https://www.tokmanni.fi/keittolevy-1...-6419860159461
Ja halpa teflonkattila. Vaha lämpiää sinne 90 asteeseen noin 5 minuutissa.
https://www.tokmanni.fi/keittolevy-1...-6419860159461
Ja halpa teflonkattila. Vaha lämpiää sinne 90 asteeseen noin 5 minuutissa.
Mietin tuotakin vaihtoehtoa, ja tallissa voisi levylle olla muutakin käyttöä, mutta onpahan vaha astia mikä ei voi ylikuumentua.
Rexiä laitettu nyt osaan ketjuista toista kierrosta ja täytyy myöntää, että kertaalleen vahatun ketjun puhdistus on naurettavan helppoa. UÄ-pesuri +60 asteeseen ja kerran porisuttaa niin on valmista. Gravelissa yksi vahauskerta kesti helposti 300km ja taidan seuraavan vielä kokeilumielessä venyttää pidemmäksi.
Kokeilin niin, että seassa ehkä 10-20ml Motoxin tehopesua / litra ja pelkällä vedellä. Lopputulos molemmilla oli silmämääräisesti sama.
Muutama hyväksi koettu keino saada ketju puhtaaksi ennen uppovahausta:
Pintaan pinttyneen asfalttipölyn saa hyvin irti vetämällä ketjua muutaman kierroksen karhunkielen läpi kuuman veden alla, saa ketjusta kiiltävän hetkessä.
Keittämisen jälkeen jättää hieman kiehuvaa vettä kattilaan ja ravistaa kattilaa voimakkaasti pitämällä kannesta kiinni, irtoaa todella paljon lisäroskaa ketjun sisältä. Ravistuksen voi vielä toistaa puhtaalla kuumalla vedellä.
Ultraäänipesuri varmaan hoitaisi homman paremmin mutta ainakin vähentynyt vahan pohjaan painuva roska näillä.
Tuli vähän reilu satsi 1000g parafiinia Sinellistä, 100g PTFE, 20g Molybdensulfidea ja 20g Tungstensulfidea. Ajattelin tehdä osasta kun tuli reilusti wet lubea ja dry lube. Wet lube tehdään parafiiniöljyyn, mutta mihin Dry Lube ohennetaan? Videolla mainitaan Naphtha, mutta mitä tuo on suomeksi? Retkikeitin bensaa? Pienkone bensaa vai mineraalitärpättiä?. Tikkurilla olisi myös maalinohenne https://tuotearkisto.tikkurila.fi/am...60.19503.shtml . Ketjut olen pessyt ultraäänipesurilla mikä on puhtaalla vedellä täytetty. Ketjut laitan bensalla täytettyyn lasipurkkiin kansi kiinni ja pesuriin veteen. Jos bensa jämät haluaa pois niin voi pestä lasipurkissa missä on laimennettua rasvanpoistoainetta. Bensa on ylivoimainen pesuaine melkein kaikkeen. Kun käyttää lasipurkkia ei pesurikaan likaannu
Edit: näyttävät köyttävän toisella videolla IPAa. Annostelu on kyllä tarkka että pysyy juoksevana kun jäähtyy.
Brakekleeni on paras ohenne. Sinellin rakeita käyttäen 1/10 osaa rakeita ja loput ohenninta. 1 osa parafiiniölyä lisäksi niin tulee tarttuvampaa
Olin aika skeptinen vahatun ketjun käyttämisestä työmatkapyörässä varsinkin syksyllä, mutta ihan hyvin on toiminut. Noin 600km syksyistä ajoa ja viimein alkoin ketju kitisemään, ei vaha nyt ihan kaikkeen kuitenkaan pysty ja piti ketjua pari kertaa käyttää ultraäänipesurissa kun oli niin paskainen. Ruostetta ei näy lainkaan.
Sama juttu. Oon kyllä tarkkaillu visuaalisesti ja kuuntelen tavallista herkemmin sen ääniä kun täälläkin niin paljon peloteltu sen kestävyydestä syyskeleillä. Mutta eipä toi Silcan tuote ainakaan tunnu mihinkään katoavan.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Lisätään sen verran että ei oo myöskään tarvinnu ajaa kaatosateessa(pientä sadetta välillä) ja pisimmät lammikotkin onnistunut kiertämään. Mutta kyllä se ketju silti vettä aina saa sen 18km per suunta.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Se on naftaa, eli yhden vanhan tuotantoprosessin dieseliä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Diesel%C3%B6ljy
Eikös vesihaudekattila ole hyvä sen vuoksi että vahan ja ketjun saa kiehuvassa vedessä melko tarkkaan +100 °C lämpötilaan, jonka pitäisi olla vähintään riittävästi mutta ei kumminkaan liikaa, sillä parafiini sulaa viimeistään +70 °C lämpötilassa. Meinaan, jos vahan pistää suoraan johonkin vanhaan kattilaan, se vaha voi kattilassa lämmetä vahingossa korkeampaankin lämpötilaan, jolloin sitä parafiinia voi sitten levitä ympäristöön. Parafiinin kiehumispiste on jotain yli +370 °C mutta saattaahan sitä haihtua kattilasta hieman matalammassakin lämpötilassa. Vesihauteessa parafiinin haihtumisen ei pitäisi olla mahdollista.
Kuinka hyvin haudutuspussit kestävät kuumaa vettä? Esimerkiksi LDPE kestää +65 °C lämpötilaa rajattomasti ja +90 °C vähän aikaa. Joku muu muovipusseissa käytetty muovi saattaa kestää paremmin. Mutta lasi kestää aivan varmasti. Ehkä ketjun vahauksessa voisi hyödyntää sopivankokoista lasipurkkia.
Mitä jos vahan ja ketjut vetää vakuumipussiin ja siitä vesihauteeseen. Luulis tunkeutuvan joka koloon sitten. :)
Ainakin Kärkkäisellä myytävät vakuumipussit näyttävät olevan polyamidia, ja Wikipedian mukaan polyamidin sulamispiste on vähintään +178 °C, todennäköisemmin +220 °C.
https://www.karkkainen.com/verkkokau...-1416220120304
https://de.wikipedia.org/wiki/Polyamide#Eigenschaften
Tuo bensa purkkiin, ja purkki uä-pesuriin on kyllä mainio idea. Itse olen pessyt uä-pesurissa 3 krt tärpätillä ja sitten 3 krt sinolilla. Puhdasta on tullut, mutten epäile yhtään etteikö bensalla tulisi melkein ekalla valmista.
Pokka ei siis riittänyt kaataa bensaa uä-pesuriin.
Mä olen nyt viimeisimpiä ketjuja pessyt pienkonebensalla purkissa liottamalla ja ravistelemalla lähinnä isoimman tahman irroittamiseksi ja metallisilpun poistamiseksi.
Jos se metallisilppu ei haittaisi, niin ketjuthan voisi käytännössä heittää suoraan vahaan varastorasvat päällä. Vahaamisessa kestäisi hetken tavanomaista pidempään, mutta menee liuotinpesussakin aikansa.
Varastorasva + vaha ei ole hyvä yhdistelmä, se rasva on saatava pois.
Vaha ja varastorasva ovat poolittomia yhdisteitä, joten ne sekoittuvat toisiinsa täysin ongelmitta.
Ainoat huolenaiheet varastorasvaisen ketjun vahaamisessa on:
A) Metallisilppu, mitä ketjuihin jää valmistusprosessissa. Tätä en itse halua vahan pohjalle lillumaan, vaikka se magneetilla sieltä pois nousisikin.
B) Varastorasvan liukeneminen pois ketjun sisäosista. Vaikka varastorasva liukenee nestemäiseen vahaan täysin, jää ongelmaksi rasvan huuhtominen pois ketjun sisältä. Ketjussa on suht tiukkoja paikkoja, joihin on vaikea saada kunnollista nestevirtausta, mutta riittävästi kun huljuttelee, niin kyllä se varastorasva sieltä pois lähtee. Lämpö notkeuttaa varastorasvaakin (Se varastorasva saattaa muuten joillain valmistajilla olla tahmeaa vahaa rasvayhdisteen sijaan. Mm. Shimanon ketjuissa on vähän lanoliinimainen haju).
Tavallaan yksi huolenaihe voisi olla varastorasvan vahan ominaisuuksia heikentävä vaikutus, mikä on kyllä ihan oikeutettua. Etenkin ns. "kuivissa" vahoissa lisääntynyt öljyisyys ei ainakaan paranna vahan ominaisuuksia.
Toisaalta jos kattilassa on esimerkiksi kilo vahaa ja ketjussa on parisen grammaa varastorasvaa, ei useammankaan ketjun varastorasvojen päätymisellä vahan sekaan liene käytännön vaikutusta vahan ominaisuuksiin.
Mutta jos varman päälle haluaa ottaa, voi suurimmat varastorasvat kiskaista pois haluamallaan liuottimella, jolloin lähtee myös valmistusvaiheen metallisilppu. Ketjun ei todella tarvitse olla ns. "steriili" ennen vahaamista.
HUOM! HOX! ATTENZIONE!
Yllä kuvattu pätee tosiaan vain pakasta vedettyihin ketjuihin. Jos ketjuja on käytetty, ne kannattaa pestä aivan putipuhtaiksi, ettei ketjuun kertynyttä ryönää turhaan siirrä vahan sekaan.
Kyllä. Käsittääkseni se ongelmaton sekoittuminen on tässä tapauksessa osa ongelmaa. Toisin sanoen puhdas parafiini on kylmänä kovaa ja putoilee käytön aikana vähitellen pikku palasina pois. Mutta sekoitetaanpa siihen jotain rasvoja, sitten parafiini ei enää olekaan niin kovaa eikä siistiä, vaan siihen takertuu hienoa hiekkaa. Puhtaan parafiinin erinomaisuus on siinä että se ei syövytä, ja toisaalta se on myös niin kovaa ettei pölyt pahemmin tartu vaan parafiini vähitellen kuluu pois mutta ketju pysyy puhtaana. Jos tuosta kaavasta oleellisesti poiketaan niin kyllä sen seuraukset sitten huomaa. On joitain lisäaineita kuten PTFE jotka eivät aiheuta ongelmia, mutta varastorasva ei taida lukeutua niihin.
Muistan että ennenaikaan ketjut tuli valmiina ajoon eikä millään varastorasvoilla. Muistanko oikein että Sheldon Brownin mukaan ketjujen tehdasrasvat oli parasta.
Sen verran vielä jankutan etten ole kuullutkaan mistään pyörän ketjujen varastorasvoista. Jos ostan uusia ketjuja.
Sheldonin pointti oli muistaakseni että sitä uutta rasvaa ei saa sinne ketjun sisään (huom! Sen aikaisilla menetelmillä eli tippapullo tai spray).
Nyt ketjun vahaus upottamalla ja kuumentamalla muuttaa tilanteen kun voiteluaine menee sinne minne pitääkin.
Tämä on osiossa ”Humour”: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html
Ketjut kannattaa laittaa kovan vahan päälle ja ottaa pois kun kattilan pohjalta viimeinen vahalautta sulanut pois. Ei tarvita mittareita.
Jossain ohjeissa sanottiin ketjun olevan vahattuna kun kuplinta on loppunut ja se voi jatkua pitkään.
En tiedä, mutta luulen tietäväni että se mitä nykyään yleisesti kutsutaan varastorasvaksi on samaa tavaraa kuin se mitä ennen kutsuttiin tehdasrasvaksi.
Muutos on tapahtunut niin sanotusti valistuneiden aktiivifillaristien kielenkäytössä - ja sen on aiheuttanut muutos käsityksessä siitä mikä on ketjulle ja koko voimansiirrolle hyväksi. Tai siis tietenkin parhaaksi., Eli hienosti sanottuna: kun tapahtui paradigman muutos, piti käytettyjen termienkin muuttua.
Lipsahti Rexin kuumavaha aika kuumaaksi, onko mitään haittaa?
Tuo pitää sinällään paikkansa, mutta kyse on suhteista.
Puhdas parafiinivaha vaatii aika paljon "tahmeaa" lisäainetta, ennen kuin se alkaa itse muuttumaan tahmeaksi. Toki öljyn, varastorasvan tai esim. tahmean vahan (kuten lanoliini) lisääminen alkaa lisäyksensä suhteessa pehmentämään parafiinia ja heikentämään sen ominaisuuksia muutenkin kuin liankeräysalttiuden lisääntymisellä. Lähtökohtaisesti kovempi on parempi, eikä pehmeä liiskaantuva vaha suojaa esim. vedeltä kovaa vahaa paremmin.
Jos esimerkiksi otetaan kilon vahaklöntti, niin 2g* ketjussa olevaa varastorasvaa lisää vahan öljypitoisuutta 0,2 %. Puhtaan parafiinivahan öljypitoisuus on siinä 0,5 % tienoilla. Eli lopputuloksena olisi 0.7 % öljypitoisuuden vaha. Noin pieni lisäys ei vielä vaikuta vahan ominaisuuksiin millään havaittavalla mittarilla.
Jos käytössä oleva vaha ei ole kunnolla valikoitua puhdasta parafiinia vaan kynttilöitä, askarteluparafiinia tjsp, on aivan yksi hailee paljonko varastorasvaisia ketjuja sinne tuuttaa putsaantumaan. Kynttilöiden ym. öljypitoisuus voi olla lähes mitä tahansa sinne 15 % saakka.
Mutta jos valikoidun puhtaan vahansa haluaa pitää puhtaana ja vahattavia ketjuja on paljon, riittää yksi kunnon ravistushuuhtelu riittävän jytyllä liuottimella. Tällöin ketjussa olevan varastorasvan määrä tipahtaa niin lähelle nollaa, ettei sillä voi olla mitään vaikutusta vahan ominaisuuksiin.
*2g on mutuheitto, jonka keksin MWspeedwaxin maininnasta, että vahatussa ketjussa on noin 5g vahaa. Varastorasvaa on vähemmän, eikä siinä ole painavia lisäaineta, joten 2g. Veikkaan todellista määrää vieläkin pienemmäksi.
Mikä mahtaa olla sopiva puhtaan parafiinin ja hienon PTFE-jauheen sekoitussuhde, jos ajatellaan että muita aineita ei halua seokseen käyttää?
Elä laita sinne ptfe-jauhetta. Sä et hyödy siitä mitään ja ptfe nimenomaan jauheena on tavaraa, mitä ei pitäisi koskaan kylvää luontoon. Kitkanpoistajat saattaa myös heikentää vahan tarttuvuutta ketjuun, vaikka kuivalla kelillä pidentävätkin voiteluväliä.
Jos sinne on jotain pakko laittaa, niin molybdeenisulfidi, volframisulfidi tai grafiittijauhe on ihan päteviä ei luontoa tuhoavia vaihtoehtoja.
Löytyi ohje sekoitussuhteelleLähde: https://hagenautomation.com/products...s-high-qualityLainaus:
What is hot chain waxing? It is a traditional method of protecting and lubricating chains by dipping them in molten wax. It is exceptionally clean and long lasting with no fling and no "calf tattoos" like you get from chain lubes. It is exceptionally good in dusty or wet conditions as the wax does not move around as much as oil. The downsides are that you need a clean chain to apply to and a way of heating the wax to the right temperature safely. Thankfully readily available, cheap crockpots or slow cookers are perfect for this.
Why add PTFE? PTFE has one of the lowest coefficients of friction of any substance. Discovered by accident in 1938 PTFE is a white waxy substance that repels water and is very chemically stable. It is often marketed under the Teflon trade name. By adding to chain wax it significantly reduces friction, losses and wear.
What wax recipe do you recommend for chains? We really like the Ultimate Chain Wax recipe on the oz cycle youtube channel. Simply 500g of Paraffin wax and 50g of PTFE. Softer waxes such as Beeswax, Soya wax or Carnauba Wax could also be added to make a chain slightly quieter. Other powder lubricants such as Tungsten Disulphide, Molybdenum Disulphide or even hex Boron Nitride could also be added (please see our other listings), but pure PTFE is the simplest and cleanest. it should be noted that a 10:1 PTFE mix is much higher than is available in proprietary waxes.
Tuskin harrastajan tarvii mahdollisesti tai todennäköisesti ravintoketjuun rikastuvaa PTFE:tä alkaa käyttämään, eiköhän niitä muoveja tule jo riittävästi muutenkin luontoon. Puhdas steariini näyttäisi toimivan omassa käytössä hyvin, taitaa kaikkiin pyöriin tulla käyttöön sitä mukaa kun niillä aktiivisesti ajetaan. Kattilassa olen sulattanut ja heilutellut ketjua niin pitkään ettei kuplia enää tule. Ja sen verran kuumaa on että vesi näyttää pikkuhiljaa kiehuvan pois.
Kertokaapa kokeneemmat minkälaista on käsitellä ketjua, joka on vahavoideltu parafiinilla, johon on lisätty molybdeenidisulfidia.
Ajattelen siten että koska PTFE ja molybdeenidisulfidi ovat oleellisesti kiinteitä (joskin pehmeitä) aineita, niiden lisääminen puhtaaseen parafiinivahaan ei muuta vahan koostumusta hiekkapölyä kerääväksi, vaan tämän ominaisuuden suhteen sekoitus muistuttanee lähinnä puhdasta parafiinia. Mutta sitten on toinenkin mielenkiintoinen ominaisuus, josta minulla ei ole aivan selvää käsitystä: Jos teen ketjulle uppovahauskäsittelyn parafiinin ja molybdeenisulfidin seoksella, ja pyyhin ylimääräisen vahan ketjun pinnasta kuumana jollain rätillä, onko kyseinen ketju sen jälkeen tahraava? Olettaen että ketju on muuten yhä puhdas, tuleeko sen käsittelystä jälkiä käsiin tai vaatteisiin?
Saat ihan perusparaffiiniinkin lisätä aika paljon öljymäisiä lisäaineita ennen kuin se muuttuu hiekkapölyä kerääväksi.
Mutta nuo kuivat lisäaineet eivät siis tee vahasta yhtään tahmeampaa.
Miksi ketjusta tulisi tahraava sen jälkeen kun se on pyyhitty rätillä vrt. sitä ei ole pyyhitty? Mä en ole varma ymmärränkö kysymystä.
Kuiva parafiinivaha ei tahraa perinteisessä mielessä, mutta se voi kankaisiin osuessaan hilseillä vahajauhetta ja siitä voi tällöin jäädä valkoinen jälki, jonka saa pois harjaamalla tai viime kädessä pesukoneessa. Ketjun käsittelystä ja linkkien murtamisesta voi jäädä vahajauhetta käsiin ja vaatteisiin. Tyypillisesti lähinnä käsiin.
Mutta siis et sä noilla lisäaineilla saa mitään lisäetua. Jos sulla on joku perus kynttiläparafiini käytössä, niin lisäaineistaminen on vähän kuin ladaa virittäisi. Siitä tulee itselle parempi mieli, mutta 0-100 tulos on edelleen "ehkä". Kynttiläparafiini toimii ihan hyvin, mutta ei ole kovin liukasta.
Vasta kun käytössä on korkealaatuinen täysin kuiva liukas parafiini, voi lisäaineistuksesta olla jotain marginaalista hyötyä, mutta sekin näkyy enintään kisatilanteessa. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu saatavuus. Erikoisparafiineja ei myydä kuluttajille. Vaikka saisit pääsyn johonkin vahatehtaan inventaarioon, niin mistä ihmeestä sä tiedät mikä on sopivaa ketjukäyttöön. Noilla tehtailla on kymmeniä erilaisia omilla ominaisuuksillaan varustettuja erikoisparafiineja, puhumattakaan mikrokristallivahoista.
Ja siis vaikka nuo jauhemaiset lisäaineet marginaalisesti vähentävät kitkaa kuivalla kelillä, niin mä olen lähes varma, että ne heikentävät vahan pysyvyyttä ketjussa märällä kelillä ja lyhentävät käsittelyvälejä. Esim Rexin black diamond kuumavaha toimii märässä paremmin, jos siinä on vähemmän mustaa lisäaineistusta.