Paljos tuo ite 9.8 sitten vakiona painaa?
Printable View
Paljos tuo ite 9.8 sitten vakiona painaa?
Muistaakseni 1260g oli minun renkulat... Löytyy rengas säikeestä... Tiedoksi otsikolla
Wamba etukiekko ~2550g ilman sisuria eturenkaan ja Sram Centerline 160mm levyn kanssa. Levy painaa 90g. Eli takakiekko ~1450g ja etukiekko ~1200g.
Wambasetti siis ~2650g. Hämmästyttää edelleen sikäli, että...
Bontrager Jackalope: 2857g (http://www.bike24.com/1.php?content=...%5B71%5D=17390)
DT Swiss BR 2250: 2230g (http://www.bike24.com/1.php?content=...%5B71%5D=17390)
Luulis, että kuitukiekot on alukiekkoja kevyemmät.
BikeRadarin punnituksessa (http://www.bikeradar.com/mtb/news/ar...-review-45796/) F9.8 17,5" oli 10.82kg. Aika iso ero tuohon L-koon (19,5"?) pyörään, jos se on tosiaan 11,66kg.
Puntarina toimi keittiövaaka, joka on n.10v vanha. Eli jonkinlaista heittoa vaa'assa on. Navat vaihtamalla lähtis muutama sata grammaa pois. Lähiaikoina selviää napojen paino.
11,5kg tällä kokoonpanolla henkilövaa'alla punnittuna. Stemmi Bonragerin 100mm XXX, takapakka Shimano XTR 10-40 johon on lisätty OneUpin 45T ratas taakse. Jarrut Shimano XTR ja renkaat litkutettuna. Polkimet Shimanon XT:t.
http://images.tapatalk-cdn.com/16/02...4961c1a021.jpg
Sen se vaaka näytti, lukeman todenperäisyydestä sitten ei ole takeita. Pitää varmaan joskus tarkistaa vaaka jollain tunnetulla painolla.
Mutta parempihan se on jos mopo on kevyempi kuin mitä punnitsin :)
Ja koska kiekot on 27,5, niin onhan kehillä isompi halkaisija kuin 26", joten sitä kautta myös enemmän materiaalia ja painoa. Jäykkyydessä noi varmasti pesee noi aluvanteet mennen tullen.
Hieno on mutta silmään pisti julman pitkä stemmi.
Miltä XTR:n jarrut tuntuvat verrattuna alkuperäisiin Sramin Guideihin? Itse olen omaan 9.8:iin muuten erittäin tyytyväinen (toki liian kapea tanko meni vaihtoon), mutta Guideissa on omaan makuun liian vähän jarrutehoa. Täytyy vielä antaa vakiojarruille mahdollisuus ja kokeillla toisia jarrupaloja.
Muokattu ajatus härön vuoksi..
En tiedä saako f5 ja f9.8 mainita edes samassa lauseessa :D mut 5 jarrut vaihdoin SLX:iin ja ero huima SLX:en eduksi..
WetWillie, joku italialainen nettikauppa vai? Löytyiskö linkkiä kiitos!
Blackborow, pystyykö antaan vinkkiä mistä tällanen kivijalkakauppa löytyy? :)
Terve, myöhästyin itse kun en ollut hereillä prkl!!!!
http://www.evolutionbikesgiannini.com
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Tästä on ollut aikaisemminkin puhetta, mutta onko mahdollisesti uusia kokemuksia Bluto-keulan päivityksestä Farleyhin. Itsellä houkuttelisi tehdä päivitys Farley 5:seen. Ongelmanahan on tuo etukiekon napa, joten pohdin kannattaisiko ostaa kokonaan uusi Mulefut kiekko 150x15 mm navalla (~235 €) vai vain vaihtaa uusi napa (~100 €+työt?) nykyiseen kiekkoon. Osaako joku sanoa mitä tuo navan vaihto tulisi maksamaan? Kahdesta kiekosta olisi ainakin se hyöty että talvella voisi ajella entiseen malliin jäykällä keulalla. Muuta tuossa keulan vaihdossa ei tarvinne ottaa huomioon kuin tuo napa-asia?
Navan vaihdosta kai veloitetaan tuo kiekon purku ja kasaus hinta?
27.5" Wampa-kiekkojen (napa+pinnat+vanne+vanneteippi) painot:
Etu 1139g
Taka 1335g
Hodagit 1283-1287g
You're welcome, sir.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
27.5" Nextiet 65mm. I9 navoilla samalla kokoonpanolla:
Etu 986g
Taka 1149g.
Ei tullu kalua noista avidin jarruista, vaikka käytin paikallisessa huollossa. Tosin sinne tehty muutaku palat vaihdettiin ja jarrulevyt puhdistettiin.
Jumalaton meteli...
Eli oliko ne xt:t nyt ne mitkä tohon 9.6 kannattaa laittaa?
^ XT:t on hyvät. Ja riittää aivan varmasti tähän Oulun ympäristöön. Ja muuallekkin.
Tarkoitatko että huollon jälkeen AVIDit toimii kun jarruttaa mutta ne pitää meteliä?
Meteliä pitää XT myös vaikka jarrutustuntuma voi olla parempi.
Jos AVIDit jarruttaa hyvin niin meteliä voi saada pois vaihtamalla paloja tai levyä. XT metelöi mulla kans.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Mä vaihoin kans XT:t ja meteliä pitää neki.
Hioin palat ja levyt vesihiomapaprulla ja puhdistin brakecliinerillä, oli äänettömät ehkä viisminsaa😂
Ei niin paha meteli ku avideissa mutta ääntää kuitenki. Jarrutuntuma XT:ssä ihan toistaluokkaa.
Guiden RS:tkin sopivasti märkänä parkuu sielua repivästi joten em kommentit ja omakin kokemus huomioiden paloja vaihtamalla voi varmaan ääntä vähentää mutta ei sitä taida pois saada millään. (mun pyörä tosin ei ole Trek)
Ei varmaan sellaisia levyjarruja olekaan, jotka olisivat täysin äänettömät kaikissa tilanteissa. Itselläni on XT:t alkuperäisillä metallipaloilla ja kyllä ne märkänä aikamoista ulinaa pitävät. Pakkaskelillä kyllä hiljaiset. Aiemmin oli SLX:t resin-paloilla ja ne oli märkänä aika paljon hiljaisemmat kuin nuo XT:t, mutta eivät täysin äänettömät.
Vaan ohan niillä sumutorvijarruilla hyvä ilmoittaa tulostaan. Koiranulkoiluttajat tietää hyppiä penkalle kun juna tulee...
Vein aamulla Oulun paikalliseen ja olivat ihmeissään kun testasivat jarruja, meinasivat ettei ole ihan kunnossa ja reklamoida trekille.
Ite vaihdoin palat ja myymälä vaihto kertaalleen palat sekä levyt puhdistettiin.
Ei auttanut, ja ääni oli oikeasti niinku sumutorvia ois paukutellu.
Kyllähän ne saa ääntää mutta nuo on jotain ihanuutta.
Pakko kokeilla niitä xt-jarruja. Eine voi nuim isoa meteliä pitää.
SLX:t oli kiitettävän hiljaset mutta jäi laahaamaan paukkupakkasilla, sitten alkoivat huutamaan eikä tehoa laisinkaan. Herkistin ja vähän hioin, äänet pysy mutta aika vaikuttaa hoitavan tämänkin. Pari kertaa on sama sattunut pyörää laittaessa myyntiin ja tehnyt perusteellisen liuotinvahapesun, ei hirveästi nuo jarrut tykkää noista aineista jos roiskuu.
Viime talvena oli itellä nuo slx:t ja ei mitään huonoa sanottavaa ollut! Tosin talviajokilometrit oli aika vähäiset nykyiseen verrattuna.
Nyt reippaan tunnin verran kävin testaileen uusia xt-jarruja ja fiilikset on todellakin positiiviset nuihin avideihin verrattuna. Jarrutustuntuma on todella tasainen ja pitävämmän oloinen kun kahvaa puristaa. Ja oli ne hiljaset, toki pientä vinkunaa kuuluu, mutta kuuluukin kuulua. Ei kirsku niin että veri tihkuu korvista...
Avideissa jarruttaminen vaati jopa enempi voimaa ja silti tuntui että palat ei ota tasaisesti. Reklamointiin lähti tosin nuo avidit, että saa nähä oliko niissä jokin valmistusvirhe!!
Mutta xt on se juttu jos joku miettii vielä vaihtoa! :)
Onko kukaan laittanu F5:een alkuperäistä leveempää kumea, käykö esim. snowshoe 2XL alkupeäisvanteelle ja mahtuuko pyöriin? -Kiitos
Ei oo vielä, kaverille tulossa kyseiset rinkulat ja sit pääsee mallaa.
Uusi Farley 5 kuski ilmoittautuu. Aikaisempi pyörä oli Fatboy ja järkisyillä en pyty perustelemaan vaihtoa. Tunnetasolla ilmaistuna sanoisin näin;
"Vakaa, turvallinen ja luotettava kumppani vaihtui viilliin nuorempaan". Ajamiseen liittyvä kuvaus on se, että spessu etenee metsässä kuin susi ja Farley lähtee kuin aropupu makuulta!
Hain muutoksella selkeästi tykittelyyn mukautuvaa läskiä ja Trekki vastasi tähän hiukan paremmin.
Pyörä on pimpattu kivasti ja lopullinen paino on 13.5kg(ilman polkimia).
Osia siis :
- hiilari haarukka+bontrager napa
- tubeless mod(litkutus)+surly oranssit nauhat
- Shimano XT M8000 1x11 (edessä 30T ja takana max 42T)
- Shimano XT M8000 jarrut
Kuvia laitan kun ehdin...
Ensimmäinen testilenkki uudella 9.6:lla tehty ja ero aikasempaan Salsa Mukluk2:seen on kyllä huomattava. Epäröin pitkään tuota 27.5 x 3.8" kumia, mutta ainakaan 26 x 4" verrattuna eroa ei huomaa ollenkaan, pyörän keveyden takia menee/kantaa jopa paremmin ja varsinkin kun pyörää liikuttaa 65kg kukkakeppi. Poskilihakset meinaa kramppaa vieläkin kun oli hymy sen verran leveä koko lenkin ajan. Joku tuolla aikasemmin kuvaili pyörää herkkä, kevyt, jäykkä ja lisäisin siihen vielä nopea. Hieno pyörä! Onnistunut merkin vaihto, ei täällä ole turhaan Trekkiä hehkutettu. :)