan rölötellä yksin..?
Aikasemminkin sulle venkoillu aiheesta: Kun oikeen julkisesti kirjoottelet, kirjoottele edes yhdyssanat suunnilleen oikeen. Polkupyöräilijä, lainvastainen, polkupyöräilijä. kolmesta kolme väärin. Aika hyv... eikun huonosti. Sivistymätön moukka taidat olla. Tai no, moukka ja sivistymätön ainakin.
Anteeksi Munarello, en voinut vastustaa...
Jospas ei kitistäisi ihan kaikesta ja oltaisiin joskus vaikkapa iloisia joistain asioista.
Vaikkapa tämä: Meillä ei ajellessaan tarvitse pelätä törmäävänsä kuolleeseen kenguruun vakavin seurauksin.
Kaikkialla eivät asiat ole näin hyvin!
Vapaa kilpailutus on tänä talvena Jyväskylässä kantanut hedelmää ansiokkaasti: ulkoistetun tienhoidon kyseenalainen laatu on aiheuttanut ennätykselliset neljä (4) pannutusta työmatkoilla. Tänään paskoutui oikea kyynärpää ja polvi.